Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpe biting


Stripa

Recommended Posts

Som overkriften sier så handler innlegget om valper som biter. Lucas på 3 mnd. skal være etter hendene heeele tida, med mindre han er trøtt. Skriker jeg Au så gir han seg, men etter 2 sekunder er det på'n igjen, og da er det fare for at jeg kun blir skriken Au hele dagen :lol:

Avleder jeg med en leke, så er leken kjempe spennede i 4 sekunder før han begynner å bite igjen. Omtrent umulig å klappe han pga den bitinga. Holder jeg holda helt rolig (dvs. ikke trekker den til meg når han biter) så kan han finne på å holde opp, men iblant så tygger han i stedet. Når han holder opp så roser jeg, men det er også glemt etter 2 sekunder der han begynner igjen. Korttidshukkomelse med andre ord :)

Vi har ikke unger så det er ikke super viktig at han ikke biter i det hele tatt, men er redd for at dette skal bli en vane. Eller er det heller sånn at de gir seg med bitinga automatisk når tannfellinga er over? Han har masse leker å bite på, kjøpte akkurat Kong til han som han elsker, men når vi skal kose og klappe han så er det henda våre som er bite-objekt.

Noen erfaringer eller andre tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot Ellie bite på oss, men bet hun for hardt skrek vi au (som du sier, men altså kun når hun bet så hardt at det gjorde vondt.) og fjernet enten henne eller oss fra situasjonen, slik at det morsomme tok slutt når hun bet for hardt.

Det hjalp veldig og nå som tannfellingen nesten er over, er det ihvertfall helt slutt på bitingen.

Ellers ligger det flere andre gode råd her inne fra lignende tråder, om du søker litt.

Men jeg må legge til at jeg også tror at biting har sammenheng med stressnivået til valpen, som noen ganger kan være for høyt, og det skjer faktisk ganske ofte hvis valpen har opplevd for mye og er sliten, i motsetning til hva man kanskje skulle tro. De blir fort overtrøtte.

Jeg har også merket at forskjellig type for kan ha innvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg skal si deg en ting jeg, Æsko biter det han kan! Han biter alt og alle hele tiden. Det er ikke måte på. Hyling fungerer ikke, nei fungerer ikke, Time-out = uling og bjeffing og biting i andre ting, bitehemming er det noen her i huset some er imot. En mener at man ikke skal bruke bitehemming, men heller la det gå naturlig -.- Yeah right! Og han biter hardt. Sår og skraper oppåver hele beinet og på armene. Kutt i fjeset. Jadda, av og til er valper så fantastisk herlige å ham ed å gjøre. Og han blir bare villere hele tiden.

Nei lykke til i krigen om tenenne og håp på tannfelling snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...