Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingstitler

PsychoLynx

Recommended Posts

Uff kjenner jeg syns det er litt fælt at oppdretteren ikke er med meg på første junior utstilling :jump:

Men se om jeg har forstått ting riktig

Først er det JK, da trenger man rød for å gå videre

Da er det JKK, der kan man gå hjem med rød? Også går videre med rød og rosa? :P

Så er det da BTK, der kan man få cert selv uten beste plassering hvis de andre er champion? Her er jo 1BTK beste plassering selvfølgelig

1BTK møter da beste hann hund for BIR/BIM

Så er det BIG

Så BIS

Har jeg forstått veien?? :wub:

Så går man hele veien har man 6 turer innom ringen?? :blink:

Også lurte jeg på, MÅ stor certet komme etter 2år? Eller kan man få stor certet før 2år også plukke noen av de andre etter 2år? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff kjenner jeg syns det er litt fælt at oppdretteren ikke er med meg på første junior utstilling :jump:

Men se om jeg har forstått ting riktig

Så er det da BTK, der kan man få cert selv uten beste plassering hvis de andre er champion? Her er jo 1BTK beste plassering selvfølgelig

Så er det BIG

Så BIS

Også lurte jeg på, MÅ stor certet komme etter 2år? Eller kan man få stor certet før 2år også plukke noen av de andre etter 2år? :wub:

Jepp får du CK i JKK går du videre til BTK :wub:

Det store CERTET må taes etter fylte to år :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp får du CK i JKK går du videre til BTK :P

Det store CERTET må taes etter fylte to år :jump:

:wub: :wub: :blink:

Jeg har skjønt det :wub: hehe

Men kan man få stor certet før 2år? Eller deles det ikke ut til de som er under 2år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff kjenner jeg syns det er litt fælt at oppdretteren ikke er med meg på første junior utstilling :hug:

Alle har vært nybegynnere, og det er sikkert andre der som kan hjelpe deg - andre med rasen, folk med andre raser du kommer i prat med. Og er det noe du lurer på, er det ringsekretærs oppgave å hjelpe deg litt på vei - ringsekretær er den som roper inn de som skal i ringen og holder kontroll på hva som skjer der inne.

Lykke til, det går sikkert bra!

Ellers finnes det en tråd her inne et sted med flauser fra ringen, så du kan se at ting kan gå dritt, og en overlever for det. Jeg har for eksempel mistet skjørtet i ringen... :wub:

Jupp, det er den individuelle bedømmelsen, hvor din hund vurderes opp mot rasestandard, og du kan få første, andre, tredje eller nulte premie - eller KIP (Kan Ikke Premieres - gis til hunder som halter eller hvor dommer ikke får bedømt hunden pga lavtsvevende kenguruhopp og slikt). De som får førstepremie - den røde sløyfa - går videre.

De som får rødt i den individuelle bedømmelsen, skal så konkurrere mot hverandre. Det plasseres fire, selvfølgelig færre om ikke så mange fikk rødt.

Nummer en får en rød sløyfe, nummer to får en blå sløyfe, nummer tre får en gul sløyfe, nummer fire får en grønn sløyfe.

Hvis dommer synes en junior eller unghund har lovende kvaliteter, kan den få en hederspremie - lilla. Da har du fått litt mer enn "bare" rødt, men du er likevel ferdig for dagen.

Hvis dommer synes hunden derimot har kvalitetene allerede, og framstår som en flott hund, kan den få championatkvalitet - den rosa sløyfa. Da går du videre, uansett om du kommer på første eller fjerde plass i klassen. Alle med CK skal videre.

Dommer kan velge å gi HP til alle, CK til alle, CK til noen og HP til noen - eller ingenting til noen. CK er bedre enn HP. Ikke forlat området om du fikk den rosa, da skal du inn i ringen igjen.

