Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpebiting

KarpeSkrotum

Recommended Posts

Hva mener du om valpen skal få lov til å bite? (utifra info under)

Leser og har hørt motstridende meninger om temaet og lurer selvfølgelig.

1. De som mener at valpen må få bite, for så å 'kauke' med lys stemme når det blir vondt. Dette for å lære valpen på samme måte som i valpekassa at DER er grensen for mennesker (som er litt annet nivå enn hunder, da vi er så følsomme vettu ^^)
  2. Andre mener valpen og da hunden aldri skal bite mennesker uansett og dermed ikke trenger denne bitehemmings 'treningen' på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nulltoleranse for biting i armer, bein, hender, klær osv.

I valpekassa er det ikke så enkelt som at valpen slipper når en annen valp piper til, ikke en gang når de hyyyyyler. Det er liksom ikke så svart/hvitt som i de to alternativene du kommer med.

Lolapagola: Det er også litt svart/hvitt synes jeg, å si at det går over. Det er ikke alle valper som "vokser" av seg valpebitingen og slutter med det. Det er mange fortvilede hundeeiere som har fått høre dette og derfor ikke gjort noe særlig når valpen har bitt, og med økt alder har intesiteten i bittet også økt og når hunden er halvannet år gammel enten avlives den eller omplasseres fordi den er helt villstyring og biter når den er glad, når den er frustrert, når den vil noe og når den ikke får det som den vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje det var litt svart hvitt. Snakker jo egentlig bare utifra min erfaring, som ikke er voldsomt stor, dette er min første (egne) hund jeg har hatt fra valpestadiet, og det har iallefall vært slik her, at valpebitingen har gått over. Og den var til tider ganske ekstrem, og ja, det ble for mye av det gode noen ganger, så var ikke slik at han fikk holde på og holde på, han ble også stoppet. Men ikke 100%, det var mer når det gikk over styr. Og nå når han straks er 16 mnd gammel så har jeg iallefall ingen problemer. :innocent: (kunne vel utdypet mitt første svar litt mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom ikke så svart/hvitt som i de to alternativene du kommer med.

At man også f.eks reiser seg og tar en 'timeout' og overser er jo også en ting, men generelt var jeg ute etter om hva folk mente om dette med bitehemming eller ei på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man også f.eks reiser seg og tar en 'timeout' og overser er jo også en ting, men generelt var jeg ute etter om hva folk mente om dette med bitehemming eller ei på mennesker.

Skjønte det, og jeg svarte: Jeg har nulltoleranse på biting av noen art på mennesker, enten det er i kroppsdeler eller i klær. Måten jeg kommer dit på kan være alt fra å pipe til å ta hunden i nakken dersom hunden forsøker. Selv tror jeg ikke hunden får noen bitehemning ved at man piper til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det, og jeg svarte: Jeg har nulltoleranse på biting av noen art på mennesker, enten det er i kroppsdeler eller i klær. Måten jeg kommer dit på kan være alt fra å pipe til å ta hunden i nakken dersom hunden forsøker. Selv tror jeg ikke hunden får noen bitehemning ved at man piper til den.

Pipe har du ingen tro på, men bruker det? (altså viser valpen at det tåles 0 av det)

Hvis du har 0 toleranse, så mener du altså at en hund ikke trenger bitehemming relatert til mennesker.

Selv har jeg 0 toleranse på å ta en valp/hund i nakken for alt og i alle fall på ting som er naturlig for den å holde på med som valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å fungere som pipedyr for mine hunder, så de får heller ikke lov til å gnage på meg. Ikke når de er 5 uker, 5 mnd eller år.

Men noen valper (og kull) er klart mere bitete enn andre. De to siste kullene jeg har hatt hjemme (fra samme mor) har vært så forskjellige som natt og dag. Det eldste kullet bet nærmest aldri som små, og jeg kan ikke huske det var noen problemer å sitte sammen med dem og kose-mose på gulvet.

Det andre kullet hang som flått på folk som satte seg ned til dem... På ingen måte verken hyggelig, godt eller akseptabelt, synes jeg.

