Gå til innhold
Hundesonen.no

Bøker om brukstrening?

Silje

Recommended Posts

Siden vi nå er i gang med innkjøping av brukshund så syns jeg det er på tide at den kvinnelige delen av familien begynner å sette seg inn i detta her!

MEN jeg er så ekstremt nybegynner at jeg gjerne ville hatt en ABC i brukstreningsbok!

Fins det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen hund skal du få deg?

Hva har du lyst til å trene? :) Rundering, feltsøk, bruksspor (menneskespor), blodspor eller vil du vite litt om alt? Lydighet?

Jeg liker "Nosarbete - en bok om spår och uppletande" av Maria Hagström. En flott bok syns jeg, men jeg tror det kan være svært lurt å gå kurs også. Både spor, søk og rundering må liksom sees og oppleves for at man skal vite hvordan det bør se ut i praksis.

Det er mange år siden jeg leste "Din Hund Fortsetter", men jeg husker at jeg likte den svært godt. Ikke alle metodene jeg valgte å følge, men en nyttig bok som gjorde at jeg kom i gang med sporing når Cita var ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først å fremst ikke jeg som skal være brukstrener for hunden. Det er min mann. Men jeg må da sette meg inn i det syns jeg, og med tanke på at jeg syns det ser utrolig morsomt ut så blir jeg kanskje litt hjelpetrener innimellom :)

Og jeg trenger egentlig ikke så en "hvordan trene dette inn" bok, men mer en: "hva ER bruks, hvordan fungerer det, hva hvordan og hvorfor" bok :)

Men takk for tips! Din hund fortsetter mener jeg at jeg har lest for en tid tilbake siden. Lurer på om jeg har kjøpt den også *sjekke hundebøkene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Järverud har skrevet en bok som heter "din hund sporer" det er en bra bok syns jeg. Ellers så er det beste rådet jeg har, kom dere på kurs og om det er mannen som skal trene hunden, så bli med som observatør eller meld på selv med en mygg, det er ikke ambisjonene som er viktigst, men læringsevnen på hundeføreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Järverud har skrevet en bok som heter "din hund sporer" det er en bra bok syns jeg. Ellers så er det beste rådet jeg har, kom dere på kurs og om det er mannen som skal trene hunden, så bli med som observatør eller meld på selv med en mygg, det er ikke ambisjonene som er viktigst, men læringsevnen på hundeføreren.
Sven Järverud "Din hund söker" :) Men nå skriver ikke TS særlig type bruksgren, om det er NBF, RIK. jakt osv. Litt mer spesifikt så er det enklere å hjelpe :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Sven Järverud "Din hund söker" :) Men nå skriver ikke TS særlig type bruksgren, om det er NBF, RIK. jakt osv. Litt mer spesifikt så er det enklere å hjelpe :D

Takk, det er seff riktig tittel, men boka er bra uansett den :)

Det er ikke sikkert ts vet riktig enda hvilke bruksgrener hun (eller mannen) er intressert i ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...