Gå til innhold
Hundesonen.no

Over 400 raser å velge mellom

Wheaten terrier

Recommended Posts

Og i tilfelle noen får behov for å kommentere at de egenskapene jeg har listet opp finner man i den og den rasen, bortsett fra utseendet, så vil jeg bare si først som sist - at hvordan skal man skille mellom raser som kun er selskapshunder, som ikke har noen større drifter? Hva om jeg hadde sagt at jeg ville hatt en shih tzu i tibetansk spaniel-drakt? Ville det vært verre? Eller en bichon havanaise i en bichon frisè-drakt? For noen raser er det nesten bare utseendet som definerer dem (sier ikke at det gjelder de nevnte raser, de kjenner jeg dårlig). Kanskje man bare skulle hatt et par små selskapshunder med lang pels?

Vet du, jeg har faktisk hatt en "havanais i frisé-drakt". Hvit med masse krøller :frantics: Han ble hele tiden tatt for å være en frisé. Egentlig noe irriterende fordi bichon frisé er en rase jeg ikke kunne tenke meg å ha. Havanaisen og friséen har riktignok felles forfedre, men de har eksistert som separate raser i mange hundre år - på hvert sitt kontinent. Og det er mer enn farger og graden av krøller som skiller dem fra hverandre. Nå har jeg en havanais som til stadighet blir forvekslet med lhasa apso - en helt annen rase med en helt annen historie og helt andre egenskaper. Og sånn er det kanskje med mange raser: De fortoner seg som like fordi man ikke kjenner dem og ikke vet hvilke egenskaper som skjuler seg under eksteriøret. (Ja, jeg ser at du skriver at du ikke sier at det gjelder de nevnte raser, så dette er ikke en anklage rettet mot deg :lol: )

Det er veldig store forskjeller også på selskapshunder. De har ulik historie og de fleste av dem stammer fra hunder som har hatt ulike arbeidsoppgaver. Selv om hundene ikke lenger blir avlet til å utføre dette arbeidet, vil mye fortsatt gjenspeile seg i temperamentet. F.eks er en havanais, en mops, en italiensk mynde og en dvergdachs veldig forskjellige raser. I den genetiske bagasjen er dette fortsatt en vannhund/gjeter, en molosser, en mynde og en hihund. Hunden har krympet i formatet og egenskapene er tonet ned, men de ligger likevel og ulmer under overflaten. Jeg vil f.eks ha en sosial, kjapp, lærevillig hund som egner seg til lydighet, som ikke har utpreget jaktinstinkt og som trives i kajakken. Blant de nevnte rasene blir det en no-brainer, ikke sant? ...Selv om de "kun er selskapshunder"?

Jeg ville blitt noe frustrert om vi bare skulle beholdt én av disse rasene (siden en selskapshund etter sigende ikke skiller seg nevneverdig fra en annen) og jeg forsøkte å trene lydighet med mopsen eller å få den til å svømme fra kajakken og inn til land (forutsatt at den ikke hadde krepert i sommervarmen eller at jeg ikke hadde krepert av allergi først) Neida, dette er ikke et spark til mopsen som rase, men en understreking av at også selskapshunder har ulike bruksområder/egenskaper.

Man kan ønske seg så mye man vil, sannheten er at mange nok må ønske seg akkurat samme kombinasjon av egenskaper for at det skal fødes en ny rase med akkurat de egenskapene - og selv da vil det høyst sannsynlig ikke lykkes, og i hvert fall neppe i vår levetid. Selv innen etablerte raser er det jo stor variasjon mellom individer og linjer. En enkelt blandingskombinasjon kan sikkert gi mye av det man leter etter - eller slett ikke.

Personlig synes jeg det er mye mer interessant å leve med raser som har en kulturhistorisk verdi, selv om de kanskje har enkelte trekk som kan volde både frustrasjon og irritasjon - det gjør dem bare mer interessante i mine øyne. Greit nok at man skal velge hund etter hva man har å tilby hunden, men dette maset om at man skal ha en hund som passer nøyaktig til ens minste lille fillebehov tror jeg bare fører til masse unødvendig frustrasjon og skuffelse - likeledes troen på at det finnes eller kan skapes en rase som dekker akkurat disse behovene.