I beste hannhundklasse/tispeklasse møtes alle som har fått CK. Det kan være et par, det kan være veldig mange - avhengig av hvor godt dommer har likt dagens påmeldte hunder. Av de som har fått CK, skal fire plasseres. Har ikke fire hunder fått CK, blir heller ikke fire hunder plassert. Certet går til den beste hunden som ikke allerede er norsk utstillingschampion - og om de fire plasserte er champion går certet til den beste uplasserte.

Så er det BIG

Så BIS

Jupp, det stemmer.

Ja, det kan bli så mange omganger - og lange dager. Så husk å ta med vann til hunden og stol til deg selv, i fall ting tar tid. Og om du skulle ryke ut i første runde, er det jo mulig å fortsette å være der for det for å se mer bedømmelse, titte på andre raser, shoppe i stands, sosialisere hunden og lære mer om utstilling :jump:

Neida, storcertet bukker og takker du for når det kommer, uansett om hunden er ni måneder eller ni år. Det spiller ingen rolle når du vinner det. Noen hunder er så gode at de blir champion med tre store cert, noen hunder får ti-tolv-femten-tyve småcert, men har aldri marginene på sin side og får aldri det store certet.

Hvis jeg så riktig, har du japansk spisshund, og da har dere ingen unntak fra reglene, så da er det bare å følge de vanlige reglene (noen raser har unntak fra reglene i forhold til cert), kose seg og vite at hunden ikke blir verken styggere eller penere av hva dommer sier om hunden. Den er fremdeles verdens besteste når dere drar hjem igjen :wub:

Lykke til!

Det store CERTET må taes etter fylte to år :wub:

Nei, det er helt feil. Et eller annet cert må taes etter at hunden har fylt to år, men det spiller ingen rolle om det er stort eller lite.

Men kan man få stor certet før 2år? Eller deles det ikke ut til de som er under 2år?

Storcert deles ut til den beste som ikke er norsk champion, på samme måte som med det lille certet. Alder har INGENTING å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Emma :wub:

Har jo vært på valpeshow med tøtta, men syns det virker så mye mer kaotisk denne voksen utstillingen :P Har vel litt med at jeg begynner og bli trygg på valpeshow :jump:

Sasha har også allerede fått 2 lilla?? Altså på valpeshow :wub:

Er det blitt vanlig nå? At man får hp(lilla) i valpeshow? :wub:

Vi har nemlig fått det 2 ganger :wub: Men ikke på alle vi har vært da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen det var bra da :blink: Får man stor CERT ligger det på vent :jump: Kjekt å vite :wub: sålenge man tar ett etter hunden er fylt to år :P

Jupp - godt med alt som er unnagjort :wub: Championat i Norge er vanskelig nok å oppnå som det er...

Men det er viktig å passe på at de tre cert'ene som teller til championatet er tatt for tre forskjellige dommere. Hvis for eksempel Kita tar ti cert som junior og unghund, også får hun i junior NKK-certet for dommer Hansen, og når Kita er to år og to dager gammel får hun enda et cert av dommer Hansen - da er hun ikke champion blitt. Fordi samme dommer har gitt to av de cert'ene som kreves for tittelen. Selv om hun da har ti andre cert. Det er det noen som har brent seg på, de tror hunden er champion, men så har den ikke de tre tellende cert'ene for tre forskjellige dommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp - godt med alt som er unnagjort :P Championat i Norge er vanskelig nok å oppnå som det er...

Men det er viktig å passe på at de tre cert'ene som teller til championatet er tatt for tre forskjellige dommere. Hvis for eksempel Kita tar ti cert som junior og unghund, også får hun i junior NKK-certet for dommer Hansen, og når Kita er to år og to dager gammel får hun enda et cert av dommer Hansen - da er hun ikke champion blitt. Fordi samme dommer har gitt to av de cert'ene som kreves for tittelen. Selv om hun da har ti andre cert. Det er det noen som har brent seg på, de tror hunden er champion, men så har den ikke de tre tellende cert'ene for tre forskjellige dommere.

nei det er ikke lett, i hvertfall ikke for de rasene som er maaaange, slik som din rase :jump: GD er stort sett rundt 20, litt mer på NKK (30-40)...