Men noen stor avstraffelse bruker jeg ikke - jeg fjerner meg selv eller valpen fra situasjonen. Men ja - jeg sier nok "au!" en gang eller to først, ja - så de etterhvert skjønner hva som er grunnen til at de ikke vår være med på kosingen lengre.. (Evt blåse litt på hodet til valpen - pleier å fungere helt utmerket uten at de blir det minste skremte!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg blir stadig overrasket over hvor tolerant jeg må være ovenfor mine hunder, for hos meg er det ingen null-toleranse for noe som jeg ikke vet at de VET er ulovlig. Og en valp på 8 uker (eller yngre) vet ikke at det å bite på folk er ulovlig? Kanskje jeg må revurdere min selvutnevnte "slem hundetrener"-tittel? :innocent:

Bitthemning og hva som er lov og ikke lov å tygge på er noe de lærer, og jo - JEG foretrekker at mine hunder lærer hvor lite jeg tåler i forhold til hunder, at jeg piper når de biter for hardt. Funker ikke pipinga, så slutter vi å leke - det er så enkelt og vanskelig :whistle:

Nå syns jeg at lek er ganske viktig, så jeg leker med mine hunder, og vi leker ganske heftig. Jeg er dog veldig klar på at når det gjør vondt, eller når jeg sier at det er over, da ER det over. Med yngstehunden her er det lært inn ved at når jeg syns det var på tide å roe seg ned, så sa jeg "hyyyysj" og strøk henne rolig. Det funker så å si 100 % i dag også - nesten uansett hvor gira hun blir (og hun kan bli ganske gira *kremt*), så roer hun seg ned når jeg sier "hysj" og stryker henne.. Selv etter denne type lek:

aIMG_9591.jpg

- Og det fine med at vi har lært at jeg tåler utrolig lite, er at jeg knapt kjenner at hun tar rundt armen min når vi herjer sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig på linje med 2ne jeg..

Når valper er små biter de jo som en gale, og er det vondt så hyler jeg au og så er det slutt på leken. Henger den seg i bukseslengen når man går over gulvet, har jeg pleid å ignorere det.. kun reaksjon når det er vondt. Og så har jeg brukt kommando "nok" når jeg ikke gidder leke mer, da har valpen fått en godbit for å slutte.. det blir en ganske grei kommando etterhvert.

Mulig jeg er naiv, eller har hatt veldig greie "bitehunder" men de har alle sammen sluttet med valpebiting når de fikk sin voksne tenner. Dog har vi fremdeles biting med i lek akkurat som 2ne leker med Norris på bildet ovenfor, men det er mer "holde rundt" enn biting egentlig. Tomsingen her synes ihvertfall det er moro. Han liker også å gå og "holde hånd" han. Men det er jo så forsiktig så forsiktig.

Egentlig tror jeg det beste er å lage minst mulig sirkus av valpebiting, fokuserer man for mye på det blir det et middel for hunden å skaffe seg oppmerksomhet senere (man hører jo om disse biskene som liksom ikke "vokser ut" av valpebitingen men fortsetter og fortsetter..)

Sånn null-toleranse greier skjønner jeg vel strengt tatt ikke vitsen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er valper, og det er jo noe som går over naturlig da.

Ikke nødvendigvis.

Jeg har alltid tolerert det til en viss grad den første uken jeg har valpen, men hard biting har aldri vært lov.

Ovenfor Drama hadde jeg null toleranse fra første stund - fordi jeg visste at hun snart skulle bli med til Bergen hvor huset er fullt av unger hele tiden. Jeg vil ikke at ungene skal være redd for valpen fordi den biter eller hopper, da mister man plutselig en god sosialiseringskilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*]Andre mener valpen og da hunden aldri skal bite mennesker uansett og dermed ikke trenger denne bitehemmings 'treningen' på mennesker.

Skjønte ikke helt denne siste jeg.

Hvordan kan det være nok å bare mene at en hund/valp aldri skal bite, og dermed trenger man ikke trene på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt denne siste jeg.

Hvordan kan det være nok å bare mene at en hund/valp aldri skal bite, og dermed trenger man ikke trene på det?

Det er de som har 0 toleranse dette. Altså at de ikke tolererer noe biting overhodet. Altså at biting (selv lek/holding) ikke er lov. De trener jo sånn sett på det, men altså ikke på temaet jeg spør om - om valper trenger bitehemming trening eller ei på mennesker. Altså lov å bruke tennene til en viss grad slik det gjøres i valpekassen. Vi alle vet vel om at det nettopp er viktig å ikke ta valpen f.eks i uke 6 istedet for etter uke 8 fra valpekassen, for det er i nettopp denne tiden de lærer mye om bitehemming derfra.

