Gå til innhold
Hundesonen.no

Storfe, kylling, svin og andre prod.dyr


Wheaten terrier

Recommended Posts

Hvordan kan du vite at ingen har det bra? Har du vært på alle gårdene i Norge?

De fleste gårdene jeg kjenner til, der har dyrene det bra. vet kun om en gård hvor forholdene er altfor dårlige for dyrene. Å iløpet av mine 3år på laandbruksskole å som avløser så har jeg begynt å vært på noen gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos en ku blir møkka måket, ikke møkket, men bare måkt inn i midten, kalvene, kuene og oksene og kvigene går rundt og sklir i sin egen møkk fordi det ikke blir tatt bort, og sånn er det i alle fjøs, jeg har hvertfall aldri hørt om noen fjøs hvor det blir drevet produskjon hvor møkka blir båret ut og det blir strødd eller lingende så ingen av dyrene skal skli... hvis du vet om noen så gjerne si fra... Jeg var i et fjøs hvor dyrene ble behandlet bra, og alle mål ble fulgt, men det er ikke bra nok for et dyr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten' date=' hvordan mener du det skal være for at dyrene skal ha det godt wheatenmali? Hva syns du burde gjøres?[/quote']

Jeg tror det er umulig for at en ku, som et produksjonsdyr skal ha det bra rett og slett, bønder har ikke plass eller penger nok til at en ku skal få det bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkka skal fjernes. Den blir skrapt ned i gjødselkjelleren. Å strø har vært et must der jeg har jobbet.

F.eks på skolen jeg gikk så var å skrape til dyrene det første vi gjorde, å strø gjorde vi rett etterpå. Så foret vi, melket å gjorde resten av stellet. Gikk til frokost. Så når vi kom ut igjen var det annet arbeid som skulle gjøres, å når vi var ferdige med det skulle det skrapes å strøs på nytt. samme på ettermiddagen. Å på kveldssjekken skulle den som hadde ansvaret skrape å strø igjen.

En av de i klassen min strødde en gang over en plass hvor det var rester av kumøkk, å da fikk hun høre det fra røkteren at det ikke var akseptabelt. der jeg har gått skole har de vært meget nøye med å strø å skrape.

Men du sa å at utegangen ikke var akseptabel pga gjørme? De beitene jeg har vært på til kyr har vært bedre enn til innhegningene til hestene. De fleste deler opp beitet å flytter dyrene når forholdene blir for dårlige.

Jeg tror egentlig vi har ganske forskjellig syn på hva som er bra å hva som er dårlige levekår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi nok, men det er ofte forskjell på innhegningene ute til melkekyr og kjøttkyr, for kjøttkyr går for det meste ute, fordi de ikke skal melkes, mens melkekyr er ofte bare ute en gang om dagen og da blir ikke jordene så fort dårlige.

Det høres ut som dere gjorde en god jobb på skolen, men der jeg var så hadde de kun planker med store mellomrom og der skulle møkka måkes også skulle kuene gå over sånn at det skulle dette ned av seg selv, det ble ikke strødd i "gangene" så kuene stod å sklei når de spiste, de eneste tørre stedene det ble strødd var i sovebåsene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg at det jeg gjorde mest i fjøsen var å skrape dritt. Flere timer hver dag gikk til å skrape og påfylle strø og gjøre rent. Kalvene lå på mykt lag stø og koste seg om dagen, og så kom jeg å skiftet igjen på ettermiddagen. dag ut og dag inn. Folk sliter faktisk rævva av seg til tider for å gjøre sitt beste for dyrene. julaften, søndager, uansett dager. flere timer overtid. Om man ikke har de moderne tingene så kom ikke her å si at bonden ikke bryr seg om dyrene sine for det! [-X

Noen fjøs har desverre dårlig stell, som dere tydeligvis må ha kommet over. Men tro meg, jeg har vært på mange gårder selv, og har ikke sett dyr som har det dårlig eller skittent. Løsdrift er kjempebra! Å la kuene gå fritt istedet for å stå på en bås er 50 ganger bedre. Kyrne viser trivsel. Gode tegn på det. Så ja kyr har det bra veldig mange steder, så ikke rakk ned på alle og enhver når dere har opplevd uheldige eksempler. Det fortjener ikke disse hardarbeidene bondene som gjør en innsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan de ikke være produskjonsdyr rett og slett, for jeg mener at en kalv skal gå sammen med moren og det går rett og slett ikke for melkeproduskjon. Og jeg kan ikke si hvordan en ku skulle hatt det helt perfekt, men at de ikke skal vasse i møkk, og ha tørre liggeplasser, og ikke våte(!!) gå plasser, de skal heller ikke gå i overfylte båser, dette er da hva som ikke skal være, men som jeg skriver så har jeg ikke noe bilde av hvordan en ku skal ha det perfekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ku har det bra når den får tilfredsstillt naturlig atferd.

