Jump to content
Hundesonen.no

Agility med cairn?

Happyface

Recommended Posts

Jeg synst agility ser utrolig gøy ut, å lurer på å teste det ut, mest bare på gøy, men kanskje litt konkuranse etterhvert? :D

Så jeg lurer da på om min Cairn kan brukes til dette? Jeg har hørt at korte føtter kan være ett problem, vet ikke om cairn har så korte føtter da men.... Noen som har erfaring med agility med cairn? :D Å når kan jeg i tilfelle begynne å trene med det, hun er snart 8mdn nå :D

Takker for svar :D

Oppdretteren til Aynï går agility med en av sine hunder - Shen; du skulle sett de i helgen! :D Jeg har jo store planer om agility med Aynï, og det var en stor grunn til at jeg skulle ha en hund til; for å drive med agility. De har ikke så korte føtter at det gjør noe, noen av cairnene er i overkant langbente (til cairn å være i alle fall). Det er bare å sette igang og trene - enkle ting - som lave hopp, tunnell, vippe osv. De fleste cairn blir raskt utvokst (bortsett fra min utgave da), og de er en lett rase som man ikke trenger å ta LIKE store hensyn til som en del andre, større raser (fx nuffe, berner osv).

Cairn blir liten klasse ja. Du kan trene ting som ikke er så belastende, som tunnell og rolig over vippa (uten at hunden blir skremt). Små hopp er også greit. Det viktigste er at du har god kontakt med hunden, og at hunden ikke blir redd for noen ting, men lærer seg å mestre og syns det er gøy. :) Lykke til!

Tror du skal ha en rimelig svær cairn dersom den skal gå i mellom altså.. Men nå blir jo cairnene bare større og større, så det kan jo hende. :) Nivea er jo tispe, så sjansen er jo mindre for at hun blir av de største, og jeg er også så heldig å ha et av verdens minste eksemplarer hos meg, satt på spissen. ;) Så det på utstillingen i Ålesund sist helg; min var den minste av alle sammen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Create New...