Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase bør jeg velge?

Line_m

Recommended Posts

Har også lyst å anbefale Papillon og Phalene. Og erfaringen min er at det er en helt super "flermanns"-hund. Dvs. at den ikke er en typisk enmannshund altså. Og de er veldig lettlærte og veldig greie å ha med å gjøre. Bjeffer lite og kommer godt overens med store hunder (ihvertfall hvis den er bra sosialisert) og det er en god ting da miniatyrhunder noen ganger snakker dårlig hundespråk (som regel grunnet dårlig sosialisering) og derfor hender de noen ganger opp med å bli bitt og andre ting. Dette vil jeg si at har mest med å gjøre med sosialisering ved tidlig alder.

Men jeg vil jo si at dere kan velge ganske utifra utseende da dere ønsker en miniatyrhund og i tillegg er forberedt på å gi den mer enn nok trening (mener nå jeg). Også kan man jo tenke litt på gemytt, en JRT(Jack Russell Terrier) er tøffere enn en Papillon/Phalene, vil nå jeg si ihvertfall. Det er en grunn til at valget mitt falt på Phalene og ikke JRT selvom jeg vurderte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanais hørtes glupt ut.

Det med at hunden skal gå overens med katten er opp til dere, arbeid for dere.

En valp vil som regel elske alt og alle og leke med katten.

Spør meg om cavalieren gjerne på Pm om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bichon havanais er jo en fin rase. Den vil definitivt innfri kravene til kos og lek :whistle: Det er veldig bra at dere er innstilt på en viss porsjon morsjon selv om dere "bare" skal ha liten hund. Havanaisene er ikke av de rasene som krever aller mest, men de er livlige hunder og trives med en forholdsvis aktiv livsstil. De er som regel veldig oppvakte og lærevillige, og det er fint om de får mulighet til å bruke hodet litt med jevne mellomrom også.

Ulempen med rasen er først og fremst pelsen som ikke er av de mest praktiske. På den annen side slipper du røyting og det lukter ikke spesielt mye hund av dem.

De har stort behov for menneskelig kontakt, og det diskuteres ofte om de kan være hjemme alene en hel arbeidsdag eller ikke. Personlig tror jeg ikke at det er så mye verre for en havanais å være alene enn det er for mange andre selskapsraser. Det viktigste er nok at hunden får tilstrekkelig med oppmerksomhet og aktivisering - fysisk og mentalt - resten av tiden. Noe det høres ut som om deres fremtidige hund vil få.

Bare spør om det er noe mer du vil vite om rasen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire bull terrier blir jo 17 kg, så den blir jo "stor" hund:) Måtte smile litt når jeg leste stor hund over 7kg:) Lurer på hva min newfoundlandshund på 70 kg blir da:) hihi;)

Høres ut som om at dere kan gi hunden et veldig flott hjem, så dere kan jo så å si velge å vrake, papillon er jo veldig søt da:) Og tibetansk spaniel er herlige, tanten min har det, og det er utrolig smart og lærer fort:) Men det kan jo så klart være individuelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si så mye, for jeg har ingen papillin, men det jeg har møtt, eller de jeg kjenner er gneldrehunder!

Dårlig sosialiserte da. For hvis du lærer dem normalt hundespråk fra dag en så unngår du det. Bare møt vofsen min, den eneste lyden hun lager er boff hvis hun ser noe ut av vinduet (hunder osv.) og det er sjeldent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...