Kuer har det mye bedre på løsdrift ja, men ikke bra nok. Må også legge til at på den gården hadde de putta 5 okser i sammen på ett mindre område. Det var bare så vidt plass til alle sammen. De oksene var store.

Ungdyra, oksene og kviene hadde ikke komfortabel liggeplass og mangel på plass. De har ofte fullspalte golv.

Det å være melkeku er en stor belastning i seg sev. Bare det å melke dag ut og dag inn er unaturlig for kua og er en stor belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken grunnlag har du for å si at det er belastende for melkekyr å bli melket hver dag?

Det er vel bare å se på juret til kua for å se at det er unaturlig :roll:

Det henger jo nesten nede i bakken! Mange må jo ha seler for å holde det oppe! Hehe.. Sånn ser ikke naturlige kyr ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å se på juret til kua for å se at det er unaturlig :roll:

Det henger jo nesten nede i bakken! Mange må jo ha seler for å holde det oppe! Hehe.. Sånn ser ikke naturlige kyr ut.

Selene er for å unngå spenetråkk når kua reiser seg. Ikke for å holde det opp, som en bh :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er å unngå avel på kyr med stort jur. Det er en slags "defekt" på en måte, og man ønsker ikke det. Mye er fordi det er vanskeligere å sette på melkapparatet og det er tungt for kua og gå med det( også at de kan få spenetråkk). Hvis du ser premierte kyr på utstillinger, så ser du at alle har et nett og fint jur. Det er det som er "idealet". Men som med gener og allt sånnt, kan det oppstå kyr med store jur, men det er ikke synonymt med masse melk inni. De er forskjellige som oss mennesker. Kyr er menneskeskapt som så mange andre dyr og siden kyr har i all tid blitt melket, har det blitt sånn med jur som er hele tiden, ikke bare når de får unger. Dette har ikke oppstått over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er å unngå avel på kyr med stort jur. Det er en slags "defekt" på en måte' date=' og man ønsker ikke det. Mye er fordi det er vanskeligere å sette på melkapparatet og det er tungt for kua og gå med det( også at de kan få spenetråkk). Hvis du ser premierte kyr på utstillinger, så ser du at alle har et nett og fint jur. Det er det som er "idealet". Men som med gener og allt sånnt, kan det oppstå kyr med store jur, men det er ikke synonymt med masse melk inni. De er forskjellige som oss mennesker. Kyr er menneskeskapt som så mange andre dyr og siden kyr har i all tid blitt melket, har det blitt sånn med jur som er hele tiden, ikke bare når de får unger. Dette har ikke oppstått over natten.[/quote'] =D> :wink: bra formulert.!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter forresten "trau-jur" slike som Elisa snakker om, de nette jurene.

De andre heter sekk-jur!

Og det er som med hunder og oppdrett, bøndene avler bort fra sekk-jur ogover til trau-jur. Trau-juret er til fordel både for dyret og for bøndene. det er mer melk i dem og de er til mindre plage for kua.

(jadda, jeg er ikke oppvokst på gård uten at noe har sunket inn :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter forresten "trau-jur" slike som Elisa snakker om, de nette jurene.

De andre heter sekk-jur!

Og det er som med hunder og oppdrett, bøndene avler bort fra sekk-jur ogover til trau-jur. Trau-juret er til fordel både for dyret og for bøndene. det er mer melk i dem og de er til mindre plage for kua.

(jadda, jeg er ikke oppvokst på gård uten at noe har sunket inn :lol:)

Såvidt jeg har forstått, så er ikke hovedforskjellen størrelsen på juret, men måten det henger fast på. Trau-juret har mye bedre feste, det er derfor de vil ha det frem, fordi de holder seg oppe mye bedre.

Det kan ha på sele for å holde oppe enkelte sekk-jur, fordi de har så dårlig feste at de kan revne.

Det er nå i alle fall det jeg har lært på skolen, så ta lærerne mine hvis det er feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...