Gå til innhold
Hundesonen.no

Jur, men ikke drektig

Recommended Posts

Skrevet

Ja har fått litt hodebry i det siste. Embla som er 11 måneder har fått "hengejur" på de to bakerste spenene sine...

De andre spenene er stramme og som de pleier være på en ung hund som aldri har hatt kull. Så er spørsmålet hva er det som har fått henne til å utvikle jur? ( Veit at hun ikke er drektig altså)

Men altså tror dere dette er noe å bekymre seg for? Allmenn tilstanden er tipp topp og hun er akkuratt som før ( sånn utenom de 2 jurene)

Skrevet

Hun var ferdig i februar og har ikke hatt noe tegn på innbilt svangerskap, er dessuten bare 2 av jurene/pattene som har blitt større. Skjønner ingenting jeg :D

Skrevet

Min hund har det også sånn, og det kom av innbilt svangerskap. Har du sjekket om hun har melk i pattene? Min hund var også ferdig med løpetiden i februar og har nå innbilt og masse melk i pattene.

Skrevet
Min hund har det også sånn, og det kom av innbilt svangerskap. Har du sjekket om hun har melk i pattene? Min hund var også ferdig med løpetiden i februar og har nå innbilt og masse melk i pattene.

Ingen melk nei :D

men har din fått melk ialle pattene? Syns det er så rart at det nare er 2 av dem jeg...

Skrevet

Ja, det er melk i alle fall i de fire bakerste pattene mot, men det er de to helt bakerst som er verst og som henger og dingler og produserer masse melk. Nå er dette hennes tredje innbilte svangerskap av fire mulige. Husker ikke hvordan det var første gangen hun hadde det, men det var da hun fikk hengjur.

Skrevet

Hmm jaja får se hvordan det blir med Embla( håper i det stille at det går bort, er jo ikke så vakkert) men så lenge det ikke plager henne, plager det ikke meg(så veldig)

Skrevet

De får jo innbildt en stund etter løpetiden, altså etter den tiden de vanligvis skulle gått drektig, så da er det jo mest sannsynlig innbildt svangerskap. Dina sine patter har også blitt litt større nå som hun har hatt sin første løpetid. Er akkurat ferdig med den. Tidligere var det bare små nupper, men nå er de litt svulmet opp. Det går vel over etterhvert, men hvis hun får melk må du kanskje være litt oppmerksom så hun ikke får betennelse av melkespreng. Tispa til ei venninne av meg får betennelse når hun får melk av innbildt.

Skrevet

Spørsmål: Er nedsatt appetitt en vanlig følge av innbildt? Hun spiser opp maten om morgenen men på ettermiddagen går det kjempelang tid før hun har spist opp...

Skrevet

Norma fikk noe av det samme på sin andre løpetid (av tre foreløpig). Riktignok fikk hun ikke "hengejur", men derimot to stramme "ballonger" helt bakerst ca 2 måneder etter løpetiden. Jeg er spent på om hun blir innbilt på samme måte nå, hun hadde forrige løpetid i mars.

Skrevet
Spørsmål: Er nedsatt appetitt en vanlig følge av innbildt? Hun spiser opp maten om morgenen men på ettermiddagen går det kjempelang tid før hun har spist opp...

Ja, det er vanlig.

• 2 weeks later...
Skrevet

Då var det melk i iallefall en av pattene :ahappy:

For dere som har hatt tisper med innbildt med melk:

Må jeg til dyrlegen å få noe til å stoppe melkeproduksjonen?

Eller holder det å holde øye med henne og passe på at hun ikke får jurbetennelse?

Skrevet
Då var det melk i iallefall en av pattene :ahappy:

For dere som har hatt tisper med innbildt med melk:

Må jeg til dyrlegen å få noe til å stoppe melkeproduksjonen?

Eller holder det å holde øye med henne og passe på at hun ikke får jurbetennelse?

Du kan få resept til dyrlegen på noe som heter Galastop som skal stoppe melkeproduksjonen, men det skal jo etterhvert gå over av seg selv. Det du alikevel kan gjøre, synes jeg, er å følge med på at hun ikke får jurbetennelse.

Skrevet

Vet det har vert litt snakk om negative ting med galastop, men hva husker jeg jo seff ikke nå. Noen som vet?

Er litt hønemor, vil jo ikke a lillejenta skal få jurbetennelse :ahappy:

Skrevet

Det eneste jeg har hørt er at det ikke anbefales å bruke det for ofte, men jeg husker ikke hvorfor. Hadde noe med at det kunne være/økte risikoen for et eller annet alvorlig. Hvorvidt dette er sant vet jeg ikke. Men det Huldra her inne har anbefalt er å prøve homeopati og jeg har lest noen anbefale Raspberry Leaf tabletter, men om dette er mot melkeproduksjon eller mot innbilt svangeskap vet jeg ikke. Men her er en tråd jeg startet om innbilt svangerskap og her er en tråd om Raspberry Leaf tabletter

Skrevet

sukk tar meg selv i å tenke at det er just my luck å få innbildt på første egne bikkja på første løpetid :)

Men så er jeg så hoppende fornøyd med at det stort sett alltid er noen som har greie på alt jeg lurer på her inne:) Hurra for forumet, for vi som ikke kan og vet alt :ahappy:

Skrevet

Min oppfatning av det hele er at dette er tydeligvis et veldig vanlig problem, det er i alle fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sjekket litt og lest litt på nettet om dette i forbindelse med at min tispe har vært veldig plaget med dette. Men en annen ting du kan prøve ved neste løpetid er jo det å gi mindre mat og mer mosjon, det tipset har jeg lest og hørt overalt. Det skal visst hjelpe på for å unngå at hunden får innbilt.

Skrevet

Du bør ikke gi galastop i utide.

Følg med på tuttene. Kjenn på de flere ganger om dagen. Om tutten blir varm og hard er det fare på ferde - da bør hun ha antibiotika. Når jeg skriver hard så mener jeg hard - og ikke bare litt fast. Med antibiotika forsvinner jurbetennelse vanligvis forholdsvis kvikt.

Ettersom hun ikke har melkeproduksjon tror jeg ikke du har så mye å være engstelig for.

Skrevet

Nå har hun jo melk i pattene, så er jo en viss fare. Har en del år på baken med å vurdere jurbetennelse på sau( bli jo ikke helt det samme) men veit at hard er hardt:) Men avventer og følger med.

• 3 weeks later...
Skrevet

Oppdatering: Melk borte og patter på vei tilbake til normalen. Avventet og sjekket daglig, så ente opp med ingen galastop og ingen jurbetennelse :yawn:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...