Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp - skole eller fulltidsjobb?


Benedicte

Recommended Posts

Jeg har et lite problem.

1.året mitt på vgs tok jeg i Trondheim, og startet da på spesiell studiekompetanse (ekstra matte og naturfag, husker ikke hva de heter). 2.året flyttet jeg til Oslo og startet på hundelinjen. Siden jeg hadde såpass mye hund, avsluttet jeg den spesielle studiekompetansen. Jeg hadde ikke tid til å ta kjemi og matte da. Tanken min var jo å ta opp dette det tredje året (altså kjemi og matte for 2.året), og heller ta et fjerde år hvor jeg bare tok de siste fagene jeg trengte.

Men nå kunne ikke skolen fikse det. Og jeg orker ikke ta kjemi og matte på kveldskurs. Dyrt er det også.

Grunnen til at jeg vil ta spesiell studiekompetanse, er fordi jeg i alle år har hatt lyst til å bli veterinær. Men jeg har litt lyst til å bli hundefører i tollvesenet også (hvor det ikke kreves spesiell studiekompetanse). Men hey, det skader jo ikke å ha så bra utdannelse som mulig. Jeg vil heller ta for mye enn jeg trenger, enn for lite, i tilfelle jeg skulle ombestemme meg. Derfor vil jeg gjerne ha denne spesielle studiekompetansen, men problemet er hvordan jeg skal få ta disse to siste årene, når ett allerede har passert.

Derfor tenker jeg veldig på å ta meg et nesten-friår dette året, og ta igjen kjemien og matten jeg ikke fikk takk 2.året. Altså kun ha disse to fagene på skolen, og jobbe utenom. Og når dette året er ferdig, starte på 3.året og fullføre den spesielle studiekompetansen.

Høres dette ut som en god plan? Og er den gjennomførbar?

Jeg må i så fall få meg en jobb. Problemet vil jo bli om jeg ikke kan jobbe hele dager, fordi jeg skal ha noen timer med matte/kjemi noen ganger i uken (dumt om det blir 2 timer hver dag liksom, i stedet for 1 1/2 full dag f.eks).

Og vil jeg kunne overleve på det? Nå får jeg underholdningsbidrag av foreldrene mine, vil jeg miste dette fordi jeg ikke går fulltid skole? Vil jeg få det tilbake det 3.året evt? Og vil jeg uten problemer komme inn på skole igjen neste år? Jeg betaler 1500 ca i mnd for skolen, må jeg betale like mye når jeg kun tar to fag (det blir vel heller skolen som får svare meg på det)?

Jeg får i dag 5000 i stipend i mnd (bortebortstipend). Har jeg rett på litt stipend når jeg kun tar to fag? Og vil jeg ha rett på fullt stipend neste år? For jeg tar jo mer skole enn jeg hadde behøvet liksom, og litt rart om det skal gi meg mer penger...?

Begynner å få dårlig tid på meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare ta vanlig påbygg (det er det du skal?) nå, og ta matte og kjemi det 4. året?

Trodde det var vanlig.

Er ganske trøtt nå, så kan godt være at jeg har misforstått innlegget ditt litt. :ahappy:

Det blir litt vanskelig å forklare, men;

Jeg startet på den spesielle studiekompetansen det 1.året, fortsatte på vanlig studieprogram 2.året mot generell studiekompetanse (tok ikke kjemi og matte for 2.året som jeg trenger for å sitte igjen med s.studiekompetanse). Dvs at jeg må fortsette på 2.året kjemi og matte (husker som sagt ikke hva det heter) når jeg går 3.året. Og da blir det kluss i timeplanene, så det kunne ikke skolen fikse for meg. Jeg kan jo ikke ta den spesielle studiekompetansen for 3.året når jeg ikke har hatt den matten og kjemien jeg trenger 2.året, skjønner?

... Burde satt meg inn i disse 1T, R1, fysikk1, kjemi2 opplegget...

Edit:

For å komme inn på veterinærhøgskolen trenger jeg "Matematikk R1 eller Matematikk (S1 + S2) og Kjemi (1 + 2)".

Kjemi1 skulle jeg egentlig hatt i år, og kjemi2 det 3.året. Men jeg kan ikke begynne på 3.året nå og ta kjemi1, siden det ikke passer med timeplanen.

Derfor vurderer jeg å ta friår og ta kun kjemi1 og det andre jeg trenger, og fortsette på kjemi2 det 3.året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ta det fra en som har lært the hard way- Gjør ferdig skolen slik at du får generell studie kompetanse først, så kan du heller ta de fagene du mangler som privatist seinere. Slutter du skolen nå og begynner å jobbe er sannsynligheten minimal for at du starter skolen igjen, ikke fordi jeg ikke tror du er strukturert nok, men fordi det er så utrolig deilig å tjene egne penger..

Som privatist trenger det ikke å bli dyrt eller vanskelig, men man må være litt strukturert og ha en plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt vanskelig å forklare, men;

Jeg startet på den spesielle studiekompetansen det 1.året, fortsatte på vanlig studieprogram 2.året mot generell studiekompetanse (tok ikke kjemi og matte for 2.året som jeg trenger for å sitte igjen med s.studiekompetanse). Dvs at jeg må fortsette på 2.året kjemi og matte (husker som sagt ikke hva det heter) når jeg går 3.året. Og da blir det kluss i timeplanene, så det kunne ikke skolen fikse for meg. Jeg kan jo ikke ta den spesielle studiekompetansen for 3.året når jeg ikke har hatt den matten og kjemien jeg trenger 2.året, skjønner?

