Gå til innhold
Hundesonen.no

Blør på potene...


Recommended Posts

Maja har slitt med potene. Vi hadde bare hatt henne noen få dager før hun begynte å blø på den ene poten. Tidligere har hun også gjort det på de andre potene, og hadde gått på en antibiotika kur før vi fikk henne. Hun reiste tilbake til eier, og har vært hos veterinær og fått ny antibiotika kur, og salve som hun smøres med.

Det vises liksom ikke noe sår på potene, men det virker som det kommer fra helt inne med neglen eller mellom tærne. Hun starter å blø når hun er mye i aktivitet, så det kan virke som det kommer av at hun lett skraper seg opp. Vet. trodde kanskje det var mugg.. Jeg skal hente henne igjen i dag, selv om hun ikke er helt bra enda. Kommer til å ta det med ro og bruke potesokker på tur, og ikke la henne løpe løs.

Noen som har hatt dette problemet tidligere og evt har noen tips om hva det kan være?

Jeg har tro på å gi henne kosttilskudd som styrker potene og huden, og har ikke særlig tro på å gi henne flere antibiotika kurer... Hun blir fóret på V&H og har fått det hele livet. Hun er et år. Hvis noen har tips om ting jeg kan gi henne eller om hva det evt kan være setter jeg stor pris på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det har med måten hun er bygget på å gjøre. Per Nymark (driver bla med hundekjøring og er utst.dommer), fortalte meg at han sjekket alltid vinkelen på skulderen til hunden, pga dette hadde mye å si for om de belastet potene riktig eller ikke. Heh, det hørtes veldig dumt ut, men poenget mitt er at hvis skulderen er vinklet litt "feil" kan det føre til at hun sliter potene "feil". Det dannes da veldig lett sprekker mellom øverst på tredeputen, og der hvor klørne kommer ut. Høres kanskje ut som om det kan være noe sånt, siden hun begynner å blø når hun er aktiv? Det hjelper fint lite med antibiotika mot den fysiske måten hunden er bygd på, så med mindre det er en annen god grunn til at dyrlegen gir antibiotika (mot sår!) ville jeg droppet det. Du bør behandle potene, smøre de og holde de smidige og elastiske for å forebygge, men hvis dette er årsaken blir du nok aldri kvitt problemet. Potesokker er sikkert veldig lurt. :D De kan du jo også bruke forebyggende; når du vet hun kommer til å være veldig aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si det samme:) Potesokker er kanskje lurt.. Kjenner en fransk bulldog som begynte å blø hver gang han gikk på tur (spesielt asfalt). Han løftet ikke labbene riktig og skrapet neglen i bakken når han gikk..

Jeg kjenner også en fransk bulldog som har dette problemet. Hun subber beina i asfalten, og han får ikke til å feste potesokker på henne sånn at hun kan ikke gå på asfalt hun.

På Maja er nok ikke det at hun subber beina nedi problemet. Sårene ligger mellom tærne hennes, og det er et sånt belegg som likner på mugg der. Veterinæren tror at dette er soppinfeksjon at derfor får hun antibiotika. Jeg fikk henne tilbake i dag, så planen min fremover nå er å smøre henne godt og bruke potesalve når vi skal gå på røft underlag eller hun skal løpe mye. Ellers må jeg bare fullføre denne kuren (siden jeg ikke eier henne og føler jeg kan ta en veto avgjørelse på det...). Hun har blitt bedre etter hun startet på denne kuren, slik at det kan hende veterinæren har truffet med behandlingen. Jeg kommer til å ta henne til alternativ behandler som kan se på henne og evt gi henne noe homeopat medisin eller akupunktur som kan hjelpe. I tillegg kommer jeg til å gi henne olje i maten, som styrker poter, negler og hud.

Tusen takk for tips, det med feil stilling i skuldrene var noe jeg faktisk aldri har hørt om kan skape slike problemer, og det var jo interessant. Jeg håper at hun blir bedre og kan fungere som normalt. Hun er bittelitt hoven på den ene tåa, men ellers halter hun ikke noe eller virker ikke som hun har vondt i beina.

Edit for å spørre om noen har tips til potesalve som ikke inneholder tjære, som funker bra til å bruke på sommeren?

Jeg har den grønne potesalven, men den fester til seg alt mulig og er vanskelig å vaske av igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det i dag, for jeg har hørt tidligere at folk har brukt spenol. Da skal jeg gå til innkjøp av det i morgen, og smøre før og etter tur i tillegg til canesten som jeg smører hver kveld. Tenkte kanskje at spenol ble for fuktig, da det helst bør holdes litt tørt om det er mugg, men samtidig så er det jo en fordel at potene er smidige og myke. Da kan jeg bruke spenol på begge to for å forebygge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...