Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på laiv?


simira

Recommended Posts

Laiv: For de som ikke kjenner til fenomenet, så er dette et rollespill som ofte foregår utendørs i skogen eller på hytter e.l. Folk er utkledd i kostymer og spiller roller, gjerne over flere dager i strekk. Det er ikke noe publikum, dette er et rollespill hvor man går sammen om å spille ut en illusjon av en annen verden, en slags avansert form for "cowboy og indianer" som de fleste lekte som barn. Det er ofte en eller flere mennesker som er arrangør, og som bestemmer "settingen", men hvordan man spiller rollen under selve spillet er opp til hver enkelt deltaker.

Dette foregår ofte i en fantasiverden ala Tolkien, og kan inneholde voldelige elementer (gjerne kamp med paddede sverd og økser) og monstre. Noen ganger er det "bare" landsbystemning hvor man spiller innbyggerene i en middelalderlandsby. Eksempel på spill i vår egen verden og tid er andre verdenskrig (på flukt i skogen, forfulgt av tyskere etc.), eller firmatur, klassefest, etc.

Denne diskusjonen startet i forbindelse med en "skrekklaiv" satt i andre verdenskrig. Det vil være "sivile", "tyske soldater" mm., og helt sikkert konflikter og skremmende hendelser. Mer info om laiven her: http://www.laiv.org/laiv/DetStore.nsf/Alle...A4?OpenDocument

Diskusjonen startet da en av deltakerene ville ha med en hund (veldig snill osv...) og arrangørene lurte på om noen hadde noe imot det. Dette var først og fremst rettet mot om noen var redde eller allergiske mot hund, men noen av oss reagerte såklart på hundens vegne. Diskusjonen kan leses her: http://laivforum.net/showthread.php?t=17568

------

Spørsmålet er hvorvidt en hund har godt av eller burde delta på laiv. Det er såklart mange svar på det, men hva er folks meninger? I mange av disse settingene er det naturlig med dyr, og dyr har gjort mye for stemningen i tidligere spill.

Min mening:

Det jeg ser som "negativt" og potensielt vanskelig/stressende for hunden, er at samtlige mennesker spiller en rolle, og dermed oppfører seg annerledes enn normalt, inkludert eierene. I noen spill kan det som nevnt også forekomme slosskamper, enten mellom roller i spillet, eller folk utkledt som monstre (troll, orker...) som "angriper". Slosskampene er såklart under kontroll og på liksom, men en hund oppfatter ikke nødvendigvis dette.

I noen spill vil hunden kunne fungere som "gårdshund" som tusler rundt på tunet i en fredelig landsby/på en gård, uten at det forekommer skumle elementer i spillet. Dette ser jeg som en relativt uproblematisk, selv om eiere og alle andre "oppfører seg rart". "Problemet" med laiv er at alle spiller sine egne roller og velger hvordan de vil spille ut dette, og man vet derfor aldri helt hva som kan skje, selv om man har lagt opp til en fredelig setting.

Som med mange ting mener jeg at dette såklart avhenger av den enkelte hund. Både hvor lydig den er, miljøtrening/toleranse, gemytt/temperament, utholdenhet osv. Noen hunder tåler mye rart, og er rolig i de fleste situasjoner. En lettstresset hund bør aldri tas med på laiv. Og såklart må det tas hensyn til hunden. Dersom den ikke takler det må spillet avbrytes og eier med hunden avslutter/drar fra spillet. På mange måter kan man kanskje sammenligne dette med å være skuespiller i en film. Forskjellen ligger i at her er det ikke et manus, så man vet aldri helt hva som skjer. Og det tas ikke scene for scene der hunden blir ivaretatt og får sin vanlige middag innimellom, men er et sammenhengende spill der hunden lever i en unaturlig setting opptil flere dager på rad.

Jeg har veldig lyst til å ta med Odin på laiv en gang. Han er veldig miljøsterk, og takler mye forskjellig. Men jeg tror da ikke at jeg ville tatt ham med på en laiv hvor vi kunne komme til å komme under angrep f.eks., (vikingelaiv jeg var på i fjor), eller bli utsatt for andre skremmende ting jeg ikke vet hvordan han vil reagere på.

En forutsetning er såklart også at alle spillere på forhånd er informert om at det kommer til å være med en hund på laiven, og at de får visse regler å forholde seg til (ikke slå hunden, ikke gi ham mye rart å spise, ikke angrip eier i nærheten av hunden, osv.). Eier må også ta hensyn til hunden, og tilpasse sitt spill til at det faktisk er et levende dyr der som krever litt ekstra.

Jeg vet ikke om folk her har gode nok forutsetninger for å mene noe om dette, men jeg regner med at mange vil mene noe likevel. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forutsetning er såklart også at alle spillere på forhånd er informert om at det kommer til å være med en hund på laiven, og at de får visse regler å forholde seg til (ikke slå hunden, ikke gi ham mye rart å spise, ikke angrip eier i nærheten av hunden, osv.). Eier må også ta hensyn til hunden, og tilpasse sitt spill til at det faktisk er et levende dyr der som krever litt ekstra.

Akkurat, hvis dette overholdes og at folk faktisk tar hensyn, synes jeg ikke det virker som om det skulle være noe problem.

Så lenge hunden vet at eieren er der, og at eier ikke oppfører seg loco med hunden, gir den mat, oppmerksomhet osv, er trygg, så må det vel gå bra.

Laiv virker kjempemorsom, jeg har bare laivet alene ha ha ha

Leser og på det forumet at

Planen var i utgangpunktet at hunden skal vere i bånd på dagen, og helst innendørs om natta, så den slipper å forholde seg til ting med tentakler.
. Det høres jo greit ut da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker eierne å ha med hunden?

Jeg skjønner ikke vitsen, det blir litt som å ta med bikkja på danskebåten liksom..

Nei, det er spørsmålet jeg tidvis spør meg også, når jeg er i tvil om hunden skal bli med på noe; "Hva vil hunden få ut av det?". Men noen hunder, inkludert min egen, er vant til å ønsker å være der eieren er, uansett hvor det skulle være. Hunden min ville definitivt sette mer pris på å være med å leke "middelalderlandsby" i skogen, enn å være hjemme og kjede seg (nå ville nok alternativet vært å bli passet av noen, noe som også er kjekt, så det er forsåvidt diskutabelt...).

Men som flere har poengtert i diskusjonen på laiv.org, så gjør dyr veldig mye for stemningen, og hund er ofte ganske enkelt og praktisk å få med. Hunden trenger ikke å ha det fælt, gitt noen forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med min hund på alt (såklart begrensninger, som kino og sånn), han er lykkelig så lenge han får være med på noe, og vil helst ha meg innenfor synsvidde. Hjemme er det jo bare å ligge å kjede seg alene.

Så om jeg tror min hund ville taklet å være med på et laiv (noe jeg tror han gjør), ville jeg ikke nølt med å ta ham med. Både jeg og ham er lykkeligere når vi er i nærheten av hverandre *kliss kliss*

Og skulle det av en eller annen grunn ikke fungere, ja da får eieren avbryte og stikke hjem med hunden/få noen til å hente. Verre er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...