Så vi får se om det blir noen CERT, fortsatt venter vi på vår dag :blink:

Edit: kan det deles ut CACIB og ikke CERT til samme hund??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sasha har også allerede fått 2 lilla?? Altså på valpeshow :wub:

Er det blitt vanlig nå? At man får hp(lilla) i valpeshow? :wub:

Vi har nemlig fått det 2 ganger :jump: Men ikke på alle vi har vært da :blink:

Er du sikker på at det er HP, og ikke deltagersløyfe? Noen har deltagersløyfe, som er lilla og rosa stripet.

Men noen dommere gir HP, fordi en gjør det i andre land, og de tror vi gjør det i Norge også. Men vi deler ikke ut HP til valper her. Det er det dog ikke alle ringsekretærer, dommere eller arrangører som vet, så det kan skje mye rart på valpeshow...

nei det er ikke lett, i hvertfall ikke for de rasene som er maaaange, slik som din rase :P GD er stort sett rundt 20, litt mer på NKK (30-40)...

Så vi får se om det blir noen CERT, fortsatt venter vi på vår dag :wub:

Edit: kan det deles ut CACIB og ikke CERT til samme hund??

Ja, storcertet henger høyt i enkelte raser - det kan lett være 30-40 tisper som konkurrerer om certet i min rase på NKK-utstillinger, enda flere på spesialen vår og norsk vinner. Selv på småcertutstillinger kan det være 15 tisper i åpen klasse, og 20-25 tisper som kjemper om cert'et. Men da er tittelen gjerne noe verdt, det er ikke hvem som helst som får den. Samtidig som mange meget gode hunder går rundt uten å få tittelen, selv om de har en drøss med småcert.

CACIB deles ut til 1 BHK og 1 BTK, så sant de ikke stiller i junior eller veteran, da går det til 2 BHK/BTK. Så om den som står først er champion, får den CACIB - mens cert'et går til den som ikke er champion. Ellers er det ikke på de vanlige rasene mulig å få CACIB, men ikke cert. Men på raser hvor det er krav til jaktpremiering for å få cert'et, kan hunden på en NKK-utstilling stå som 1 BTK, få CACIB, ikke være champion, men ikke ha jaktpremiering nok til å få cert'et, slik at cert'et da går videre til den som har jaktkravene i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er HP, og ikke deltagersløyfe? Noen har deltagersløyfe, som er lilla og rosa stripet.

Men noen dommere gir HP, fordi en gjør det i andre land, og de tror vi gjør det i Norge også. Men vi deler ikke ut HP til valper her. Det er det dog ikke alle ringsekretærer, dommere eller arrangører som vet, så det kan skje mye rart på valpeshow...

Ja, storcertet henger høyt i enkelte raser - det kan lett være 30-40 tisper som konkurrerer om certet i min rase på NKK-utstillinger, enda flere på spesialen vår og norsk vinner. Selv på småcertutstillinger kan det være 15 tisper i åpen klasse, og 20-25 tisper som kjemper om cert'et. Men da er tittelen gjerne noe verdt, det er ikke hvem som helst som får den. Samtidig som mange meget gode hunder går rundt uten å få tittelen, selv om de har en drøss med småcert.

CACIB deles ut til 1 BHK og 1 BTK, så sant de ikke stiller i junior eller veteran, da går det til 2 BHK/BTK. Så om den som står først er champion, får den CACIB - mens cert'et går til den som ikke er champion. Ellers er det ikke på de vanlige rasene mulig å få CACIB, men ikke cert. Men på raser hvor det er krav til jaktpremiering for å få cert'et, kan hunden på en NKK-utstilling stå som 1 BTK, få CACIB, ikke være champion, men ikke ha jaktpremiering nok til å få cert'et, slik at cert'et da går videre til den som har jaktkravene i orden.

