Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bør jeg velge?

Line_m

Recommended Posts

Har også lyst å anbefale Papillon og Phalene. Og erfaringen min er at det er en helt super "flermanns"-hund. Dvs. at den ikke er en typisk enmannshund altså. Og de er veldig lettlærte og veldig greie å ha med å gjøre. Bjeffer lite og kommer godt overens med store hunder (ihvertfall hvis den er bra sosialisert) og det er en god ting da miniatyrhunder noen ganger snakker dårlig hundespråk (som regel grunnet dårlig sosialisering) og derfor hender de noen ganger opp med å bli bitt og andre ting. Dette vil jeg si at har mest med å gjøre med sosialisering ved tidlig alder.

Men jeg vil jo si at dere kan velge ganske utifra utseende da dere ønsker en miniatyrhund og i tillegg er forberedt på å gi den mer enn nok trening (mener nå jeg). Også kan man jo tenke litt på gemytt, en JRT(Jack Russell Terrier) er tøffere enn en Papillon/Phalene, vil nå jeg si ihvertfall. Det er en grunn til at valget mitt falt på Phalene og ikke JRT selvom jeg vurderte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanais hørtes glupt ut.

Det med at hunden skal gå overens med katten er opp til dere, arbeid for dere.

En valp vil som regel elske alt og alle og leke med katten.

Spør meg om cavalieren gjerne på Pm om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bichon havanais er jo en fin rase. Den vil definitivt innfri kravene til kos og lek :whistle: Det er veldig bra at dere er innstilt på en viss porsjon morsjon selv om dere "bare" skal ha liten hund. Havanaisene er ikke av de rasene som krever aller mest, men de er livlige hunder og trives med en forholdsvis aktiv livsstil. De er som regel veldig oppvakte og lærevillige, og det er fint om de får mulighet til å bruke hodet litt med jevne mellomrom også.

Ulempen med rasen er først og fremst pelsen som ikke er av de mest praktiske. På den annen side slipper du røyting og det lukter ikke spesielt mye hund av dem.

De har stort behov for menneskelig kontakt, og det diskuteres ofte om de kan være hjemme alene en hel arbeidsdag eller ikke. Personlig tror jeg ikke at det er så mye verre for en havanais å være alene enn det er for mange andre selskapsraser. Det viktigste er nok at hunden får tilstrekkelig med oppmerksomhet og aktivisering - fysisk og mentalt - resten av tiden. Noe det høres ut som om deres fremtidige hund vil få.

Bare spør om det er noe mer du vil vite om rasen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire bull terrier blir jo 17 kg, så den blir jo "stor" hund:) Måtte smile litt når jeg leste stor hund over 7kg:) Lurer på hva min newfoundlandshund på 70 kg blir da:) hihi;)

Høres ut som om at dere kan gi hunden et veldig flott hjem, så dere kan jo så å si velge å vrake, papillon er jo veldig søt da:) Og tibetansk spaniel er herlige, tanten min har det, og det er utrolig smart og lærer fort:) Men det kan jo så klart være individuelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si så mye, for jeg har ingen papillin, men det jeg har møtt, eller de jeg kjenner er gneldrehunder!

Dårlig sosialiserte da. For hvis du lærer dem normalt hundespråk fra dag en så unngår du det. Bare møt vofsen min, den eneste lyden hun lager er boff hvis hun ser noe ut av vinduet (hunder osv.) og det er sjeldent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...