Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå tur oppi jotunheimen

Ross

Recommended Posts

Er meg og ei vennine som planlegger en ukes tur fra hytte til hytte i jotunheimen, jeg skal selvfølgelig ha med meg hunden min.... og trenger litt veiledning/ hjelp av mer erfarene turfolk;)

Spørsmålet mitt er asså om noen har vært på tur oppi jotunheimen med hund, lurer på hytter som det er ok å ha med seg hund i, bor hundene på rommet da eller?

Hvem turer gikk dere? og hvordan utstyr er det lurt å ha med til hunden? Er de noe jeg burde tenke på før vi drar avgårde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ta kontakt med hyttene du skal til i Jotunheimen. Det er mange år siden jeg gikk der med hund og da hadde vi med telt som ble det letteste for oss. Hyttene til turistforeningen varierer fra at hunden må ligge ute til at du får den med på rommet. Etter hva jeg har hørt så er dem private hyttene mere fleksible på hunder men ikke sikker på om det gjelder i Jotunheimen. Hunden kan godt bruke kløv også ville jeg tatt med potesalve til dem. Husker vi gikk i vann og noe myr men det er mye ur der vi gikk så det sliter på potene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesant tråd skal oppp på hardangervidda i sommer vi med to bikkjer. Så snart tar vi turen ned til turistforeningen å hører hva som bllir det enkleste for oss. Våre hunder er ikke vant til å sove ute alene, så er fare det kan bli litt lyd av det. Så tanken min nå er iallefall at viss hundene må sove ute, så pakker jeg bare med en presenning ov sover ute med dem(sover godt hvor som helst jeg:P) Så får vi se håper seff på at de kan sove inne men skjønner det jo med tanke på allergikere viss det ikke skulle gå. har hørt at hyttene i turistforeningen er mer hundevennlige jo lenger nord du kommer men vet ikke om det stemmer. Noen har visst egne" hunderom" for de som har med hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i Jotunheimen og på Hardangervidda med hund. Det er ikke lett å vite hvordan det er på de selvbetjente hyttene med tanke på hund. Jeg var på Olavsbu i Jotunheimen for to år siden, og da var det ett bur der, og to hunder. Hyttevakta syns at hundene kunne dele buret (de var totalt ukjente for hverandre), men vi eierne syns det var en dårlig idé. Min hund fikk buret som stod i vedboden, og den andre lå ute på trappa. Noen hyttevakter er strengere enn andre, men de færreste selvbetjeningshyttene tillater hund.

På de betjente hyttene har jeg ikke hatt noen problemer. Har alltid ringt på forhånd og forhørt meg hvordan det er å ha med hund der, og har alltid fått positiv respons. De siste årene har flere og flere hytter fått hundebur som er plassert i egne hus, vedbod eller ganger. Både Leirvasbu og Jendebu tillot å ha hund på rommet. Ringer du på forhånd kan du bestille rom med hund. Fra Jotunheimen har jeg bare positive erfaringer, men jeg har ikke vært like mye der som på Hardangervidda.

Hardangervidda med hund har heller ikke vært noe problem. Har vært på mange hytter der, selvbetjente, ubetjente og betjente, og ikke hatt store problemer.

Når jeg går med min hund bærer hun kløv med eget utstyr og mat. Det jeg har med til henne er potesokker, potesalve, vannskål/matskål (bruker samme skåla til det), teppe (ikke alle hytter har varme tepper til hundene) og mat. Ikke noe mer. Har med meg førstehjelpsutstyr til hund sammen med det jeg har med til meg selv. Har aldri hatt behov for mer enn det.

Jeg har bare gått en tur i Jotunheimen med hund. Starta på Fondsbu (kjørte bilen dit) og gikk til Olavsbu. Derifra gikk vi til Leirvasbu. Fra Leirvasbu gikk vi til Gjendebu, og derfra tilbake til Fondsbu. En enkel og grei tur. Ingen problemer med hund der.

Det er fantastisk å gå i fjellet med hund! Jeg skal selv gå en uke i Jotunheimen til sommeren, og håper på en uke på Hardangervidda også. Kos deg i fjellet!

EDIT: Skriveleif

EDIT 2: la til litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere sender meg PM med hvilke hytter dere søker kan jeg sjekke det opp. Har en relativt komplett liste over hvordan DNT-hyttene hodler hunder som jeg på sikt skal få lagt ut på nettsiden min, men foreløpig har jeg ikke fått lagt ut så mange. Om det finnes noen statskogshytter der så tar de i mot hunder, under forutsetning av at man tar hensyn til evt. andre gjester som har allergi el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse bra svar, håper min første og forhåpentiligvis ikke den siste turen med hund på lengre tur blir bra.. Driver og planlegger tur nå og har ennå ikke funnet ut hvor vi skal gå men sier i fra når vi vet til deg SHILAMON når vi vet.

Hundheidi ;takk for bra svar;) Hvor lenge etapper var den turen du skrev om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor lange de var. Den første var vel på rundt 4-5 timer, den andre var en kort på 3 tror jeg, så en 6 timer og til slutt 4-5. Husker ikke helt, men det var veldig greie distanser og lett terreng. På turistforeningen.no er rutene beskrevet og du får oppgitt distansen. Se der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...