Gå til innhold
Hundesonen.no

MH som avlsverktøy


Huldra

Recommended Posts

Til dere som bruker MH som avlsverktøy:

Èn ting er jo å ta MH av en hund og se på den, en annen ting er jo å bruke MH som et avlsverktøy.. Hva ser dere på, hvordan tenker dere? Det holder jo ikke å bare ha "tatt" en MH, den bør jo for det første være en okei beskrivelse (ønskelig "resultat"). For det andre bør man jo ha testet flest mulig for å ha mulighet til å se hva hvilken hund gir videre.

Hva gjør man når man har lyst å bruke MH som avlsverktøy? Ett sted må man jo begynne, så hvor begynner man når relativt få (eller ingen) hunder er testet? Det blir vel nesten to forskjellige spørsmål, når jeg tenker meg om. :P Si man har en hund som har tatt MH som var bra, og man har tenkt å avle på den hunden. Så finner man en hanne som har endel avkom hvor noen få (si 10% av avkommene) er beskrevet. Hva gjør man så? En MH er jo ikke en test, kun en beskrivelse, og på genetica.se finner man det som er gjennomsnittet for rasen. Er det dette dere går etter, eller har dere egne formeninger om hvordan rasen skal reagere? Finnes det noen standarder for dette, og i tilfelle hvor finner man disse? Hvis dere har egne formeninger, hva er de basert på?

Hvordan velger dere ut hannhund til tispa basert på MH (ikke eneste kravet selvsagt)? Si at tispa fikk 3 på et moment, men du vil gjerne ha/rasegjennomsnittet ligger på 4. Velger dere da en hannhund med 4 på det momentet, eller kan dere også bruke en med 5? Hva om hundene ikke utfyller hverandre perfekt - for det er jo sikkert sjelden? er det noen ting (moment-skårer) dere firer ned lettere på enn andre? Aktivitet er kanskje ikke like viktig som de momentene som innebærer redsel, lydfølsomhet eller aggresivitet? Kan dere si litt om hvilke momenter som er viktigst, som dere vektlegger mest? Finnes det noen dere ser bort i fra helt?

Så til den andre situasjonen: hvis man har en rase hvor det er få (praktisk talt ingen) som er beskrevet med MH, hvordan begynner man? Beskriver tispa og får kullet beskrevet og tar det derfra? Krever (overtaler hannhundeier) beskrivelse av potensielle hannhunder? Sponser MH-avgiften til alle kullsøsken og foreldre og potensielle avlspartnere? (Finnes vel verre måter å bli blakk på! :D ) Det er jo sikkert fryktelig mye enklere når man har en rase hvor veldig mange blir beskrevet, men ett sted må man jo begynne! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble mange spørsmål , men jeg skal prøve å svare så godt jeg kan :D

Jeg er en forholdsvis fersk oppdretter, mitt eldste kull er 3,5 år. Jeg har til nå testet 4 kull på MH og 1 kull er i tillegg testet på FA. Så langt har MH testene for min del for det meste dreid seg om kartlegging. Dvs kartlegging over hva en kan si er typisk for linjene. Fellestrekkene på avkommene gir meg et godt bilde på hvilke egenskaper som er mest arvelig. Gjennom det å kartlegge flere kull etter samme tispe får jeg et godt bilde på hva jeg liker å ønsker å holde fast ved også i videre avlsarbeid. Og selvfølgelig også det jeg liker mindre som jeg ønsker å endre.

Tispene jeg bruker i avl kommer også fra mentaltestede linjer og jeg har til nå også brukt aktivt den kjente mentale statusen på kullene tispene kommer i fra når jeg har valgt hannhunder. Men jeg ser at jeg har endret mye på oppfattningen min i forhold til det å lese et kulls MH papirer fremfor det å faktisk se MH beskrivelsene selv. Jeg har etterhvert begynt å vektlegge andre ting enn jeg gjorde i starten.

Til å begynne med var jeg nok mest opptatt av driftene, skudd/lyd, mot og avreaksjoner. Ting som selvfølgelig er vitkig, men som på den hundetypen jeg har sjeldent er et problem. Ting det selvfølgelig er viktig å ta vare på, men som det kanskje ikke er like viktig å fylle på mer av. Ganske morro at du nevnte det med aktivitet, for det er noe jeg har tenkt mye på i det siste. Den ene tispe-linjen jeg bruker har i mine øyne et for høyt aktivitetsnivå og det er noe jeg ønsker å ta tak i. Et høyt aktivitetsnivå kan lett føre til stress og jeg ser at de hundene med et høyt aktivitetsnivå oftere er vanskeligere å dressere. Andre ting jeg synes er vitkig er en god konsentrasjon, passende høyt temprament og lite gjennstående redsel.

