Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå tur oppi jotunheimen


Ross

Recommended Posts

Er meg og ei vennine som planlegger en ukes tur fra hytte til hytte i jotunheimen, jeg skal selvfølgelig ha med meg hunden min.... og trenger litt veiledning/ hjelp av mer erfarene turfolk;)

Spørsmålet mitt er asså om noen har vært på tur oppi jotunheimen med hund, lurer på hytter som det er ok å ha med seg hund i, bor hundene på rommet da eller?

Hvem turer gikk dere? og hvordan utstyr er det lurt å ha med til hunden? Er de noe jeg burde tenke på før vi drar avgårde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ta kontakt med hyttene du skal til i Jotunheimen. Det er mange år siden jeg gikk der med hund og da hadde vi med telt som ble det letteste for oss. Hyttene til turistforeningen varierer fra at hunden må ligge ute til at du får den med på rommet. Etter hva jeg har hørt så er dem private hyttene mere fleksible på hunder men ikke sikker på om det gjelder i Jotunheimen. Hunden kan godt bruke kløv også ville jeg tatt med potesalve til dem. Husker vi gikk i vann og noe myr men det er mye ur der vi gikk så det sliter på potene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesant tråd skal oppp på hardangervidda i sommer vi med to bikkjer. Så snart tar vi turen ned til turistforeningen å hører hva som bllir det enkleste for oss. Våre hunder er ikke vant til å sove ute alene, så er fare det kan bli litt lyd av det. Så tanken min nå er iallefall at viss hundene må sove ute, så pakker jeg bare med en presenning ov sover ute med dem(sover godt hvor som helst jeg:P) Så får vi se håper seff på at de kan sove inne men skjønner det jo med tanke på allergikere viss det ikke skulle gå. har hørt at hyttene i turistforeningen er mer hundevennlige jo lenger nord du kommer men vet ikke om det stemmer. Noen har visst egne" hunderom" for de som har med hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i Jotunheimen og på Hardangervidda med hund. Det er ikke lett å vite hvordan det er på de selvbetjente hyttene med tanke på hund. Jeg var på Olavsbu i Jotunheimen for to år siden, og da var det ett bur der, og to hunder. Hyttevakta syns at hundene kunne dele buret (de var totalt ukjente for hverandre), men vi eierne syns det var en dårlig idé. Min hund fikk buret som stod i vedboden, og den andre lå ute på trappa. Noen hyttevakter er strengere enn andre, men de færreste selvbetjeningshyttene tillater hund.

På de betjente hyttene har jeg ikke hatt noen problemer. Har alltid ringt på forhånd og forhørt meg hvordan det er å ha med hund der, og har alltid fått positiv respons. De siste årene har flere og flere hytter fått hundebur som er plassert i egne hus, vedbod eller ganger. Både Leirvasbu og Jendebu tillot å ha hund på rommet. Ringer du på forhånd kan du bestille rom med hund. Fra Jotunheimen har jeg bare positive erfaringer, men jeg har ikke vært like mye der som på Hardangervidda.

Hardangervidda med hund har heller ikke vært noe problem. Har vært på mange hytter der, selvbetjente, ubetjente og betjente, og ikke hatt store problemer.

Når jeg går med min hund bærer hun kløv med eget utstyr og mat. Det jeg har med til henne er potesokker, potesalve, vannskål/matskål (bruker samme skåla til det), teppe (ikke alle hytter har varme tepper til hundene) og mat. Ikke noe mer. Har med meg førstehjelpsutstyr til hund sammen med det jeg har med til meg selv. Har aldri hatt behov for mer enn det.

Jeg har bare gått en tur i Jotunheimen med hund. Starta på Fondsbu (kjørte bilen dit) og gikk til Olavsbu. Derifra gikk vi til Leirvasbu. Fra Leirvasbu gikk vi til Gjendebu, og derfra tilbake til Fondsbu. En enkel og grei tur. Ingen problemer med hund der.

Det er fantastisk å gå i fjellet med hund! Jeg skal selv gå en uke i Jotunheimen til sommeren, og håper på en uke på Hardangervidda også. Kos deg i fjellet!

EDIT: Skriveleif

EDIT 2: la til litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere sender meg PM med hvilke hytter dere søker kan jeg sjekke det opp. Har en relativt komplett liste over hvordan DNT-hyttene hodler hunder som jeg på sikt skal få lagt ut på nettsiden min, men foreløpig har jeg ikke fått lagt ut så mange. Om det finnes noen statskogshytter der så tar de i mot hunder, under forutsetning av at man tar hensyn til evt. andre gjester som har allergi el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse bra svar, håper min første og forhåpentiligvis ikke den siste turen med hund på lengre tur blir bra.. Driver og planlegger tur nå og har ennå ikke funnet ut hvor vi skal gå men sier i fra når vi vet til deg SHILAMON når vi vet.

Hundheidi ;takk for bra svar;) Hvor lenge etapper var den turen du skrev om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor lange de var. Den første var vel på rundt 4-5 timer, den andre var en kort på 3 tror jeg, så en 6 timer og til slutt 4-5. Husker ikke helt, men det var veldig greie distanser og lett terreng. På turistforeningen.no er rutene beskrevet og du får oppgitt distansen. Se der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...