Noen mener altså man bør lære valpen grensen på mennesker(altså la den få lekebite inntill den blir for hardhent og varsle med pip, avslutte lek osv, for å indikere at DER er grensen for bitings styrke hos mennesker), andre ikke (de med 0 toleranse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de som har 0 toleranse dette. Altså at de ikke tolererer noe biting overhodet. Altså at biting (selv lek/holding) ikke er lov. De trener jo sånn sett på det, men altså ikke på temaet jeg spør om - om valper trenger bitehemming trening eller ei på mennesker. Altså lov å bruke tennene til en viss grad slik det gjøres i valpekassen. Vi alle vet vel om at det nettopp er viktig å ikke ta valpen f.eks i uke 6 istedet for etter uke 8 fra valpekassen, for det er i nettopp denne tiden de lærer mye om bitehemming derfra.

Noen mener altså man bør lære valpen grensen på mennesker(altså la den få lekebite inntill den blir for hardhent og varsle med pip, avslutte lek osv, for å indikere at DER er grensen for bitings styrke hos mennesker), andre ikke (de med 0 toleranse).

Ja tror jeg skjønner nå. Altså vil de med nulltoleranse gjøre akkurat det samme som de andre, bare at grensen er satt ved første tegn til biting - ikke når bitingen blir for hardhendt?

For noe må man jo gjøre, man kan jo ikke bare si jeg har nulltoleranse eller det er ikke lov, og vips så var all biting fra valp borte? I såfall ville jo hundetrening være lekende lett :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror jeg skjønner nå. Altså vil de med nulltoleranse gjøre akkurat det samme som de andre, bare at grensen er satt ved første tegn til biting - ikke når bitingen blir for hardhendt?

Jepp, og dermed blir det ikke bitehemming som er så viktig. Noen mener altså valpekassen er der det skal foregå, andre mener den godt kan lære grensen på bittstyrke også på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nulltoleranse på biting og nafsing - så lærer de det fortest av seg. Jeg sier NEI! med streng stemme og hjelper ikke det må jeg ta den i nakkeskinnet - si strengt nei og "slenge" den bort fra meg. Hjelper ikke det er det timeout i bur.

Nulltoleranse er for meg at det er aldri lov å nafse.

Jeg oppfatter nafsingen som uttesting på hvor jeg befinner meg på rangstigen, venter jeg med å si nei er jeg lavere på rangstigen for hvalpen.

Men husk det er forskjell fra rase til rase - og fra individ til individ - ikke alle hvalper er like stri - noen nafser ikke i det hele tatt - også innen min rase, enhver må finne det som passer seg og sin egen hund. Min rase skal aldri legges på rygg og holdes fast - det trigger bare masse aggressivitet. Og det er det ingen som ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelse viser vel at all fysisk avstraffelse kan trigge aggressivitet, samt hvorfor nakkegrep og 'kasting' på noe som er naturlig adferd på hunden. Blir som at du snakker med noen og du plutselig får deg en kavring eller kaster deg i bakken pga de ikke liker måten du snakker på - litt bedre at de hadde snudd og fjernet seg/oversett deg inntill du har forstått, eller syns du ikke?

Da heller snu ryggen til, ev fjern deg og/eller fest hunden fast i bånd og overse. Fungerer utmerket på alle hunder og er ikke med på å øke faren for aggressiv adferd.

Hunder som mennesker har sine grenser for når de svarer (som du nevner med å legge på rygg f.eks) Noen tåler det meste uten at de slår/biter tilbake, mens andre tåler utrolig lite før de svarer på tiltale. Felles for de alle (hvis det ikke er en feilkobling) er at ingen liker å bli behandlet med smerte og tvang - hverken hund eller menneske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelse viser vel at all fysisk avstraffelse kan trigge aggressivitet, samt hvorfor nakkegrep og 'kasting' på noe som er naturlig adferd på hunden. Blir som at du snakker med noen og du plutselig får deg en kavring eller kaster deg i bakken pga de ikke liker måten du snakker på - litt bedre at de hadde snudd og fjernet seg/oversett deg inntill du har forstått, eller syns du ikke?

