Gå til innhold
Hundesonen.no

tilvenning til kennel


Linda=D

Recommended Posts

jeg er ei jente på 16 år som kommer til å flytte til Trondheim til høsten om jeg kommer inn på skolen å alt går i orden.

jeg skal da ha med meg hunden min men det er ikke lov til å ha den med på internatet så da må han stå på kennelen på skolen. eierne har selv ansvar overfor hunden sin å må fore, gå turer, stelle den osv. men hunden må være på kennelen om natten.

å her dukker problemet opp. jeg tok han over for ca 5 måneder siden å han er den perfekte hunden. etter som hva jeg har fått inntrykk av fra eierne og av oppførselen til hunden så har han hatt det godt å fått alt som trengs i valpetida og oppover men etterhvert så har det døbba ta. men de har gjort en fantastisk jobb med han og han er ikke en såkalt "problemhund" som omplasseres på falske grunner pga. eierne ikke takla han.

han sover på rommet mitt i senga mi så det blir jo en stor forandring for han. det jeg lurer på er om dere har noen tips til hvordan jeg kan venne han til det? det er jo kjempe koselig med hund i senga men må jo tenke på hvordan han tar det å bli satt alene om natten med andre hunder.

er det noe mere så bare spør:)

takker på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig det er verst for deg. :) Jeg plasserer bare hundene mine i kennel, jeg, og satser på at det går bra - og det har det gjort! Jeg passer jo et hundepensjonat sånn i ny og ne, og ofte kan jeg ikke ha egne hunder med inn i huset (jeg bor der) pga andre hunder i huset som bor der fast. Da må mine "på kennel". Jeg er kanskje litt vel "diller" ofte, og lager deilige senger til de, ordner med snacks og greier. De blir jo vant til å være der også om dagen, så når natten kommer tror jeg ikke det er så annerledes egentlig. De skjønte det kjapt etter en natt eller to, og det gjør de fleste! For min egen del, så belønner jeg hundene når de ligger rolig i sengen sin når jeg kommer inn. Mange hunder begynner å styre med en gang de hører at jeg (eller noen) kommer, reiser seg, bjeffer, piper, syter, hyler, går rastløst rundt, hopper osv osv. Jeg ville ikke at mine hunder også skulle gjøre dette, så med Tulla har jeg kastet inn en godis hvis hun ble liggende når jeg kom, og jeg tok alltid ut mine til slutt så det var liksom ingenting å stresse med. Aynï har alltid bare vært utrolig grei på det punktet; jeg kan åpne døren og hun bare ligger og døser. Jeg må omtrent lokke henne ut for å få henne med meg, og da strekker hun seg så lang hun er. Så joda - de kan fint slappe av! Og de kan venne seg til et slikt liv. Egentlig vil jeg anta at en skolekennel er mye bedre enn en hundepensjonatkennel, pga faste hunder og faste folk, og lengre opphold - altså et helt skoleår eller flere. Hunder på pensjonat er der kanskje bare noen dager, andre i flere uker eller måneder, og da blir det ikke "ro i flokken", hundene blir stresset osv. De som ikke takler kennellivet bra, ødelegger også MYE for de andre; så for alles del er det viktig at hundene er rolige i kennelen og ikke bråker, men finner seg til rette.

Begynn den første dagen du er der; gi han mat og godis der. Ordne fint til seng og deilig liggeplass, gi noe å tygge på. Gå fra han og belønn at han er rolig når du kommer tilbake. Gå gjerne ut og inn flere ganger uten at han skal få noe/gjøre noe - da lærer han seg etterhvert å ikke sprette opp med en gang han hører folk. Ellers er det som sagt sikkert verst for deg første natten, når det har gått noen dager og alle hundene har slått seg til ro, går det sikkert glimrende! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er nødvendig å avvenne hunden å ligge i sengen. Jeg tror også at det er værre for eier enn det er for hunden, husk at de er svært tilpasningsdyktige dyr.

Men jeg ville forsikret meg om at det er en rolig kennel uten mange aggressive hunder og at det ikke blir en stressende tilværelse for han. Mine hunder sover i sengen, men noen ganger sover de ute, hos fremmede eller på kennel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...