Gå til innhold
Hundesonen.no

Flyselskap og hund

jaktlykke

Recommended Posts

Jeg skulle reise med SAS til Finland neste helg. Det gikk rett i grøfta for jeg fikk beskjed i dag om at selskapet Blue1 fra Oslo til Helsinki ikke tok hund... og hva gjør jeg nå???

Fullprisbillett til 15000 er utelukket.

Tar Finnair hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de har det - men fra Oslo er det noe som heter Blue1 som har strekningen for SAS. De kunne ikke gjøre noe sa de så jeg har måtte slå fra meg alt som heter fly.

Det blir altså kjøring + båt over til Finland - tilsammen 250 mil. Men men - det går vel det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det??? Jøss - det var rart. Men jeg fikk altså ikke ha hund med meg hos dem... Men at Finnair tar 7000 spenn kun for bikkje og bur når eieren er med, synes jeg virkelig er hårreisende. Til sammenligning kostet hund hos SAS 200 kroner pr strekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det??? Jøss - det var rart. Men jeg fikk altså ikke ha hund med meg hos dem... Men at Finnair tar 7000 spenn kun for bikkje og bur når eieren er med, synes jeg virkelig er hårreisende. Til sammenligning kostet hund hos SAS 200 kroner pr strekning.

Ja jeg fløy med Blue1 og hadde med meg hund, det er ikke lenge siden heller

Ja de vet å ta betalt... kans skjønne prisene om de har hele ansvaret etc etc, men når eieren er med, er det helt hinsides..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toya, hvilket fly fløy du med da? Jeg vet at Blue1 bruker Avro RJ 85, men at de også har noen MD-90 som de flyr innimellom. Det varierer hvilket fly som går mellom Oslo og Helsinki. MD-90 er store fine fly som er mer eller mindre lik Boeingflyene til SAS, men Avro RJ'ene er mindre, nesten som Widerøe. Kan se for meg at det kanskje har noe med saken å gjøre?

250px-Blue1-rj85.jpg

Avro RJ'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men du la ikke merke til om vingene hadde motorer da? For MD-90'en har motorene helt bakerst, så vingene er nakne :ahappy: La du merke til om flyet var stort eller lite? Avroen tar 80-90 personer, mens MD'en tar rundt 160...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de har det - men fra Oslo er det noe som heter Blue1 som har strekningen for SAS. De kunne ikke gjøre noe sa de så jeg har måtte slå fra meg alt som heter fly.

Det blir altså kjøring + båt over til Finland - tilsammen 250 mil. Men men - det går vel det og.

Jeg ville informert SAS om at de vil få en regning, de har solgt deg en tjeneste.. Med mindre de har tatt forbehold må de levere den, alt annet vil kunne gjøre de erstatningspliktig for dine merutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska du flyga till Helsinki? Vi har flugit hund Oslo-Helsinki utan att det var dyrt eller krångligt. Tror att det var med Finnair eller SAS.

Fanny; Finnair skulle ha 7000 kroner for hund + bur strekningen Oslo-Helsinki tur-retur. Det var dobbelt så dyrt som min billett det... så jeg kansellerte selvsagt hele reisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7000 var hårreisende mye penger ja! Denne tråden var forøvrig en påminner på hvorfor jeg er glad jeg aldri har trengt å fly med hund...

Forøvrig skjønner jeg heller ikke hvorfor det ofte er så utrolig dyrt å ha med hund på fly altså, det kan da umulig kreve SÅ mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte og pratet med SAS nå, og Blue1 tar med hund. Bare å bestille gjennom SAS, og de bestiller også palss til hunden. Hvis ikke det er plass i lasterommet, får du en ny reisetid (ikke sikker på om man får pengene tilbake..glemte å spørre om det)..

(Skal selv til Finland for å hente valp, og fikk litt hetta når jeg leste dette..hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte og pratet med SAS nå, og Blue1 tar med hund. Bare å bestille gjennom SAS, og de bestiller også palss til hunden. Hvis ikke det er plass i lasterommet, får du en ny reisetid (ikke sikker på om man får pengene tilbake..glemte å spørre om det)..

(Skal selv til Finland for å hente valp, og fikk litt hetta når jeg leste dette..hehe)

Det er ikke så enkelt som de får det til å høres ut, bare spør meg og Kath som har sitti itelefonen i tre for å få ordna akkurat samme turen!

De sa også til oss at vi bare måtte booke så skulle vi få svar, for de skulle ha plass, men det er sånn at blueone som oftest flyr de små flyene som ikke har plass/varme til hund i lasterommet, og vet ikke på forhånd om de skal fly et stort som de har plass til hund i..

det er mildt sagt et kaos;)

Edit: Vi har også nemlig måtte kansellere den opprinnelige turen pga at blueone er kaos..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk har ALLE flyselskapene jeg har kontaktet så små fly/regler at jeg ikke kan fly med Aris. Nevner; Widerøe, SAS, Baltic, Norwegian. SAS kan du fly med stor hund om du flyr via Stockholm - da disse flyene tar såpass store bur. Widerøe har nye regler som gjør at intermedium er største tillatter bur og det er kun 1 hund pr flygning.

HÅPLØST SIER JEG! Det verste er at man må gni denne informasjonen ut av dem. Jeg sa til damen hos sas da jeg bestilte at jeg skulle ha med en flatcoated retriever - da burde hu kanskje kunne si at blue1 ikke tar hund?!? Helga Mari; vi fikk refundert pengene - så det får du i hvertfall. Også tror jeg det er noen kampanjer på sthml - helsinki fergen, om det er den som er aktuell.

edit; grunnen til at jeg antakelig ikke flyr via stockholm er at billettene blir såpass mye dyrere at turen blir i dyreste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, så du skal hente deg valp i Finland du? Mon tro hvem som har "lurt" deg til det :whistle:

Ja..:innocent: Det er ei gal skrullete dame som har LURT meg oppi detta.. Nå er det ingen vei tilbake heller..valp eller livet.. :icon_redface: Blir nok bra med valp :wub: men blir litt stressa av detta under..

Det er ikke så enkelt som de får det til å høres ut, bare spør meg og Kath som har sitti itelefonen i tre for å få ordna akkurat samme turen!

De sa også til oss at vi bare måtte booke så skulle vi få svar, for de skulle ha plass, men det er sånn at blueone som oftest flyr de små flyene som ikke har plass/varme til hund i lasterommet, og vet ikke på forhånd om de skal fly et stort som de har plass til hund i..

det er mildt sagt et kaos;)

Edit: Vi har også nemlig måtte kansellere den opprinnelige turen pga at blueone er kaos..

Huff da.. Høres ikke bra ut. Ja, det hørtes så enkelt ut...men...

Ordna det seg til slutt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke mer håpløst enn at det faktisk IKKE GÅR AN, og det ikke ville vært så greit for dyrene om du faktisk pressa de inni de små lasterommene?

Rart at de fleste lasterommene tok så store hunder før da? Hmmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nok ikke ordnet seg enda nei!

Problemet er ikke det AT det ikke går an, men at de ikke greier å si fra HVA som er problemet før bilettene er kjøpt og betalt og de ikke greier forklare deg hvilke fly som eventuelt kan ta hund og den str. bur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...