Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunde å gi beskjde når ho må tisse


Akita

Recommended Posts

Akita er nå 3 i desember, og eg tråkket visst litt feil under oppdragelsen.

Ho veit ikkje helit ka ho skal sei eller gjør når ho må tisse.

Når eg ikke er hjemme så er ho oppe med mine foreldre og siden pappa røyker ut så blir det jo ofte tisseturer.

Men når det er bare oss hjemme så kan det skje uhell.

Korleis lære ho å gi beskjed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du ber faren din si "tisse" (e.l.) hver gang han ser hunden tisse, og rose den masse (etter som det da skjer ute).

Og at du gjør det samme - gå ut med henne litt ofte en periode, si "tisse" og ros masse når hun tisser ute.

(Er det en stund siden hunden sist tisset, eller hun nettopp har våknet - bli ute til hun har tisset).

Det vil nok ta litt tid, men etterhvert vil jeg tro at hun lærer at det å tisse ute er bra - da er hun flink !

Hvordan hun så sier fra at hun må/vil ut må du følge litt med på. Noen setter seg foran døren, noen bjeffer, noen...

Når hun viser at hun må/vil ut - så gå raskt ut, og ros masssssssse !

Det med å legge på kommandoen tisse har to funksjoner, for det første skjønner hun at dette er noe "spesielt" - det er dette som er bra (når hun er ute). Dessuten kan du senere trolig få henne til å tisse på kommando senere.

Gå ut med henne , si "tisse" - og rooooooooooooos når hun så tisser. Etterhvert vil hun nok koble det å tisse til det å være ute tenker jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare sørge for å lufte hunden ofte nok? Noe av det dummeste jeg har gjort er å lære hunden min å si fra. Når han vil ut. Uansett om han måtte noe eller ikke...

Vi brukte et halvår på å fjerne det igjen, og nå sørger vi bare for at det ikke går for lang tid mellom turene ut i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Simira... Hunden burde luftes så ofte at den IKKE trenger å si fra om at den må ut. En hund på 3 år som faktisk ser seg nødt til å tisse inne (dersom den i utgangspunktet faktisk er stuerein) er enten syk (blærekatarr) eller har en svært sløv eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første sa fra fra første sekund når han måtte på do( gikk til døren og peip), men ingen av de jeg har noe sier, eller gjør noen ting, og jeg regner ikke med at de kommer til å gjøe det heller..

Så trikset er jo da å gå ut ofte, og å følge med på de, for når de snuser litt rundt så må de mest sannsynlig ut på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Simira og Siri luftes hun ofte nok går det nok bra og en voksen hund kan jo ofte holde seg en stund også.Om mi sier fra kanskje 2 ganger i året eller nå så er det fare på ferde altså=diare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...