Gå til innhold
Hundesonen.no

M-R kobbel for sterke hunder?


Recommended Posts

Hvilke erfaringer har dere med MR kobbel og sterke hunder som drar mye? trenger et bånd med strikk på til turer når jeg selv har storsekk på ryggen. Da kan jeg ikke ha baggenbeltet under hoftebeltet på sekken (og heller ikke over), så jeg har laget meg en hanefot til å feste i sekken og skal feste et strikkbånd i det. Å gå uten strikk i båndet var ikke noe behagelig for å si det slik;)

Så på MR siden de har sånt fint håndtak når man trenger å ha hunden nærmere seg, noe som kan komme fint med i ny og ne. Runde, glatte, typiske snørekjørerbånd vil jeg ikke ha (har det), de er ikke noe behagelige å holde i hvis man må holde igjen hunden pga ett eller annet og hunden kan finne på å dra litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et bånd med strikk i for å ha på Trollheimsturen og syntes det fungerte ypperlig.. Godt å holde i også hvis jeg måtte ha henne nærmere meg...

Denne: XXL.no

Jeg stoler dessverre ikke mer på Ruffwear etter at alt jeg har kjøpt fra de har røket etter kort tids bruk :icon_redface: Skulle tro jeg hadde hest jo! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et bånd med strikk i for å ha på Trollheimsturen og syntes det fungerte ypperlig.. Godt å holde i også hvis jeg måtte ha henne nærmere meg...

Denne: XXL.no

Jeg stoler dessverre ikke mer på Ruffwear etter at alt jeg har kjøpt fra de har røket etter kort tids bruk :icon_redface: Skulle tro jeg hadde hest jo! *ler*

Jeg vil ikke anbefale Ruffwearbåndene til stortrekkere. I begge mine bånd røk strikken innvendig etter kort tid, slik at de bare fungerer som et vanlig kobbel, bare litt tykkere og rundere.

Gi gjerne tilbakemelding i tråden om du finner noe som fungerer, jeg er også på jakt etter noe som fungerer når jeg ikke kan bruke mitt kjære baggen-belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke erfaringer har dere med MR kobbel og sterke hunder som drar mye? trenger et bånd med strikk på til turer når jeg selv har storsekk på ryggen. Da kan jeg ikke ha baggenbeltet under hoftebeltet på sekken (og heller ikke over), så jeg har laget meg en hanefot til å feste i sekken og skal feste et strikkbånd i det. Å gå uten strikk i båndet var ikke noe behagelig for å si det slik;)

Så på MR siden de har sånt fint håndtak når man trenger å ha hunden nærmere seg, noe som kan komme fint med i ny og ne. Runde, glatte, typiske snørekjørerbånd vil jeg ikke ha (har det), de er ikke noe behagelige å holde i hvis man må holde igjen hunden pga ett eller annet og hunden kan finne på å dra litt.

Mamma har en ryggsekk med snørekjørekrok i magebeltet, den er ikke så stor da. Og det går jo an å binde snørekjøre strikken i magebeltet, da blir det jo som ett snørekjørebelte? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har en ryggsekk med snørekjørekrok i magebeltet, den er ikke så stor da. Og det går jo an å binde snørekjøre strikken i magebeltet, da blir det jo som ett snørekjørebelte? :icon_cry:

Hvis du tenkte på å feste tauet i beltet på sekken (?) så kan jeg ikke gjøre det fordi klipsen på min store ryggsekk (70l) ikke tåler det presset utover. Jeg har dog laget en hanefot som er festet på sidene av beltet slik at hunden drar via beltet på ryggsekken. Snørekjørestrikk type rundflettet nylontau har jeg også men de er virkelig vonde å holde i om du må "hanke hunden inn" og holde den nært deg. Feks når man passerer en enorm reinflokk med en RR som virkelig vil jakte. Derfor er jeg på utkikk etter et kobbel med strikk som er godt å holde i og som samtidig tåler en del trekking og trøkk. Og gjerne med et eget "håndtak" lenger ned på båndet, men akkurat det er ikke noe must.

Det er kjipt å ikke kunne bruke baggenbeltet, det er så lettvindt, kan sette favorittkobbelet mitt i den og alt er bare fryd. Men det er litt klumpete med to store hoftebelter på! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har sterke Al malamuter, Sib huskyer, Al Husky og Grønlandshunder som er veldig fornøyde med MR-kobbelet, går man rundt i disse miljøene så ser man myye MR kobbel på hundene.

