Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamera


tm100001

Recommended Posts

Forresten, jeg har ett gammelt Canon EOS 350D som du kan få av meg.

Det har ett problem da, knappen hvor du trykker for å få ut minnebrikka er ødelagt, så du må bruke litt

vold for å få den ut. Men jeg klarte meg fint med den jeg, til jeg kjøpte nytt speilrefleks.

Det følger også med kit-objektivet.. (noe som i mine øyne ikke er ett brukbart objektiv, men fungerer bra som begynnerobjektiv for å lære seg kameraet)

Lett måte å finne ut på om du syns speilrefleks er for tungvindt å dra meg seg, og alt det der Kompakt vs speilrefleks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig i tvil om speilrefleks eller kompaktkamera.  :) Jeg kjenner en som mener at den eneste forskjellen på digital kompakt og speilrefleks er at man kan bytte til bedre objektiv på speilrefleks, og at speilrefleksen har manuell fokus.

Det beste du gjør for deg selv er å gå i en fotobutikk, spørre om å få se på en av de amatørmodellene (d40, 450eos e.l.)

Men her er ett lite tips til deg.

Jeg har ei venninne som nylig kjøpte ett kompaktkamera... hun ga svimlende 5000,-! for det og hun er sånn som elsker og fotografere (og fint kunne gått med ti kg rundt nakken) Speilreflekset mitt for halvannet år siden kostet 2800,- inkl 18-55mm linse og jeg kjøpte en 55-200mm billig linse(1000,-)(har hatt fint utbytte av den mens jeg lærer bruken av DSLR) 

Jeg ville ihvertfall ikke brukt såpass mye penger på ett kompakt kamera, så lenge man kan få ett DSLR(dig. speilrefleks)  til en par-tre tusen :) det er noe å tenke over om ikke annet :) Heller slite litt, fikle litt med manuelle innstillinger på ett billig DSLR enn ett dyrt kompakt kamera :)

billigste DSLR på AKAM produktguideher  (ikke nødvendigvis ett got ett, det vet jeg ikke, men et er ett eksempel :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bilder kan bli uklare når motivet beveger seg. Dette kommer an på lysforhold (bevegelige motiver krever mye lys om de skal bli skarpe og fine) og om man greier å sikte riktig på motivet, om man greier å fokusere riktig etc etc. Jeg fotograferte i mange år med digitale kompaktkamera, og lærte meg ganske fort hvordan jeg måtte bruke kameraet for å få klare bilder.

Et kompaktkamera har ofte en mye mindre bildebrikke enn speilreflekskameraet (det har ikke noe med megapixler å gjøre). Det gjør at dybdeskarpheten i bildene blir stor i et kompaktkamera og "alt" i bildet blir skarpt liksom (du får ikke den effekten at motivet du fotograferer, f eks hunden, blir skarp mens bakgrunnen er uskarp). DET er kanskje den største forskjellen når man ser på bildene.

De kompaktkameraene som er på markedet i dag (de som kan se ut som et speilrefleks men ikke er det) er veldig bra og kan brukes til alt, egentlig. De har god makrofunksjon (dvs at du kan komme kjempenært motivet), de har god zoom (langt bedre enn det du får kjøpt for en overkommelig pris til et speilreflekskamera), de har gjerne seriebildefunksjon som gjør at du kan ta mange bilder i serie av hundene f eks, de har videofunksjon som jo kan være morsom (men som selvsagt ikke er like bra som på et vanlig videokamera), de er lette, du slipper å bytte objektiv for å ta nærbilder/bilder av ting langt borte etc)... De fleste av disse kameraene har jo også muligheter for manuelle innstillinger, men av erfaring har jeg vel sett at de manuelle muligheten kanskje ikke gir noen større effekter på bildene (mht dybdeskarphet og slikt).

De er ofte litt dårligere på lysfølsomheten (bildene blir kornete når det er dårlig lys f eks), men et speilrefleks er heller ikke noen magisk når det kommer til lys - det er objektivet som bestemmer mye når det gjelder hvor bra bildene blir, og gode objektiver er svindyrt.

Hvilke kompaktkamera sikter du til? Mener du de helt små og vanlige, eller de som ligner på speilrefleks, men er kompaktkamera? :lol:

Hva er forskjellen på f. eks.

