Gå til innhold
Hundesonen.no

LABB!


zikzakk

Recommended Posts

For meg er ikke selve prisen viktig, for meg betyr dagskostnad mye mer. Det hjelper ikke at et for er billig, hvis jeg må gi dobbelt så mye per dag som av et dyrere for. Så da trenger ikke forskjellene bli så store mellom V&H og et godt tørrfor heller...

Men for meg er det et poeng at FKs nye hundeforserie, som fortsatt er produsert i Norge, har en høyere pris, fordi kvaliteten er bedre enn på Labb. Det må jo bety at FK selv ser at Labb ikke er bra nok. Hvorfor ellers bruke masse penger på å utvikle og promotere et nytt for?

Nå får dere **** meg gi dere. Først får labb/fk kjeft fordi de er "for billige" for det dyreste er jo alltid det beste, og når de så lager ett dyrere fôr og satser mer på markedsføring slik de store utenlandske firmaene gjør er DET også galt??

Hvorfor får ingen av de store utenlandske produsentene denne argumentasjonen slengt mot seg når de lanserer nye produktserier - som de til stadighet gjør! Vil det si at vanlig RC er et dårlig fôr fordi det tydeligvis ikke er bra nok for hverken schæfere, labradorer eller en rekke andre raser?

At man må gi dobbel mengde labb i forhold til andre tørrfôr er bare tull. Hvis det vanlige voksenfôret (aktiv) inneholder for lite energi har du som eier valgt feil type og burde tatt en av høyenergi typene.

Husk at labb faktisk er norges mest solgte hundefôr, og det betyr nødvendigvis at ikke annenhver hund dør av det - som virker å være intrykket noen sitter med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Forøvrig synes jeg det er skikkelig interessant å se hvor dårlig hundefôret vi i Norge anser for å være av høyeste kvalitet kommer ut i amerikanske store tester. Denne siden er virkelig interessant å se på synes jeg;

http://www.dogfoodanalysis.com/

http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food_reviews/

Det er klart at amerikanerne nok vektlegger andre ting enn det vi gjør i test av hundefôr, og at markedet der borte er vesentlig større både hva gjelder antall hundeeiere og typer fôr å velge i. Men det er ganske oppsiktsvekkende hvor store karakterforskjeller RC får i Norge kontra det det får i statene! Testene på dogfoodanalysis er rimelig omfattende sammenliknet med testene gjort av f.eks. tv2 hjelper deg. Hadde vært moro å se hvoran FK sine fôr hadde gjort seg i deres test.

Og hva slags tester er det dogfoodanalysis har gjort om jeg tør spørre?

I følge de selv er vurderingen kvalifisert (og jeg skulle gjerne sett kvalifikasjonene) gjetning, basert på hva produsenten selv oppgir.

Klippet fra siden:

"The ratings and reviews on this site are based solely on the ingredients the manufacturers state they use in the foods and other information given."

"Fortunately, it is possible to make an educated guess as to the quality of a pet food. Until or unless the percentages of the ingredients are required to be shown on the ingredient lists or manufacturers disclose that information voluntarily, it can only ever be an educated guess or assessment, based on the knowledge that we do have. But that is far better than relying on the advertising hype."

Dette er som de selv innrømmer, ren (teoretisk) gjetning - i motsetning til kjemisk analyse og fordøyelighetsforsøk som begge er utført på labb (og en rekke andre fôr).

Dette er en vurdering av kvaliteten på innholdsfortegnelsen, og ikke kvaliteten på innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at labb faktisk er norges mest solgte hundefôr, og det betyr nødvendigvis at ikke annenhver hund dør av det - som virker å være intrykket noen sitter med her.

Hmmmmmm... og Pizza Grandiosa er et av Norges mest populære matvarer... Tror ikke det er så mange som dør av det heller, men om det er godt kosthold kan sikkert diskuteres.

Dette er en vurdering av kvaliteten på innholdsfortegnelsen, og ikke kvaliteten på innholdet.

