Gå til innhold
Hundesonen.no

MH for ikke-avlshund


C.J

Recommended Posts

Har dere brydd dere om å mentalteste hundene deres selv om hunden(e) ikke skal brukes i avl? MH er vel først og fremst et avlsverktøy, men det kan vel være interessant å teste hunden anyways?

Jeg lurer på å melde Chantana på MH, kun fordi jeg tror det ville vært interessant. Men hun er skuddredd. Så skuddredd at hun prøver å grave seg ned hvis vi er ute på tur. Vi kan faktisk være flere kilometer unna skytebanen og likevel reagerer hun så sterkt. Da bør jeg vel skippe det siste momentet, skudd, eller hva? Jeg vet jeg ikke får bestått da, men så er jo ikke det målet mitt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med MH er jo også å få frem en raseprofil og å kunne sammenligne hunder fra samme kull og avkom fra avlshundene. Så jeg synes du skal ta MH-testen.

Selv har vi bare testet en hund, men jeg skulle ønske jeg hadde testet alle, og at flere i rasene var testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH-testet Lapphunden Toiwo for noen uker siden.

Selv om han ikke skal brukes i avl gir det jo oppdretter informasjon om hvordan kulla utvikler seg, om det er ting som går igjen i ulike linjer osv.

Og ikke minst var det utrolig lærerikt for oss eiere ! Jeg for min del fikk se sider ved Toiwo jeg ikke ante fantes :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med MH er jo også å få frem en raseprofil og å kunne sammenligne hunder fra samme kull og avkom fra avlshundene.

Selv om han ikke skal brukes i avl gir det jo oppdretter informasjon om hvordan kulla utvikler seg, om det er ting som går igjen i ulike linjer osv.
Jeg tror ærlig talt ikke oppdretteren min bryr seg nevneverdig, så det blir nok mest for min egen del. Men skjønner helt klart poenget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal MH-teste X'en, og det er virkelig "bortkastet" i forhold til avl så lenge nesten ingen norske bernere går gjennom noen testløype. Dog har en jo alltids rasesnittet hos genetica.se å sammenligne med.

Årsaken til at jeg vil ha X'en gjennom en slik løype er pur nysgjerrighet - jeg ønsker å se hvordan testen gjennomgås og om testbeskriverne har blitt mer edruelige siden 1995 da vi sist fikk MH-beskrevet en berner (beskriver mente at dyret ville bli avlivet innen kort tid pga avvikende temperament. Tenk, hun var ingen schäfer! Lang historie gjort kort og uforståelig...). Dessuten er jeg nysgjerrig på hva som kommer fram i X'en i pressede situasjoner, og spent på hvor godt jeg kjenner henne. Jeg så bare på Sølenkurset nå at hun ble mer "transparent" og fikk vist mer av seg selv i forhold til hva hun tåler og orker av innsats og arbeid, i en relativt presset situasjon.

Dessuten fant jeg ut at hunden må ha kjent mentalstatus for å få starte i bruks, så da har jeg det i boks om vi plutselig skulle få lyst til å starte til året eller i 2014 eller når som helst.

Det er sjelden noe er bortkastet, det meste har en eller annen verdi. Har du lyst, ser jeg ingen grunn til å la være. Skuddet er vel også det siste, så hunden får jo gått gjennom alt annet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt ikke oppdretteren min bryr seg nevneverdig, så det blir nok mest for min egen del. Men skjønner helt klart poenget.

Det kan jo være at andre som har de samme linjene bak sine hunder/oppdrett er interessert i å se flere hunder fra linjene testet også? Kanskje noen som har tenkt å bruke pappa'n til din videre i avl f eks ? Jeg ser iallefall ingen grunn til å IKKE teste dersom man har lyst til det - det eneste måtte være om man tror hunden er så dårlig at den vil ta skade på sjela si om den gjennomfører en slik test :icon_cry:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal mentalteste av ren nysgjerrighet / fordi det er spennende, eller hva jeg skal si... :icon_cry:

Det er få testede welsh noe jeg syntes er synd, da vil jeg iallefall bidra med min hund... sort of.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å gå MH med min framtidige hund, uansett om den skal brukes i avl eller ikke.

Mange av rasen mentaltestes, i hvert fall i Sverige, og jeg ønsker å bidra med min hund.