Men er det ikke slik på GD at det deles ut et CACIB til gul/brindel, et til svart/harlequin og ett til de blå??

For på NKK Bø stilte vi i JK, og fikk CK (eneste blå med CK den dagen) og da sa mange at, synn hun ikke stilte i unghund, da ville hun fått CACIB også?? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltager sløyfen står det Deltager Valp på. Men har fått 2 sånn lilla tråder, sånn som man får av rød og blå liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke slik på GD at det deles ut et CACIB til gul/brindel, et til svart/harlequin og ett til de blå??

For på NKK Bø stilte vi i JK, og fikk CK (eneste blå med CK den dagen) og da sa mange at, synn hun ikke stilte i unghund, da ville hun fått CACIB også?? :blink:

Åh, det glemte jeg - GD har farge-CACIB!

Jupp, det deles ut flere CACIB enn et i hvert kjønn til GD, puddel og puli. Jeg MENER det er et CACIB til gul/tigret, et CACIB til sort/harlekin, og et CACIB til blå. Altså skal det ut tre CACIB i hvert kjønn, pluss tre reserve-CACIB. Hvis nok hunder i riktig farge har fått CK, that is. Så dere med GD, spesielle folkene ( :P ), kan lett få CACIB uten å få cert.

Det er fordi GD i andre land dømmes oppdelt etter farge, slik at det jo der deles ut flere CACIB - men også flere cert. Så du kan i Norge samle CACIB uten å få cert, og jeg formoder det gjelder i de andre nordiske landene. Så om det sjelden stilles blå, er det jo lett å få CACIB på dem, og en kan jobbe seg mot det internasjonale championatet. Dog må hunden være champion i sitt hjemland for å bli internasjonal. Så om Kita får fire CACIB i tre land over et år, blir hun ikke internasjonal før hun også er nasjonal champion.

Deltager sløyfen står det Deltager Valp på. Men har fått 2 sånn lilla tråder, sånn som man får av rød og blå liksom

Da er det helt sikkert noen som har vært litt sjenerøse og gjort feil, for valper i Norge skal ikke ha HP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det glemte jeg - GD har farge-CACIB!

Jupp, det deles ut flere CACIB enn et i hvert kjønn til GD, puddel og puli. Jeg MENER det er et CACIB til gul/tigret, et CACIB til sort/harlekin, og et CACIB til blå. Altså skal det ut tre CACIB i hvert kjønn, pluss tre reserve-CACIB. Hvis nok hunder i riktig farge har fått CK, that is. Så dere med GD, spesielle folkene ( :jump: ), kan lett få CACIB uten å få cert.

Det er fordi GD i andre land dømmes oppdelt etter farge, slik at det jo der deles ut flere CACIB - men også flere cert. Så du kan i Norge samle CACIB uten å få cert, og jeg formoder det gjelder i de andre nordiske landene. Så om det sjelden stilles blå, er det jo lett å få CACIB på dem, og en kan jobbe seg mot det internasjonale championatet. Dog må hunden være champion i sitt hjemland for å bli internasjonal. Så om Kita får fire CACIB i tre land over et år, blir hun ikke internasjonal før hun også er nasjonal champion.

Nei, det stilles ikke mange blå :blink: Stort sett Kita og en tispe til (veit vel kun om 4 til sammen, som stiller en gang i blant), ellers går det mest i de gule :P Men hvis man har samlet en del CACIB i forskjellige land og blir N UCH, så får hun mer titler på slep?? Ja vi GD fol er noe for oss selv :wub:

Da er det helt sikkert noen som har vært litt sjenerøse og gjort feil, for valper i Norge skal ikke ha HP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For raser som ikke behøver bruksprøver: 4 CACIB fra 3 forskjellige land + 4 forskjellige dommere og minst ett år mellom første og siste = Int. champion.

