Gå til innhold
Hundesonen.no

Neseprøve og tjuvtitting

SFX

Recommended Posts

Jeg har nå med fascinasjon sett på neseprøve i klasse 3 og eliteklasse, og lagt merke til at fører skal snu seg med ryggen til mens pinnene legges ut, mens hunden får sitte og se på.

Hvordan kan det ha seg at den som faktisk skal finne pinnen får lov til å sitte og se hvor den legges, mens fører som knapt kan se pinnene på så lang avstand ikke får se?

Liten filosofisk undring herfra, bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at hunden SER hvor den legges? Den må uansett bruke nesa for å finne rett pinne, men fører blir avskåret fra å gi hunden påvirkninger underveis.(Skjønner ikke helt hvilke påvirkninger- tankeoverføring?)

Jeg tror hunden ser AT det legges pinner ja, men jeg tror ikke den klarer å holde fokus på den som føreren holdt i for et halvt minutt siden. Men at det å sitte og se på er en påvirkning, kan det jo ikke være tvil om.

Og nei, jeg skjønner ikke hvordan fører kan påvirke hunden, annet enn hviske i øret "det er nummer tre fra venstre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, i mine øyne er det helt logisk? Fører skal ikke se, for fører kan faktisk påvirke hunden. Mange hunder løper ut og plukker opp en pinne de tror er riktig, for så å se på eier for å få en bekreftelse på om det er feil eller riktig.

Hunden klarer ikke å se hvor førerens pinne legges ned, da den ligges på et brett sammen med de andre for så å bli lagt ned. At hunden ser at pinnene legges ned er i mine øyne helt greit, da det kan være vanskelig for en hund å løpe 10 meter ut (husker ikke avstanden) for så å begynne å lete etter pinnene, om man ikke har med påvirkningen. Da blir det liksom søksarbeid og ikke lydighet lenger. Jeg kan bare se for meg hvordan det hadde vært å sende Cita ut på kommando for å hente neseprøven uten at hun kunne se dem/hadde sett at de ble lagt ned. Jeg tror ikke det hadde gått særlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har det i "alle år" vært slik at både hund og fører måtte stå med ryggen til utlegget, og det har jo aldri vært noen problem for hundene? Det er først nå i det siste at hunden har lov å tyvtitte. Men dette viser jo faktisk at det er mulig for fører å påvirke hunden, siden dette nå er umulig? Juksing straffer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...