På min rase har raseklubben i Sverige laget en mal for hvordan den ønskede raseprofilen skal se ut. I tilegg har Svensk bruksschäfers forening også utviklet en ønsket raseprofil. Disse profilene er ikke like med rase gjenomsnittet på MH og svensk schäferhundklubb har påpekt et par problem områder på rasen som det i fremtiden er ønskelig at man tar hensyn til. For min del har jeg ikke behov for å finne opp kruttet på nytt, jeg prøver å følge med på det svenskene konkluderer med, samtidig som jeg avler hunder som er etter min "smak" innenfor rasestandard.

Det første jeg ville forsøkt å finne ut er om det allerede eksisterer en ønsket raseprofil. Ingen raseklubber i Norge har så vidt jeg vet laget en slik profil, så man må se til Sverige og raseklubbene der. Deretter forsøke å finne så mange individer på de linjene man har som allerede har en MH og forsøke å se om man finner gjennomgående likhetstrekk. Deretter ville jeg begynt kartlegging av avkom. Det er jo sånn at jo flere avkom man får testet, jo sikrere resultat får man. Men i mine øyne så er to avkom bedre enn ingen. Og ser man at disse har veldig like trekk kan man gå ut i fra at de er genetiske, såesielt om man ser at mor eller far også har de samme trekkene.

Jeg tror det beste er å begynne i det små. Forsøk å snakk varmt om MH testing til valpekjøpere, kullsøsken til foreldre m.m. Bruk tid på det så skal du se du får resultater etterhvert. Fremgangen skulle jo helst skjedd i går, men det er ikke bestandig like enkelt å få ting gjort over natten. Se heller sånn på det at for hver eneste en du får testet så sitter du med litt mer kunnskap til nest gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Kennel XO har vel egentlig svart på det meste.

Bare ett lite tillegg fra meg er at det er viktig at flest mulig i kullet er testet ved mest mulig lik alder.

Jeg bruker det mye for å titte på jevnheten i kullet.

Feks om jeg har falt for en hannhund/tispe som viser meget bra nyfikenhet, avreagering o.l. og alt virker tipp topp. Om da 4 andre søsken trenger mye støtte fram, bruker litt mer tid å avreagere o.l. så vil jeg trekke sluttningen at den ene hunden er utskuddet og resten en det "korrekte".

Samme gjelder andre veien også, om en hund i ett kull på 5 er skudd redd/berørt og alle dem andre er skuddfast. Så vil jeg "velge" å oversee den ene skuddredde som ikke representerer resten av kullet.

Men selvsagt i en ideel verden vil jeg at alle skal være klin like i test momentene og ingen står fram som noe utskudd noen av veiene. Men slik er det skjelden/aldri.

Om jeg finner en hund jeg syns har bra nok MH (og andre ting selvsagt) så ønsker jeg å plukke den MHen som passer "best" mot den tispen/kullet den skal parres mot. Men der er det vel like mye MH som at den har oppnådd resultater som viser at den greier å benytte seg av dem egenskapene som den viser på MH, eller faktisk viser seg bedre enn MH!

MH for meg viser egentlig bare hva som bor i en hund/ett kull. Med det som utgangspunkt ønsker jeg at den skal vise at den faktisk klarer benytte seg av sine egenskaper. Der faller faktisk mange hunder ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to! :D

Det som er aktuelt for meg da, er at jeg sitter og ser på testene til avkom etter en aktuell avlshund (som ikke selv er beskrevet), og prøver å se likheter mellom avkommene til denne hunden (hunder fra flere kull er testet). Jeg ser at hundene generelt er mer ditt og datt og mindre datt og ditt (enn gjennomsnittet), og prøver å tenke på om dette passer den aktuelle avlspartneren. Jeg har også sett at foreløpig ett kull hvor flere i kullet var testet, skilte seg veldig ut fra de andre, kan jeg da tro at det er den andre forelderen som gjør dette?

Blir det helt feil måte å begynne å bruke MH på?

Jeg finner ikke noe ønsket skåre for de forskjellige momentene i raseklubben(e). Det går da litt på både gjennomsnitt for rasen, men også personlige preferanser (kanskje vil jeg ha hunder som er mer lekne enn snittet, eller med mindre redsel, eller..). Var forresten interessant det KennelXO skrev om aktivitet! Det har jeg ikke tenkt på, og jeg har ikke lest noe om det tidligre heller. Har jo Mentalitetsboken, men kan ikke huske det stod nevnt noe om akkurat det?

