Gå til innhold
Hundesonen.no

Stivner helt med sele (og dekken) på


Kristiin

Recommended Posts

Hei!

Bikkja liker IKKE sele!

Med en gang hun ser at jeg holder en sele piler hun rundt og gjemmer seg..

Tar jeg den på stivner hun helt, og står helt i ro med hodet senket, til slutt legger hun seg helt flatt ned og nekter og reise seg..

Tenkte jeg skulle prøve og få sela til og bli en positiv opplevelse, og både kastet ball og gidde henne griseøre, men nei! Hun la seg rett ned ute i gården etter og tatt på sela, også begynte jeg og sprette ball (hun elsker og leke med ball), men nei, hun lå helt paddeflatt og titta på. Deretter la jeg et griseøre rett foran henne, men den lå hun bare og så på. Til slutt begynte jeg og ta av sela, og hun rygget forere en lynet ut av den og tok med seg griseøret og la seg 10meter unna meg og sela...

Det samme gjelder dekken, men det er ikke så stor krise..

Vi fikk henne hit til oss når hun var nesten 6mnd'er, og nå er hun blitt 7mnder, vi fikk beskjed om at det hun like best på tur var og ha på seg sele med flexibånd.... (men det tviler jeg på etter oppførselen hennes..)

Noen tips til hvordan jeg gjør sele til noe positiv? Jeg vill gjerne bruke sele når jeg er på langeturer/går spor osv.. Og hunden kan jo ikke ligge helt flatt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Bare tankespinn men enten har hun hatt en sele som ikke passet eller så har det vært et drag i selen hele tiden som har gjort at hun har mistet kontrollen. Det trenger ikke være rett men Flexi uten å bruke låsen på en liten valp er vel ikke helt heldig hvis dem har kjøpt en fflexi for hennes fulvoksne størrelse. Dette kan være feil for det er lenge siden jeg har brukt fleksi og da gav jeg den fort opp. Så det blir i tilfelle å fortsette med bare positive ting. Har aldri trent vekk sant men det kan hende du må gå flere skritt tilbake og ta mindre skritt framover. Kan hende du må gå helt til at selen bare ligger henslengt på gulvet og hun får se på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette opp noe her også, når hun er her bruker vi ikke sele og flexi, men det var det hun var vant til tydeligvis... Nå går hun for det meste løs, og når hun går i bånd bruker vi vanlig bånd, og noen ganger flexi, men siden hun ikke har likt selen har vi ikke brukt den. Men jeg tenkte at nå som det er sommerferie og vi skal på lange turer, er det lurt og lære henne til og bruke den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bare sette på selen, og så gå rett ut på tur?

Jepp, hun legger seg ned i protest..

Og jeg vill jo at selen skal være noe positivt, og ikke noe hun bare ser på som en plage.

Hun tror at hun ikke kan bevege seg i den sela, men nå i et par timer har hun hatt den på i stua, og jeg la ut godbiter overalt, så hun har tilslutt nå da rørt seg med den på, men hun ser max-ulykkelig ut med den på, hun har den triste blikket med halen mellom beina :) Faren min skulle på tur så han skulle ta henne + sela med seg nå. Han skulle også ta båndet i halsbåndet så hun ikke merker den så godt. Så får høre når de kommer hjem hvordan det gikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Get used to it :) Labradoren min takler ikke dekken og seler. Hun gjør, som din, og stivner helt først før hun løper rundt i hele leiligheten (evt ute) og prøver å få den av. Hun er matvrak, men nekter å sette seg eller legge seg for belønning, bare legger på ørene og har det dødskjipt. Jeg har prøvd masse rart i alle år, men hun blir bare ikke vant til det. Så nå bare tar jeg det på, uten å dille, og bare går ut. Hun henger litt, men jeg drar henne med meg. Om det er sele hun har på så pleier vi å gå spor, og da glemmer hun selen ganske fort. Dekken syns hun også er kjipt, men etter en stund på tur glemmer hun det også - selv om å sette seg og legge seg fortsatt er ubehagelig.

