Gå til innhold
Hundesonen.no

LABB!

zikzakk

Recommended Posts

For meg er ikke selve prisen viktig, for meg betyr dagskostnad mye mer. Det hjelper ikke at et for er billig, hvis jeg må gi dobbelt så mye per dag som av et dyrere for. Så da trenger ikke forskjellene bli så store mellom V&H og et godt tørrfor heller...

Men for meg er det et poeng at FKs nye hundeforserie, som fortsatt er produsert i Norge, har en høyere pris, fordi kvaliteten er bedre enn på Labb. Det må jo bety at FK selv ser at Labb ikke er bra nok. Hvorfor ellers bruke masse penger på å utvikle og promotere et nytt for?

Nå får dere **** meg gi dere. Først får labb/fk kjeft fordi de er "for billige" for det dyreste er jo alltid det beste, og når de så lager ett dyrere fôr og satser mer på markedsføring slik de store utenlandske firmaene gjør er DET også galt??

Hvorfor får ingen av de store utenlandske produsentene denne argumentasjonen slengt mot seg når de lanserer nye produktserier - som de til stadighet gjør! Vil det si at vanlig RC er et dårlig fôr fordi det tydeligvis ikke er bra nok for hverken schæfere, labradorer eller en rekke andre raser?

At man må gi dobbel mengde labb i forhold til andre tørrfôr er bare tull. Hvis det vanlige voksenfôret (aktiv) inneholder for lite energi har du som eier valgt feil type og burde tatt en av høyenergi typene.

Husk at labb faktisk er norges mest solgte hundefôr, og det betyr nødvendigvis at ikke annenhver hund dør av det - som virker å være intrykket noen sitter med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Forøvrig synes jeg det er skikkelig interessant å se hvor dårlig hundefôret vi i Norge anser for å være av høyeste kvalitet kommer ut i amerikanske store tester. Denne siden er virkelig interessant å se på synes jeg;

http://www.dogfoodanalysis.com/

http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food_reviews/

Det er klart at amerikanerne nok vektlegger andre ting enn det vi gjør i test av hundefôr, og at markedet der borte er vesentlig større både hva gjelder antall hundeeiere og typer fôr å velge i. Men det er ganske oppsiktsvekkende hvor store karakterforskjeller RC får i Norge kontra det det får i statene! Testene på dogfoodanalysis er rimelig omfattende sammenliknet med testene gjort av f.eks. tv2 hjelper deg. Hadde vært moro å se hvoran FK sine fôr hadde gjort seg i deres test.

Og hva slags tester er det dogfoodanalysis har gjort om jeg tør spørre?

I følge de selv er vurderingen kvalifisert (og jeg skulle gjerne sett kvalifikasjonene) gjetning, basert på hva produsenten selv oppgir.

Klippet fra siden:

"The ratings and reviews on this site are based solely on the ingredients the manufacturers state they use in the foods and other information given."

"Fortunately, it is possible to make an educated guess as to the quality of a pet food. Until or unless the percentages of the ingredients are required to be shown on the ingredient lists or manufacturers disclose that information voluntarily, it can only ever be an educated guess or assessment, based on the knowledge that we do have. But that is far better than relying on the advertising hype."

Dette er som de selv innrømmer, ren (teoretisk) gjetning - i motsetning til kjemisk analyse og fordøyelighetsforsøk som begge er utført på labb (og en rekke andre fôr).

Dette er en vurdering av kvaliteten på innholdsfortegnelsen, og ikke kvaliteten på innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at labb faktisk er norges mest solgte hundefôr, og det betyr nødvendigvis at ikke annenhver hund dør av det - som virker å være intrykket noen sitter med her.

Hmmmmmm... og Pizza Grandiosa er et av Norges mest populære matvarer... Tror ikke det er så mange som dør av det heller, men om det er godt kosthold kan sikkert diskuteres.

Dette er en vurdering av kvaliteten på innholdsfortegnelsen, og ikke kvaliteten på innholdet.

