Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på laiv?

simira

Recommended Posts

Laiv: For de som ikke kjenner til fenomenet, så er dette et rollespill som ofte foregår utendørs i skogen eller på hytter e.l. Folk er utkledd i kostymer og spiller roller, gjerne over flere dager i strekk. Det er ikke noe publikum, dette er et rollespill hvor man går sammen om å spille ut en illusjon av en annen verden, en slags avansert form for "cowboy og indianer" som de fleste lekte som barn. Det er ofte en eller flere mennesker som er arrangør, og som bestemmer "settingen", men hvordan man spiller rollen under selve spillet er opp til hver enkelt deltaker.

Dette foregår ofte i en fantasiverden ala Tolkien, og kan inneholde voldelige elementer (gjerne kamp med paddede sverd og økser) og monstre. Noen ganger er det "bare" landsbystemning hvor man spiller innbyggerene i en middelalderlandsby. Eksempel på spill i vår egen verden og tid er andre verdenskrig (på flukt i skogen, forfulgt av tyskere etc.), eller firmatur, klassefest, etc.

Denne diskusjonen startet i forbindelse med en "skrekklaiv" satt i andre verdenskrig. Det vil være "sivile", "tyske soldater" mm., og helt sikkert konflikter og skremmende hendelser. Mer info om laiven her: http://www.laiv.org/laiv/DetStore.nsf/Alle...A4?OpenDocument

Diskusjonen startet da en av deltakerene ville ha med en hund (veldig snill osv...) og arrangørene lurte på om noen hadde noe imot det. Dette var først og fremst rettet mot om noen var redde eller allergiske mot hund, men noen av oss reagerte såklart på hundens vegne. Diskusjonen kan leses her: http://laivforum.net/showthread.php?t=17568

------

Spørsmålet er hvorvidt en hund har godt av eller burde delta på laiv. Det er såklart mange svar på det, men hva er folks meninger? I mange av disse settingene er det naturlig med dyr, og dyr har gjort mye for stemningen i tidligere spill.

Min mening:

Det jeg ser som "negativt" og potensielt vanskelig/stressende for hunden, er at samtlige mennesker spiller en rolle, og dermed oppfører seg annerledes enn normalt, inkludert eierene. I noen spill kan det som nevnt også forekomme slosskamper, enten mellom roller i spillet, eller folk utkledt som monstre (troll, orker...) som "angriper". Slosskampene er såklart under kontroll og på liksom, men en hund oppfatter ikke nødvendigvis dette.

I noen spill vil hunden kunne fungere som "gårdshund" som tusler rundt på tunet i en fredelig landsby/på en gård, uten at det forekommer skumle elementer i spillet. Dette ser jeg som en relativt uproblematisk, selv om eiere og alle andre "oppfører seg rart". "Problemet" med laiv er at alle spiller sine egne roller og velger hvordan de vil spille ut dette, og man vet derfor aldri helt hva som kan skje, selv om man har lagt opp til en fredelig setting.

Som med mange ting mener jeg at dette såklart avhenger av den enkelte hund. Både hvor lydig den er, miljøtrening/toleranse, gemytt/temperament, utholdenhet osv. Noen hunder tåler mye rart, og er rolig i de fleste situasjoner. En lettstresset hund bør aldri tas med på laiv. Og såklart må det tas hensyn til hunden. Dersom den ikke takler det må spillet avbrytes og eier med hunden avslutter/drar fra spillet. På mange måter kan man kanskje sammenligne dette med å være skuespiller i en film. Forskjellen ligger i at her er det ikke et manus, så man vet aldri helt hva som skjer. Og det tas ikke scene for scene der hunden blir ivaretatt og får sin vanlige middag innimellom, men er et sammenhengende spill der hunden lever i en unaturlig setting opptil flere dager på rad.

Jeg har veldig lyst til å ta med Odin på laiv en gang. Han er veldig miljøsterk, og takler mye forskjellig. Men jeg tror da ikke at jeg ville tatt ham med på en laiv hvor vi kunne komme til å komme under angrep f.eks., (vikingelaiv jeg var på i fjor), eller bli utsatt for andre skremmende ting jeg ikke vet hvordan han vil reagere på.

En forutsetning er såklart også at alle spillere på forhånd er informert om at det kommer til å være med en hund på laiven, og at de får visse regler å forholde seg til (ikke slå hunden, ikke gi ham mye rart å spise, ikke angrip eier i nærheten av hunden, osv.). Eier må også ta hensyn til hunden, og tilpasse sitt spill til at det faktisk er et levende dyr der som krever litt ekstra.

Jeg vet ikke om folk her har gode nok forutsetninger for å mene noe om dette, men jeg regner med at mange vil mene noe likevel. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forutsetning er såklart også at alle spillere på forhånd er informert om at det kommer til å være med en hund på laiven, og at de får visse regler å forholde seg til (ikke slå hunden, ikke gi ham mye rart å spise, ikke angrip eier i nærheten av hunden, osv.). Eier må også ta hensyn til hunden, og tilpasse sitt spill til at det faktisk er et levende dyr der som krever litt ekstra.

Akkurat, hvis dette overholdes og at folk faktisk tar hensyn, synes jeg ikke det virker som om det skulle være noe problem.

Så lenge hunden vet at eieren er der, og at eier ikke oppfører seg loco med hunden, gir den mat, oppmerksomhet osv, er trygg, så må det vel gå bra.

Laiv virker kjempemorsom, jeg har bare laivet alene ha ha ha

Leser og på det forumet at

Planen var i utgangpunktet at hunden skal vere i bånd på dagen, og helst innendørs om natta, så den slipper å forholde seg til ting med tentakler.
. Det høres jo greit ut da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker eierne å ha med hunden?

Jeg skjønner ikke vitsen, det blir litt som å ta med bikkja på danskebåten liksom..

Nei, det er spørsmålet jeg tidvis spør meg også, når jeg er i tvil om hunden skal bli med på noe; "Hva vil hunden få ut av det?". Men noen hunder, inkludert min egen, er vant til å ønsker å være der eieren er, uansett hvor det skulle være. Hunden min ville definitivt sette mer pris på å være med å leke "middelalderlandsby" i skogen, enn å være hjemme og kjede seg (nå ville nok alternativet vært å bli passet av noen, noe som også er kjekt, så det er forsåvidt diskutabelt...).

Men som flere har poengtert i diskusjonen på laiv.org, så gjør dyr veldig mye for stemningen, og hund er ofte ganske enkelt og praktisk å få med. Hunden trenger ikke å ha det fælt, gitt noen forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med min hund på alt (såklart begrensninger, som kino og sånn), han er lykkelig så lenge han får være med på noe, og vil helst ha meg innenfor synsvidde. Hjemme er det jo bare å ligge å kjede seg alene.

Så om jeg tror min hund ville taklet å være med på et laiv (noe jeg tror han gjør), ville jeg ikke nølt med å ta ham med. Både jeg og ham er lykkeligere når vi er i nærheten av hverandre *kliss kliss*

Og skulle det av en eller annen grunn ikke fungere, ja da får eieren avbryte og stikke hjem med hunden/få noen til å hente. Verre er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...