Siden mine hunder ikke spiser innholdsfortegnelser synes jeg en slik test er totalt verdiløs... Det er hva hunden faktisk får i seg og tar opp av næring som er interessant for min del (og da spiller det i grunnen liten rolle hva som er skrevet på et papir dersom det som står skrevet ikke er tilstrekkelig for at mine hunder skal fungere på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En selger fra Felleskjøpet kunne fortelle at de er veldig fornøyd med Apetitt, enda har de ikke hatt en eneste klage, mens de har regelmessige klager fra Labb-brukere... (Gjelder den avdelingen h*n jobber på). På det interne kurset har de fått info om at det er brukt bedre/renere råvarer i Apetitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper RC i morra, for nå orker jeg ikke mer av labb, hun har nå begynt å miste matlysten totalt, og det er ikke noe gøy. Synes også hun har begynt å klø litt.. Så - bye bye labb, bye bye.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke turt å fore med Labb. Etter flere år med drift av butikk med salg av hundefor, så hører man hvor mange kunder som har fått hudproblem på hunden etter foring med Labb. Det var ikke rent få, og mange satte i gang en irreversibel allergi-reaksjon som ikke kunne løses. Og dette var hunder av alle raser. Det blir fort dyrere enn å spare noen kroner. Synes ikke det er så billig lengre heller...

Så er det den etiske siden av det å la en hund utvikle sykdom "med viten og vilje":-(

Og ingen av de testene jeg har sett, har vært utført på hund med analyse av opptaket.

En test var en kjemisk test, den neste var analysert opptaket etter at ilder hadde spist den. Så den seneste hvor egenlig alt handlet om pris og hva som sto på pakken i forhold til hva de fant ved en kjemisk analyse.

Har også jobbet på FK, og det var ikke bare morro å selge Labb etter de erfaringene...

Selv bruker jeg endel V&H, Royal Canin, Purina Pro Plan og et høyprotein tørrfor som V&H selger som virker veldig o.k.

Har tidligere hatt god erfaring med Hills, Doggy extra (den svarte) bl.a. Nutra Nuggets var jeg ikke like fornøyd med, Unik den gang det fantes var o.k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Og ingen av de testene jeg har sett, har vært utført på hund med analyse av opptaket.

En test var en kjemisk test, den neste var analysert opptaket etter at ilder hadde spist den. Så den seneste hvor egenlig alt handlet om pris og hva som sto på pakken i forhold til hva de fant ved en kjemisk analyse.

Grunnen til at ingen av testene er utført på hunder er fordi det skal mye til for å få utføre vitenskapelige forsøk på hund i Norge. Labb er (av naturlige grunner, siden det ikke selges i store mendger i utlandet) testet for det norske markedet.

Kjemiske tester viser hva som er i fôret. Hva er galt med en slik test? Ok, ja den viser ikke fordøyeligheten, men man vet fordøyeligheten av de fleste stoffer (også hos hund) så det er mulig å bruke en slik test til noe fornuftig.

Testen utført på MINK (ikke ilder) er fint sammenlignbar med hund. Den totale fordøyeligheten hos mink tilsvarer "tynntarmfordøyeligheten" hos hund - og det er dermed helt greit å bruke de resultatene for å se på hvilke verdier man ville fått hos hund.

Og den siste testen sier jo litt om hvor ærlig produsentene er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjelper ikke det minste, om lang tids foring av et stort antall hunder gir hudproblem som fører til avliving. Det man sparer på foret, taper man på veterinæromkostninger og forkortet levetid. Hundene er mye det samme rundt i verden, så FK kunne kanskje sendt foret sitt utenlands og testet det. Nå er det ikke kun fordøyelighet som er viktig med et for, men hvordan det vedlikeholder /opprettholder hundens immunforsvar bla.

At man kan fore ku, betyr ikke at man kan fore hund.

Jeg var selv med med egne hunder å teste en forløper til labb for mange år siden da jeg gikk på UMB.

Så det lar seg gjøre å teste på hund i Norge :-)

Grunnen til at ingen av testene er utført på hunder er fordi det skal mye til for å få utføre vitenskapelige forsøk på hund i Norge. Labb er (av naturlige grunner, siden det ikke selges i store mendger i utlandet) testet for det norske markedet.

Kjemiske tester viser hva som er i fôret. Hva er galt med en slik test? Ok, ja den viser ikke fordøyeligheten, men man vet fordøyeligheten av de fleste stoffer (også hos hund) så det er mulig å bruke en slik test til noe fornuftig.

Testen utført på MINK (ikke ilder) er fint sammenlignbar med hund. Den totale fordøyeligheten hos mink tilsvarer "tynntarmfordøyeligheten" hos hund - og det er dermed helt greit å bruke de resultatene for å se på hvilke verdier man ville fått hos hund.

Og den siste testen sier jo litt om hvor ærlig produsentene er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...