Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå tur oppi jotunheimen

Ross

Recommended Posts

Er meg og ei vennine som planlegger en ukes tur fra hytte til hytte i jotunheimen, jeg skal selvfølgelig ha med meg hunden min.... og trenger litt veiledning/ hjelp av mer erfarene turfolk;)

Spørsmålet mitt er asså om noen har vært på tur oppi jotunheimen med hund, lurer på hytter som det er ok å ha med seg hund i, bor hundene på rommet da eller?

Hvem turer gikk dere? og hvordan utstyr er det lurt å ha med til hunden? Er de noe jeg burde tenke på før vi drar avgårde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ta kontakt med hyttene du skal til i Jotunheimen. Det er mange år siden jeg gikk der med hund og da hadde vi med telt som ble det letteste for oss. Hyttene til turistforeningen varierer fra at hunden må ligge ute til at du får den med på rommet. Etter hva jeg har hørt så er dem private hyttene mere fleksible på hunder men ikke sikker på om det gjelder i Jotunheimen. Hunden kan godt bruke kløv også ville jeg tatt med potesalve til dem. Husker vi gikk i vann og noe myr men det er mye ur der vi gikk så det sliter på potene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesant tråd skal oppp på hardangervidda i sommer vi med to bikkjer. Så snart tar vi turen ned til turistforeningen å hører hva som bllir det enkleste for oss. Våre hunder er ikke vant til å sove ute alene, så er fare det kan bli litt lyd av det. Så tanken min nå er iallefall at viss hundene må sove ute, så pakker jeg bare med en presenning ov sover ute med dem(sover godt hvor som helst jeg:P) Så får vi se håper seff på at de kan sove inne men skjønner det jo med tanke på allergikere viss det ikke skulle gå. har hørt at hyttene i turistforeningen er mer hundevennlige jo lenger nord du kommer men vet ikke om det stemmer. Noen har visst egne" hunderom" for de som har med hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i Jotunheimen og på Hardangervidda med hund. Det er ikke lett å vite hvordan det er på de selvbetjente hyttene med tanke på hund. Jeg var på Olavsbu i Jotunheimen for to år siden, og da var det ett bur der, og to hunder. Hyttevakta syns at hundene kunne dele buret (de var totalt ukjente for hverandre), men vi eierne syns det var en dårlig idé. Min hund fikk buret som stod i vedboden, og den andre lå ute på trappa. Noen hyttevakter er strengere enn andre, men de færreste selvbetjeningshyttene tillater hund.

På de betjente hyttene har jeg ikke hatt noen problemer. Har alltid ringt på forhånd og forhørt meg hvordan det er å ha med hund der, og har alltid fått positiv respons. De siste årene har flere og flere hytter fått hundebur som er plassert i egne hus, vedbod eller ganger. Både Leirvasbu og Jendebu tillot å ha hund på rommet. Ringer du på forhånd kan du bestille rom med hund. Fra Jotunheimen har jeg bare positive erfaringer, men jeg har ikke vært like mye der som på Hardangervidda.

Hardangervidda med hund har heller ikke vært noe problem. Har vært på mange hytter der, selvbetjente, ubetjente og betjente, og ikke hatt store problemer.

Når jeg går med min hund bærer hun kløv med eget utstyr og mat. Det jeg har med til henne er potesokker, potesalve, vannskål/matskål (bruker samme skåla til det), teppe (ikke alle hytter har varme tepper til hundene) og mat. Ikke noe mer. Har med meg førstehjelpsutstyr til hund sammen med det jeg har med til meg selv. Har aldri hatt behov for mer enn det.

Jeg har bare gått en tur i Jotunheimen med hund. Starta på Fondsbu (kjørte bilen dit) og gikk til Olavsbu. Derifra gikk vi til Leirvasbu. Fra Leirvasbu gikk vi til Gjendebu, og derfra tilbake til Fondsbu. En enkel og grei tur. Ingen problemer med hund der.

Det er fantastisk å gå i fjellet med hund! Jeg skal selv gå en uke i Jotunheimen til sommeren, og håper på en uke på Hardangervidda også. Kos deg i fjellet!

EDIT: Skriveleif

EDIT 2: la til litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere sender meg PM med hvilke hytter dere søker kan jeg sjekke det opp. Har en relativt komplett liste over hvordan DNT-hyttene hodler hunder som jeg på sikt skal få lagt ut på nettsiden min, men foreløpig har jeg ikke fått lagt ut så mange. Om det finnes noen statskogshytter der så tar de i mot hunder, under forutsetning av at man tar hensyn til evt. andre gjester som har allergi el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse bra svar, håper min første og forhåpentiligvis ikke den siste turen med hund på lengre tur blir bra.. Driver og planlegger tur nå og har ennå ikke funnet ut hvor vi skal gå men sier i fra når vi vet til deg SHILAMON når vi vet.

Hundheidi ;takk for bra svar;) Hvor lenge etapper var den turen du skrev om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor lange de var. Den første var vel på rundt 4-5 timer, den andre var en kort på 3 tror jeg, så en 6 timer og til slutt 4-5. Husker ikke helt, men det var veldig greie distanser og lett terreng. På turistforeningen.no er rutene beskrevet og du får oppgitt distansen. Se der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...