Gå til innhold
Hundesonen.no

Å finne den rette...


Sniffles

Recommended Posts

Vi skal endelig skaffe oss hund!

Men hvilken passer best for oss? :)

Det er sannelig ikke lett å orientere seg i jungelen av sprikende informasjon man finner på nettet, så personlige erfaringer fra hundeeiere veier gjerne tyngre enn den ensidige egenreklamen fra oppdrettersider.

Foreløpig ligger disse godt an på lista vår: Bichon Havanais og Labradoodle.

Er det noen som har tips om oppdrettere verd å besøke, eller andre tips om allergivennlige raser (el. blandingsraser) som svarer til noen eller flere av våre ønskepunkter (les under)?

VÅRE ØNSKER / KRITERIER:

* Vi vil først og fremst ha en snill og hengiven kompis, som er sunn og frisk

* Hunden må være sosial og gå godt overens med andre dyr: vi har nemlig allerede en svært hengiven og snill (ung) rasekatt som elsker selskap! :)

* Hunden må være allergivennlig (ja, jeg skrev VENNLIG. Jeg vet at ingen er 100% allergisikker, men vi har allerede funnet allergivennlig katt, så oppgaven er langt fra umulig). Må derfor teste oss mot allergi hos oppdretter.

* Vi vil ha en familiehund, ikke enmannshund. Ingen barn i huset, men hunden skal vennes til barn - og omvendt. :)

* Ønsker en hund i mellomstørrelse. (Om den holder seg innenfor 8 kg-grensa får man kjøpe kabinbillett til den på flyet, og reiser blir mer behagelige for både hund og eiere. Men dette er ikke et krav). Min samboer er dessverre ikke så glad i utseendet til den rene puddelrasen, derav kom doodlene på lista.

* Ellers er vi daglige turer ute i skog og mark, i tillegg til de nødvendige lufteturene i nabolaget. Ønsker likevel en hund med moderat mosjonsnivå.

Vi ønsker kun å besøke seriøse oppdrettere, som tar ansvar for å bringe sunne og glade valper til verden.

Beste sommerhilsen Soon-to-be hundeeier! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kikke på renrasede hunder dersom dette med allergi er et tema. Kjøper dere en blandingshund (doodlene ER ikke noe annet enn blandinger) er det ikke like lett å forutse utfallet av pelstypen. Man kan få alt fra riktig puddelpels (som jo er relativt allergivennlig) til retrieverpels som overhodet ikke regnes som allergivennlig. Ved å velge en renraset hund vil pelsen være langt mer forutsigbar, da den følger en fast standard.

Det finnes mange fine rasehunder med pels som kan passe inn i en familie med lett allergi. Havanaise er en rase, du har portugisisk vannhund, schapendoes og mange flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med wheaten terrier? Wikipedia

Foreldrene til typen har en slik en. Kjempeherlig krabat! Snill og rolig inne. Er glad i turer men overlever helt fint med vanlige turer i nabolaget så lenge turer i skog og mark forekommer :) Og det gjør jo dere.. :)

Vet ikke hvordan den er med andre dyr, men det går nok bra hvis den blir vant til katten fra den er valp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan wheaten terrier er ang. katt? Men det er jo hva man venner de til.

En bekjent har ett barn som er hyperallergisk, men merker ikke noe til wheaten.

Skal dere på utstiling? Hvor stor hund ønsker dere, dere?

Her er en liste over de jeg kommer på som er allergivennlig:

Bichon frisé

Chinese crested powder puff

Coton de tulear

Irish softcoated wheaten terrier

Kerry blue terrier

Portugisisk vannhund

Dvergpuddel

Mellompuddel

Storpuddel

Toy puddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om havanais passer veldig godt til kriteriene deres. De er ganske fleksible når det gjelder morsjonsnivå, og det er en av tingene jeg setter pris på med rasen. Og så er det jo et pluss ift 8kg-grense i flykabin. (Jeg hadde riktignok en stor havanais på 8.5 kg, men han var også den største havanaisen jeg noen gang har møtt. Han jeg har nå ligger på 6.5 kg.) Jeg kan sende en PM ang. oppdrettere. Har dere andre spørsmål om rasen, er det bare å komme med dem :)

I forhold til doodle, så er jo spørsmålet om hvor sikker dere kan være på å få en med allergivennlig pels. Jeg vet at de krysser puddel med retriever og så krysser avkommet med puddel igjen. Da får man en hund som blir mer lik puddel enn retriever, men pelsen blir "tryggere" mtp allergi. Ellers er vel dette også hunder som krever ganske mye morsjon. Hva folk definerer som "moderat" kan variere veldig. Hva regner dere for å være moderat morsjonsnivå? Andre allergivennlige raser som f.eks lagotto eller portugisisk vannhund krever også ganske mye i forhold til morsjon og aktivisering, men det er jo flotte raser det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...