Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til endrede utstillingsregler


SFX

Recommended Posts

Både ja og nei. Nei, de har ikke betegnelsen stort og lite, men hos myndene må det ene certet være tatt på en utstilling arrangert av Vinthundklubben.

Sakset fra SKK:

"Tre certifikat i Sverige utdelade av minst två domare. Ett certifikat ska vara utdelat vid en officiell utställning inom SvVKs organisation."

Mulig det ikke gjelder alle grupper, det vet jeg altså ikke.

Det har jeg faktisk aldri hørt om før, så det må være noe raseklubben har bedt om.

Men hvis du vil ha svensk championat på en av dine hunder - må du da ha SvVK-cert, eller er ethvert cert gyldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne litt jeg siden jeg sitter og går igjennom det nå.

Dette er jo faktisk motstridende i det nye reglementet.

"4.3 Korrekt informasjon

Uriktige opplysninger ved påmeldingen,

kan føre til at hunden blir diskvalifisert

og resultater annullert. Utstiller må selv

varsle utstillingens sekretariat/

informasjon om feil i katalogen. Når

norsk utstillings-championat er oppnådd

etter påmelding, skal hunden flyttes til

championklasse og dette meddeles

ringsekretær."

"10. Bytte av påmeldt klasse

Når katalogen er trykket, er det forbudt å

flytte en hund fra en klasse til en annen

med mindre årsaken er en trykkfeil eller

liknende som ikke kan lastes påmelder.

Etter påmelding kan valgt klasse ikke

endres.

Unntak:

• norsk utstillingschampionat er

oppnådd etter påmelding.

• Brukspremiering er oppnådd etter

påmelding. Hunden anses som

premiert når dommeren har innstilt

til premiering."

Jeg kan ikke skjønne annet enn at man får byttet klasse dersom hunden er blitt champion eller oppnådd brukspremiering i mellom påmelding og utstillingen. Jeg tror reglene er ment å hindre at folk som gjør en glipp (melder på i junior og så blir hunden unghund, eller noe annet) at disse ikke skal få bytte klasse, men bli "disket".

Da blir det eventuelt feil som Emma skrev (det du quotet og uthevet) at man ikke fikk bytte klasse etter påmelding selv om hunden har blitt champion.

Stemmer det? For det er de nye reglene du har limt inn her, sant? (Jeg orket ikke lete gjennom de, selv om jeg har de liggende et sted på en mail.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne annet enn at man får byttet klasse dersom hunden er blitt champion eller oppnådd brukspremiering i mellom påmelding og utstillingen. Jeg tror reglene er ment å hindre at folk som gjør en glipp (melder på i junior og så blir hunden unghund, eller noe annet) at disse ikke skal få bytte klasse, men bli "disket".

Da blir det eventuelt feil som Emma skrev (det du quotet og uthevet) at man ikke fikk bytte klasse etter påmelding selv om hunden har blitt champion.

Stemmer det? For det er de nye reglene du har limt inn her, sant? (Jeg orket ikke lete gjennom de, selv om jeg har de liggende et sted på en mail.) :)

Ja, men ser nå noe som ikke ble med. Punkt 10 står oppført slik:

10. Bytte av påmeldt klasse

Når katalogen er trykket, er det forbudt å

flytte en hund fra en klasse til en annen

med mindre årsaken er en trykkfeil eller

liknende som ikke kan lastes påmelder.

Etter påmelding kan valgt klasse ikke

endres.

Unntak:

• norsk utstillingschampionat er

oppnådd etter påmelding.

• Brukspremiering er oppnådd etter

påmelding. Hunden anses som

premiert når dommeren har innstilt

til premiering.

Det som er gjennomstreket utgår, og det røde er endringen. Da strider dette mot punkt 4.3 som er nytt i sin helhet. Snedig nok har de nå to stk punkt 4.3 da, og de er forskjellige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne annet enn at man får byttet klasse dersom hunden er blitt champion eller oppnådd brukspremiering i mellom påmelding og utstillingen. Jeg tror reglene er ment å hindre at folk som gjør en glipp (melder på i junior og så blir hunden unghund, eller noe annet) at disse ikke skal få bytte klasse, men bli "disket".

Da blir det eventuelt feil som Emma skrev (det du quotet og uthevet) at man ikke fikk bytte klasse etter påmelding selv om hunden har blitt champion.