En gang hadde hun sele på seg i 3 døgn, og det hjalp ikke stort det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem med mini schnauzeren til mamma, han sto stiv som en pinne og la seg ned når hun fikk på seg dekken og sele de føste gangene. Men etter å ha prøvd alle de gode måtene med leker og godis endte deg med at vi bare tok på selen og dro hun med, de første 5 min ligger hun så og si draende etter, sitter på bakbeina og protisterer ville.. men når vi har dratt hun litt og hun kommer seg ut på tur så glemmer hun selen etterhvert og kan gå selv.. Høres slemt ut å dra hun avgårde men det er det som har måtte til her i gården.. Nå etter 2 mnd synes hun fortsatt det er kjipt me dekken men sele går helt greit. Vi slipper å dra hun og hun går selv... Kanskje ikke riktigste måte å gjøre det på men slik fikk vi det til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina er akkurat sånn hun også. Hvis jeg har på henne sele blir hun helt passiv og uttrykker at da var det ikke så farlig med den turen likevel.... Jeg har begynt å bruke mer halsbånd nå, som jeg egentlig ikke liker så godt, men som hun liker mye bedre. Egentlig tror jeg det er bare å ta på selen og gå, hvertfall med Dina, for hun legger seg ikke ned da. Men jeg får litt vond samvittighet av det og, så nå bruker jeg stort sett bare halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh! så fantastisk å høre at det er flere av oss:)

Hunden min er også seleidiot. Vi har to seler vi bruker: en nomesele og en halvnomesele.

På nomeselen la han seg ned og lå bom stille fra han så den til jeg fikk han ut på tur og han fikk ristet seg (så var alt greit). Etter at vi fikk ny sele har det blitt noe bedre, men bråker han fælt når vi skal ut hjelper det stort sett å legge selen forran han og så blir det tyst og han sitter stivt og ser vekk:P Hos oss tror jeg det skyldes to grunner; den første selen passet ikke helt (litt lang og stor i halsen iallefall), vi har nå fått ny som passer mye bedre og han har dermed også blitt gladere i selen. Han drar hardere på tur og han er ikke så panisk når den skal på. Den andre grunnen til at han er så rar med selen tror jeg er at han generelt ikke liker å få ting tredd over hode, det være seg seler, halsbånd, dekken eller hender som vil klappe.

Halvnomeselen bruker vi mest til sykkel og den er hatet værst av alle, forrige gang forsvant han med selen på mens jeg bar ut sykkelen og jeg fant han igjen under trappen i gangen. Her vet jeg dessverre den grunnen ganske sikkert; vi har tatt svalestup to ganger og sklidd en gang på sykkeltrening. Han har nok litt traumatiserte minner ja. Var en stund han ikke ville trekke i det hele tatt ved siden av sykkelen, men nå trekker han bra så fort vi har fått han festet til sykkelen iallefall. Vi jobber med saken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chira fikk på seg dress når ei venninne passet dem. Hun bandt bare båndet rundt livet sitt og gikk. Hun prøvde seg med meg senere. Jeg har jo så vondt av henne, men når jeg bare dro henne med så gikk hun, ganske motvillig. Etter vi lekte "finn matmor" i skogen så fant hun ut at det går an å løpe/hoppe osv med den på.

Selen ble helt ok etter vi begynte å gå spor. Ja, sporselen da! Har samme sele i annen farge, den er hun ikke like begeistret for. Ikke så ofte vi bruker sele utenom når vi går spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie liker heller ikke selen sin desverre. Hun bjeffer når den kommer og prøver å gni den av seg ute. Men ellers glemmer hun den når vi først er i aktivitet. Jeg pleier av å til å klikke idet jeg tar den på, uten noe særlig effekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...