Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase er akkurat passe?


ida

Recommended Posts

Det er jo ikke aktuellt på noen år, men hvilken rase er akkurat passe for en som liker å trene hund, men er totalt uten konkurranseambisjoner. Liker med andre ord å leke litt med både spor, freestyle, lydighet og AG. Ønsker en hund som er hendig å ha med på buss og tog. Har dere noen idèer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel? Eller blir det for mye pelsstell? DSG og pinscher kan du også ta en nærmere kikk på :whistle: Har du noen spesielle ønsker hva angår hårlag/pelsstell og størrelse? "hendig å ha med på buss og tog" vil jeg jo si at hunder på størrelse med min flat også er, men du tenker kanskje på en litt mindre hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par til kriterier hadde gjort det enklere å foreslå en spesiell rase... :whistle: Ettersom du har beskrevet hittil vil de fleste hunderaser under en viss størrelse som ikke er typiske arbeids-/brukshunder kunne passe tror jeg.

Jeg vil påstå at selv om man ser på andre raser enn de typiske brukshundene, så er det likevel store forskjeller i hva hundene egner seg til. Alle hunder kan lære triks og gjøre mye rart, men selv om man ikke har store ambisjoner om konkurranse, så er det langt mer givende å drive med diverse aktiviteter dersom man har en hund som er interessert i sånt. At man jobber med raseegenskapene - ikke på tross av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par til kriterier hadde gjort det enklere å foreslå en spesiell rase... :whistle: Ettersom du har beskrevet hittil vil de fleste hunderaser under en viss størrelse som ikke er typiske arbeids-/brukshunder kunne passe tror jeg.

OK. Jeg er nå femti, så med litt flaks vil dette bli en hund som vil følge meg inn i vår begges alderdom. Derfor er det greit med en jeg fysisk makter å håndtere med mine giktiske hender. :blink: Dessuten vil jo stua være full av barnebarn som selvfølgelig vet hvordan man omgåes hunder, men den må nå kunne omgåes barn ganske greit også. Dessuten skal den være med i stallen (eller på beitet) når jeg passer hestene til min yngste datter, når hun er på verdensturnè med musicalen hun har hovedrollen i. :P Jeg er bortskjemt med hunder som følger meg som en selvfølge, så det vil jeg fortsette med. Settere og slike vimebikkjer, er på en måte uaktuelle, selvom jeg syns det er herlige hunder. Pelstell eller røyting er ikke viktig, men jeg er ikke så glad i sånn lukt som sitter på henda etter at du har klappet enkelte hunder. Finner jeg ut at den enkleste slankekuren er å gå halvnnen mil daglig i et par måneder, skal hunden kunne følge med. Er det to meter snø og drittvær, skal den kunne trives med å rusle gatelangs og beundre adventslysene i vinduene rundt omkring, også. Mer? Det er morsomt å ha en hund som er glad i å bade, men den trenger ikke å være helt hekta, liksom. :P Det ville være fint om den dreit i kondomsyklister og gamle damer med trillebag, også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt at det ikke er aktuellt riktig enda, for jeg har jo min lillestore korthårede frøken som bare hadde elsket å få bo hos deg! :whistle:

Å jaaa! :P Har dere beibier nå? Snart? Vil på barselvisitt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fem små flodhestrotter kom til verden på tirsdag :whistle:

Det er klart du får komme på barselvisitt etterhvert når de begynner å bli morsomme :P

Den fjerde uken er perfekt, kanskje? Kommer hjem fra Kreta den 6 august...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzeren oppfyller alle kriteriene dine de - selv om det ikke er så mange av dem som bader frivillig :whistle:

Dog kan du også nå lang i konkurranse innen flere grener om du skulle få lyst til det :P

Det samme gjelder havanaisen, pluss at den er glad i å bade også. Er mange retrieverfolk som har skaffet seg havanais når de skal gå ned i størrelse, men ønsker å beholde mange av de samme egenskapene :P Cavalier fyller vel også de nevnte kriteriene i stor grad. Men dvergschnauzer er kanskje ikke et dårlig valg, det heller. Kommer an på hva slags temperament man ønsker. (Hvis jeg skal gå ut ifra hunder jeg har kjent, så ville jeg personlig nok gått for havanais eller cavalier mht barn, men en DS som er vant til barn kan sikkert takle en gjeng med hundevante unger den også.)

Ulempen med havanais er at de må børstes og bades jevnlig, og hvis man har revmatiske hender, så må man selvfølgelig ta stilling til hvor mye man orker av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder havanaisen, pluss at den er glad i å bade også. Er mange retrieverfolk som har skaffet seg havanais når de skal gå ned i størrelse, men ønsker å beholde mange av de samme egenskapene :whistle: Cavalier fyller vel også de nevnte kriteriene i stor grad. Men dvergschnauzer er kanskje ikke et dårlig valg, det heller. Kommer an på hva slags temperament man ønsker. (Hvis jeg skal gå ut ifra hunder jeg har kjent, så ville jeg personlig nok gått for havanais eller cavalier mht barn, men en DS som er vant til barn kan sikkert takle en gjeng med hundevante unger den også.)