Det er klart at når det ikke blir fokus, så blir ting uklart. Men jeg synes det er litt vanskelig og forklare siden det er leeeeenge siden jeg har brukt det. :lol: Egentlig har jeg det bare for og filme og ta med på ting jeg ikke vil ha med speilrefleksen på. :)

Finnes det speilrefleks med filmfunksjon? :P

I tillegg til at størrelsen på bildebrikken dermed også spiller en hviss rolle i den generelle skarphet på bildene. Jeg finner mine speilrefleksbilder mye skarpere, mer klar og tydelig i både farge og "streker".

Siden paws allerede har et kompaktkamera som er "helt okei" og ordinært, ser jeg ikke hvorfor hun skal trenge på kjøpe digitalkamera for de argumentene som er listet tidligere (video, macro etc).

Speilrefleksen er litt større å dra med seg, men ikke værre enn at jeg har hatt den med meg både på fjelltur på svalbard med rifla på ene skuldra og kamera på den andre, på hundetrening, i cockpit på et boeing 737, på en lengre skogtur uten noe annet enn kameraveska (som forøvrig er kjekk å bruke til mobil + mat veske på slike turer), på fjæreturer, på lengre sykkeltur...

Man klarer å raske det med seg så lenge man har behov for det, det er utrolig hva som går an :P

Du kan få prøve D40'en min hvis du enda skal på NKK Tromsø :)

Det har jeg veldig lyst til å prøve :)

Forresten, jeg har ett gammelt Canon EOS 350D som du kan få av meg.

Det har ett problem da, knappen hvor du trykker for å få ut minnebrikka er ødelagt, så du må bruke litt

vold for å få den ut. Men jeg klarte meg fint med den jeg, til jeg kjøpte nytt speilrefleks.

Det følger også med kit-objektivet.. (noe som i mine øyne ikke er ett brukbart objektiv, men fungerer bra som begynnerobjektiv for å lære seg kameraet)

Lett måte å finne ut på om du syns speilrefleks er for tungvindt å dra meg seg, og alt det der Kompakt vs speilrefleks. :P

Hvor gammelt er det? Takk for tilbudet! ;)

Det beste du gjør for deg selv er å gå i en fotobutikk, spørre om å få se på en av de amatørmodellene (d40, 450eos e.l.)

Men her er ett lite tips til deg.

Jeg har ei venninne som nylig kjøpte ett kompaktkamera... hun ga svimlende 5000,-! for det og hun er sånn som elsker og fotografere (og fint kunne gått med ti kg rundt nakken) Speilreflekset mitt for halvannet år siden kostet 2800,- inkl 18-55mm linse og jeg kjøpte en 55-200mm billig linse(1000,-)(har hatt fint utbytte av den mens jeg lærer bruken av DSLR)

Jeg ville ihvertfall ikke brukt såpass mye penger på ett kompakt kamera, så lenge man kan få ett DSLR(dig. speilrefleks) til en par-tre tusen ;) det er noe å tenke over om ikke annet :( Heller slite litt, fikle litt med manuelle innstillinger på ett billig DSLR enn ett dyrt kompakt kamera :P

billigste DSLR på AKAM produktguideher (ikke nødvendigvis ett got ett, det vet jeg ikke, men et er ett eksempel :lol: )

Hvilket kompaktkamera kjøpte hun for 5000,-? :P

Jeg er forresten veldig glad i å ta macro bilder, det er den funksjonen jeg tror jeg bruker aller mest på pappas digitalkamera. Selvom det er ett helt enkelt kamera, klarer den å stille skarpt på f. eks. en blomst, og gjøre bakgrunnen utydelig :D

Edit: Hva betyr ordet digitalkamera egentlig? Det virker som mange sier digitalkamera når de mener komapaktkamera, men er ikke digitalkamera bare at kameraet er digitalt i stedet for med filmrull?

Dette kameraet synes jeg ligner på en speilrefleks, men er det det? Hva er forskjellen på det kameraet og f. eks. dette? Hvordan ser man forskjellen på ett kompaktkamera som ligner på speilrefleks og ett ekte speilrefleks?

Jeg kan ikke så mye om dette :)

Edit2: Jeg googlet litt, og fant dette kameraet. Kanskje noe sånt kan passe? :(

Tusen takk for alle svar! :flower:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket kompaktkamera kjøpte hun for 5000,-? :lol:

Dette kameraet synes jeg ligner på en speilrefleks, men er det det? Hva er forskjellen på det kameraet og f. eks. dette? Hvordan ser man forskjellen på ett kompaktkamera som ligner på speilrefleks og ett ekte speilrefleks?

