Gå til innhold
Hundesonen.no

Jur, men ikke drektig


Recommended Posts

Ja har fått litt hodebry i det siste. Embla som er 11 måneder har fått "hengejur" på de to bakerste spenene sine...

De andre spenene er stramme og som de pleier være på en ung hund som aldri har hatt kull. Så er spørsmålet hva er det som har fått henne til å utvikle jur? ( Veit at hun ikke er drektig altså)

Men altså tror dere dette er noe å bekymre seg for? Allmenn tilstanden er tipp topp og hun er akkuratt som før ( sånn utenom de 2 jurene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har det også sånn, og det kom av innbilt svangerskap. Har du sjekket om hun har melk i pattene? Min hund var også ferdig med løpetiden i februar og har nå innbilt og masse melk i pattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har det også sånn, og det kom av innbilt svangerskap. Har du sjekket om hun har melk i pattene? Min hund var også ferdig med løpetiden i februar og har nå innbilt og masse melk i pattene.

Ingen melk nei :D

men har din fått melk ialle pattene? Syns det er så rart at det nare er 2 av dem jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er melk i alle fall i de fire bakerste pattene mot, men det er de to helt bakerst som er verst og som henger og dingler og produserer masse melk. Nå er dette hennes tredje innbilte svangerskap av fire mulige. Husker ikke hvordan det var første gangen hun hadde det, men det var da hun fikk hengjur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får jo innbildt en stund etter løpetiden, altså etter den tiden de vanligvis skulle gått drektig, så da er det jo mest sannsynlig innbildt svangerskap. Dina sine patter har også blitt litt større nå som hun har hatt sin første løpetid. Er akkurat ferdig med den. Tidligere var det bare små nupper, men nå er de litt svulmet opp. Det går vel over etterhvert, men hvis hun får melk må du kanskje være litt oppmerksom så hun ikke får betennelse av melkespreng. Tispa til ei venninne av meg får betennelse når hun får melk av innbildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma fikk noe av det samme på sin andre løpetid (av tre foreløpig). Riktignok fikk hun ikke "hengejur", men derimot to stramme "ballonger" helt bakerst ca 2 måneder etter løpetiden. Jeg er spent på om hun blir innbilt på samme måte nå, hun hadde forrige løpetid i mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Er nedsatt appetitt en vanlig følge av innbildt? Hun spiser opp maten om morgenen men på ettermiddagen går det kjempelang tid før hun har spist opp...

Ja, det er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Då var det melk i iallefall en av pattene :ahappy:

For dere som har hatt tisper med innbildt med melk:

Må jeg til dyrlegen å få noe til å stoppe melkeproduksjonen?

Eller holder det å holde øye med henne og passe på at hun ikke får jurbetennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då var det melk i iallefall en av pattene :ahappy:

For dere som har hatt tisper med innbildt med melk:

Må jeg til dyrlegen å få noe til å stoppe melkeproduksjonen?

Eller holder det å holde øye med henne og passe på at hun ikke får jurbetennelse?

Du kan få resept til dyrlegen på noe som heter Galastop som skal stoppe melkeproduksjonen, men det skal jo etterhvert gå over av seg selv. Det du alikevel kan gjøre, synes jeg, er å følge med på at hun ikke får jurbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har hørt er at det ikke anbefales å bruke det for ofte, men jeg husker ikke hvorfor. Hadde noe med at det kunne være/økte risikoen for et eller annet alvorlig. Hvorvidt dette er sant vet jeg ikke. Men det Huldra her inne har anbefalt er å prøve homeopati og jeg har lest noen anbefale Raspberry Leaf tabletter, men om dette er mot melkeproduksjon eller mot innbilt svangeskap vet jeg ikke. Men her er en tråd jeg startet om innbilt svangerskap og her er en tråd om Raspberry Leaf tabletter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukk tar meg selv i å tenke at det er just my luck å få innbildt på første egne bikkja på første løpetid :)

Men så er jeg så hoppende fornøyd med at det stort sett alltid er noen som har greie på alt jeg lurer på her inne:) Hurra for forumet, for vi som ikke kan og vet alt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av det hele er at dette er tydeligvis et veldig vanlig problem, det er i alle fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sjekket litt og lest litt på nettet om dette i forbindelse med at min tispe har vært veldig plaget med dette. Men en annen ting du kan prøve ved neste løpetid er jo det å gi mindre mat og mer mosjon, det tipset har jeg lest og hørt overalt. Det skal visst hjelpe på for å unngå at hunden får innbilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke gi galastop i utide.

Følg med på tuttene. Kjenn på de flere ganger om dagen. Om tutten blir varm og hard er det fare på ferde - da bør hun ha antibiotika. Når jeg skriver hard så mener jeg hard - og ikke bare litt fast. Med antibiotika forsvinner jurbetennelse vanligvis forholdsvis kvikt.

Ettersom hun ikke har melkeproduksjon tror jeg ikke du har så mye å være engstelig for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...