Jeg har enda ikke møtt en ds som ikke funker sammen med unger, men som med alle raser må de jo sosialiseres med barn. Vi har ikke barn selv, men ingen av mine har noen gang hatt problemer med barn av den grunn.

Ulempen med havanais er at de må børstes og bades jevnlig, og hvis man har revmatiske hender, så må man selvfølgelig ta stilling til hvor mye man orker av sånt.

Samme med ds, den må rakes ull av jevnlig, og nappes. Mange som har ds napper imidlertid ikke hunden selv men leverer dem inn. Skal det være utstillingskvalitet på pelsen må den jo jobbes litt mer med da.

Edit: fordelen med både havanaisen og ds'en er jo at de er anatomisk sunt bygget både hva angår kropp og skalle, og at de stort sett er friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke welsh er fullstendig av ønskelisten heller :P

Nei, langt i fra, Sånn jeg ser de nå (bortsett fra at jeg har den uvanen at hundene bare kommer og min innflytelse er sånn passe stor), er det welsh springer spaniel, kooiker, whippet og bedlington som kan være aktuelle. Ikke fordi jeg ikke liker de andre rasene som er nevnt, men jeg kjenner veldig lite til dem. ;) Ønsker selvfølgelig flere alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, langt i fra, Sånn jeg ser de nå (bortsett fra at jeg har den uvanen at hundene bare kommer og min innflytelse er sånn passe stor), er det welsh springer spaniel, kooiker, whippet og bedlington som kan være aktuelle. Ikke fordi jeg ikke liker de andre rasene som er nevnt, men jeg kjenner veldig lite til dem. ;) Ønsker selvfølgelig flere alternativer.

Fine raser det også, men er whippet egentlig en hund for noen som liker å trene hund, da?

At du ikke kjenner så godt til de andre rasene, skulle vel ikke være så vanskelig å gjøre noe med? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(kanskje du har skrevet noe om det før i tråden, men så ikke det iallefall)

Hvorfor vil du ikke fortsette å ha toller? Er jo en hendig størrelse, og de jeg kjenner blir brukt til mye mindre enn det du nevner, ikke noe spor, særlig lydighet eller ikke. Men er vel sikkert en grunn til at du ser etter andre raser da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Mellompuddel! Hendig størrelse (ca40cm, 8-10kg), kan være med på alt. Lettrente, men må ikke ha masse trening daglig for å være greie, de har en veldig godt utviklet av-knapp. Pelsstellet er minimalt, da de kan holdes nedklipte med maskin en gang i mnd. Teknikken læres raskt, og da går det kjapt og greit. De er rene og lettstelte, og røyter ikke.

Dette er altså en Stella, bare i større pakke ;) Pudlene er ren glede, og blir hva du gjør det til. Alt fra harde treningsdyr som jobber timesvis per dag til rolige sofahunder som er tilfredse med et par halvlange turer daglig.

Pudlene er generelt sunne hunder, både mentalt og fysisk.

De er mer enn pyntegjenstander :P

Mvh Cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine raser det også, men er whippet egentlig en hund for noen som liker å trene hund, da?

At du ikke kjenner så godt til de andre rasene, skulle vel ikke være så vanskelig å gjøre noe med? :P

Har møtt en fyr (Marius? ;) ) som trener AG med sine whippeter i Frognerparken. De trener, da...

(kanskje du har skrevet noe om det før i tråden, men så ikke det iallefall)

Hvorfor vil du ikke fortsette å ha toller? Er jo en hendig størrelse, og de jeg kjenner blir brukt til mye mindre enn det du nevner, ikke noe spor, særlig lydighet eller ikke. Men er vel sikkert en grunn til at du ser etter andre raser da :wub:

Jeg elsker de tollerne vi har av hele mitt hjerte og litt til, men jeg har jobbet for ti hunder minst med Fibi og har på en måte fått dosa mi. Selvfølgelig er det mange utrolig flotte tollere, men det er mange som sliter med mentale problemer, også. Jeg vil ha en omgjengelig hund.

Mellompuddel! Hendig størrelse (ca40cm, 8-10kg), kan være med på alt. Lettrente, men må ikke ha masse trening daglig for å være greie, de har en veldig godt utviklet av-knapp. Pelsstellet er minimalt, da de kan holdes nedklipte med maskin en gang i mnd. Teknikken læres raskt, og da går det kjapt og greit. De er rene og lettstelte, og røyter ikke.

Dette er altså en Stella, bare i større pakke ;) Pudlene er ren glede, og blir hva du gjør det til. Alt fra harde treningsdyr som jobber timesvis per dag til rolige sofahunder som er tilfredse med et par halvlange turer daglig.

Pudlene er generelt sunne hunder, både mentalt og fysisk.

De er mer enn pyntegjenstander :lol:

Mvh Cec

Skal jeg ha puddel, skal det være to kilo sjokoladedame. Ikke noe annet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...