Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Kelpie


Kristian_

Recommended Posts

Australsk Kelpie er neste rase ut som jeg er nysgjerrig på. Noen som har noen erfaringer eller innspill på rasen? Stor forskjell på "working kelpie" og "show kelpie" og er de helt tydelig delt i to? Er det en rase mange kan mestre som førstegangseier? Hvordan er den i forhold til gjeterhundene fra Tyskland og Belgia?

Bonusspørsmål: er sorte hunder mye plaget av varme på sommeren? Jeg ville hatt en sort Kelpie, hvis valget faller på den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har selv 2 stk Australske Kelpier og har tilsammen hatt 3.

Australsk Kelpie og Working Kelpie er helt delte i norden siden 2000/2002. Og egentlig før den tid også, da dem alt på 60-tallet har hatt en klar deling på dem to rasene. Det fins noen linjer i Norden hvor dem har brukt disse "hullene".

Det fins endel likhetstrekk mellom rasene, på lik linje som dem forsjellige Setter rasene også har likhetstrekk.

Den største forsjellen er at Working Kelpie er renavlet til gjeting og du får med deg den problematikken som ikke alltid er like enkel å ha med å gjøre om du skal drive med andre ting. Working Kelpie er heller ingen godkjent rase av FCI.

Man vil også se at Working Kelpie er det få som mental tester, og statestikken på helsen er også vanskelig å si noe om da få HD rønger.

Vet ikke hva du mener med gjeterhunder i Belgia og Tyskland? Tenker du på Terv o.l.?

Working Kelpie brukes til gjeting og gjeter på lik linje som Border Collie. Australsk Kelpie er ikke en "ren" gjeterhund lengre, men dem har instinktene i behold og det fins flere godkjente gjeterhunder i Sverige.

Når det kommer til farge og varme så henger det mer sammen med individene og hvordan dem blir tilvendt varmen. Det er noen oppdrettere som har mange kull og har sjekket. Dem svarte skiller seg ikke mer som varmeberørt enn andre.

Når det kommer til å ha Australsk/working Kepie som første hund, så har resultatene varriert. Noen takler det uten problemer evt søker hjelp går kurs da man faktisk får driftige hunder. Dem det ikke går så bra med er dem som forventer en sofahund som dem bare skal gå en liten time på ettermiddagen. Slik fungerer verken AK/WK.

Om det er mer du lurer på så fins det informasjon og linker på hjemmesiden min på AK.

Når det gjelder WK ville jeg kontaktet Norsk Working Kelpie Klubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne kaste inn litt kommentarer og tanker siden jeg også "snuser" på AK.. For det første anbefaler jeg Jeanettes hjemmeside på det varmeste! Jeg vil også anbefale Jeanettes blog for der får man et inntrykk av hvor mye trening og tid Jeanette legger ned på sine hunder. Nå driver nok Jeanette ting lenger enn de fleste siden hun er så aktiv i konkurranser, men dette er nok hunder som absolutt må få "brukt seg" på fornuftig vis. Jeanette sier klart på hjemmesiden hva hun ønsker av valpekjøpere - legg merke til de punktene, jeg tror de er vesentlige for om man vil ha glede av en AK eller ei og om man kan tilby en AK et "alright AK-liv". Cruiser man rundt på diverse AK-sider, vil man se at mye går igjen vedr aktivisering av disse flotte små hundene.

Når en slik hund funker bra hos en førstegangseier så kommer det av at førstegangseieren "tenner" på hundeaktiviteter - ikke bare sånn i startfasen men over tid. Akkurat hvor morsomt man synes sånt er over tid, er kanskje ikke så lett å vite på forhånd?

Selv har jeg hatt en del hunder opp gjennom årene, vet at jeg synes det er kjempegøy å trene hund, er villig til å bruke masse tid osv men jeg fikser ikke konkurranser og har også et par hunder fra før av så jeg tenker mye på om det er tid og rom for en AK hos meg.. (deretter må man finne oppdretter som man synes er seriøs og i tillegg synes at man kunne egne seg som AK-eier..!)

Veldig bra at du sjekker opp på forhånd Kristian! Gid alle valpekjøpere/hundekjøpere var så nøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret ditt, JeanetteH. Har vært innom hjemmesiden din og lest der nå. Takk til TonjeM også.

Angående gjeterhundene skal jeg ikke påstå at jeg vet veldig mye om dem. Tenkte på Schäferhund og de belgiske fårehundene. Hvor mye gjeterhund det normalt er i disse vet jeg ikke, men så for meg at det kunne være naturlig å sammenligne Kelpie'n med dem.

Er det ikke noen Kelpie-klubb i Norge? Ikke funnet det faktisk. Funnet i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg vet så mye om Kelpien :thumbs: , men nå har jeg vært sammen Kalpien Izzie hver dag siden hun var ni uker gammel (hun bor i nabohuset og vi går turer og trener sammen hver dag, ofte flere ganger om dagen faktisk) Jeg har jo en liten terrier, og det blir jo fort så man sammenligner rasene. Jeg sammenligner særlig når vi trener sammen. Vi trener ganske likt, men får helt ulik oppmerksomhet fra hundene. Kelpien Izzie liker godt å trene lydighet, hvor eieren får full oppmerksomhet. Og hun tar ting kjapt. Jeg med min terrier får lite oppmerksomhet og hun er lett og distrahere (i forhold til Izzie) Men om vi trener noe med fart og morro (agility) så er det en helt annen sak.

Så for meg så virker Kelpien som en rase hvor du kan virkelig jobbe med full konsentrasjon, og du slipper en veldig sta liten fjert :lol: . Jeg har virkelig fått sansen for Kelpien etter å ha blitt kjent med Izzie.

Eieren til Izzie er forresten førstegangseier, men klarer seg veldig fint. Vi gir hundene mye trening og turer (verken min eller hennes hund er noen sofehund!)

Edit: Slenger med et bilde også jeg. (av Izzie og eieren hennes)

Firefox_wallpaper-100.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg vet så mye om Kelpien :thumbs: , men nå har jeg vært sammen Kalpien Izzie hver dag siden hun var ni uker gammel (hun bor i nabohuset og vi går turer og trener sammen hver dag, ofte flere ganger om dagen faktisk) Jeg har jo en liten terrier, og det blir jo fort så man sammenligner rasene. Jeg sammenligner særlig når vi trener sammen. Vi trener ganske likt, men får helt ulik oppmerksomhet fra hundene. Kelpien Izzie liker godt å trene lydighet, hvor eieren får full oppmerksomhet. Og hun tar ting kjapt. Jeg med min terrier får lite oppmerksomhet og hun er lett og distrahere (i forhold til Izzie) Men om vi trener noe med fart og morro (agility) så er det en helt annen sak.

Så for meg så virker Kelpien som en rase hvor du kan virkelig jobbe med full konsentrasjon, og du slipper en veldig sta liten fjert :lol: . Jeg har virkelig fått sansen for Kelpien etter å ha blitt kjent med Izzie.

Eieren til Izzie er forresten førstegangseier, men klarer seg veldig fint. Vi gir hundene mye trening og turer (verken min eller hennes hund er noen sofehund!)

Hadde i første omgang tenkt meg å trene lydighet, så det høres bra ut. Men virker jo som en rase som kan mestre det meste. Ellers hadde det nok blitt mye turgåing.

Jeg tror at jeg ville klart meg bra, men litt ydmyk er jeg jo. Tror man kommer langt med å være veldig bevisst på det man gjør, er konsekvent og villig til å bruke tid og krefter på å lære om hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...