Til JeanetteH: hvis du sitter og ser på avkom etter en hund du vurderer å bruke på en av dine tisper, og du får noen "utskudd" slik du beskriver, hva tenker du om det? Ser du helt bort fra det og tenker det kan tilskrives andre ting enn hannens gener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Til JeanetteH: hvis du sitter og ser på avkom etter en hund du vurderer å bruke på en av dine tisper, og du får noen "utskudd" slik du beskriver, hva tenker du om det? Ser du helt bort fra det og tenker det kan tilskrives andre ting enn hannens gener?

Ett utskudd i posetiv forstand, der den ene hunden når opp til mine krav og er bra, vil jeg velge bort.

I andre retning er jo en vurdering, men er ett helt kull jevnt unntagen en (og helst avkommer/halvsøsken/foreldre osv er testet med bra resultat) så vil jeg tilskrive det som ett evt fører problem (fører KAN ødelegge mye, kanskje hunden ikke har sett annet en huset og gårdsplassen?) Evt så kan det faktisk være den er født med en feil, feks for lite luft under fødsel?)

Men jeg velger rett og slett egentlig å ikke spekulere hvorfor den ene hunden av mange viser seg å ha problemer.

Uansett så vil jeg undersøke ting utover MH og se hundene i levende live, evt se video av test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett utskudd i posetiv forstand, der den ene hunden når opp til mine krav og er bra, vil jeg velge bort.

I andre retning er jo en vurdering, men er ett helt kull jevnt unntagen en (og helst avkommer/halvsøsken/foreldre osv er testet med bra resultat) så vil jeg tilskrive det som ett evt fører problem (fører KAN ødelegge mye, kanskje hunden ikke har sett annet en huset og gårdsplassen?) Evt så kan det faktisk være den er født med en feil, feks for lite luft under fødsel?)

Men jeg velger rett og slett egentlig å ikke spekulere hvorfor den ene hunden av mange viser seg å ha problemer.

Uansett så vil jeg undersøke ting utover MH og se hundene i levende live, evt se video av test.

Ikke av alle hundene vel? Nå snakker du vel om en potensiell partner eller noe? Eller vil du helst møte/se film av hele slekta til en potensiell avlspartner? :D (Ja, ikke at sistnevnte ikke hadde vært fint!)

Jeg tenkte i utgangspunktet på et "negativt" utskudd, en hund som har en dårlig MH. Men hvordan tenker du om en som har en sykt bra MH, men som er utskudd; ville du valgt denne som avlspartner til din tispe på grunnlag av den gode MHen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ikke av alle hundene vel? Nå snakker du vel om en potensiell partner eller noe? Eller vil du helst møte/se film av hele slekta til en potensiell avlspartner? :D (Ja, ikke at sistnevnte ikke hadde vært fint!)

Jeg vil jo helst se så mange som overhode mulig. Men iallefall testen til potensiell partner. Men nå er jo det slik at ikke alle filmer testen pga mangel på folk som kan filme eller dem rett og slett ikke har kamera. Da får man reise og titte. Evt så er jeg så heldig at gjerne kenneler har läger i sverige som gir mulighet til å se flere i kullet/avkommer/slekt på samme sted.

Jeg tenkte i utgangspunktet på et "negativt" utskudd, en hund som har en dårlig MH. Men hvordan tenker du om en som har en sykt bra MH, men som er utskudd; ville du valgt denne som avlspartner til din tispe på grunnlag av den gode MHen?

Om kun det individet hadde bra MH, nei jeg hadde ikke valgt å bruke den hunden. Men om dem andre i kullet hadde en ok MH som var verken bra/dårlig så hadde det nok vært en vurdering.

Det er egentlig litt vanskelig å gi ett konkret svar på hva man velger å gjøre egentlig. Det kommer jo ofte ann på hva som er bra. Om ett helt kull er tjh, redningshunder, bruks championer, men alikavel har dårlige MH'er så er jo det verdt å reise å ta en titt og lure på hva som gjor at ett kull som oppnår slike resultater har dårlig mh. Syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Jeanette. Det optimale er at kullet avlshannen kommer i fra har en jevn MH. Er det et utskudd i kullet som er dårligere velger jeg å se bort i fra det, men alikevel legger jeg det på minnet. Jeg ser det sånn at både de dårlige og gode opplysningene er relevante. Og man må også regne med å få valper i kombinasjonen fra gode til mindre bra. En ser også ofte at jo jevnere kull foreldrene kommer i fra jo jevnere blir avkommene.

