Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp - skole eller fulltidsjobb?


Benedicte

Recommended Posts

Jeg har et lite problem.

1.året mitt på vgs tok jeg i Trondheim, og startet da på spesiell studiekompetanse (ekstra matte og naturfag, husker ikke hva de heter). 2.året flyttet jeg til Oslo og startet på hundelinjen. Siden jeg hadde såpass mye hund, avsluttet jeg den spesielle studiekompetansen. Jeg hadde ikke tid til å ta kjemi og matte da. Tanken min var jo å ta opp dette det tredje året (altså kjemi og matte for 2.året), og heller ta et fjerde år hvor jeg bare tok de siste fagene jeg trengte.

Men nå kunne ikke skolen fikse det. Og jeg orker ikke ta kjemi og matte på kveldskurs. Dyrt er det også.

Grunnen til at jeg vil ta spesiell studiekompetanse, er fordi jeg i alle år har hatt lyst til å bli veterinær. Men jeg har litt lyst til å bli hundefører i tollvesenet også (hvor det ikke kreves spesiell studiekompetanse). Men hey, det skader jo ikke å ha så bra utdannelse som mulig. Jeg vil heller ta for mye enn jeg trenger, enn for lite, i tilfelle jeg skulle ombestemme meg. Derfor vil jeg gjerne ha denne spesielle studiekompetansen, men problemet er hvordan jeg skal få ta disse to siste årene, når ett allerede har passert.

Derfor tenker jeg veldig på å ta meg et nesten-friår dette året, og ta igjen kjemien og matten jeg ikke fikk takk 2.året. Altså kun ha disse to fagene på skolen, og jobbe utenom. Og når dette året er ferdig, starte på 3.året og fullføre den spesielle studiekompetansen.

Høres dette ut som en god plan? Og er den gjennomførbar?

Jeg må i så fall få meg en jobb. Problemet vil jo bli om jeg ikke kan jobbe hele dager, fordi jeg skal ha noen timer med matte/kjemi noen ganger i uken (dumt om det blir 2 timer hver dag liksom, i stedet for 1 1/2 full dag f.eks).

Og vil jeg kunne overleve på det? Nå får jeg underholdningsbidrag av foreldrene mine, vil jeg miste dette fordi jeg ikke går fulltid skole? Vil jeg få det tilbake det 3.året evt? Og vil jeg uten problemer komme inn på skole igjen neste år? Jeg betaler 1500 ca i mnd for skolen, må jeg betale like mye når jeg kun tar to fag (det blir vel heller skolen som får svare meg på det)?

Jeg får i dag 5000 i stipend i mnd (bortebortstipend). Har jeg rett på litt stipend når jeg kun tar to fag? Og vil jeg ha rett på fullt stipend neste år? For jeg tar jo mer skole enn jeg hadde behøvet liksom, og litt rart om det skal gi meg mer penger...?

Begynner å få dårlig tid på meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare ta vanlig påbygg (det er det du skal?) nå, og ta matte og kjemi det 4. året?

Trodde det var vanlig.

Er ganske trøtt nå, så kan godt være at jeg har misforstått innlegget ditt litt. :ahappy:

Det blir litt vanskelig å forklare, men;

Jeg startet på den spesielle studiekompetansen det 1.året, fortsatte på vanlig studieprogram 2.året mot generell studiekompetanse (tok ikke kjemi og matte for 2.året som jeg trenger for å sitte igjen med s.studiekompetanse). Dvs at jeg må fortsette på 2.året kjemi og matte (husker som sagt ikke hva det heter) når jeg går 3.året. Og da blir det kluss i timeplanene, så det kunne ikke skolen fikse for meg. Jeg kan jo ikke ta den spesielle studiekompetansen for 3.året når jeg ikke har hatt den matten og kjemien jeg trenger 2.året, skjønner?

... Burde satt meg inn i disse 1T, R1, fysikk1, kjemi2 opplegget...

Edit:

For å komme inn på veterinærhøgskolen trenger jeg "Matematikk R1 eller Matematikk (S1 + S2) og Kjemi (1 + 2)".

Kjemi1 skulle jeg egentlig hatt i år, og kjemi2 det 3.året. Men jeg kan ikke begynne på 3.året nå og ta kjemi1, siden det ikke passer med timeplanen.

Derfor vurderer jeg å ta friår og ta kun kjemi1 og det andre jeg trenger, og fortsette på kjemi2 det 3.året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ta det fra en som har lært the hard way- Gjør ferdig skolen slik at du får generell studie kompetanse først, så kan du heller ta de fagene du mangler som privatist seinere. Slutter du skolen nå og begynner å jobbe er sannsynligheten minimal for at du starter skolen igjen, ikke fordi jeg ikke tror du er strukturert nok, men fordi det er så utrolig deilig å tjene egne penger..

Som privatist trenger det ikke å bli dyrt eller vanskelig, men man må være litt strukturert og ha en plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt vanskelig å forklare, men;

Jeg startet på den spesielle studiekompetansen det 1.året, fortsatte på vanlig studieprogram 2.året mot generell studiekompetanse (tok ikke kjemi og matte for 2.året som jeg trenger for å sitte igjen med s.studiekompetanse). Dvs at jeg må fortsette på 2.året kjemi og matte (husker som sagt ikke hva det heter) når jeg går 3.året. Og da blir det kluss i timeplanene, så det kunne ikke skolen fikse for meg. Jeg kan jo ikke ta den spesielle studiekompetansen for 3.året når jeg ikke har hatt den matten og kjemien jeg trenger 2.året, skjønner?

