Gå til innhold
Hundesonen.no

Presa, dogo Canario og Alano


Margrete

Recommended Posts

Skal ikke ha, men er oppriktig nysgjerrig på forskjellen. Er så artig å gå bort til folk med slike raser å vite hva en faktisk snakker om :flowers:

Så, kan noen fortelle om forskjellene og legge ut bilder til å sammenligne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

http://www.presacanario.no/

Om du melder deg inn i forumet kan du se bilder av noen av de Presa som er i Norge :flowers:

En kort beskrivelse av noen av forskjellene:

Pelsfarge- Presa er kun brindel, fawn og sort

Øyefarge- lys brun og brun

Størrelsemessig er vell Presa ca 20 kg tyngre, men høydemessig er alano og presa ganske lik.

Presa skal ikke ha opptrukket buk

Presa har ofte noe mindre vinkling på bakbein

Gemyttmessig så skal Presa jobbe ensomt med eier, mens Alano jobber i flokk med andre hunder.

Presa skal kun ha moderat med jakt, Alano høy.

Presa skal jobbe gjevnt tempo hele dagen.

Ingen av rasene er godkjent i FCI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, det var derfor jeg laget tråden, jeg vil gjerne vite forskjellen uten å måtte leke gjettelek :flowers:

Da kan du jo, som jeg gjorde, søke bilder av rasen. Nå har du alt fått link til en av rasene.

Men beklager at jeg la inn bilder av hunder som kunne ligne hverandre da.

Du får be en moderator seltte det elelr dele tråden eller sende inn en klage eller sånn da vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo, som jeg gjorde, søke bilder av rasen. Nå har du alt fått link til en av rasene.

Men beklager at jeg la inn bilder av hunder som kunne ligne hverandre da.

Du får be en moderator seltte det elelr dele tråden eller sende inn en klage eller sånn da vet du.

Kjære vene så såre tær da. Formålet med tråden var veldig klar. Hvis du vil lage en gjettekonkurranse så kan du jo det, men hva er poenget i en tråd hvor det spørres etter forskjeller. Når dette blir påpekt så går du rett i forsvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene så såre tær da. Formålet med tråden var veldig klar. Hvis du vil lage en gjettekonkurranse så kan du jo det, men hva er poenget i en tråd hvor det spørres etter forskjeller. Når dette blir påpekt så går du rett i forsvar?

Forsvar? Kjære du da. Jeg skriver at hun kunne søke for å finen det ut og beklager at jeg ødela tråden hennes og at hun får få hjelp av en moderator, for det er så vidt jeg vet ikke lov å slette innlegg. Nå har jeg lagt til svarene også. Bedre nå? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BDD; hvorfor la du ut bilder av bastarder?

Edit: Gjør det sjæl og legger ut til andre som måtte lure. Vil gjerne ha litt informasjon om hva forskjellen er også.

presa-canario-0022.jpg

Presa

rase_381_1.jpg

Dogo Canario (bildet er tatt fra Canis)

Sheila_Dogo_Canario_Alano_Presa__7_.jpg

Alano

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig skumle? Syns de var utrolig pene jeg :flowers:

Flott at du la ut helbilder, Margrete, lettere å se forskjellene nå.

Lurer også på de største forskjellene mellom rasene utenom utseende, interessant dette!

Det lurer jeg på å... vi fikk jo litt av Bussy, gjerne mer :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alano er kjent for å være veldig atletisk, noe Presaen ikke er ifht Alano. Presa er en større og tyngre rase. Som sagt er Presa bygd for å jobbe hele dagen, med å vokte og drive kveg til en viss grad. Alano er avlet til å jakte hovedsaklig.

Felles egenskap for begge er at de vokter og har egenskaper felles som hører med denne egenskapen.

Slik jeg har hørt det er Alano kjent for å være en veldig frisk rase.

Den Dogoen som er avbildet er ikke representativ for rasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alano er kjent for å være veldig atletisk, noe Presaen ikke er ifht Alano. Presa er en større og tyngre rase. Som sagt er Presa bygd for å jobbe hele dagen, med å vokte og drive kveg til en viss grad. Alano er avlet til å jakte hovedsaklig.

Felles egenskap for begge er at de vokter og har egenskaper felles som hører med denne egenskapen.

Slik jeg har hørt det er Alano kjent for å være en veldig frisk rase.