Men det er som Jeanette sier, en må ikke låse seg helt på resultater fra mentaltester. Resultater i forhold til dresserbarhet og praktiske bruksegenskaper sier også mye. For det hjelper lite at alle i et kull har "perfekte" MH om de ikke egner seg i praktisk arbeid. Det er ikke alt MH testene fanger opp heller.

I forhold til det med at hunder med høyt aktivitetsnivå kan være vanskeligere å dressere er ikke noe jeg har lest noen plass. Det er noe jeg selv har begynt å tenke en del på. Jeg har sett en del hunder både fra egne avkom og andre linjer at dette kan ha en sammenheng. Hunder med veldig høyt aktivitetsnivå kan lettere bli stresset. Jeg har også sett på mange hunder at det kan henge sammen med for høyt temprament og med for høyt temprament kommer også ofte litt dårligere evne til å konsentrere seg. Alle disse tingene gjør at hundene kan ha gode bruksegenskaper, men ikke er så lette å trene. Jeg annser det ikke pr i dag som et stort problem, men vil tro at det i fremtiden kan bli et stort problem om man ikke tar det med i vurderingen når man planlegger valper. For meg handler det også om å avle rasetypiske hunder, og på min rase skal hundene ha evnen til å lett kunne koble av. For høyt temprament og for høy aktivitet er ikke ønskelig, alikevel ser vi at flere og flere avler i den rettningen fordi de ønsker "rå" brukshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for at dere vil dele kunnskapen deres! :)

Men jeg lurer fremdeles på om dette er en okei måte å begynne å bruke MH på?:

Det som er aktuelt for meg da, er at jeg sitter og ser på testene til avkom etter en aktuell avlshund (som ikke selv er beskrevet), og prøver å se likheter mellom avkommene til denne hunden (hunder fra flere kull er testet). Jeg ser at hundene generelt er mer ditt og datt og mindre datt og ditt (enn gjennomsnittet), og prøver å tenke på om dette passer den aktuelle avlspartneren. Jeg har også sett at foreløpig ett kull hvor flere i kullet var testet, skilte seg veldig ut fra de andre, kan jeg da tro at det er den andre forelderen som gjør dette?

Blir det helt feil måte å begynne å bruke MH på?

Jeg tenker da at hvis hunden min mangler litt på et moment, så bør jeg ikke velge en hannhund som også mangler på det samme, men heller finne en hund som gjør det bedre og generelt har gjort en god MH. Og motsatt; hvis hannhunden mangler noe, så bør min hund være bra på det punktet. Jeg tror det er veldig vanskelig å finne en hund med "perfekt" MH (som komplementerer min hund) og som i tillegg innehar alle andre egenskaper jeg er ute etter - en perfekt avlspartner med andre ord. Man kan jo ikke se kun på MH, man ser jo på gemyttet generelt (slik det oppleves i det daglige, og om hunden fungerer til det den er tiltenkt, konkurranser), i tillegg til helse selvsagt og også eksteriør. Å finne en hund som matcher min hund perfekt virker ... vel, urealistisk?... Men sånn i mer eller mindre grove trekk bør de jo utfylle hverandre på flest mulige punkt. Høres det helt på jordet ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg tenker da at hvis hunden min mangler litt på et moment, så bør jeg ikke velge en hannhund som også mangler på det samme, men heller finne en hund som gjør det bedre og generelt har gjort en god MH. Og motsatt; hvis hannhunden mangler noe, så bør min hund være bra på det punktet. Jeg tror det er veldig vanskelig å finne en hund med "perfekt" MH (som komplementerer min hund) og som i tillegg innehar alle andre egenskaper jeg er ute etter - en perfekt avlspartner med andre ord. Man kan jo ikke se kun på MH, man ser jo på gemyttet generelt (slik det oppleves i det daglige, og om hunden fungerer til det den er tiltenkt, konkurranser), i tillegg til helse selvsagt og også eksteriør. Å finne en hund som matcher min hund perfekt virker ... vel, urealistisk?... Men sånn i mer eller mindre grove trekk bør de jo utfylle hverandre på flest mulige punkt. Høres det helt på jordet ut? :)

Ikke så dumt tenkt, men jeg syns det er viktig at de har mye av de samme egenskapene også jeg da, at de er like på de områdene jeg syns er viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så dumt tenkt, men jeg syns det er viktig at de har mye av de samme egenskapene også jeg da, at de er like på de områdene jeg syns er viktige.

