Gå til innhold
Hundesonen.no

Jur, men ikke drektig

Recommended Posts

Ja har fått litt hodebry i det siste. Embla som er 11 måneder har fått "hengejur" på de to bakerste spenene sine...

De andre spenene er stramme og som de pleier være på en ung hund som aldri har hatt kull. Så er spørsmålet hva er det som har fått henne til å utvikle jur? ( Veit at hun ikke er drektig altså)

Men altså tror dere dette er noe å bekymre seg for? Allmenn tilstanden er tipp topp og hun er akkuratt som før ( sånn utenom de 2 jurene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har det også sånn, og det kom av innbilt svangerskap. Har du sjekket om hun har melk i pattene? Min hund var også ferdig med løpetiden i februar og har nå innbilt og masse melk i pattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har det også sånn, og det kom av innbilt svangerskap. Har du sjekket om hun har melk i pattene? Min hund var også ferdig med løpetiden i februar og har nå innbilt og masse melk i pattene.

Ingen melk nei :D

men har din fått melk ialle pattene? Syns det er så rart at det nare er 2 av dem jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er melk i alle fall i de fire bakerste pattene mot, men det er de to helt bakerst som er verst og som henger og dingler og produserer masse melk. Nå er dette hennes tredje innbilte svangerskap av fire mulige. Husker ikke hvordan det var første gangen hun hadde det, men det var da hun fikk hengjur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får jo innbildt en stund etter løpetiden, altså etter den tiden de vanligvis skulle gått drektig, så da er det jo mest sannsynlig innbildt svangerskap. Dina sine patter har også blitt litt større nå som hun har hatt sin første løpetid. Er akkurat ferdig med den. Tidligere var det bare små nupper, men nå er de litt svulmet opp. Det går vel over etterhvert, men hvis hun får melk må du kanskje være litt oppmerksom så hun ikke får betennelse av melkespreng. Tispa til ei venninne av meg får betennelse når hun får melk av innbildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma fikk noe av det samme på sin andre løpetid (av tre foreløpig). Riktignok fikk hun ikke "hengejur", men derimot to stramme "ballonger" helt bakerst ca 2 måneder etter løpetiden. Jeg er spent på om hun blir innbilt på samme måte nå, hun hadde forrige løpetid i mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Er nedsatt appetitt en vanlig følge av innbildt? Hun spiser opp maten om morgenen men på ettermiddagen går det kjempelang tid før hun har spist opp...

Ja, det er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Då var det melk i iallefall en av pattene :ahappy:

For dere som har hatt tisper med innbildt med melk:

Må jeg til dyrlegen å få noe til å stoppe melkeproduksjonen?

Eller holder det å holde øye med henne og passe på at hun ikke får jurbetennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då var det melk i iallefall en av pattene :ahappy:

For dere som har hatt tisper med innbildt med melk:

Må jeg til dyrlegen å få noe til å stoppe melkeproduksjonen?

Eller holder det å holde øye med henne og passe på at hun ikke får jurbetennelse?

Du kan få resept til dyrlegen på noe som heter Galastop som skal stoppe melkeproduksjonen, men det skal jo etterhvert gå over av seg selv. Det du alikevel kan gjøre, synes jeg, er å følge med på at hun ikke får jurbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har hørt er at det ikke anbefales å bruke det for ofte, men jeg husker ikke hvorfor. Hadde noe med at det kunne være/økte risikoen for et eller annet alvorlig. Hvorvidt dette er sant vet jeg ikke. Men det Huldra her inne har anbefalt er å prøve homeopati og jeg har lest noen anbefale Raspberry Leaf tabletter, men om dette er mot melkeproduksjon eller mot innbilt svangeskap vet jeg ikke. Men her er en tråd jeg startet om innbilt svangerskap og her er en tråd om Raspberry Leaf tabletter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukk tar meg selv i å tenke at det er just my luck å få innbildt på første egne bikkja på første løpetid :)

Men så er jeg så hoppende fornøyd med at det stort sett alltid er noen som har greie på alt jeg lurer på her inne:) Hurra for forumet, for vi som ikke kan og vet alt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av det hele er at dette er tydeligvis et veldig vanlig problem, det er i alle fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sjekket litt og lest litt på nettet om dette i forbindelse med at min tispe har vært veldig plaget med dette. Men en annen ting du kan prøve ved neste løpetid er jo det å gi mindre mat og mer mosjon, det tipset har jeg lest og hørt overalt. Det skal visst hjelpe på for å unngå at hunden får innbilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke gi galastop i utide.

Følg med på tuttene. Kjenn på de flere ganger om dagen. Om tutten blir varm og hard er det fare på ferde - da bør hun ha antibiotika. Når jeg skriver hard så mener jeg hard - og ikke bare litt fast. Med antibiotika forsvinner jurbetennelse vanligvis forholdsvis kvikt.

Ettersom hun ikke har melkeproduksjon tror jeg ikke du har så mye å være engstelig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...