Hva jakter de? Villsvin? Mener jeg har sett noe på tv en gang om villsvinjakt og dogger. Og er det ikke derfor de kupperer ørene? For å unngå skader på disse når hundene "slåss" med svinet? Altså jeg vet ikke, men mener det var det de sa på tv'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke den Alanoen var så representativ heller. Hvor er den fra?

Her er et bilde av det jeg mener er en vakker Alano:

3513049240_24780dea54_o.jpg

Og en til, men han er bare valpen på dette bildet.

3486944874_cd4c7b0f50.jpg

Jeg kan ikke påberope meg kunnskap om Dogo og Presa, ikke om Alano heller for den saks skyld, men mitt lille enkle hode tenker:

Presa/dogo = vakthund

Alano = jakthund

Her er det nok mange som stiller sterkere til å komme med tilbakemeldinger enn meg. :flowers:

Personlig synes jeg ikke de er så like heller, men skjønner at det kan være vanskelig å skille for mange. Litt det samme som amstaff/staff og BC/Aussie kanskje? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter denne hit jeg da.

igjen, det er kuperte pga arbeid faktum at de er så grovt når de leker er bare et ting til... treffer du en alano med ørene som vokst med andre valper igjennom først året, kjenner rip arene på de litt og du skal skjønner og lære to ting. det at jeg skrev er sant og det er bare at kropp og immune system er så sterk at de reperares...90% av tid uten antibiotikum.

Hvis immunforsvaret er så sterkt at ørene repareres uten antibiotika hva er problemet med å la ørene være intakte da?

kullet født i norge i fjor blir det eneste jeg skal ha 'med' ører.

Så du skal ikke ha flere kull i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jakter de? Villsvin? Mener jeg har sett noe på tv en gang om villsvinjakt og dogger. Og er det ikke derfor de kupperer ørene? For å unngå skader på disse når hundene "slåss" med svinet? Altså jeg vet ikke, men mener det var det de sa på tv'n

Ja, de jakter villsvin. Derfor rasen er glimrende å ha i Norge for her jakter vi mye villsvin :flowers:

Her ser man (må registrere seg og bekrefte alderen på youtube) hvordan hundene jakter:

Det er liksom en lovlig "sport" det, jakte villsvin, mens "alle" synes hundekamper er såååå forferdelig.

Nå er det jo ikke lov å jakte villsvin i Norge - vi har vel ikke ville villsvin i landet heller, men ryktene sier at det reises til Sverige for å jaktes. Så innmari flott med slike hunder i landet. Vi trenger slike :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de jakter villsvin. Derfor rasen er glimrende å ha i Norge for her jakter vi mye villsvin :flowers:

Her ser man (må registrere seg og bekrefte alderen på youtube) hvordan hundene jakter:

Det er liksom en lovlig "sport" det, jakte villsvin, mens "alle" synes hundekamper er såååå forferdelig.

Nå er det jo ikke lov å jakte villsvin i Norge - vi har vel ikke ville villsvin i landet heller, men ryktene sier at det reises til Sverige for å jaktes. Så innmari flott med slike hunder i landet. Vi trenger slike :-)

Du er jo bare en liten godklump av positiv energi du! :ahappy: Sarkasme, ironi og forutinntatthet gir generelt et dårlig grunnlag til en konstruktiv diskusjon. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: Jeg vet ikke hvor den kom fra, jeg søkte på google og fant den første og beste jeg :flowers: "Valpen" var jo bare til å spise opp :ahappy:

Og vi kan godt ta kuppering her å *ler* Stakkars TS i valpetråden, må jo få ha den i fred synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter denne hit jeg da.

Hvis immunforsvaret er så sterkt at ørene repareres uten antibiotika hva er problemet med å la ørene være intakte da?

Så du skal ikke ha flere kull i Norge?

Kødder du? Hvorfor skal jeg utsetter ørene for vold under jakt, med risiko at det blir bet av, eller at je må bruker antibiotikum, hvis jeg kan tar dem borte under ren, klinisk miljø?

Vi kuperer ørene mellom 8-12 uker (mest vanlig mellom 10-12). Nok tid å fem dem håndterte i et civilisert land : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: Jeg vet ikke hvor den kom fra, jeg søkte på google og fant den første og beste jeg :flowers: "Valpen" var jo bare til å spise opp :ahappy:

Ja, han er helt nydelig! :ahappy:

edit: den hunden du klipte inn er ikke en Alano. Det er en Presa eller en Dogo. Du tok bildet fra alanos.de , og de driver mest med Presa/Dogo. En helt legitim feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...