Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunde å gi beskjde når ho må tisse

Akita

Recommended Posts

Skrevet

Akita er nå 3 i desember, og eg tråkket visst litt feil under oppdragelsen.

Ho veit ikkje helit ka ho skal sei eller gjør når ho må tisse.

Når eg ikke er hjemme så er ho oppe med mine foreldre og siden pappa røyker ut så blir det jo ofte tisseturer.

Men når det er bare oss hjemme så kan det skje uhell.

Korleis lære ho å gi beskjed?

Skrevet

Jeg foreslår at du ber faren din si "tisse" (e.l.) hver gang han ser hunden tisse, og rose den masse (etter som det da skjer ute).

Og at du gjør det samme - gå ut med henne litt ofte en periode, si "tisse" og ros masse når hun tisser ute.

(Er det en stund siden hunden sist tisset, eller hun nettopp har våknet - bli ute til hun har tisset).

Det vil nok ta litt tid, men etterhvert vil jeg tro at hun lærer at det å tisse ute er bra - da er hun flink !

Hvordan hun så sier fra at hun må/vil ut må du følge litt med på. Noen setter seg foran døren, noen bjeffer, noen...

Når hun viser at hun må/vil ut - så gå raskt ut, og ros masssssssse !

Det med å legge på kommandoen tisse har to funksjoner, for det første skjønner hun at dette er noe "spesielt" - det er dette som er bra (når hun er ute). Dessuten kan du senere trolig få henne til å tisse på kommando senere.

Gå ut med henne , si "tisse" - og rooooooooooooos når hun så tisser. Etterhvert vil hun nok koble det å tisse til det å være ute tenker jeg :wub:

Skrevet

Hva med å bare sørge for å lufte hunden ofte nok? Noe av det dummeste jeg har gjort er å lære hunden min å si fra. Når han vil ut. Uansett om han måtte noe eller ikke...

Vi brukte et halvår på å fjerne det igjen, og nå sørger vi bare for at det ikke går for lang tid mellom turene ut i hagen.

Skrevet

Enig med Simira... Hunden burde luftes så ofte at den IKKE trenger å si fra om at den må ut. En hund på 3 år som faktisk ser seg nødt til å tisse inne (dersom den i utgangspunktet faktisk er stuerein) er enten syk (blærekatarr) eller har en svært sløv eier...

Skrevet

Min første sa fra fra første sekund når han måtte på do( gikk til døren og peip), men ingen av de jeg har noe sier, eller gjør noen ting, og jeg regner ikke med at de kommer til å gjøe det heller..

Så trikset er jo da å gå ut ofte, og å følge med på de, for når de snuser litt rundt så må de mest sannsynlig ut på do.

Skrevet

Enig med Simira og Siri luftes hun ofte nok går det nok bra og en voksen hund kan jo ofte holde seg en stund også.Om mi sier fra kanskje 2 ganger i året eller nå så er det fare på ferde altså=diare!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...