Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan jeg gjør for henne?


hund05

Recommended Posts

Hei

Jeg har en bichon jente som nå er blitt 4 år. Hun er veldig grei men vi har noen problemer med henne.

Hun er absolutt ikke redd for biler og springer rett ut i veien.

Hun er ”rasistisk” og bjeffer på alle som er mørkere i huden enn jeg er.

Hun bjeffer når folk ringer på døren, eller noen er utenfor.

(Det er jo greit at hun gir beskjed når det kommer folk, men hun bjeffer så utrolig mye!)

Hun jager katter (noe som vel er naturlig for en hund, men upraktisk når nabolaget kryr av katter, naboen har 13 stk..)

Hun er ganske lydig og jeg kan ha henne litt løs ute. Hun kommer som oftest når jeg sier –hit.

Men hun er dessverre ganske smart. Fordi vis jeg glemmer å lukke døren så piler hun som en rakett ut, og da er det umulig å få tak i henne. Hun står å ser på meg, jeg sier hit. Jeg nærmer meg henne, når jeg er 1 meter unna hopper hun rundt og springer videre. Og sånn kan det fortsette.

Hun har funnet ut at hun får straff uansett og siden hun først har gjort noe galt (springet ut) så kan hun like godt bare glemme alle kommander o.l.

Får som regel ikke tak i henne før jeg har fått henne inn i et hjørne.

Er dette noe jeg kan gjør noe med, hvordan kan jeg evt gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe so venninnen min sn hund, en japansk spisshund, også gjør. Hun glefser etter bilder, bjeffer på gjenstander, bjffer bare noe bveger seg utenfor huset, smetter ut døren, neketer å bli fanget inn osv. S her kommer jeg til å lese så jeg kan gi henne tips. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en bichon jente som nå er blitt 4 år. Hun er veldig grei men vi har noen problemer med henne.

Hun er absolutt ikke redd for biler og springer rett ut i veien.

Da kan hun ikke være løs ved veien, hun kan jo bli påkjørt! :ahappy:

Hun er "rasistisk" og bjeffer på alle som er mørkere i huden enn jeg er.

Da må du miljøtrene henne. Hun synes de er skummle, så du må venne henne til mørkere folk også. Spør når du går forbi om de kan hilse på henne, ikke noen rasing eller kommandering, bare gi en godbit o.l..

Hun bjeffer når folk ringer på døren, eller noen er utenfor.

(Det er jo greit at hun gir beskjed når det kommer folk, men hun bjeffer så utrolig mye!)

Hva er det som gjør at hun bjeffer? Er det redsel eller forsvarer hun? Belønn når hun er stille. Hvis det er fordi hun vil hilse på at hun gjør det, ikke la besøket komme inn før du har fått henne rolig. Avtal med venner/kjente å ringe på døren på avtalt tidspunkt, og tren på å belønne når hun er stille.

Hun jager katter (noe som vel er naturlig for en hund, men upraktisk når nabolaget kryr av katter, naboen har 13 stk..)

Våre hunder ville også jaget katter, hvis de fikk muligheten. Ha henne under kontroll der du vet at det er katter i nærheten.

Hun er ganske lydig og jeg kan ha henne litt løs ute. Hun kommer som oftest når jeg sier –hit.

Du må øke forstyrrelsene gradvis. Hvis hunden kommer når du sier "hit" inne i stua, er det ikke stor sannsynlighet for at den kommer når den jager katter. Tren på innkalling med belønning (godbit eller lek) inne, etterhvert kan du trene med langline på ute i hagen (det forutsetter jo at den konsentrerer seg om deg og treningen, ikke kattene. Derfor må du ha en bedre leke eller godbit i hagen enn inne), så kan du vidreføre det til på tur osv.

Men hun er dessverre ganske smart. Fordi vis jeg glemmer å lukke døren så piler hun som en rakett ut, og da er det umulig å få tak i henne. Hun står å ser på meg, jeg sier hit. Jeg nærmer meg henne, når jeg er 1 meter unna hopper hun rundt og springer videre. Og sånn kan det fortsette.

Da må du huske å lukke døren. Sett omså en post-it lapp på døren for å huske det. Hvis hunden ikke kommer når du kaller inn, må du ha bedre godbiter og trene mer inne på det. Venninna mi sin puddel "erter" også. Det vi har gjort er å gå tur med den løs, og sette oss på huk uten noen kommando. Da kommer hunden for å se, og den får godbit og vi går videre. Vi har også roset og belønnet når den har tatt kontakt med oss frivillig. Etterhvert begynte vi å rope innkallingssignalet mens hunden var på tur til oss. Den fikk godbit når den kom, men vi tok den ikke fast i starten. Etterhvert kom den frivillig til oss, og vi kunne ta tak i halsbåndet på den mens den fikk godbiten. Først holdt vi bare litt, etterhvert økte vi så vi kunne holde lenger og lenger. Nå kan hun sette båndet på og gå hjem.