... Burde satt meg inn i disse 1T, R1, fysikk1, kjemi2 opplegget...

Tror jeg skjønner.

Jeg vet at skolen her tilbyr noen fag over nettet, man sitter og ser læreren, som jobber på en annen skole, via videosamtale.

De ordner det for elever som vil ha fag skolen ikke tilbyr selv, men tror de har spesiell avtale med andre skoler.

Kan ikke skolen din ordne noe liknende?

Vet ikke om det jeg skrev nå ga mye mening. Tror det er best jeg bare går å legger meg. :icon_redface:

Edit: Hvis ikke det går ann er jo din plan den beste måten å få spesiell studiekompetanse på, om det er gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke heeelt jeg skjønte inlegget ditt, men om du skal ta opp fag, så anbefaler jeg Bjørknes Privatskole på det varmeste! Det koster litt, men du får virkelig igjen med effektiv læring, gode lærere og et fantastisk læremiljø..!:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var grunnen til at jeg ikke startet på Natur, men endte opp på en vanlig allmenn nerdeskole.. :innocent:

Så du mangler R1 og K1? Tror jeg forstår problemet.. Hmm. Nå er ikke jeg en ekspert på disse skolegreiene, men jeg går spesiell studiekompetanse nå, på vei mot å kanskje en gang i fremtiden kunne bli veterinær. Men vet du hva du har valget mellom? Som du nevner kan du muligens ta kveldskurs, men da kunne du vel ikke ha tatt K2 på skolen til vanlig? For du har jo ikke det grunnlaget du trenger? Så tror ikke det ville gått, om du ikke da tok K2 i ett fjerdeår. Event som kveldskurs 4. året. Men som du sier, kveldskurs er stress...

Uten å ha for mye peiling synes jeg forslaget ditt høres ut som en ganske grei plan, om dette med pengene fikser seg.

Men om du ikke får pengestøtte uten full skolegang, hva med å starte i 2 klasse på en vanlig allmenn skole? Og fortsette fra der du sluttet? Kanskje litt kjipt å måtte ta så mange fag, men det er jo en mulighet. Da får du alt du jo trenger, pluss pluss.

Må si jeg også er litt småtrøtt, så godt mulig jeg missforstår noe.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det fra en som har lært the hard way- Gjør ferdig skolen slik at du får generell studie kompetanse først, så kan du heller ta de fagene du mangler som privatist seinere. Slutter du skolen nå og begynner å jobbe er sannsynligheten minimal for at du starter skolen igjen, ikke fordi jeg ikke tror du er strukturert nok, men fordi det er så utrolig deilig å tjene egne penger..

Som privatist trenger det ikke å bli dyrt eller vanskelig, men man må være litt strukturert og ha en plan.

Signerer den :icon_redface: Å velge å gå fra en inntekt på 20-25 tusen til studielån/stipend er vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta de fagene du mangler som privatist ? Trenger ikke å være så dyrt å ta de på egenhånd(koster vel 350 kr per eksamen dersom det er første gang du tar faget) Ellers så har Sonans en veldig god nettskole i tillegg til vanlig privatistskole som virkelig kan anbefales. :icon_redface: Det er ikke vanskelig å legge til fag eller ta opp fag dersom du først har fullført skolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt vanskelig å forklare, men;

Jeg startet på den spesielle studiekompetansen det 1.året, fortsatte på vanlig studieprogram 2.året mot generell studiekompetanse (tok ikke kjemi og matte for 2.året som jeg trenger for å sitte igjen med s.studiekompetanse). Dvs at jeg må fortsette på 2.året kjemi og matte (husker som sagt ikke hva det heter) når jeg går 3.året. Og da blir det kluss i timeplanene, så det kunne ikke skolen fikse for meg. Jeg kan jo ikke ta den spesielle studiekompetansen for 3.året når jeg ikke har hatt den matten og kjemien jeg trenger 2.året, skjønner?

... Burde satt meg inn i disse 1T, R1, fysikk1, kjemi2 opplegget...

Edit:

For å komme inn på veterinærhøgskolen trenger jeg "Matematikk R1 eller Matematikk (S1 + S2) og Kjemi (1 + 2)".

Kjemi1 skulle jeg egentlig hatt i år, og kjemi2 det 3.året. Men jeg kan ikke begynne på 3.året nå og ta kjemi1, siden det ikke passer med timeplanen.

Derfor vurderer jeg å ta friår og ta kun kjemi1 og det andre jeg trenger, og fortsette på kjemi2 det 3.året

Har du hatt 1T er S1 mye repitisjon, og ikke så vanskelig å ta opp i følge min mattelærer mamma. Du kan jo lese på egenhånd og høre om det er en lærer på skolen du kan stille spørsmål innimellom om du lurer? Så ta en privatist eksamen til jul f.eks? Synd du ikke bor i nærheten, kunne du fått gratis timer og tatt det som privatist. Men må innrømme jeg er litt enig med de som sier fullfør generell og ta det få fagene ekstra du trenger etterpå :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...