Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i lasterommet på fly


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg skal dra til Finland om halvannen uke og da reiser jeg med fly. Amigo er også med fordi vi skal gå en blodsporkonkurranse der.

Han har aldri flydd før og jeg er lettere nervøs for hvordan han kommer til å takle det. Finnene kjører knallhardt ut med antidoping så det er helt utelukket å få gitt ham noe beroligende. Hvordan har deres hunder reagert på flyreisen? Vil det gå greit uten noe avslappende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det kommer helt an på hunden. Odin er glad i buret sitt (jeg bruker det som belønning på lydighetstrening), og er miljøsterk og takler de aller fleste situasjoner med bråk og leven. Han er dessuten vant til å reise med bil og tog, og har ikke noe problem med det. Han fløy for første gang nå i påsken, og med unntak av at buret falt fra hverandre under avlasting, så gikk alt helt fint. Litt stresset blir de såklart, men ikke mer enn hva jeg mener er sunt.

Jeg går ut ifra at Amigo er vant til å reise? Om han ikke er lettstresset ellers, så går det helt sikkert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja reisevant er han til gagns :blink: Han bryr seg filla om ei reise på 200 mil i bil - han sier ikke et kvekk og er helt avslappa.

Jeg antar at han kommer til å ta det på strak pote for han er jo veldig laidback ellers. Det er vel helst eieren som er nervøs tenker jeg...

Vi får en 5 timers stopp på Gardermoen - går det an å få komme inn til hunden da og være sammen med dem eller er de veldig strenge så sånt?

Tenkte å ha kopi av vaksinasjonspapirer (hundepass) og registreringsbevis på buret - er det andre ting jeg må tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe særlig problem for hundene å fly, det er heller eierne som uroer seg for mye. Jeg kjenner til noen nervevrak av noen hunder som har flydd uten problemer, og hopper fint tilbake i buret, blid og fornøyd og uten å vise tegn til å ha stresset.

Har flydd med Tia 2 ganger. Jeg syns det var kjempeskummelt når jeg fulgte henne inn på bakrommet og satte henne i buret, men det gikk kjempebra begge gangene.

Edit: Verken Tia eller de andre hundene jeg kjenner til er blitt dopet ned eller har fått noen form for beroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bruker ikke noenting. Har flydd med 4 forskjellige hunder, kun èn av de var ikke særlig begeistret for det, men ikke engang han ble så stresset at det var noe å ta hensyn til.

Edit: De andre kunne ikke brydd seg mindre, om de kjørte bil eller fly var visst det samme for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vil ikke dope ned hunden. valpen jeg fikk kom i fly og han taklet det veldig bra. Men guri malla jeg var selv nervøs.. Man kjenner hunden sin best, og takler hunden ting fint uten å virke veldig nervøs for ting og situasjoner, går det bare bra. har man en nervøs og lettskremt hund, bør man kanskje dope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel helst jeg som trenger å dopes :blink:

Angående sedativa så er det helt utelukket om så bikkja hadde vært nervevrak; da måtte vi nok pent ha kjørt bil og ikke flydd. For antidopingreglene i Finland sier nei til smertestillende eller hva som helt av medikamenter gitt innen 30 dager (pga HD-røntgen osv) dersom hunden skal delta på tevling - som i mitt tilfelle er blodsporkonkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...