Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing....

Toya

Recommended Posts

Skrevet

Toya har lagt til seg en stygg uvane med å bjeffe på alt som rører seg, enten det er mennesker, dyr, eller bare en grein som beveger seg fram og tilbake...

noen som har liknenes problemer? eller har noen råd ,om hvordan jeg skal klare å venne henne av med det, før det går for lang tid, og det ikke går ann å få gjort noe med det...

tar i mot tips med takk

Skrevet

spøkeløsesalder? er hun gammel? det kan være den beryktde spøkelsesalderen, hvor alt er "skummelt" og må bjeffes, og tøffes i mot :D men visst hun har hatt det slik i en lengre periode,så er det nok noe annet.. det værste du gjør er å kjefte, da risikerer du at hun blir redd det hun bjeffer på. gå heller rolig mot det, og la henne snuse og se litt på hva det nå enn er :)

Skrevet

Du har jo en shæfer, og de kan jo ha en lei uvane med å bjeffe. Har snakket med flere som pørvde å slå hardt ned på det allerede tidlig, uten at det har nyttet. avledning og straff, ja det meste. Hunden bare fortsetter. Så kanskje du bare må belage deg på at du har en hund som bjeffer. Får du hunden til å slutte med det, så er du heldig til å være shæfer eier. :wink:

Skrevet
Du har jo en shæfer' date=' og de kan jo ha en lei uvane med å bjeffe. Har snakket med flere som pørvde å slå hardt ned på det allerede tidlig, uten at det har nyttet. avledning og straff, ja det meste. Hunden bare fortsetter. Så kanskje du bare må belage deg på at du har en hund som bjeffer. Får du hunden til å slutte med det, så er du heldig til å være shæfer eier. :wink:[/quote']

Er ikke helt enig i dette, nå har jeg hatt 4 schäferhunder som ikke lager noe lyd... hero og Goshi var/er så stille i hundegården at jeg har faktisk glemt at de er der. Men, skrev ikke du i et annet innlegg at hun har fått eller er nesten klar for løpetid eller noe sånt?

Skrevet

Det er jo flott at du ikke plages med dette. Men alle du kjenner som har shæfere, de har hunder som ikke bjeffer? Jeg har virkelig inntrykk av at det er typsik. Både at de som har shæfere sier det og at de kjenner folk med shæfere som bjeffer. Og alle shæfere jeg har møtt på gata har alltid bjeffet eller stått utenfor å bjeffet. Og er man i shæferhundklubben er det er ekstremt bråk der. Bjeffing hele tiden. Enten ute eller i bilene.. Ikke rart man får det intrykket. Klart man kan være heldig med individ. Men nå en hund først begynner å bjeffe mye, er det en lei uvane som er vanskelig å bli kvitt. (uansett rase) Jeg ville personlig prøvd å tatt det så tidlig som mulig, men det er ikke alltid det heller går. Det ligger liksom innebygd i genene. Noen har sterkt vokterinstink og jaktinstinkt.

Skrevet
Det er jo flott at du ikke plages med dette. Men alle du kjenner som har shæfere' date=' de har hunder som ikke bjeffer? Jeg har virkelig inntrykk av at det er typsik. Både at de som har shæfere sier det og at de kjenner folk med shæfere som bjeffer. Og alle shæfere jeg har møtt på gata har alltid bjeffet eller stått utenfor å bjeffet. Og er man i shæferhundklubben er det er ekstremt bråk der. Bjeffing hele tiden. Enten ute eller i bilene.. Ikke rart man får det intrykket. Klart man kan være heldig med individ. Men nå en hund først begynner å bjeffe mye, er det en lei uvane som er vanskelig å bli kvitt. (uansett rase) Jeg ville personlig prøvd å tatt det så tidlig som mulig, men det er ikke alltid det heller går. Det ligger liksom innebygd i genene. Noen har sterkt vokterinstink og jaktinstinkt.[/quote']

Nå sa jeg vel ikke det at alle jeg kjenner med schäfer har hunder som ikke bjeffer.... Jeg snakket av egen erfaring. Og skulle påstå at ingen av de bjeffer blir bare for dumt.... (og da lyger jeg og...) Klart det finnes individer innen denne rasen og som lager lyd. Sånn som med alle andre raser... har selv hatt ei tispe som laget MYE lyd, og jeg fikk det aldri vekk. Men det som ofte overrasker meg er når vi er på utstilling og hører etter så er det egentlig lite lyd med tanke på at der er mange hunder i lag.

Skrevet
spøkeløsesalder? er hun gammel? det kan være den beryktde spøkelsesalderen' date=' hvor alt er "skummelt" og må bjeffes, og tøffes i mot :( men visst hun har hatt det slik i en lengre periode,så er det nok noe annet.. det værste du gjør er å kjefte, da risikerer du at hun blir redd det hun bjeffer på. gå heller rolig mot det, og la henne snuse og se litt på hva det nå enn er :([/quote']

hun er bare syv mnd...

og har bare bodd hos meg...

hu har holdt på sånn ganske lenge nå ja...

Skrevet

nja... vet ikke om hu er klar for det jeg...

vet vertfal at det burde være rundt hjørnet... hun er syv mnd, og da burde det vel snart skje noe?

og skulle det ha no å si? :?

Skrevet
Schäferene jeg har hatt bjeffet når det ringte på og noen ganger under lek' date=' ellers var det bare den typiske skravlingen....! :([/quote']

hun bjeffer seff når det ringer på eller når hun hører noen på utsiden...hu er bare helt teit...

jeg har prøvd å gi henne avledning ved å gi henne leke, eller bare prøver å få oppmerksomheten hennes ved å gjøre noe sprell...

men ser ikke ut som om det fungerer...

Skrevet

Hun har ikke oppfattet avledning som belønning da? Fort gjort, i hvert fall med disse mest lettlærte og da er man vips inni en vond sirkel.

Hva slags bjeffing er det da?

-Usikkert?

-Stress/mas?

-Vokting?

Skrevet

jag har skrivd et innlegg tidliger om hvorda det går ann og trene bort bjeffing, skal se om jeg finner det og kanskje det kan hjelpe.

Selv har jeg brukt sprut bånd på polaren min og det er fordi at hun uler og ikke bjeffer. Hadde hun bjeffet så hadde jeg trent det bort men hun uler/småprater hele tiden så det var vanskelig.

Derfor har jeg brukt sprutbånd som jeg styrer selv når hun står bundet et sted o.l, for da tok det helt av. :(

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...