Det er så kjipern når en får valper som har fått alt det negative fra mor og alt det negative fra far, så de virkelig utfyller hverandre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gråtass. Man finner sjeldent hunder som utfyller hverandre perfekt. Jeg tenker slik at jeg vil finne en avlspartner til mine tisper som er lik tispen på de områdene jeg liker og ønsker å føre videre. Jeg ønsker også at hannhunden gjerne skal nedarve bra på områder hvor jeg ønsker å styrke linjene. Avel består som oftest av kompromisser og en finner sjeldent den perfekte hannhund eller tispe, man må heller sette seg langsiktige mål å tenke over hva man ønsker å forbedre over tid og flere generasjoner. Det er bedre å ta tak i noen få ting i gangen og få resultater i stede for å forsøke å revulosjonere ved første parring og misslykkes. Men tankegangen din er fornuftig, men husk å sette deg delmål og ha langsiktige mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så dumt tenkt, men jeg syns det er viktig at de har mye av de samme egenskapene også jeg da, at de er like på de områdene jeg syns er viktige.

Ja, selvsagt. :D De bør jo ikke være vidt forskjellige, men nå tenkte jeg (heh, skjønner jo nå at folk ikke kan lese tankene mine!) i utgangspunktet at hundene var nokså like på MH (og at MHen generelt var bra for begge), men at de varierte litt fra hverandre på noen punkt. Og på disse få punktene bør det, tenker jeg, ikke dobles med noe man anser som negativt, men heller være slik at de utfyller hverandre. Tenkt eksempel: man har en hund som kunne hatt litt mer lekelyst; da velger man ikke en hanne med like lite lekelyst, men gjerne en som har mer. Spørsmålet blir da (dumt spørsmål i forhold til lekelyst, men tenk på noe annet da); kan/bør man velge en avlspartner som ligger to hakk over sin egen hund (blir det for stor variasjon?), eller bør man velge en avlspartner som ligger hakket over? Eh, håper folk skjønner hva jeg mener, føler meg elendig på å forklare i dag! :)

Det er så kjipern når en får valper som har fått alt det negative fra mor og alt det negative fra far, så de virkelig utfyller hverandre... :D

Blæh. :) Ja, det må være kjipt, håper jeg slipper å oppleve det.

Enig med Gråtass. Man finner sjeldent hunder som utfyller hverandre perfekt. Jeg tenker slik at jeg vil finne en avlspartner til mine tisper som er lik tispen på de områdene jeg liker og ønsker å føre videre. Jeg ønsker også at hannhunden gjerne skal nedarve bra på områder hvor jeg ønsker å styrke linjene. Avel består som oftest av kompromisser og en finner sjeldent den perfekte hannhund eller tispe, man må heller sette seg langsiktige mål å tenke over hva man ønsker å forbedre over tid og flere generasjoner. Det er bedre å ta tak i noen få ting i gangen og få resultater i stede for å forsøke å revulosjonere ved første parring og misslykkes. Men tankegangen din er fornuftig, men husk å sette deg delmål og ha langsiktige mål :D

Det hørtes fornuftig ut, og var veldig forståelig for en stakkar som meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry hvis jeg kupper tråden altså, men kan noen fortelle meg hva man skal se etter på en MH besrivelse og er hva som er høyeste "poengsum" på de forskjellige elementene?

På de forskjellige momentene på MH går skalaen fra 1 til 5. Hvor 1 alltid er lite og 5 alltid er mye. På momenter som har med reddsler å gjøre er det en fordel med lave tall. På de andre momentene vil jeg si at det er variablet i forhold til hva som er ønskelig for rasen. På min rase feks. er det ønskelig med høye tall på nyskjerrighet, lekog jakt, men det trenger ikke å være tilfelle for andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de forskjellige momentene på MH går skalaen fra 1 til 5. Hvor 1 alltid er lite og 5 alltid er mye. På momenter som har med reddsler å gjøre er det en fordel med lave tall. På de andre momentene vil jeg si at det er variablet i forhold til hva som er ønskelig for rasen. På min rase feks. er det ønskelig med høye tall på nyskjerrighet, lekog jakt, men det trenger ikke å være tilfelle for andre raser.

Da var det jo ikke så vanskelig allikevel, tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en betydelig større tilhenger av å benytte valpetest på kullet, noe tilsvarende det politiet og forsvaret bruker på sine tjeneste hunder. Kennel Xo har vell noe tilsvarende liggende ute på nettet ?