Jeg kan ikke så mye om dette :lol:

Samsung ett eller annet *dårlig på slike navn* 

Lumixen er ett MFT(Micro Four Thirds) kamera. Det ett nytt type system kamera hvor det stadig er slankt og lite osv, men at du kan skifte ut objektivene på det. Husker ikke særlig mere enn det i farta og tillater at noen andre kan ta den forklaringen. 

Canonen er rett og slett en vanlig digital kamera med godt optisk zoomvidde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsung ett eller annet *dårlig på slike navn*

Lumixen er ett MFT(Micro Four Thirds) kamera. Det ett nytt type system kamera hvor det stadig er slankt og lite osv, men at du kan skifte ut objektivene på det. Husker ikke særlig mere enn det i farta og tillater at noen andre kan ta den forklaringen.

Canonen er rett og slett en vanlig digital kamera med godt optisk zoomvidde :lol:

Disse MFT greiene, er det dyrt og/eller vanlig? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg er veldig i tvil om speilrefleks eller kompaktkamera. :lol: Jeg kjenner en som mener at den eneste forskjellen på digital kompakt og speilrefleks er at man kan bytte til bedre objektiv på speilrefleks, og at speilrefleksen har manuell fokus.

Hvordan er de kompaktkameraene som ser ut som speilrefleks?

Jeg var i samme dilemma sist jeg skulle kjøpe meg kamera. Da endte jeg opp med et sånt som du kaller kompaktkamera som er ut som speilrefleks. Et canon powershot S3IS. Hovedgrunnen til at jeg valgte det da var at det tåler litt mer enn et speilreflekskamera og siden jeg skulle ha det med på turer i all slags vær osv var det greit. Det har ganske store innstillingsmuligheter for ISO, blender, og lukkertid, så du har ganske stor mulighet til å vokse som fotograf med et kamera av denne typen (det har helt sikkert kommet flere nye modeller etter mitt). Og det er så absolutt mulig å ta gode bilder med et sånt kamera. Fotografen setter sikkert større begrensninger enn kamea. Men! Jeg syns samtidig det har en del begrensninger ifht et speilreflekskamera. Det første er som Siri nevner at det ikke er spesielt godt under ikke optimale lysforhold. Under gode lysforhold er det faktisk et veldig godt kamera, men det skal ikke mye til før det er for dårlig lys for å få gode bilder. Og du har selvfølgelig ikke mulighet til å bytte objektiver osv. Jeg er heller ikke spesielt imponert over makrobildene til dette kameraet. Jeg får det ihvertfall mye bedre til på et speilreflekskamera. Jeg syns faktisk også blitsen er mye bedre på moren min sitt canon eos 450D enn på mitt kamera. Og det betyr jo litt om man skal ta bilde av familiemiddager e.l. innendørs (men mitt er jo ikke akkurat nytt heller, så det kan være forbedra på nyere modeller). Det er mange sånne småting jeg kunne nevnt, men hovedgreia er at et avansert kompaktkamera ofte et godt kamera, og om det er godt nok kommer litt an på ambisjonene dine.

På mitt kamera (og sikkert de senere modellene) er det en veldig god videofunksjon med god lyd, så hvis det er viktig for deg er valget greit. Jeg skal beholde kamera jeg har nå til å ta treningsvideoer nå som jeg endelig har mulighet til å kjøpe speilreflekskamera.

Hva du bør kjøpe tror jeg egentlig kommer an på hvor interessert du er i å ta bilder. Prismessig for selve kamera er det ikke sånn voldsomt forskjell på et "billig" speilreflekskamera og et bra vanlig digitalkamera. Men speilrefleks blir jo en del dyrere med objektiv da, litt avhengig av hvordan objektiv(er) du skal ha. Hehe og der hjalp jeg deg sikkert ikke i det hele tatt. Men hvis du er ute etter å lære deg å ta gode bilder ville jeg ihvertfall styrt unna de små kompaktkameraene som bare har forskjellige ferdiginnstilte funksjoner (som auto, sport osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er usikker da det ikke er noej eg følger med på så mye :hug:

Ok, kanskje noen andre vet? :lol:

