Gå til innhold
Hundesonen.no

Klaprer med tennene/munnen..


Zoey

Recommended Posts

Hvis Jeg og Zoey leker voldsomt, og vi har drakamp, så hender det hun behgynner å klapre med tennene, eller på en måte "vibrere" med munnen.. Jeg har trodd dette var et tegn på at hun var opphisset, men i går gjorde hun det samme da hun luktet på en sårrue som jeg pellet av henne.. Da tok hun i tillegg å smattet med tungen, mens hun klapret tenner..

Det samme gjør whippethannen til noen venner av oss når han får hilse på Zoey. Han har gjort det siden hun var valp, og han er tre år eldre enn henne..

Noen som vet hvorfor de gjør dette?? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også trodd det har vært iver/opphisselse som gjør at de gjør det, men hun følte jo ingen iver når hun sniffa på sårskorpa..? snodig.. :icon_redface:

Vil tro at den luktet spesielt :innocent: Kanskje de gjør det for å lukte bedre, sånn som hestene som løfter overleppa gjør? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også trodd det har vært iver/opphisselse som gjør at de gjør det, men hun følte jo ingen iver når hun sniffa på sårskorpa..? snodig..:icon_redface:

Jeg vil tro hun gjorde det. Sårskorper lukter ofte fristende og skaper en iver selv om man ikke legger merke til det ved kroppsbeveglese osv.

Hunder har det man kaller for to luktesanser. Ovenfor den myke delen av gansen sitter det en slimsekk som man kaller det Jacobsonske organet, og fra nesa til munnhulen går en kanal til slimsekken. I denne sekken samles de seksuelt attrakyive luktpartiklene fra det motsatte kjønn eller lukter som vekker seksuelle "lyster" hos hunder.

Slimsekken har ikke noe kontakt med det vanlige luktesystemet hos hunder, den er separert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...