Ift MH/FA er det mulig å trene/forberede hunden, og da kan beskrivelsen like gjerne være et resultat av eierens kompetanse som trener, og ikke hundens medfødte egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men valpetester har jo ikke noen bevist "gyldighet", dvs; man kan ikke påstå at det som måles på en valpetest kan måles i en voksentest.. og er det vel hele poenget? Å kunne si noe om hvordan valpene blir som voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en betydelig større tilhenger av å benytte valpetest på kullet, noe tilsvarende det politiet og forsvaret bruker på sine tjeneste hunder. Kennel Xo har vell noe tilsvarende liggende ute på nettet ?

Ift MH/FA er det mulig å trene/forberede hunden, og da kan beskrivelsen like gjerne være et resultat av eierens kompetanse som trener, og ikke hundens medfødte egenskaper.

De valpetestene som ligger på min hjemmeside er den valpetesten som politiet i norge benytter. Jeg har valpetestet alle mine kull og de er utført av erfarne testere i fra politiet.

Jeg har absolutt sansen for valpetest i forhold til å rangere valpene i den aldersgruppen de er i. Når det er sagt så synes jeg vel ikke testene har så mye mer verdi enn akkurat det å gi oss et svar på hvordan valpen er akkurat på testdagen. Verdien på valpetest som avlsverktøy er i mine øyne liten. Så langt er mine erfaringer at valpetesten har store hull. Jeg kommer nok også til å fortsette å valpeteste i fremtiden, men fortsette å legge vekt på de erfaringene jeg har gjort meg med hver enkelt valp igjennom 8 uker. Samtidig vil jeg fortsette også i fremtiden å se om jeg ser igjen nyttige likhetstrekk på valpene/hundene som jeg både kan se på valpetesten og MH

Noe tillært har nok de fleste hunder når de kommer til MH og FA, men alikevel kan man når man tester hele kull se store likhetstrekk i adferder og reaksjonsmønstre. De store likhetstrekkene som et kull viser i test kan man med ganske stor sikkerhet si at er genetiske. Hvor stor nytte man har av mentaltester i avl tror jeg nok kommer an på hvor dyktig man er til å lese og forstå de resultatene man har fått og hvor flink man er til å dra ut de tingene som er viktige for videre avl. Hunder har også flere mentale-egenskaper som ikke lar seg endre mye av miljø påvirkninger. Man kan ikke få en høyt temperert hund til plutselig å få lavt temperament for eksempel. Man kan heller ikke "lage" sosial dominans på en hund som i utgangspunktet ikke har det. Man kan bygge en hund om man er en god hundefører ved feks. å gi hunden gode erfaringer og det kan kanskje gi seg som et resultat på bedre mot og avreaksjoner, men man kan sjeldent endre mye. Samtidig som man også skal være ekstremt dyktig som hundefører for å kunne endre vestenlige ting i hundens personlighet og så dyktige hundeførere er det nok langt i mellom så det gir seg uansett sjeldent utslag i test statistikker :whistle:

Som du sikkert forstår så er jeg nok ikke helt enig med deg i forhold til at valpetest er et bedre avlsverktøy enn MH og FA. Jeg har til nå MH testet 4 kull , og erfaringen jeg sitter med etter dette er at jeg har fått god dokumentasjon på likhetstrekk og egenskaper i kullene. Jeg har også klart å gjøre meg opp en mening i forhold til hva jeg ønsker å forbedre i neste ledd og hvilke egenskaper jeg ønsker å ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men valpetester har jo ikke noen bevist "gyldighet", dvs; man kan ikke påstå at det som måles på en valpetest kan måles i en voksentest.. og er det vel hele poenget? Å kunne si noe om hvordan valpene blir som voksne?

Det er helt riktig det, at en ikke kan påstå at det som måles i en valpetest kan måles i en MH/FA senere. Men det er også litt av poenget med hvorfor jeg er mer interessert i valpetesten, for den viser etter min mening i større grad de medfødte egenskapene til hunden...men den viser selvfølgelig også til en viss grad hvor godt preget valpene er fra oppdretters side, på enkelte av punktene i testen, men i betydelig mindre grad enn feks MH/FA resultatet.

Kennel XO; Vi er nok ikke så fryktelig uenige, vi verdsetter nok bare de enkelte sidene ved ulike verketøy forskjellig, men er like opptatt av hundens temperament...noe som tross alt er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...