Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjennomført MH


PsychoLynx

Recommended Posts

For å ikke kuppe Nirm sin tråd, lager jeg en ny.

Slik jeg har forstått det, så er avlskrav i noen hundeklubber at hunden skal ha "gjennomført MH". Men, gjennomført MH kan jo bety så mye? DEt er vel fortsatt gjennomført selv om hunden kan ha gjort det rævva på flere punkter, så sant ikke dommer av avbrutt hele testen? Og det er fortsatt Gjennomført, selv om hunden får 1 (er ikke det det dårligeste da??) på skudd?

Så selv en hund med "dårlige" resultater på ALT, kan ha gjennomført en mh, og fortsatt ha sitt på det rene ang avlskrav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det, så er avlskrav i noen hundeklubber at hunden skal ha "gjennomført MH". Men, gjennomført MH kan jo bety så mye? DEt er vel fortsatt gjennomført selv om hunden kan ha gjort det rævva på flere punkter, så sant ikke dommer av avbrutt hele testen? Og det er fortsatt Gjennomført, selv om hunden får 1 (er ikke det det dårligeste da??) på skudd?

Så selv en hund med "dårlige" resultater på ALT, kan ha gjennomført en mh, og fortsatt ha sitt på det rene ang avlskrav?

Jepp, en hund kan ha gått en ræva MH (for sin rase - det er jo ulike ønskeprofiler for ulike raser, men jeg ser vel at de aller fleste som har bruksraser ønsker omtrent de samme profilene i grunnen...) men likevel "gjennomført" testen og være klar for avl (er vel i Sverige det er krav om at hundene skal ha gjennomført MH for at kullene skal bli registrert i SKK).

Hva som er best eller dårligst resultat på de ulike momentene varierer faktisk litt, det er gjerne ønskelig med 4 på tilgjengelighet for min rase - og mange andre, mens det er 1 som er best når det gjelder skuddet. Her må man kjenne testen og dens innhold for å se hva som er "best" reaksjon. Man skal også tenke på at noen hunder reagerer mye på ting, men avreagerer veldig kjapt igjen etterpå, sånn at man skal ikke bare tenke på hvert enkelt moment heller - man må se hele reaksjonsmønsteret som en helhet.

Det er dessverre sånn at mange ikke egentlig kan å lese MH-diagrammene og tolke det som står der, på den annen side er det også kanskje urettferdig for enkeltindivider å bare lese diagrammene, fordi man gjennom dem ikke får med seg alle nyansene som skjedde gjennom den aktuelle testen. Det beste er vel om man kan få sett hver enkelt hund som er interessant i avl når de går testen (men det i seg selv er selvsagt ganske urealistisk å gjennomføre).

For å ta et eksempel fra min egen hund (han gikk ikke noen kanonbra MH, han altså, men helt grei liksom)... Da vi var på momentet med de to spøkelsene som kom fram mot ham, så stod han og snusa på en flekk da momentet begynte. Han stod med kroppen sånn at han hadde ryggen til det ene spøkelset og da hodet mot det andre. Han ble jo da selvsagt oppmerksom på det ene spøkelset som kom fram og fokuserte på dette spøkelset under hele momentet. Jeg forsøkte å følge med på ham om han registrerte det andre spøkelset også, f eks ved et øre som la seg litt tilbake, et flyktig blikk eller noe, men jeg kunne ikke se noen reaksjon der. Han så kun det ene spøkelset og stod i lina foran meg gjennom hele momentet, med noen bjeff og litt avstandsregulering, en reaksjon jeg syntes var riktig bra - han virket ikke spesielt redd for spøkelset som kom mot ham. Da dette spøkelset hadde stoppet ca 4 m fra, oppdaget han at det også stod et sånt bak ham... DA ble han redd, da, stakkars, og hoppet bakover noen meter før han stoppet. Han fikk dermed en 5'er i protokollen på den øvelsen, mens han kanskje hadde fått et bedre resultat om han hadde sett begge spøkelsene fra starten av (men igjen, jeg aner jo ikke hvordan han hadde reagert heller - kanskje ville han blitt pissredd om han hadde sett at begge spøkelsene kom mot ham fra starten av). Nå avreagerte han veldig bra på dette momentet likevel, selv om han ble redd, og DET er også et viktig poeng. Hundene skal ha lov til å bli redd, men de må også kunne avreagere skikkelig etterpå.

For meg er det viktig at hundene lar seg håndtere, kan leke med testleder og er lett å få i lek, at de avreagerer godt og ikke er lydberørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg langt ifra noen ekspert på MH, så om jeg sier noe som ikke stemmer så får noen korrigere meg.

Tallene 1 - 5 er ikke automatisk 1 bra/ dårlig og 5 bra/dårlig. Man vil gjerne ha 1 på skudd, men ikke 1 på kontakt/hilsing. Ellers så er jo dette en beskrivelse, og tallene forteller jo bare hvordan noen personer ser at hunden responderer på diverse momenter. For noen vil 1 på jakt være uønsket, mens for andre vil 5 på jakt være uønsket.

Sånn sett så må isåfall de respektive raseklubbene gå ut å angi hvilke resultater hunden "må" få på de respektive momentene hvis vi følger tankegangen din. Dette tror jeg blir for komplisert, men jeg ville nok kanskje sett det som naturlig å anbefale på brukshundraser at avlshunder skal være skuddfaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg blir for komplisert, men jeg ville nok kanskje sett det som naturlig å anbefale på brukshundraser at avlshunder skal være skuddfaste.

Jeg ville nesten sagt det så sterkt at ALLE raser burde ha som mål at de er skuddfaste... Se bare på alle problemene nyttårsaften og tordenvær fører med seg for mange hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nesten sagt det så sterkt at ALLE raser burde ha som mål at de er skuddfaste... Se bare på alle problemene nyttårsaften og tordenvær fører med seg for mange hunder...

Ja, kanskje - men det er forskjell på skudd og raketter og tordenvær. C fikk 5 på skuddet, men kan knapt bry seg mindre om tordenvær eller raketter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje - men det er forskjell på skudd og raketter og tordenvær. C fikk 5 på skuddet, men kan knapt bry seg mindre om tordenvær eller raketter.

Generell lydredsel har en tendens til å vise seg både på MH og ellers i dagliglivet, dessverre (men selvsagt finnes det unntak). Gamlehunden min - min første briard altså - var ikke redd i tordenvær hun heller, men var veldig skuddredd, og det artet seg i at vi faktisk ikke kunne gå tur etterhvert dersom hun ante at det var skytetrening på skytebanen 2-3km unna... Det ble bare verre med årene. Det er mange som kan fortelle om praktiske problemer pga at hundene er lydredde (det være seg skudd eller torden etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt Siri, men jeg er ikke enig i at en avlshund må være skuddfast så lenge den ikke viser lydredsel i hverdagen når det er selskapshunder vi snakker om.

Men det er vel egentlig en helt annen diskusjon :wub:

Men hvis lydredsel er arvelig, så kan kanskje eventuelle avkom få lydredsel i større grad enn foreldrene?

Blir jo nesten som å avle på C-hofter fordi det ikke er like ille som D- og E-hofter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis lydredsel er arvelig, så kan kanskje eventuelle avkom få lydredsel i større grad enn foreldrene?

Blir jo nesten som å avle på C-hofter fordi det ikke er like ille som D- og E-hofter?

Fortsatt en helt annen diskusjon, men det er jo en helhetsvurdering man må gjøre som oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...