Det var hurtigversjonen...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For raser som ikke behøver bruksprøver: 4 CACIB fra 3 forskjellige land + 4 forskjellige dommere og minst ett år mellom første og siste = Int. champion.

Susanne

Takk Susanne :blink: Da får vi se hva vi får til med tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

Hvordan er det med World Dog Show og sånn da. For vet at mamma's Kleiner Munsterlander kun er stilt i Mexico (og nå Norge da), men han er Internasjonal Champion. Og stiller da i Championklassen, tiltross for at han ikke er jaktpremiert.

Han kan da foreløpig ikke få Cert, da må han være jaktpremiert. Men er det da sånn at hvis han blir jaktpremiert at han automatisk blir N UCH? Eller må han tjene det inn? Altså få Cert selvom han stiller i Championklassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med World Dog Show og sånn da. For vet at mamma's Kleiner Munsterlander kun er stilt i Mexico (og nå Norge da), men han er Internasjonal Champion. Og stiller da i Championklassen, tiltross for at han ikke er jaktpremiert.

Han kan da foreløpig ikke få Cert, da må han være jaktpremiert. Men er det da sånn at hvis han blir jaktpremiert at han automatisk blir N UCH? Eller må han tjene det inn? Altså få Cert selvom han stiller i Championklassen?

Han kan jo aldri bli NUCH uten å ha tatt et norskt cert. Ergo må du først få jaktpremiering, deretter kan du ta cert. Hvis det er likt for den som for en del av de andre stående fuglehundene, så er det kun krav til premiering for cert, mens man for å få championatet må ha 1. premie i AK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg forvirret her. Kan ikke en hund få CIE-tittelen om den ikke er nasjonal champion i hjemlandet? For Rinas mor har tittelen CIE registrert i koiranet, og hun har tre finske cert, men er ikke finsk champion da hun ikke oppfyller brukskravet. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo aldri bli NUCH uten å ha tatt et norskt cert. Ergo må du først få jaktpremiering, deretter kan du ta cert. Hvis det er likt for den som for en del av de andre stående fuglehundene, så er det kun krav til premiering for cert, mens man for å få championatet må ha 1. premie i AK.

Det var det jeg lurte på. Så de kan altså gi ut et Cert selvom han stiller i Championklassen? Som regel er det jo sånn at hvis vinneren er Champion, så er det nestemann som får Certet. Men da har han altså krav på Certet, med en gang han er jaktpremiert altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg lurte på. Så de kan altså gi ut et Cert selvom han stiller i Championklassen? Som regel er det jo sånn at hvis vinneren er Champion, så er det nestemann som får Certet. Men da har han altså krav på Certet, med en gang han er jaktpremiert altså?

Regelen er ALLTID slik at certet går til den hunden som er best og ikke er norsk utstillingschampion - og oppfyller eventuelle tilleggskrav for den spesifikke rasen.

Hunder som er champion i andre land har lov til å stille i championklasse i Norge. Altså kan en hund som er for eksempel mexicansk champion stille i norsk championklasse, og fordi den ikke er norsk champion motta det norske certet - om kravene for øvrig er oppfylt.

Dette skjer stadig vekk på NKKs utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er ALLTID slik at certet går til den hunden som er best og ikke er norsk utstillingschampion - og oppfyller eventuelle tilleggskrav for den spesifikke rasen.

Hunder som er champion i andre land har lov til å stille i championklasse i Norge. Altså kan en hund som er for eksempel mexicansk champion stille i norsk championklasse, og fordi den ikke er norsk champion motta det norske certet - om kravene for øvrig er oppfylt.

Dette skjer stadig vekk på NKKs utstillinger.

Ok, takk for godt svar. Da vet jeg det, i tillfelle han faktisk skulle klare å bli jaktpremiert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...