Gå til innhold
Hundesonen.no

10 hunder avlivet pga vannskjøtsel - Nordmøre

Lemen

Recommended Posts

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

En skal ikke tro alt som skrives i aviser er den hele og fulle sannheten, det er jo en kjensgjerning at det er store oppskrifter og krise maksimering som selger. :rolleyes2:

De hundene som ble avlivet var hunder som var over 10år og de var ved godt hold, men de som har pelshunder så vet jo hva vann og regn gjør for en pels, den blir ikke akkurat bedre og da ser de helt forjævlige (det regnet tungt hele denne dagen mattillsynet var der). Det at hun hadde for mange pelshunder hunder i forhold til hva hun klarte å håntere pelsmessig er ikke å stikke under en stol. Og har hatt vanskelig for å kvitte seg med de gamle hundene, og har drøyd det alt for langt før hun har gjordt noe. :)

Så vidt jeg vet er ingen hunder blitt tatt av mattilsynet som det her skrives. ;)

Dette er en tragisk saken der hundeeier ikke har klart å innse sine begrensninger i forhold til sin helse som har sakte men sikkert blitt værre med årene.

Jeg håper hun får den hjelpen og støtten hun trenger for å få ordnet opp i sitt hundehold. For hun er ingen "slem" person som vil noen vondt.

Skrevet

Glemte å skrive at de hundene som ble avlivet var fra 11-16år gamle. Altså gammel av alder samtidig med dårlig pels stell var grunnen til at de ble de avlivet. De ble avlivet med samtykke fra hundeeier.

Skrevet
*klippe* De hundene som ble avlivet var hunder som var over 10år og de var ved godt hold *klippe*

Var de ellers ved godt hold? Jeg blir veldig glad om dette er tilfelle. Jeg har ingenting annet enn godt inntrykk av denne personen og nekter å tro at h*n kan ha misshandlet hundene sine!

Men det er noe i det Linkr sier her:

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor hundene ikke kunne klippes ned, hvis hunden ellers var frisk til tross for høy alder.

!

Skrevet
Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor hundene ikke kunne klippes ned, hvis hunden ellers var frisk til tross for høy alder.

Du kan kanskje forstå at når du har så mange pelshunder som hundeeieren hadde, og helsen til hundeeieren ikke er så bra at hun klarer og holde pelsen ned uten hjelp. De hundene som ble avlivet var hunder som var såpass gamle at de skulle avlives av alderdom av hundeeier, men hadde ikke fått gjordt dette før dette tidspunktet.

Og du omplasserer ikke 11-16år gamle hunder, da er det bedre å avlive dem.

Skrevet

Hvorfor? Dersom hunden er frisk og rask kan den få 1-6 gode år.

Skrevet
Du kan kanskje forstå at når du har så mange pelshunder som hundeeieren hadde, og helsen til hundeeieren ikke er så bra at hun klarer og holde pelsen ned uten hjelp. De hundene som ble avlivet var hunder som var såpass gamle at de skulle avlives av alderdom av hundeeier, men hadde ikke fått gjordt dette før dette tidspunktet.

Men å holde pelsen på de yngste hundene og dra på hundeutstilling "får man gjort".... Nei, kjære vene - det er ingenting som unnskylder vanskjøtsel av hunder, verken dårlig tid, dårlig helse eller dårlig råd.

Skrevet

Nei, vettu hva! Man avliver ikke friske hunder av alderdom. Du sier jo selv at hundene var i godt hold. Hvis eier ikke kan omplassere dem pga alder så får hun omplassere de yngre hundene da.

Skrevet

Tragisk sak... Hun har enda valper ute for salg. Håper dette får en best mulig ende for de hundene hun fortsatt har, og at de får nye gode hjem. Hun kommer nok til å slite med å starte opp oppdrett igjen etter dette. Norge er ikke SÅ stort liksom..

Guest Gråtass
Skrevet

Det kan ikke være slik at damen hadde tenkt å avlive hundene pga alderdom, men pga økonomi ikke hadde muligheten nå, siden dette ble gjort i samråd med mattilsynet, går jeg utifra at om de var så vanskjøttet at de måtte avlives, hadde dette ikke vært gjort i overenskomst mellom mattilsyn og eier, kun utifra mattilsynets vurderinger. Nei jeg syns ikke man skal omplassere hunder i den alderen(10-15 år), da er det bedre for hunden å dø en smertfri død etter min mening.

Skrevet

Nei Gråtass, det er nå så - men yngre hunder kan omplasseres og så kan de eldre få en verdig avslutning av livet. Og da mener jeg ikke avlives, men få nyte sitt otium hos en eier som tar vare på dem. Hun har skaffet seg hundene, og da får hun sørge for dem.

Skrevet
Tragisk sak... Hun har enda valper ute for salg. Håper dette får en best mulig ende for de hundene hun fortsatt har, og at de får nye gode hjem. Hun kommer nok til å slite med å starte opp oppdrett igjen etter dette. Norge er ikke SÅ stort liksom..

Har de fortsatt valper ute for salg?

Og hvorfor avlive hunder som bare trenger en klipp ja.

Guest Gråtass
Skrevet
Nei Gråtass, det er nå så - men yngre hunder kan omplasseres og så kan de eldre få en verdig avslutning av livet. Og da mener jeg ikke avlives, men få nyte sitt otium hos en eier som tar vare på dem. Hun har skaffet seg hundene, og da får hun sørge for dem.

Det er ikke å sørge for dem, å la de dø når de er gamle? Det er lett å være kategorisk og se verden i svart/hvitt skjønner jeg.

Skrevet
Det er ikke å sørge for dem, å la de dø når de er gamle? Det er lett å være kategorisk og se verden i svart/hvitt skjønner jeg.

Hvis det er som det påstås her oppe at hundene er friske og i godt hold så lurer jeg på hvorfor du synes det er greit å avlive dem. Mulig min verden er sort/hvit men jeg synes det er hårreisende å avlive en 11 år gammel hund som er frisk og som bare trenger en klipp. Da får eier heller omplassere en treåring.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...