Siden mine hunder ikke spiser innholdsfortegnelser synes jeg en slik test er totalt verdiløs... Det er hva hunden faktisk får i seg og tar opp av næring som er interessant for min del (og da spiller det i grunnen liten rolle hva som er skrevet på et papir dersom det som står skrevet ikke er tilstrekkelig for at mine hunder skal fungere på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En selger fra Felleskjøpet kunne fortelle at de er veldig fornøyd med Apetitt, enda har de ikke hatt en eneste klage, mens de har regelmessige klager fra Labb-brukere... (Gjelder den avdelingen h*n jobber på). På det interne kurset har de fått info om at det er brukt bedre/renere råvarer i Apetitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper RC i morra, for nå orker jeg ikke mer av labb, hun har nå begynt å miste matlysten totalt, og det er ikke noe gøy. Synes også hun har begynt å klø litt.. Så - bye bye labb, bye bye.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke turt å fore med Labb. Etter flere år med drift av butikk med salg av hundefor, så hører man hvor mange kunder som har fått hudproblem på hunden etter foring med Labb. Det var ikke rent få, og mange satte i gang en irreversibel allergi-reaksjon som ikke kunne løses. Og dette var hunder av alle raser. Det blir fort dyrere enn å spare noen kroner. Synes ikke det er så billig lengre heller...

Så er det den etiske siden av det å la en hund utvikle sykdom "med viten og vilje":-(

Og ingen av de testene jeg har sett, har vært utført på hund med analyse av opptaket.

En test var en kjemisk test, den neste var analysert opptaket etter at ilder hadde spist den. Så den seneste hvor egenlig alt handlet om pris og hva som sto på pakken i forhold til hva de fant ved en kjemisk analyse.

Har også jobbet på FK, og det var ikke bare morro å selge Labb etter de erfaringene...

Selv bruker jeg endel V&H, Royal Canin, Purina Pro Plan og et høyprotein tørrfor som V&H selger som virker veldig o.k.

Har tidligere hatt god erfaring med Hills, Doggy extra (den svarte) bl.a. Nutra Nuggets var jeg ikke like fornøyd med, Unik den gang det fantes var o.k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Og ingen av de testene jeg har sett, har vært utført på hund med analyse av opptaket.

En test var en kjemisk test, den neste var analysert opptaket etter at ilder hadde spist den. Så den seneste hvor egenlig alt handlet om pris og hva som sto på pakken i forhold til hva de fant ved en kjemisk analyse.

Grunnen til at ingen av testene er utført på hunder er fordi det skal mye til for å få utføre vitenskapelige forsøk på hund i Norge. Labb er (av naturlige grunner, siden det ikke selges i store mendger i utlandet) testet for det norske markedet.

Kjemiske tester viser hva som er i fôret. Hva er galt med en slik test? Ok, ja den viser ikke fordøyeligheten, men man vet fordøyeligheten av de fleste stoffer (også hos hund) så det er mulig å bruke en slik test til noe fornuftig.

Testen utført på MINK (ikke ilder) er fint sammenlignbar med hund. Den totale fordøyeligheten hos mink tilsvarer "tynntarmfordøyeligheten" hos hund - og det er dermed helt greit å bruke de resultatene for å se på hvilke verdier man ville fått hos hund.

Og den siste testen sier jo litt om hvor ærlig produsentene er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjelper ikke det minste, om lang tids foring av et stort antall hunder gir hudproblem som fører til avliving. Det man sparer på foret, taper man på veterinæromkostninger og forkortet levetid. Hundene er mye det samme rundt i verden, så FK kunne kanskje sendt foret sitt utenlands og testet det. Nå er det ikke kun fordøyelighet som er viktig med et for, men hvordan det vedlikeholder /opprettholder hundens immunforsvar bla.

At man kan fore ku, betyr ikke at man kan fore hund.

Jeg var selv med med egne hunder å teste en forløper til labb for mange år siden da jeg gikk på UMB.

Så det lar seg gjøre å teste på hund i Norge :-)

Grunnen til at ingen av testene er utført på hunder er fordi det skal mye til for å få utføre vitenskapelige forsøk på hund i Norge. Labb er (av naturlige grunner, siden det ikke selges i store mendger i utlandet) testet for det norske markedet.

Kjemiske tester viser hva som er i fôret. Hva er galt med en slik test? Ok, ja den viser ikke fordøyeligheten, men man vet fordøyeligheten av de fleste stoffer (også hos hund) så det er mulig å bruke en slik test til noe fornuftig.

Testen utført på MINK (ikke ilder) er fint sammenlignbar med hund. Den totale fordøyeligheten hos mink tilsvarer "tynntarmfordøyeligheten" hos hund - og det er dermed helt greit å bruke de resultatene for å se på hvilke verdier man ville fått hos hund.

Og den siste testen sier jo litt om hvor ærlig produsentene er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...