Da heller snu ryggen til, ev fjern deg og/eller fest hunden fast i bånd og overse. Fungerer utmerket på alle hunder og er ikke med på å øke faren for aggressiv adferd.

Som jeg skriver - det er forskjell på raser. Min rase vil kunne komme igjen og igjen og igjen uendelig mange ganger, med sekunders mellomrom. Vi snakker om en rase med ekstrem stahet og stamina. Om den ikke hører på et strengt NEI! et antall ganger kan "slenging" funke. En tispe som går lei av en hvalps herjing vil kunne reagere på denne måten - ta tak i nakkeskinnet og "slenge" den bortover. (forøvrig på en mye mindre forsiktig måte enn min "slenging"). Presiserer at ikke alle hvaper er like stri, noen nafser overhodet ikke.

Etter min erfaring (30 år med samme rase) trigger ikke en kort og kontant avstraffelse noen aggressivitet.

Ved problemadferd kan en både straffe (ved å si NEI!), ignorere og avlede. Min erfaring er at det å ignorere ikke funker på denne adferden på min rase - generelt sagt.

Det er forøvrig stor forskjell på det å snakke og det å bite. Poenget er at hvalpen må forstå at biting er uakseptabelt og at jeg ikke aksepterer det. Og jeg kan forsikre deg om at din påstand om at din metode fungerer på alle hunder ikke er korrekt.

Et problem på et slikt forum som dette er at folk skriver ut fra sine egne erfaringer og forventer at egne erfaringer skal være relevant i forhold til alle raser. Slik er det ikke. Jeg skriver om og beskriver hvordan det er med min rase og ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at jeg ble veldig nysgjerrig på hva slags rase du har, som er så spesiell som du beskriver i ditt siste innlegg, men det var først og fremst dette jeg ble nysgjerrig på:

Jeg oppfatter nafsingen som uttesting på hvor jeg befinner meg på rangstigen, venter jeg med å si nei er jeg lavere på rangstigen for hvalpen.

Tror du virkelig at 8 uker gamle valper - eller yngre - klatrer på rangstigen? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De begynner lenge før 8 ukers alder. Allerede i hvalpekassen klatrer hvalper opp på ryggen til hverandre for å teste hverandre ut.

Okay, jeg beklager at jeg var litt upresis.

Tror du virkelig at en 8 uker eller yngre valp prøver å klatre på rangstigen i forhold til mor og eier, og ikke bare innad i valpeflokken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter nafsing og biting som uttesting på hvor langt hvalpen kan gå før noen sier nei. Og tar det lang tid før du sier nei, så er du lavere på rangstigen enn om du sier nei kontant umiddelbart.

Det er ikke sikkert du oppfatter det slik på din rase - men slik oppfatter jeg denne adferden. Og det er viktig å stoppe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter nafsing og biting som uttesting på hvor langt hvalpen kan gå før noen sier nei. Og tar det lang tid før du sier nei, så er du lavere på rangstigen enn om du sier nei kontant umiddelbart.

Det er ikke sikkert du oppfatter det slik på din rase - men slik oppfatter jeg denne adferden. Og det er viktig å stoppe den.

Nei, i min rase - og de fleste andre jeg kjenner til - eksisterer det noe som heter "valpelisens". Dvs at voksne hunder tolererer mer fra små valper enn de gjør av større valper og/eller unghunder. Det hverken er eller har vært et problem med hunder som har prøvd å klatre på rangstigen, av de som har vokst opp her - hverken på meg eller min voksne tispe. Oppdragelsen har også gått gradvis, og hvor strenge vi (min tispe og jeg) er med valper, kommer helt an på personligheten deres - men det er som før nevnt ikke vært et problem med dominans her i huset, til tross for at vi leker med valpene (min eldste tispe på 6 år leker faktisk med ettåringen nå - de biter og nafser i hverandre, og allikevel så respekterer yngstetispa det når eldstetispa ikke gidder mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sofsen var liten og beit så hylte vi opp auuuu eller ett eller annet som innfant oss der og da. Idag gjør han ikke en flue fortred.. Men med min samboer har han en koselek hvor "holding" på hånda er tillatt.. hvor mange ville kalt biting fordi han har ett grep om handa.. men skal jeg gjøre det samme er grepet mye svakere,.. så det har aldri vært noe problem... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...