Stemmer det? For det er de nye reglene du har limt inn her, sant? (Jeg orket ikke lete gjennom de, selv om jeg har de liggende et sted på en mail.) :)

Bare en kjapp saksopplysning:

Det er ikke mulig å melde på i feil aldersklasse, i den forstand at hunden er for gammel eller for ung til å gå i den klassen. Det elektroniske systemet til NKK (som alle hunder legges inn i til slutt, uansett hvordan påmelding skjer) regner ut hundens alder i forhold til utstillingsdato og vil ikke godta at en hund på syv år stiller i junior eller at en hund på fjorten måneder stiller i åpen klasse.

Men folk skal ikke få melde på en hund på 17 måneder i junior, komme på utstillingsplassen og se at det bare er to påmeldt i unghund, og bytte klasse "fordi de hadde gjort feil, helt sant, kors på halsen!"

Jeg har selv som ringsekretær hatt utstillere som har tabbet seg ut og mener de kan bytte klasse den dagen, og det har aldri vært mulig å bytte for eksempel aldersklasser. Dette blir en presisering - men de gjør også så nybakte championer eventuelt i verste fall må stille fire uker til som champion. Påmeldingsfrister er jo gjerne fire uker, så etter at championatet er ervervet melder de jo på i riktig klasse.

Ja, men ser nå noe som ikke ble med. Punkt 10 står oppført slik:

10. Bytte av påmeldt klasse

Når katalogen er trykket, er det forbudt å

flytte en hund fra en klasse til en annen

med mindre årsaken er en trykkfeil eller

liknende som ikke kan lastes påmelder.

Etter påmelding kan valgt klasse ikke

endres.

Unntak:

• norsk utstillingschampionat er

oppnådd etter påmelding.

• Brukspremiering er oppnådd etter

påmelding. Hunden anses som

premiert når dommeren har innstilt

til premiering.

Det som er gjennomstreket utgår, og det røde er endringen. Da strider dette mot punkt 4.3 som er nytt i sin helhet. Snedig nok har de nå to stk punkt 4.3 da, og de er forskjellige..

Ah, bra presisering, jeg grublet lenge i går på hva som var selvmotsigende, men lot det ligge for natta.

Men det er jo bra at regelverket er på høring, så en kan få bort selvmotsigelser og ellers andre tvilstilfeller. Er det virkelig meningen at en champion skal stille i åpen klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ser nå noe som ikke ble med. Punkt 10 står oppført slik:

10. Bytte av påmeldt klasse

Når katalogen er trykket, er det forbudt å

flytte en hund fra en klasse til en annen

med mindre årsaken er en trykkfeil eller

liknende som ikke kan lastes påmelder.

Etter påmelding kan valgt klasse ikke

endres.

Unntak:

• norsk utstillingschampionat er

oppnådd etter påmelding.

• Brukspremiering er oppnådd etter

påmelding. Hunden anses som

premiert når dommeren har innstilt

til premiering.

Det som er gjennomstreket utgår, og det røde er endringen. Da strider dette mot punkt 4.3 som er nytt i sin helhet. Snedig nok har de nå to stk punkt 4.3 da, og de er forskjellige..

Ååja! :( Det forklarer saken! :P

Bare en kjapp saksopplysning:

Det er ikke mulig å melde på i feil aldersklasse, i den forstand at hunden er for gammel eller for ung til å gå i den klassen. Det elektroniske systemet til NKK (som alle hunder legges inn i til slutt, uansett hvordan påmelding skjer) regner ut hundens alder i forhold til utstillingsdato og vil ikke godta at en hund på syv år stiller i junior eller at en hund på fjorten måneder stiller i åpen klasse.

Men folk skal ikke få melde på en hund på 17 måneder i junior, komme på utstillingsplassen og se at det bare er to påmeldt i unghund, og bytte klasse "fordi de hadde gjort feil, helt sant, kors på halsen!"

Jeg har selv som ringsekretær hatt utstillere som har tabbet seg ut og mener de kan bytte klasse den dagen, og det har aldri vært mulig å bytte for eksempel aldersklasser. Dette blir en presisering - men de gjør også så nybakte championer eventuelt i verste fall må stille fire uker til som champion. Påmeldingsfrister er jo gjerne fire uker, så etter at championatet er ervervet melder de jo på i riktig klasse.

Ah, bra presisering, jeg grublet lenge i går på hva som var selvmotsigende, men lot det ligge for natta.

Men det er jo bra at regelverket er på høring, så en kan få bort selvmotsigelser og ellers andre tvilstilfeller. Er det virkelig meningen at en champion skal stille i åpen klasse?

