Gå til innhold
Hundesonen.no

mellom stor eller liten rase


ElinT

Recommended Posts

Er jeg helt på jordet, eller finnes ikke pyrrer i flere pelsutgaver?

Jo, det er en til variant og de heter pyreneisk gjeterhund m/ korthåret hode . De har vel pels som minner mer om bc/aussie pels?

Det er jo en variant som absolutt er interessant, men det er vel ikke mange av de i norge? Skal sjekke litt rundt tenkte jeg. Hvis noen har tips/info om rasen eller oppdretter, så- ja takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er en til variant og de heter pyreneisk gjeterhund m/ korthåret hode . De har vel pels som minner mer om bc/aussie pels?

Det er jo en variant som absolutt er interessant, men det er vel ikke mange av de i norge? Skal sjekke litt rundt tenkte jeg. Hvis noen har tips/info om rasen eller oppdretter, så- ja takk :D

Ja - den ja! :D Hvis hun ikke vil ha langhår, så virker jo dette som et greit alternativ, hvis alt ellers stemmer. Mulig hun må til Sverige for å finne hund, men hun er i tilfelle ikke den første som drar over grensen for en liten kompis. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er innom DSG er kanskje dette en rase å titte nærmere på?

Har en 3 år gammel hanne, og vil si at jeg oppfatter rasen som veldig trenbar.

Har kommet i gang med agility med Hampus, og trener også grunnleggende LP med mål å bli aktiv innen begge grenene.

Hampus er utholdende i massevis, han er lett å dra opp i intensitet, og rimelig enkel å ta ned igjen når det trengs.

Hampus er en stor DSG, så han er i klasse mellom, tispenev vil vel ofte ligge i klasse liten tror jeg.

En DSG røyter, men det er null og niks i pelsstell likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, det skal jeg bringe videre :D

Men når de har cadenetter og hvis de blir endel våte, er det fare for at pelsen råttner inni der? Ser for meg litt sånn uggen lukt og lite delikat :D Og hvor ofte bør en voksen pyrre som ikke gres, bades?

Nå sier ikke jeg at pyrren passer til din venn, ville først og fremst med innlegget "avkrefte" myter om pelsen siden noen tydelig tror at det er mye pelsstell :D

Som jeg sa i forrige innlegg, Bergen er vel ikke det tørreste stedet i Norge, så cadenettene blir en del våte og kan lukte, ja. Nå hadde min harlekinpyrre cadenetter som nesten gikk i bakken, så jeg halverte de i vinter, uten at det skjemte hunden, og da ble lukten borte og de tørker mye fortere.

Bades? Tja, strengt tatt så sjelden som mulig da pelsstruturen kan "ødelegges" med for mye bading, og skal de bades holder det i massevis å skylle med bare vann, evt litt grønnsåpe. Jeg sier det igjen, det er stort sett null pelsarbeid på mine pyrrer...

Den "andre" varianten er, som nevnt, face rase (korthåret hode), men sjansen at de blir store (over 43 cm) er ganske høy da de ligger et par cm i høyde over den langhårete varianten (poil long), og du søker i ditt innlegg liten eller mellomhund. Men klart, heldig kan man være å få en i mellomklassen, men som sagt er det iallfall større sjanse med poil long i mellom hvis din venn vurderer noen av variantene.

Skal du og din venn til Oslo hundeshow i helgen er det bare å hilse på mine hunder slik at dere/hun kan se forskjellen og deres pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier ikke jeg at pyrren passer til din venn, ville først og fremst med innlegget "avkrefte" myter om pelsen siden noen tydelig tror at det er mye pelsstell :)

Som jeg sa i forrige innlegg, Bergen er vel ikke det tørreste stedet i Norge, så cadenettene blir en del våte og kan lukte, ja. Nå hadde min harlekinpyrre cadenetter som nesten gikk i bakken, så jeg halverte de i vinter, uten at det skjemte hunden, og da ble lukten borte og de tørker mye fortere.

Bades? Tja, strengt tatt så sjelden som mulig da pelsstruturen kan "ødelegges" med for mye bading, og skal de bades holder det i massevis å skylle med bare vann, evt litt grønnsåpe. Jeg sier det igjen, det er stort sett null pelsarbeid på mine pyrrer...

Den "andre" varianten er, som nevnt, face rase (korthåret hode), men sjansen at de blir store (over 43 cm) er ganske høy da de ligger et par cm i høyde over den langhårete varianten (poil long), og du søker i ditt innlegg liten eller mellomhund. Men klart, heldig kan man være å få en i mellomklassen, men som sagt er det iallfall større sjanse med poil long i mellom hvis din venn vurderer noen av variantene.

Skal du og din venn til Oslo hundeshow i helgen er det bare å hilse på mine hunder slik at dere/hun kan se forskjellen og deres pels?

Tror det er pels stellet som har fått henne fra tanken på pyrre, så om hun ikke trenger å børste mye, så kan det godt henne at det kan være rett rase for henne likevel. At de ikke må bades ofte høres også flott ut, vi har vel fått litt feil inntrykk etter hva slags pels stell Spin får. Tror han bades ganske ofte og børstes som sagt omtrent hver dag. Eneste pyrrene vi kjenner er jo da Spin og Bocha som Jan Erik hadde. Begge to herlige, ivrige, energiske hunder og det passer bra :)

Vi skal ikke til Oslo hundeshow, men hun var i Stavanger (Orre vel?) forrige helg, tror hun kikket på noen pyrrer der.

Face rase blir nok fort for store ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke til Oslo hundeshow, men hun var i Stavanger (Orre vel?) forrige helg, tror hun kikket på noen pyrrer der.

Face rase blir nok fort for store ja...

Da må det ha vært mine pyrrer hun har sett, mor og halvsøster til Spin, i tillegg til et par andre :)

Det at Spin børstes og bades så ofte er strengt tatt unødvendig, men hver sine lyster ;)

Det er viktig å få rette fakta på plass, så det og tro at en pyrre har så mye pelsstell at en ser bort fra rasen er vel ikke helt riktig - lykke til i søken etter hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det ha vært mine pyrrer hun har sett, mor og halvsøster til Spin, i tillegg til et par andre ;)

Det at Spin børstes og bades så ofte er strengt tatt unødvendig, men hver sine lyster :)

Det er viktig å få rette fakta på plass, så det og tro at en pyrre har så mye pelsstell at en ser bort fra rasen er vel ikke helt riktig - lykke til i søken etter hund ;)

Takk for oppklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...