Hun har funnet ut at hun får straff uansett og siden hun først har gjort noe galt (springet ut) så kan hun like godt bare glemme alle kommander o.l.

Får som regel ikke tak i henne før jeg har fått henne inn i et hjørne.

Er det rart at hun unngår deg når du kjefter når hun kommer? :whistle: Du må belønne masse når hun kommer til deg! Kjeftingen kan du bare glemme, du ser jo hva som skjer da :wub: Hun må jo presses inn i ett hjørne for at du skal kunne gripe tak i henne og kjefte. Ville det ikke vært bedre hvis hunden kom når du ropte fordi den hadde hatt lyst til å få noe godt?

(Jeg har inegn erfaring med slike adferder, men jeg ville prøve meg på ett svar fordetom :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode tips hadde du jo men jeg syns du svarte litt kvast.

Selvfølgelig lar jeg henne ikke være løs på med veien. Spørsmålet mitt var - går det an å "lære" henne at biler er farlige?

Det samme når det gjelder døren. Jeg lar jo aldri døren stå åpen, så dum er jeg jo ikke. Men det hender jo at døren ikke alltid lukker seg helt igjen o.l.

Slik som i går satt jeg på en stol ut forbi døren og jeg hadde stengt slik at hun ikke skulle komme ut. Men hun klarte å presse seg gjennom og forsvant som en rakett bort igjennom gaten eter en katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo din feil da, siden du vet hun gjør det. Min stikker også ut alle dører hun ser er åpne og er umulig å få tak i igjen. Så om sommeren når man vil lufte å ha oppe dørene setter jeg opp et gitter foran. Gitteret har jeg fra en valpegård jeg brukte før. Går også ann å bruke en kompostbinge vegg.

Jeg pleier å trene på at hun ikke skal løpe ut når døren er oppe ved å trene inn ligg og bli. Har fått søsknene mine, foreldre og besøk til å åpne døren så hun skal venne seg av med det.

Jeg har også gått med langline på steder hun pleier å være umulig å tå tak i, for da er hun på en måte fri, selv om jeg har full kontroll.

Klikkertrening syns jeg har hjulpet veldig mye med disse problemene enn da jeg ikke brukte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg har inegn erfaring med slike adferder, men jeg ville prøve meg på ett svar fordetom :ahappy: )

Noen gode tips hadde du jo men jeg syns du svarte litt kvast.

Selvfølgelig lar jeg henne ikke være løs på med veien. Spørsmålet mitt var - går det an å "lære" henne at biler er farlige?

Det samme når det gjelder døren. Jeg lar jo aldri døren stå åpen, så dum er jeg jo ikke. Men det hender jo at døren ikke alltid lukker seg helt igjen o.l.

Slik som i går satt jeg på en stol ut forbi døren og jeg hadde stengt slik at hun ikke skulle komme ut. Men hun klarte å presse seg gjennom og forsvant som en rakett bort igjennom gaten eter en katt.

Synes du svarte veldig bra Eva :whistle: Jeg har heller ikke så mye erfaring med det, men alt du skriver høres logisk og riktig ut.

hund05: Så lenge de situasjonene hvor feks hunden din er løs på veien faktisk skjer, er du for lite påpasselig, særlig med tanke på at du har så dårlig innkalling. Eva har gitt deg en bråte gode tips på problemene deres :wub:

Skjønner ikke helt hvordan du tenker å lære en hund at biler er farlige. Jeg ville heller satset på å lære den å ikke løpe ut i veien når den er ute, med mindre du sier det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du svarte veldig bra Eva :whistle: Jeg har heller ikke så mye erfaring med det, men alt du skriver høres logisk og riktig ut.

hund05: Så lenge de situasjonene hvor feks hunden din er løs på veien faktisk skjer, er du for lite påpasselig, særlig med tanke på at du har så dårlig innkalling. Eva har gitt deg en bråte gode tips på problemene deres :ahappy:

Skjønner ikke helt hvordan du tenker å lære en hund at biler er farlige. Jeg ville heller satset på å lære den å ikke løpe ut i veien når den er ute, med mindre du sier det er greit.

Takk! :wub:

Hund05: Unnskyld hvis du tok det personlig, jeg har ikke prøvd meg på ett så langt svar før, så det er mulig det ble litt dumt formulert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...