Gå til innhold
Hundesonen.no

Pensjonert politihund?


zikzakk

Recommended Posts

Guest Gråtass

Ingen begrensninger på å overta pensjonerte politihunder. Hvem som helst kan ha de etter endt tjeneste, uansett om det er nark eller patruljehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen begrensninger på å overta pensjonerte politihunder. Hvem som helst kan ha de etter endt tjeneste, uansett om det er nark eller patruljehund.

er dette hvis politifolkene velger å omplassere hunden sin fordi den ble pensjonert? Politifolkene eier jo - og har med seg hundene hjem etter jobben. (var i alle fall slik jeg oppfattet det etter 3 uker praksis hos hundetjenesten i Oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det akkurat er ulovlig for jeg har selv blitt spurt om jeg ville overta en nesten ferdigtrent politihund en gang for den skulle omplaseres grunnet HD så den ville ikke bli godkjent som politihund. Eieren hadde ventet til den var voksen før han rønket hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er politihundene når de pensjoneres grunnet alder? og hvor kan man evt henvende seg om man ønsker å overta en pensjonert politihund? trodde det var mest vanlig at hundefører/eier hadde hunden livet ut jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er politihundene når de pensjoneres grunnet alder? og hvor kan man evt henvende seg om man ønsker å overta en pensjonert politihund? trodde det var mest vanlig at hundefører/eier hadde hunden livet ut jeg...

mener og ha lest det er når hunden er 8 år den blir pensjonert. men det vet eg ikke med 100% sikkerhet. vet ikke hvor man henvender seg for å få sånn hund, dette var vel innen familien. onkelen hans va i politiet. og fått seg ny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spesielle regler for det nei.. Desverre litt synd. Mange 8-åringer er fortsatt fulle av liv og røre. For en hund som har levd et helt liv med trening og jobbing og daglige forandringer, så blir et liv hos en 70-år gammel kvinne som ikke tør å gå tur med hunden litt feil.. Men får vell håpe de ser litt ann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tror dere misforsto innlegget mitt;

Det er slik at de aller fleste tjenestehundene i dette landet er privateide, noen få er statseide. Om noen år vil de fleste være statseide, men det er en helt annen sak. Det er ingen aldersbegrensning hos hund i tjeneste, hvis hunden er frisk og eier ønsker det kan hunden gå i tjeneste uansett alder, men de må regodkjennes hvert år og ha veterinærattest hvert år etter fyllte 9 år. Det har vært hunder i tjeneste helt opp til 11års alder som jeg vet om. Hvis den aktuelle tjenestemann/kvinne ikke ønsker å ha hunden lenger eller trekke den fra tjeneste, står de fritt til å omplassere sine hunder på lik linje med alle andre hundeeiere. Det finnes ikke noen egen omplasseringsorganisasjon for "brukte tjenestehunder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere misforsto innlegget mitt;

Det er slik at de aller fleste tjenestehundene i dette landet er privateide, noen få er statseide. Om noen år vil de fleste være statseide, men det er en helt annen sak. Det er ingen aldersbegrensning hos hund i tjeneste, hvis hunden er frisk og eier ønsker det kan hunden gå i tjeneste uansett alder, men de må regodkjennes hvert år og ha veterinærattest hvert år etter fyllte 9 år. Det har vært hunder i tjeneste helt opp til 11års alder som jeg vet om. Hvis den aktuelle tjenestemann/kvinne ikke ønsker å ha hunden lenger eller trekke den fra tjeneste, står de fritt til å omplassere sine hunder på lik linje med alle andre hundeeiere. Det finnes ikke noen egen omplasseringsorganisasjon for "brukte tjenestehunder".

Okei.

Jeg trodde kanskje at de hadde en egen organisasjon som omplasserte disse hundene når de ikke lenger ble brukt i tjeneste. Flott med en oppklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...