Okei, skjønner. Men hvis jeg med en glipp klarer å melde på Aynï i junior, når hun egentlig er for gammel, få plasseres hun automatisk i unghund? Det var i grunnen betryggende, sitter alltid og teller på fingrene.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, skjønner. Men hvis jeg med en glipp klarer å melde på Aynï i junior, når hun egentlig er for gammel, få plasseres hun automatisk i unghund? Det var i grunnen betryggende, sitter alltid og teller på fingrene.. :(

Hvis du melder på elektronisk, vil ikke påmeldingen kunne gå gjennom, du vil ikke få sendt den inn og avsluttet. Altså vil du ikke få meldt på i junior, i stedet kommer en feilmelding om at hunden er for gammel.

Det er i hvert fall slik det var før, jeg har ikke prøvd å melde på feil for å dobbeltsjekke om det er slik fremdeles :-)

Melder du på manuelt (for eksempel over mail eller fyller ut papirskjema) er det opp til den som puncher katalogen hva de gjør - noen vil plassere deg i den ene eller den andre klassen, noen vil være snille og ringe for å spørre hvor du vil være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk aldri hørt om før, så det må være noe raseklubben har bedt om.

Men hvis du vil ha svensk championat på en av dine hunder - må du da ha SvVK-cert, eller er ethvert cert gyldig?

Tro det er Vinthundklubben som har bedt om det, har jeg ikke lest noe om det i et referat mon tro...?

Med fare for å erte på meg noen myndefolk her...syntes egentlig det er helt ok jeg. CH henger altfor lavt og det veldig ofte all-roundere som dømmer. Så å måtte få et cert på en utstilling i klubbens regi er helt på sin plass, men det forusetter jo at det er rase-dommere da (noe jeg også tror jeg har lest i et referat er et krav til arrangøren...).

Med at CH henger for lavt mener jeg ikke være "sur" for at mine ikke får de hersens certene, men jeg opplever ofte at hunder som oppnår CH for all-roundere sjelden blir satt opp for rase-dommere og da er det noe som er gærnt i mitt hode.

Forsøker tenke generelt her, ikke på basis av mine hunder :(

Utenlandsk hund behøver bare et cert, likegyldig hvilken utstilling, så lenge resten av kravene er oppnådd. Etter fyllte 24 mnd etc etc. Med mindre man går for S UCH først da, da gjelder denne regelen også for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er mye enig i det Spaniels sier, men og med Debbie. Det er vanskelig å si, og enhver må jo se an sin valp. Men man kan absolutt starte å trene på det tidlig ☺️ At man har andre hunder tror jeg og gjør at det går raskere, for da er de ikke helt alene, og de lærer av den andre hunden. Forrige valp kunne veldig raskt være hjemme alene en hel arbeidsdag. Da hadde jeg en annen voksen hund i tillegg. Nåværende valp er ikke der enda, han er 5 måneder. Men han kan være alene 5 timer til nå, har tenkt å prøve opp på 6 timer denne uken, og satser på at etter sommerferien klarer han en full arbeidsdag. Godt mulig det kunne gått noe raskere hvis jeg virkelig måtte, men jeg har hatt en veldig fin og fleksibel ordning med jobb i forhold til hjemmekontor, så jeg har ikke pushet det mer enn jeg må og er komfortabel med selv.  Valpen min har ult litt innimellom når han har vært alene, men ikke mer enn 5-10 minutter. Ikke noe veldig system i når han gjør det i alene hjemme perioden. Noen ganger rett etter jeg har dratt, andre ganger først etter 1 time. Nå tror jeg han har sluttet med det. Jeg har kamera på han med lyd, men følger ikke med på det hele tiden. Hver gang jeg har sjekket i det siste har det vært stille.  Jeg hadde min i grind først da han var alene hjemme, men jeg var ikke flink til å lære han å være i den ellers, slik Spaniels skriver. Han var i motsetning til veldig mange andre hunder, overhode ikke redd for disse grindene, så han bare dyttet de rundt der han ville, og veltet de/brøt seg ut noen få ganger. Så jeg endte raskt med å prøve å ha han løs på et begrenset område (gang og kjøkken). Det gikk veldig fint ☺️ Men skulle gjerne hatt en hund som var komfortabel med å være i grind nå, da vi hos kjæresten ser fordeler med det mens vi monterer opp kjøkken 😂 Han tar gjerne skrueposen og stikker av med den, eller legger seg rett oppå møbler vi monterer.
    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...