Jeg var i samme dilemma sist jeg skulle kjøpe meg kamera. Da endte jeg opp med et sånt som du kaller kompaktkamera som er ut som speilrefleks. Et canon powershot S3IS. Hovedgrunnen til at jeg valgte det da var at det tåler litt mer enn et speilreflekskamera og siden jeg skulle ha det med på turer i all slags vær osv var det greit. Det har ganske store innstillingsmuligheter for ISO, blender, og lukkertid, så du har ganske stor mulighet til å vokse som fotograf med et kamera av denne typen (det har helt sikkert kommet flere nye modeller etter mitt). Og det er så absolutt mulig å ta gode bilder med et sånt kamera. Fotografen setter sikkert større begrensninger enn kamea. Men! Jeg syns samtidig det har en del begrensninger ifht et speilreflekskamera. Det første er som Siri nevner at det ikke er spesielt godt under ikke optimale lysforhold. Under gode lysforhold er det faktisk et veldig godt kamera, men det skal ikke mye til før det er for dårlig lys for å få gode bilder. Og du har selvfølgelig ikke mulighet til å bytte objektiver osv. Jeg er heller ikke spesielt imponert over makrobildene til dette kameraet. Jeg får det ihvertfall mye bedre til på et speilreflekskamera. Jeg syns faktisk også blitsen er mye bedre på moren min sitt canon eos 450D enn på mitt kamera. Og det betyr jo litt om man skal ta bilde av familiemiddager e.l. innendørs (men mitt er jo ikke akkurat nytt heller, så det kan være forbedra på nyere modeller). Det er mange sånne småting jeg kunne nevnt, men hovedgreia er at et avansert kompaktkamera ofte et godt kamera, og om det er godt nok kommer litt an på ambisjonene dine.

På mitt kamera (og sikkert de senere modellene) er det en veldig god videofunksjon med god lyd, så hvis det er viktig for deg er valget greit. Jeg skal beholde kamera jeg har nå til å ta treningsvideoer nå som jeg endelig har mulighet til å kjøpe speilreflekskamera.

Hva du bør kjøpe tror jeg egentlig kommer an på hvor interessert du er i å ta bilder. Prismessig for selve kamera er det ikke sånn voldsomt forskjell på et "billig" speilreflekskamera og et bra vanlig digitalkamera. Men speilrefleks blir jo en del dyrere med objektiv da, litt avhengig av hvordan objektiv(er) du skal ha. Hehe og der hjalp jeg deg sikkert ikke i det hele tatt. Men hvis du er ute etter å lære deg å ta gode bilder ville jeg ihvertfall styrt unna de små kompaktkameraene som bare har forskjellige ferdiginnstilte funksjoner (som auto, sport osv)

Takk for hjelp :whistle:

Har noen tips om slike digitalkamera som ser ut som speilrefleks? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, husker ikke i farten, tror det er fra slutten av 2005, men jeg kjøpte det nytt selv og det har ikke blitt brukt siden midten av 2007.

Eneste minuset er som jeg sa knappen som får ut minnebrikken, men jeg klarte meg fint med den for det jeg.

Man bruker jo usb kabel for å overføre bilder.

Det trenger ett nytt godt hjem, som kan ta godt vare på det, da det er litt ensomt her hvor det aldri blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, husker ikke i farten, tror det er fra slutten av 2005, men jeg kjøpte det nytt selv og det har ikke blitt brukt siden midten av 2007.

Eneste minuset er som jeg sa knappen som får ut minnebrikken, men jeg klarte meg fint med den for det jeg.

Man bruker jo usb kabel for å overføre bilder.

Det trenger ett nytt godt hjem, som kan ta godt vare på det, da det er litt ensomt her hvor det aldri blir brukt.

Skal tenke på det! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe de putter filmfunksjon i speilreflekskamera til 14 000 og 25 000 kr hvis bildekvaliteten ikke er bra.. hehe

Begge to skal kunne filme i full HD (1080p).

7D har videofunksjon med full HD i 30, 25 og 24 bilder per sekund.

Med 720p kan man ta bilder i en hastighet ved 50 og 60 bilder per sekund.

Så det er ikke mobilkamera eller noe sånt de putter i ett speilrefleks. :ahappy::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Pentax 7D har video...

Fantastisk kvalitet, påstå man får bedre en videokamera til 10.000kr, med full kontroll over Blendertall, ISO, fokus, osv og den gigantiske Bildebrikken så må det bli bra... :thumbs:

Kvaliteten skal man ikke klage på...

Husk å trykk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hver en nål i furutreet, myggen som flyr forbi og fjæra som faller...

Blir noe annet en det smøret som kommer ut av mitt mini-DV kamera.... :roll:

Å dette er da toppmodellen til Pentax og koster 9.999kr...

Men hey, dere skal jo alle ha Canon og Nikon, såh.... :thumbs:

Gleder meg til vi har råd til å oppgradere fra 200k til 7k...

Vell verd det når man da slipper å kjøpe videokamera i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...