Jeg tolker det som et tegn på hvor langt forbrukssamfunnet har invadert sinnene til folk når de aldri blir fornøyd og alltid er på jakt etter "det beste". Kos dere med den hunden dere har! Skaff gjerne en til, og opplev hvor forskjellige de likevel er!

Jeg har som sagt ingen planer om å sette i gang å lage eller kjøpe meg en blandingshund som jeg forestiller meg at vil ha nøyaktig alle de egenskapene jeg ønsker, nettopp fordi jeg tror at det er urealistisk og at det er bedre å satse på en eksisterende rase. Poenget mitt var at det ikke nødvendigvis er noe som passer perfekt, til tross for at man har 400 raser å velge mellom. (Eller dvs. 20-30 når man er allergiker). Jeg er forøvrig veldig fornøyd med rasen jeg har. Kunne noen ganger ønsket meg en litt større hund med samme egenskaper, men har som sagt ikke funnet noe alternativ som fyller akkurat de samme kriteriene. Så da får jeg heller fortsette med samme rase eller fire på noen av kravene dersom det skulle bli aktuelt med en større hund. Og de rasene som da ville være aktuelle er gamle raser med lang historie, noe jeg også er fascinert av :icon_redface:

Å få til en ny rase er helt klart noe som skjer over laaaaaang tid. Men samtidig har hunderaser vært i utvikling og kommet og gått siden vi bodde i huler. Så hvorfor skal egentlig denne utviklingen stoppe akkurat nå i 2009? Men det er klart at det må være en utvikling basert på et noenlunde fornuftig grunnlag - ikke fikse idéer og innfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på noe som TS spør om innledningsvis, synes jeg det er raser vi ikke hadde trengt å avle videre på. Vet det blir ramaskrik hvis man nevner utbredte raser. Lola Pagola tråkker sikkert ikke på så manges tær ved å nevne Pekingeser, men jeg velger å føye til Mops, Shar Pei og Napolitansk Mastiff.

Skjønner ikke helt poenget (utformingen) med Engelsk Bulldog heller, men om den har noen problemer utover det å føde (vet ikke ikke hvor utbredt de problemene er heller) vet jeg ikke.

Ser ikke helt problemet med å skape flere raser, og sånn sett mener jeg ikke at vi har mange nok eller for mange raser. Men skal man avle fram flere raser må det bli gjort grundig og seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Eg må seie meg einig med deg Huldra, over alt i verda er det utvikling, og utviklinga blir vanlegvis tatt godt i mot. Eg forstår ikkje kvifor nokon ynskjer å stoppe utviklinga i hundeverdenen, tenk på alt det bra me kan koma til å gå glipp av om me setter ein stoppar her... Uansett så setter eg stor pris på variasjon og moglegheit til å velge unike hunder som skiller seg ut og ikkje har ein heil mengde med "dobbeltgjengarar" (så klart dei ikkje er heilt like, men det er ikkje alltid like lett å skilje ein Golden frå ein annan) :)

Ikkje missforstå meg, eg seier ikkje at me ska setta i gang å laga ein masse nye rasar sånn at alle kan få ein unik, men at folk kanskje kan vere opne for at nye rasar kan bli vel så gode som dei gamle.

Eg har enda ikkje funnet den perfekte rasen for meg (vippet litt mellom fleire forskjellege), men har funnet det perfekte individet :ahappy: Ho er blanding mellom Rhodesian Ridgeback, Rottweiler og Labrador, trur nok gemyttet er ein blanding mellom RR og labrador. Sær og intellegent og kjempe Lærevillig (når det er mat med i bildet iallefall :) ) Kjempe fin hund :blink: men dette blei vist plutselig litt OT... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...