Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips til å trene valpen min

Carr

Recommended Posts

Hei.

Da har jeg fått min aller første valp. Har tidligere hatt hund, men han var omplasseringshund, så det å oppdra en hund fra begynnelsen er jeg ikke så alt for kjent med.

Lille Selma har vært her i fem dager og ble husvarm så å si den første dagen og har utrolig nok skjønt at hun skal bæskje på avisen. Kjempe stolt. Hun rydder til og med lekene sine inn i huset sitt (et stort reisebur, sett i forhold til størrelsen hennes). Har jeg med verdens smarteste hund å gjøre? Hehe, det gjenstår vel å se. :icon_confused:

Jeg kunne trengt et par tips ved trening av valp. Når bør jeg begynne å trene henne til å være alene, gå i bånd og andre gode råd. Samt trenger jeg tips for å få henne til å slutte å bite på alt hun kommer over, det kan nesten virke som om lekene hennes blir alt for kjedelige, sett i forhold til ledninger, ører og tær.

Håper dere har mange tips å dele med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noen hundebøker og valpebøker (den som ble anbefalt her er ett fint eksempel) - meld hunden på et grunnkurs så er du på god vei til fint hundehold :blink:

Helt kort:

La hunden være valp de første ukene, nå skal den oppleve verden og sosialiseres masse frem til den er 20 uker med alt den kan tenkes å møte resten av livet, så den ikke blir usikker eller redd i møte med disse tingene senere.

Valpesikre huset ditt best mulig så du slipper si nei til alt mellom himmel og jord, fjern ting som hunden kan skade / kan skade hunden. Du kan tidlig begynne å trene aktiviseringsøvelser som sitt og slikt hvis du ønsker det, men i så fall veldig korte (noen få minutter) økter i starten - en liten valp skal sove masse - og får gjerne nok inntrykk bare av å rusle rundt den første tiden - viktig å ikke overeksponere den for inntrykk også.

Men sluk noen hundebøker og les litt rundt på forum på nettet (og naturligvis spør om alt du lurer på)! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...