Det eneste jeg har hørt er at den strikken nederst må skiftes ut med jevne mellomrom, noen en gang i året, andre annen hvert år, mens andre ikke har trengt skifte den ut i det hele tatt (har kanskje litt med hvor mye hunden drar) :icon_cry:

Må le litt når jeg leser om hundene dine som trekker sånn at kobbel blir ødelagt, Chicka er stikk motsatt, her har vi kobbler som er 6år gamle og de ser nesten ikke brukte ut og laaangt fra røket.

-jeg syntes bare jeg ser meg selv etter dine hunder i skauen, hadde vel hengt etter som en fille tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare elsker MR-kobbel og har brukt de sikkert 7 år.Geniale er/var de helt til dumme pelsen jeg har nå kom i hus!Hun sliter ut de ekstremt fort!

De er som sagt glimrende med strikken,ringene og krokene gode og holde i også!Til Engelsk Setter tispa jeg hadde kjøpte jeg nytt 1 gang i året pga særlig det røde blir veldig stygt og slitt i utsendet etter kort tid!Hun gikk fint i bånd da så strikken røk aldri.Hun har da kunnet hatt båndet lengere altså var ikke nå galt med det.Bare en smule utstyrs gal eier :icon_cry:

Til lille frøkena her på 22 kg som til tider kan dra endel i båndet går strikken etter 3 måneder...Det synes jeg er litt raskt til et såpass dyrt bånd.Spørs om jeg har hatt uflaks for vet av flere som har hatt sitt lenge til mye sterkere hunder!

Er uten en periode til frøkena lærer seg til gå bedre i bånd da løper jeg kjøper et nytt gjenn :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om vi skal teste det på dyrene våre. Det vil jo bare bli brukt til sommerbruk for det meste (når vi går med ryggsekker). Og da trekker de ikke så voldsomt hardt forutenom når vi får en reinflokk framfor oss. Spesielt RR'n kan være litt heftig da. Det er stortsett gjevn, ok trekking når de går med kløv, men det er litt mer behagelig å ha litt fjæring i nykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er de båndene som har en del strikkbånd og resten vanlig kobbel (hvis noen skjønner hva jeg mener :lol:) også er det ringer nedover slik at du kan bestemme lengden?

Isåfall er vi kjempefornøyde! kjøpte et til blandingen vår som kan finne på å dra noe sinnsykt, og det er veldig behagelig og bruke. Vi har et i svart som er ganske tykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottmaneier:Jepp det er høres ut som samme bånd ja!Det svarte holder seg mye finere i utsende også.Rart synes jeg at mine siste har røket så fort for hunden din og mange andre jeg vet som er mye større har hatt det mye lengere enn meg.Makan til kraft i lille frøkena her da gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kan du ikke bare lage en solid hanefot med strikk i da? Gjør du det kan du bruke vanlig kobbel til sekken akkurat som til baggenbeltet. Må passe på at det blir likt på begge sider da. Hvis du tar ett tjukt hulflettau fra begge sider av sekken, kanskje 10 mm (sånn som jeg har laget snørekjøringsstrikken min av hvis du så den). Setter inn en strikk i hver side og bruker en karabinkrok til å feste dem sammen og feste kobbelet på dem? Hehe det ser veldig smart ut inni hodet mitt. Utfordringen blir å få festa strikken inni så kort tau, men jeg tror det skal gå. Også bruker du sånne strikker med masse småstrikker inni. De tåler mye. Får vel kjøpt dem på båtforetninger tror jeg. Jeg kjøpte på en altmuligbutikk i Finnland. Hehe ja jeg er fryktelig god på forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare lage en solid hanefot med strikk i da? Gjør du det kan du bruke vanlig kobbel til sekken akkurat som til baggenbeltet. Må passe på at det blir likt på begge sider da. Hvis du tar ett tjukt hulflettau fra begge sider av sekken, kanskje 10 mm (sånn som jeg har laget snørekjøringsstrikken min av hvis du så den). Setter inn en strikk i hver side og bruker en karabinkrok til å feste dem sammen og feste kobbelet på dem? Hehe det ser veldig smart ut inni hodet mitt. Utfordringen blir å få festa strikken inni så kort tau, men jeg tror det skal gå. Også bruker du sånne strikker med masse småstrikker inni. De tåler mye. Får vel kjøpt dem på båtforetninger tror jeg. Jeg kjøpte på en altmuligbutikk i Finnland. Hehe ja jeg er fryktelig god på forklaringer.

