Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan jeg gjør for henne?

hund05

Recommended Posts

Hei

Jeg har en bichon jente som nå er blitt 4 år. Hun er veldig grei men vi har noen problemer med henne.

Hun er absolutt ikke redd for biler og springer rett ut i veien.

Hun er ”rasistisk” og bjeffer på alle som er mørkere i huden enn jeg er.

Hun bjeffer når folk ringer på døren, eller noen er utenfor.

(Det er jo greit at hun gir beskjed når det kommer folk, men hun bjeffer så utrolig mye!)

Hun jager katter (noe som vel er naturlig for en hund, men upraktisk når nabolaget kryr av katter, naboen har 13 stk..)

Hun er ganske lydig og jeg kan ha henne litt løs ute. Hun kommer som oftest når jeg sier –hit.

Men hun er dessverre ganske smart. Fordi vis jeg glemmer å lukke døren så piler hun som en rakett ut, og da er det umulig å få tak i henne. Hun står å ser på meg, jeg sier hit. Jeg nærmer meg henne, når jeg er 1 meter unna hopper hun rundt og springer videre. Og sånn kan det fortsette.

Hun har funnet ut at hun får straff uansett og siden hun først har gjort noe galt (springet ut) så kan hun like godt bare glemme alle kommander o.l.

Får som regel ikke tak i henne før jeg har fått henne inn i et hjørne.

Er dette noe jeg kan gjør noe med, hvordan kan jeg evt gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe so venninnen min sn hund, en japansk spisshund, også gjør. Hun glefser etter bilder, bjeffer på gjenstander, bjffer bare noe bveger seg utenfor huset, smetter ut døren, neketer å bli fanget inn osv. S her kommer jeg til å lese så jeg kan gi henne tips. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en bichon jente som nå er blitt 4 år. Hun er veldig grei men vi har noen problemer med henne.

Hun er absolutt ikke redd for biler og springer rett ut i veien.

Da kan hun ikke være løs ved veien, hun kan jo bli påkjørt! :ahappy:

Hun er "rasistisk" og bjeffer på alle som er mørkere i huden enn jeg er.

Da må du miljøtrene henne. Hun synes de er skummle, så du må venne henne til mørkere folk også. Spør når du går forbi om de kan hilse på henne, ikke noen rasing eller kommandering, bare gi en godbit o.l..

Hun bjeffer når folk ringer på døren, eller noen er utenfor.

(Det er jo greit at hun gir beskjed når det kommer folk, men hun bjeffer så utrolig mye!)

Hva er det som gjør at hun bjeffer? Er det redsel eller forsvarer hun? Belønn når hun er stille. Hvis det er fordi hun vil hilse på at hun gjør det, ikke la besøket komme inn før du har fått henne rolig. Avtal med venner/kjente å ringe på døren på avtalt tidspunkt, og tren på å belønne når hun er stille.

Hun jager katter (noe som vel er naturlig for en hund, men upraktisk når nabolaget kryr av katter, naboen har 13 stk..)

Våre hunder ville også jaget katter, hvis de fikk muligheten. Ha henne under kontroll der du vet at det er katter i nærheten.

Hun er ganske lydig og jeg kan ha henne litt løs ute. Hun kommer som oftest når jeg sier –hit.

Du må øke forstyrrelsene gradvis. Hvis hunden kommer når du sier "hit" inne i stua, er det ikke stor sannsynlighet for at den kommer når den jager katter. Tren på innkalling med belønning (godbit eller lek) inne, etterhvert kan du trene med langline på ute i hagen (det forutsetter jo at den konsentrerer seg om deg og treningen, ikke kattene. Derfor må du ha en bedre leke eller godbit i hagen enn inne), så kan du vidreføre det til på tur osv.

Men hun er dessverre ganske smart. Fordi vis jeg glemmer å lukke døren så piler hun som en rakett ut, og da er det umulig å få tak i henne. Hun står å ser på meg, jeg sier hit. Jeg nærmer meg henne, når jeg er 1 meter unna hopper hun rundt og springer videre. Og sånn kan det fortsette.

Da må du huske å lukke døren. Sett omså en post-it lapp på døren for å huske det. Hvis hunden ikke kommer når du kaller inn, må du ha bedre godbiter og trene mer inne på det. Venninna mi sin puddel "erter" også. Det vi har gjort er å gå tur med den løs, og sette oss på huk uten noen kommando. Da kommer hunden for å se, og den får godbit og vi går videre. Vi har også roset og belønnet når den har tatt kontakt med oss frivillig. Etterhvert begynte vi å rope innkallingssignalet mens hunden var på tur til oss. Den fikk godbit når den kom, men vi tok den ikke fast i starten. Etterhvert kom den frivillig til oss, og vi kunne ta tak i halsbåndet på den mens den fikk godbiten. Først holdt vi bare litt, etterhvert økte vi så vi kunne holde lenger og lenger. Nå kan hun sette båndet på og gå hjem.