... Burde satt meg inn i disse 1T, R1, fysikk1, kjemi2 opplegget...

Tror jeg skjønner.

Jeg vet at skolen her tilbyr noen fag over nettet, man sitter og ser læreren, som jobber på en annen skole, via videosamtale.

De ordner det for elever som vil ha fag skolen ikke tilbyr selv, men tror de har spesiell avtale med andre skoler.

Kan ikke skolen din ordne noe liknende?

Vet ikke om det jeg skrev nå ga mye mening. Tror det er best jeg bare går å legger meg. :icon_redface:

Edit: Hvis ikke det går ann er jo din plan den beste måten å få spesiell studiekompetanse på, om det er gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke heeelt jeg skjønte inlegget ditt, men om du skal ta opp fag, så anbefaler jeg Bjørknes Privatskole på det varmeste! Det koster litt, men du får virkelig igjen med effektiv læring, gode lærere og et fantastisk læremiljø..!:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var grunnen til at jeg ikke startet på Natur, men endte opp på en vanlig allmenn nerdeskole.. :innocent:

Så du mangler R1 og K1? Tror jeg forstår problemet.. Hmm. Nå er ikke jeg en ekspert på disse skolegreiene, men jeg går spesiell studiekompetanse nå, på vei mot å kanskje en gang i fremtiden kunne bli veterinær. Men vet du hva du har valget mellom? Som du nevner kan du muligens ta kveldskurs, men da kunne du vel ikke ha tatt K2 på skolen til vanlig? For du har jo ikke det grunnlaget du trenger? Så tror ikke det ville gått, om du ikke da tok K2 i ett fjerdeår. Event som kveldskurs 4. året. Men som du sier, kveldskurs er stress...

Uten å ha for mye peiling synes jeg forslaget ditt høres ut som en ganske grei plan, om dette med pengene fikser seg.

Men om du ikke får pengestøtte uten full skolegang, hva med å starte i 2 klasse på en vanlig allmenn skole? Og fortsette fra der du sluttet? Kanskje litt kjipt å måtte ta så mange fag, men det er jo en mulighet. Da får du alt du jo trenger, pluss pluss.

Må si jeg også er litt småtrøtt, så godt mulig jeg missforstår noe.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det fra en som har lært the hard way- Gjør ferdig skolen slik at du får generell studie kompetanse først, så kan du heller ta de fagene du mangler som privatist seinere. Slutter du skolen nå og begynner å jobbe er sannsynligheten minimal for at du starter skolen igjen, ikke fordi jeg ikke tror du er strukturert nok, men fordi det er så utrolig deilig å tjene egne penger..

Som privatist trenger det ikke å bli dyrt eller vanskelig, men man må være litt strukturert og ha en plan.

Signerer den :icon_redface: Å velge å gå fra en inntekt på 20-25 tusen til studielån/stipend er vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta de fagene du mangler som privatist ? Trenger ikke å være så dyrt å ta de på egenhånd(koster vel 350 kr per eksamen dersom det er første gang du tar faget) Ellers så har Sonans en veldig god nettskole i tillegg til vanlig privatistskole som virkelig kan anbefales. :icon_redface: Det er ikke vanskelig å legge til fag eller ta opp fag dersom du først har fullført skolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt vanskelig å forklare, men;

Jeg startet på den spesielle studiekompetansen det 1.året, fortsatte på vanlig studieprogram 2.året mot generell studiekompetanse (tok ikke kjemi og matte for 2.året som jeg trenger for å sitte igjen med s.studiekompetanse). Dvs at jeg må fortsette på 2.året kjemi og matte (husker som sagt ikke hva det heter) når jeg går 3.året. Og da blir det kluss i timeplanene, så det kunne ikke skolen fikse for meg. Jeg kan jo ikke ta den spesielle studiekompetansen for 3.året når jeg ikke har hatt den matten og kjemien jeg trenger 2.året, skjønner?

... Burde satt meg inn i disse 1T, R1, fysikk1, kjemi2 opplegget...

Edit:

For å komme inn på veterinærhøgskolen trenger jeg "Matematikk R1 eller Matematikk (S1 + S2) og Kjemi (1 + 2)".

Kjemi1 skulle jeg egentlig hatt i år, og kjemi2 det 3.året. Men jeg kan ikke begynne på 3.året nå og ta kjemi1, siden det ikke passer med timeplanen.

Derfor vurderer jeg å ta friår og ta kun kjemi1 og det andre jeg trenger, og fortsette på kjemi2 det 3.året

Har du hatt 1T er S1 mye repitisjon, og ikke så vanskelig å ta opp i følge min mattelærer mamma. Du kan jo lese på egenhånd og høre om det er en lærer på skolen du kan stille spørsmål innimellom om du lurer? Så ta en privatist eksamen til jul f.eks? Synd du ikke bor i nærheten, kunne du fått gratis timer og tatt det som privatist. Men må innrømme jeg er litt enig med de som sier fullfør generell og ta det få fagene ekstra du trenger etterpå :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...