Jeg satt funderte lenge på om jeg skulle kjøpe, og så ryddet jeg skapet og kom over skikkelig strikk (som jeg bruker forran på sykkelen). Og vips, så hadde jeg meg en strikktauhanefot:) Jeg har ikke orket å legge det i et nytt tau, bare festet kroker i enden på hvert strikk og en glidende karabinkrok på "midten". Billig! Må kanskje lage et sånt til gubben også, men til det trenger jeg nok mer strikk:)

Edit: det er nok samme type strikk; masse sånne småstrikk inni en hvit/grå "stofftrekk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg satt funderte lenge på om jeg skulle kjøpe, og så ryddet jeg skapet og kom over skikkelig strikk (som jeg bruker forran på sykkelen). Og vips, så hadde jeg meg en strikktauhanefot:) Jeg har ikke orket å legge det i et nytt tau, bare festet kroker i enden på hvert strikk og en glidende karabinkrok på "midten". Billig! Må kanskje lage et sånt til gubben også, men til det trenger jeg nok mer strikk:)

Edit: det er nok samme type strikk; masse sånne småstrikk inni en hvit/grå "stofftrekk".

Jepp, var sånn strikk jeg tenkte på. De tåler en trøkk. Blir det ikke fryktelig myk strikk/mye strikk hvis du ikke legger det i tau? Hvis du skjønner hvordan jeg tenker det? Ved å feste det i et tau kan du bestemme hvor hard/mye strikk du vil ha. Men funker det fint uten er det jo ingen vits i å lage seg mer arbeid :blink:

Edit: forresten har det sikkert ikke noe å si ettersom det er så kort strikkbit allikevel når det bare er i hanefotdelen det er strikk. Blir noe annet når det er snakk om et langt tau (hihi jeg vil bare ha akkurat passe mye strikk i strikktauene mine. Liker ikke å leke jojo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var sånn strikk jeg tenkte på. De tåler en trøkk. Blir det ikke fryktelig myk strikk/mye strikk hvis du ikke legger det i tau? Hvis du skjønner hvordan jeg tenker det? Ved å feste det i et tau kan du bestemme hvor hard/mye strikk du vil ha. Men funker det fint uten er det jo ingen vits i å lage seg mer arbeid :D

Edit: forresten har det sikkert ikke noe å si ettersom det er så kort strikkbit allikevel når det bare er i hanefotdelen det er strikk. Blir noe annet når det er snakk om et langt tau (hihi jeg vil bare ha akkurat passe mye strikk i strikktauene mine. Liker ikke å leke jojo)

Blir ikke så voldsomt mye strikk, den er "stram" inntil meg (uten å være ekkelstram) når han ikke trekker. Litt mindre enn det jeg hadde i strikktauet mitt en gang i tiden, og tipper litt mindre strikk enn det du har i ditt? På T vil det bli litt mer strikk, men det får så bare være. Jeg leker lat for tiden;) Liker heller ikke at det blir for mye strikk, det blir litt vel jojo.

Litt OT: Fant ut at jeg skulle ha strikk mellom taudraget og pulken til Lyng i fjor for å dempe litt rykk, og tok det jeg hadde for hånden. Strikket ble dobbelt og, tja, kanskje 40-50cm langt (*2 strekker)... Det fungerte jo ok, helt til vi kom i bratte bakker og jeg så at han slet. Så da overtok jeg pulken og tenkte at jeg fikk dra den opp selv siden han ikke klarte det.. Man må vist lære av sine feil og kjenne på ting selv... Først måtte jeg dra ut strikken, som plutselig ble nærmere 2m lang, også måtte jeg trekke pulken som ble som en teit jojo. De 15kg som lå i pulken føltest plutselig ut som 40 og nærmere umulig å dra opp. Var kjapt nede og tok bort strikken, og vips så klarte både jeg og Lyng å dra pulken uten problem :blink::) Av og til lurer jeg på hvor langt man tenker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...