Hun har funnet ut at hun får straff uansett og siden hun først har gjort noe galt (springet ut) så kan hun like godt bare glemme alle kommander o.l.

Får som regel ikke tak i henne før jeg har fått henne inn i et hjørne.

Er det rart at hun unngår deg når du kjefter når hun kommer? :whistle: Du må belønne masse når hun kommer til deg! Kjeftingen kan du bare glemme, du ser jo hva som skjer da :wub: Hun må jo presses inn i ett hjørne for at du skal kunne gripe tak i henne og kjefte. Ville det ikke vært bedre hvis hunden kom når du ropte fordi den hadde hatt lyst til å få noe godt?

(Jeg har inegn erfaring med slike adferder, men jeg ville prøve meg på ett svar fordetom :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode tips hadde du jo men jeg syns du svarte litt kvast.

Selvfølgelig lar jeg henne ikke være løs på med veien. Spørsmålet mitt var - går det an å "lære" henne at biler er farlige?

Det samme når det gjelder døren. Jeg lar jo aldri døren stå åpen, så dum er jeg jo ikke. Men det hender jo at døren ikke alltid lukker seg helt igjen o.l.

Slik som i går satt jeg på en stol ut forbi døren og jeg hadde stengt slik at hun ikke skulle komme ut. Men hun klarte å presse seg gjennom og forsvant som en rakett bort igjennom gaten eter en katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo din feil da, siden du vet hun gjør det. Min stikker også ut alle dører hun ser er åpne og er umulig å få tak i igjen. Så om sommeren når man vil lufte å ha oppe dørene setter jeg opp et gitter foran. Gitteret har jeg fra en valpegård jeg brukte før. Går også ann å bruke en kompostbinge vegg.

Jeg pleier å trene på at hun ikke skal løpe ut når døren er oppe ved å trene inn ligg og bli. Har fått søsknene mine, foreldre og besøk til å åpne døren så hun skal venne seg av med det.

Jeg har også gått med langline på steder hun pleier å være umulig å tå tak i, for da er hun på en måte fri, selv om jeg har full kontroll.

Klikkertrening syns jeg har hjulpet veldig mye med disse problemene enn da jeg ikke brukte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg har inegn erfaring med slike adferder, men jeg ville prøve meg på ett svar fordetom :ahappy: )

Noen gode tips hadde du jo men jeg syns du svarte litt kvast.

Selvfølgelig lar jeg henne ikke være løs på med veien. Spørsmålet mitt var - går det an å "lære" henne at biler er farlige?

Det samme når det gjelder døren. Jeg lar jo aldri døren stå åpen, så dum er jeg jo ikke. Men det hender jo at døren ikke alltid lukker seg helt igjen o.l.

Slik som i går satt jeg på en stol ut forbi døren og jeg hadde stengt slik at hun ikke skulle komme ut. Men hun klarte å presse seg gjennom og forsvant som en rakett bort igjennom gaten eter en katt.

Synes du svarte veldig bra Eva :whistle: Jeg har heller ikke så mye erfaring med det, men alt du skriver høres logisk og riktig ut.

hund05: Så lenge de situasjonene hvor feks hunden din er løs på veien faktisk skjer, er du for lite påpasselig, særlig med tanke på at du har så dårlig innkalling. Eva har gitt deg en bråte gode tips på problemene deres :wub:

Skjønner ikke helt hvordan du tenker å lære en hund at biler er farlige. Jeg ville heller satset på å lære den å ikke løpe ut i veien når den er ute, med mindre du sier det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du svarte veldig bra Eva :whistle: Jeg har heller ikke så mye erfaring med det, men alt du skriver høres logisk og riktig ut.

hund05: Så lenge de situasjonene hvor feks hunden din er løs på veien faktisk skjer, er du for lite påpasselig, særlig med tanke på at du har så dårlig innkalling. Eva har gitt deg en bråte gode tips på problemene deres :ahappy:

Skjønner ikke helt hvordan du tenker å lære en hund at biler er farlige. Jeg ville heller satset på å lære den å ikke løpe ut i veien når den er ute, med mindre du sier det er greit.

Takk! :wub:

Hund05: Unnskyld hvis du tok det personlig, jeg har ikke prøvd meg på ett så langt svar før, så det er mulig det ble litt dumt formulert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...