Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelnavn, i hvilket land?


Isabel

Recommended Posts

Hei og hopp!

Det har seg da slik at jeg tenker på å søke Kennelnavn, men har et lite "problem".

Jeg bor i Norge nå, men skal flytte til Tyskland i august, iallefall for en periode (mulig det bare blir 4-5 mnd)

Vet ikke om jeg skal tilbake til Norge etter det da, eller om jeg blir der litt til. Hvordan blir det da med Kennelnavnet?

Jeg vet ikke om jeg skal ha et kull mens jeg er der nede.

Så, hvordan blir det å ha et norsk Kennelnavn i Tyskland? (Uten å ha kull)

Og hvordan blir det hvis jeg velger å ta et kull mens jeg er der nede?

Hmm.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det har ingenting å si for kennelnavnet er FCI godkjent dvs at det følger innehaveren i hele verden. Så du kan ta med deg navnet hvorsomhelst og ha valpene hvorsom helst og de vil allikevel få kennelnavnet ditt, om du bare blir i tyskland en kort periode kan valpene registeres i NKK (etter hva jeg har forstått) men om du skal bli der lengre, så må du overføre kennelnavnet til tyskland og valpene må registreres i den tyske kennelklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, det var det jeg tenkte på.. at Kennelnavnet må bli overført, men det var det jeg tenkte på, etter hvor lang tid i utlandet må det bli overført..?

Når du trenger å bruke det.

Bor du i Tyskland i to år, og ikke har kull i den perioden, spiller det jo ingen rolle hvor kennelnavnet er registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil jo det... bor du i tyskland og selger bikkjene i tyskland må du jo registrere det i deres kennelklubb der nede. kennelnavn og valper.

flytter du til norge igjen overfører du bare kennelnavnet tilbake til norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr at hvis jeg vil ha et kull i fks. September (etter å ha bodd i Tyskland i en mnd, så skal kullet bli reg. i VDH?)

Ja det vil jo det... bor du i tyskland og selger bikkjene i tyskland må du jo registrere det i deres kennelklubb der nede. kennelnavn og valper.

flytter du til norge igjen overfører du bare kennelnavnet tilbake til norge :)

Nei, det er ikke så enkelt.

Hvis Isabel skal bo i Tyskland en begrenset periode, er det fremdeles mulig å få registrert valpekullet i Norge. Jeg vet ikke hvor kort den perioden må være for å bli sett på som midlertidig, derfor burde Isabel ringe NKK og høre, for å få et sikkert svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så om jeg ikke er totalt tett nå, så ser det slik ut:

Jeg søker Kennelnavn her.

Så blir det forhåpentligvis godkjent.

OM jeg så skal ha kull der nede overfører jeg Kennelnavnet herifra ned dit.

OM jeg skal ha valper der, så registreres de i VDH.

Når jeg så flytter hjem til Norge, overfører jeg navnet igjen.

Men: Kan jeg ikke da likegodt søke Kennelnavn i Tyskland, hvis jeg VET at det første kullet sikkert blir født der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så om jeg ikke er totalt tett nå, så ser det slik ut:

Jeg søker Kennelnavn her.

Så blir det forhåpentligvis godkjent.

OM jeg så skal ha kull der nede overfører jeg Kennelnavnet herifra ned dit.

OM jeg skal ha valper der, så registreres de i VDH.

Når jeg så flytter hjem til Norge, overfører jeg navnet igjen.

Men: Kan jeg ikke da likegodt søke Kennelnavn i Tyskland, hvis jeg VET at det første kullet sikkert blir født der? :)

Nei. Kanskje. Ja.

Min anbefaling er at du ringer NKK, og spør dem om hvor lenge du kan være i utlandet, og likevel få registrert kullet i Norge. Du sier selv at du kanskje er der fire-fem måneder, det er en midlertidig periode, og jeg vet at for midlertidige perioder får norske oppdretter dispensasjon og kan fremdeles registrere kullet i Norge. Spørsmålet er hva makstiden for slike midlertidige perioder er.

Hvis du derimot skal være der så lenge at du ikke får registrert kullet i NKK, mener jeg likevel at du må søke kennelnavn i Norge så lenge du bor i Norge. Du skal søke til den kennelklubben du sogner til der og da. Du kan jo selvfølgelig vente til du bor i Tyskland, men husk at søknadsprosessen er lang, og det er greit å være tidlig ute for å være sikker på å kunne registrere valpene med kennelnavn (det kan gå tre-fire måneder før kennelnavnet er godkjent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...