Dessuten synes jeg det virker interessant :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I forhold til avlsarbeidet så gir MHt en indikasjon på det man har avlet fram, fremfor ett verktøy for avlsdyr. Da syns jeg FA er mer relevant. Men som en nysgjerrig hundeeier så ser jeg verdien av å teste alle dyr uavhengig av bruksområder eller avl, så jeg syns du skal teste men avstå fra skuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til avlsarbeidet så gir MHt en indikasjon på det man har avlet fram, fremfor ett verktøy for avlsdyr. Da syns jeg FA er mer relevant. Men som en nysgjerrig hundeeier så ser jeg verdien av å teste alle dyr uavhengig av bruksområder eller avl, så jeg syns du skal teste men avstå fra skuddet.

Hvorfor avstå fra skuddet?

(helt ny i denne verden, så jeg spør av ren nysgjerrighet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk jo MH med begge mine forrige uke. Svært få norske DS'er gjør dette så sammenligningsgrunnlaget mitt er det samme som Emmas, på genetica.se. På Freya så har det jo strengt tatt ingen "hensikt" da hennes linjer ikke skal videre i avl pga pra, men jeg syntes det var interessant å se hvor godt jeg kjenner hunden min. C skal jo i avl, og raseklubben anbefaler mentaltesting (selv om det ikke blir gjort..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvorfor avstå fra skuddet?

(helt ny i denne verden, så jeg spør av ren nysgjerrighet!)

Fordi ts sier at hunden er svært skuddredd, da ser jeg ingen grunn til å utsette hunden for den belastningen når eier er klar over det i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt på både Roma og Gigi til MH i september (som vi skal avholde i klubben selv), og jeg gjør det egentlig i utgangspunktet for min egen del. Syns det er spennende og interessant å se hvordan hundene reagerer i gitte situasjoner. Det trenger ikke nødvendigvis være representativt for hvordan hunden er til hverdags, men man får iallefall et innblikk i hva som er hundens sterke og svake sider.

Planen er å prøve å få testet flest mulig fra kullet som jeg nettopp har hatt etter Roma, til neste år, da er de ca. 1,5 år gammel. Bare for å se hvordan hennes eventuelle sterke/svake sider har slått igjennom :icon_cry: Spennende syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå MH med Tia, men avstå fra skuddet, fordi jeg vet hun er skuddredd og det kommer til å gjøre det enda værre for henne. Jeg velger selvfølgelig MHen fordi den ikke kan bestås/ikke bestås, men kun er en beskrivelse. Og det er en beskrivelse jeg er ute etter, for jeg vet jo uansett at hun ikke vil bestå de andre da skuddet uteblir. Jeg gjør det mest av egen nysgjerrighet, men også som et avlsverktøy. Man kan ikke bare mentalteste hunder man vet vil gjøre det bra, da vil oversikten over mentalitet på rasen bli litt vridd. Jeg tror hun kommer til å gjøre en bra MH derimot når skuddet uteblir, og det er derfor jeg er så nysgjerrig...

Tenkte å gå med Cita også. Ikke at det har noe særlig verdi. Labradorene blir ikke mentaltestet og dessuten er hun straks 7 år og full av erfaringer :lol: Så det blir MH på henne også, da hun er for gammel for alt annet, og jeg bare gjør det for å lære mer om hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå MH med Tia, men avstå fra skuddet, fordi jeg vet hun er skuddredd og det kommer til å gjøre det enda værre for henne. Jeg velger selvfølgelig MHen fordi den ikke kan bestås/ikke bestås, men kun er en beskrivelse.
Aha, det er kun en beskrivelse ja. Ikke noe å bestå. Men da er det jo enda greiere i grunn :lol: Tror det blir artig, jeg. Har jo en viss kjennskap til hvordan hun reagerer og avreagerer på ting og tang, men gøy å få en skikkelig beskrivelse.

Et spørsmål: er det mulig å observere andre ekvipasjer som går løypen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My skal gå MH i oktober. Alle søskene hennes har vært igjennom MH'en unntatt henne og en til, så får jo nesten litt "press" på meg til å få det gjort. Oppdretteren hennes prøver å teste alle valpene i alle kullene sine og har lykkes med det til nå, så det vil jeg fortsette med - det mener jeg er en fin ting å gjøre. :whistle: Ikke minst så får jeg antagelig lært mye om min egen hund og får sett innstinktene og driftene som ligger under pelsen på henne og hvordan hun takler dem når hun blir utsatt for "press"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...