Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Kelpie

Kristian_

Recommended Posts

Australsk Kelpie er neste rase ut som jeg er nysgjerrig på. Noen som har noen erfaringer eller innspill på rasen? Stor forskjell på "working kelpie" og "show kelpie" og er de helt tydelig delt i to? Er det en rase mange kan mestre som førstegangseier? Hvordan er den i forhold til gjeterhundene fra Tyskland og Belgia?

Bonusspørsmål: er sorte hunder mye plaget av varme på sommeren? Jeg ville hatt en sort Kelpie, hvis valget faller på den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har selv 2 stk Australske Kelpier og har tilsammen hatt 3.

Australsk Kelpie og Working Kelpie er helt delte i norden siden 2000/2002. Og egentlig før den tid også, da dem alt på 60-tallet har hatt en klar deling på dem to rasene. Det fins noen linjer i Norden hvor dem har brukt disse "hullene".

Det fins endel likhetstrekk mellom rasene, på lik linje som dem forsjellige Setter rasene også har likhetstrekk.

Den største forsjellen er at Working Kelpie er renavlet til gjeting og du får med deg den problematikken som ikke alltid er like enkel å ha med å gjøre om du skal drive med andre ting. Working Kelpie er heller ingen godkjent rase av FCI.

Man vil også se at Working Kelpie er det få som mental tester, og statestikken på helsen er også vanskelig å si noe om da få HD rønger.

Vet ikke hva du mener med gjeterhunder i Belgia og Tyskland? Tenker du på Terv o.l.?

Working Kelpie brukes til gjeting og gjeter på lik linje som Border Collie. Australsk Kelpie er ikke en "ren" gjeterhund lengre, men dem har instinktene i behold og det fins flere godkjente gjeterhunder i Sverige.

Når det kommer til farge og varme så henger det mer sammen med individene og hvordan dem blir tilvendt varmen. Det er noen oppdrettere som har mange kull og har sjekket. Dem svarte skiller seg ikke mer som varmeberørt enn andre.

Når det kommer til å ha Australsk/working Kepie som første hund, så har resultatene varriert. Noen takler det uten problemer evt søker hjelp går kurs da man faktisk får driftige hunder. Dem det ikke går så bra med er dem som forventer en sofahund som dem bare skal gå en liten time på ettermiddagen. Slik fungerer verken AK/WK.

Om det er mer du lurer på så fins det informasjon og linker på hjemmesiden min på AK.

Når det gjelder WK ville jeg kontaktet Norsk Working Kelpie Klubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne kaste inn litt kommentarer og tanker siden jeg også "snuser" på AK.. For det første anbefaler jeg Jeanettes hjemmeside på det varmeste! Jeg vil også anbefale Jeanettes blog for der får man et inntrykk av hvor mye trening og tid Jeanette legger ned på sine hunder. Nå driver nok Jeanette ting lenger enn de fleste siden hun er så aktiv i konkurranser, men dette er nok hunder som absolutt må få "brukt seg" på fornuftig vis. Jeanette sier klart på hjemmesiden hva hun ønsker av valpekjøpere - legg merke til de punktene, jeg tror de er vesentlige for om man vil ha glede av en AK eller ei og om man kan tilby en AK et "alright AK-liv". Cruiser man rundt på diverse AK-sider, vil man se at mye går igjen vedr aktivisering av disse flotte små hundene.

Når en slik hund funker bra hos en førstegangseier så kommer det av at førstegangseieren "tenner" på hundeaktiviteter - ikke bare sånn i startfasen men over tid. Akkurat hvor morsomt man synes sånt er over tid, er kanskje ikke så lett å vite på forhånd?

Selv har jeg hatt en del hunder opp gjennom årene, vet at jeg synes det er kjempegøy å trene hund, er villig til å bruke masse tid osv men jeg fikser ikke konkurranser og har også et par hunder fra før av så jeg tenker mye på om det er tid og rom for en AK hos meg.. (deretter må man finne oppdretter som man synes er seriøs og i tillegg synes at man kunne egne seg som AK-eier..!)

Veldig bra at du sjekker opp på forhånd Kristian! Gid alle valpekjøpere/hundekjøpere var så nøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret ditt, JeanetteH. Har vært innom hjemmesiden din og lest der nå. Takk til TonjeM også.

Angående gjeterhundene skal jeg ikke påstå at jeg vet veldig mye om dem. Tenkte på Schäferhund og de belgiske fårehundene. Hvor mye gjeterhund det normalt er i disse vet jeg ikke, men så for meg at det kunne være naturlig å sammenligne Kelpie'n med dem.

Er det ikke noen Kelpie-klubb i Norge? Ikke funnet det faktisk. Funnet i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg vet så mye om Kelpien :thumbs: , men nå har jeg vært sammen Kalpien Izzie hver dag siden hun var ni uker gammel (hun bor i nabohuset og vi går turer og trener sammen hver dag, ofte flere ganger om dagen faktisk) Jeg har jo en liten terrier, og det blir jo fort så man sammenligner rasene. Jeg sammenligner særlig når vi trener sammen. Vi trener ganske likt, men får helt ulik oppmerksomhet fra hundene. Kelpien Izzie liker godt å trene lydighet, hvor eieren får full oppmerksomhet. Og hun tar ting kjapt. Jeg med min terrier får lite oppmerksomhet og hun er lett og distrahere (i forhold til Izzie) Men om vi trener noe med fart og morro (agility) så er det en helt annen sak.

Så for meg så virker Kelpien som en rase hvor du kan virkelig jobbe med full konsentrasjon, og du slipper en veldig sta liten fjert :lol: . Jeg har virkelig fått sansen for Kelpien etter å ha blitt kjent med Izzie.

Eieren til Izzie er forresten førstegangseier, men klarer seg veldig fint. Vi gir hundene mye trening og turer (verken min eller hennes hund er noen sofehund!)

Edit: Slenger med et bilde også jeg. (av Izzie og eieren hennes)

Firefox_wallpaper-100.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg vet så mye om Kelpien :thumbs: , men nå har jeg vært sammen Kalpien Izzie hver dag siden hun var ni uker gammel (hun bor i nabohuset og vi går turer og trener sammen hver dag, ofte flere ganger om dagen faktisk) Jeg har jo en liten terrier, og det blir jo fort så man sammenligner rasene. Jeg sammenligner særlig når vi trener sammen. Vi trener ganske likt, men får helt ulik oppmerksomhet fra hundene. Kelpien Izzie liker godt å trene lydighet, hvor eieren får full oppmerksomhet. Og hun tar ting kjapt. Jeg med min terrier får lite oppmerksomhet og hun er lett og distrahere (i forhold til Izzie) Men om vi trener noe med fart og morro (agility) så er det en helt annen sak.

Så for meg så virker Kelpien som en rase hvor du kan virkelig jobbe med full konsentrasjon, og du slipper en veldig sta liten fjert :lol: . Jeg har virkelig fått sansen for Kelpien etter å ha blitt kjent med Izzie.

Eieren til Izzie er forresten førstegangseier, men klarer seg veldig fint. Vi gir hundene mye trening og turer (verken min eller hennes hund er noen sofehund!)

Hadde i første omgang tenkt meg å trene lydighet, så det høres bra ut. Men virker jo som en rase som kan mestre det meste. Ellers hadde det nok blitt mye turgåing.

Jeg tror at jeg ville klart meg bra, men litt ydmyk er jeg jo. Tror man kommer langt med å være veldig bevisst på det man gjør, er konsekvent og villig til å bruke tid og krefter på å lære om hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...