Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoggorm bitt :(


Recommended Posts

Ja, så har visst hoggormen kommet. Lille Calypso jenta mi ble bitt idag ;) Hun er i rimelig bra form, og har både spist og drukket. Men snuta hennes ser ut som den passer bedre på en Shar Pei.

http://kofoto.org/photopost/showphoto.php?photo=32473

Vet at det ikke er lov å avlive hugg ormen, men akkurat nå har jeg lyst til utlyse fri jakt på den :/ Skulle gjerne ha tatt en runde i hagen og hundegårdene her å sett om jeg fant synderen, men får vel sitte her å passe på pasienten min nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det der så ikke mye godt ut!

Riktig god bedring!

Prednisolontabletter fåes kjøpt hos veterinæren, det er førstehjelpen man kan gi før man reiser til veterinæren.

Hunden bør ikke gå, da vil giften sirkulere fortere i kroppen, og bitt i ansikt/hals kan gi såpass stor hevelser at det blir problematisk å puste.

Det er kun veterinæren som har motgift, det dumme er at man ikke vet hvor mye gift hunden har fått i seg og hvordan den reagerer. Det er den allergiske reaksjonen som er farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlingen på min hund har forløpig vært prednisolon, antibiotika og antihistamin (vanlig allergi tablett). Hun ble bitt i snuten og i hundegården her hjemme, så det har ikke vært et problem med å gå langt tilbake. Visstnok så sprer giften seg raskere til hjertet om de blir bitt i labben eller foten ellers (ref. veterinær). Litt heldige er vi også, da dette er en stor ung tispe på godt over 50 kg. Uten at jeg vet dette sikkert, så vil jeg anta at det er større risiko for mindre samt eldre hunder å bli bitt av hoggorm.

Calypso er i tilsynelatende bra form. Hun spiste opp middagen sin (ca. 1,25 kg med vom og hundemat) og har drukket endel. Jeg sjekker tannkjøttet med jevne mellomrom i tilfelle sjokk.

Noen som vet hvor lenge hun bør holdes i ro? (glemte å spørre veterinæren om dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlingen på min hund har forløpig vært prednisolon, antibiotika og antihistamin (vanlig allergi tablett). Hun ble bitt i snuten og i hundegården her hjemme, så det har ikke vært et problem med å gå langt tilbake. Visstnok så sprer giften seg raskere til hjertet om de blir bitt i labben eller foten ellers (ref. veterinær). Litt heldige er vi også, da dette er en stor ung tispe på godt over 50 kg. Uten at jeg vet dette sikkert, så vil jeg anta at det er større risiko for mindre samt eldre hunder å bli bitt av hoggorm.

Calypso er i tilsynelatende bra form. Hun spiste opp middagen sin (ca. 1,25 kg med vom og hundemat) og har drukket endel. Jeg sjekker tannkjøttet med jevne mellomrom i tilfelle sjokk.

Noen som vet hvor lenge hun bør holdes i ro? (glemte å spørre veterinæren om dette).

Vi hadde hoggormbitt på den ene hunden vår her for noen uker tilbake. Hun har begynnt å være med på tur igjen nå.......

Det var skikkelig ekkel. Nå har vi små hunder da, så det stiller seg litt annerledes...

Føler skikkelig med dere! Håper alt blir ok igjen!

Vil også anbefale deg å reise til dyrlege etter 14 dager å ta blodprøve for å se at alt er ok. For bivirkningene på hoggormbitt, særlig i ansikt/snuteparti kan være lever og nyreskader.... Du kan få bekreftelse på dette gjennom en blodprøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hoggormbitt på den ene hunden vår her for noen uker tilbake. Hun har begynnt å være med på tur igjen nå.......

Det var skikkelig ekkel. Nå har vi små hunder da, så det stiller seg litt annerledes...

Føler skikkelig med dere! Håper alt blir ok igjen!

Vil også anbefale deg å reise til dyrlege etter 14 dager å ta blodprøve for å se at alt er ok. For bivirkningene på hoggormbitt, særlig i ansikt/snuteparti kan være lever og nyreskader.... Du kan få bekreftelse på dette gjennom en blodprøve!

Tusen takk for svar. Ouch, flere uker høres lenge ut. Og så skal jeg jobbe som ringsekretær i Kristiansand i helgen. Det føles litt leit å overlate pass av henne til andre om hun ikke er bedre til helgen. De mulige bivirkningene hørtes skremmende ut også. Skal ta en blodprøve for å sjekke dette. Var alt bra med din hund etter blodprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi får voldsom reaksjon av vepsestikk, så et huggormbitt ville nok bety slutten. Det ser da ut til å gå bra her. Giften er nok ute av kroppen etter et døgn, men det er sikkert lurt å ta det med ro så lenge hun er preget av bittet. Ring vetten, da vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Ouch, flere uker høres lenge ut. Og så skal jeg jobbe som ringsekretær i Kristiansand i helgen. Det føles litt leit å overlate pass av henne til andre om hun ikke er bedre til helgen. De mulige bivirkningene hørtes skremmende ut også. Skal ta en blodprøve for å sjekke dette. Var alt bra med din hund etter blodprøve?

Vi lider av skikkelig hønemor tendenser, og følger vetrinærens anbefalinger til punkt og prikke... hehe.

Jeg tror nok utfallet på en stor hund er betydelig mindre en på en liten hund. Vår hund er knappe 10 kilo, din er 50 :P Så tror ikke du trenger å bekymre deg, dessuten har jo ikke hunden din gått noe etterpå, slik jeg forstod det. Tror du fint kan ha henne med til helgen, dersom hevelser går ned, og hunden blir seg selv igjen. De har jo lett for å gå inn i sjokk tillstand. Vi var max uheldige med hunden som ble bitt, fordi hoggormen bet den av hundene som er mest sår for smerte. Det skal ikke noe til før hun syns ufattelig synd på seg selv, og overdramatiserer ting. Men et hoggorm medfører mye smerter for hunden, så la henne hverfall få noen dager, hvor hun får rusle sammen med dere i sitt eget tempo ;) Så går det nok helt fint!

Vi har ikke tatt blodprøve enda, men det blir gjort i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det alvorlig hvertfall.Min første hund døde av det,men den var bare tre måneder og fikk for seint motgift.

Nå blir jeg helt svett her. For en forferdelig ting å oppleve. Må ha vært helt grusomt for deg.

Med motgift, mener du da prednisolon? Døde hunden av lever eller nyreskader senere, siden det tok så lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg helt svett her. For en forferdelig ting å oppleve. Må ha vært helt grusomt for deg.

Med motgift, mener du da prednisolon? Døde hunden av lever eller nyreskader senere, siden det tok så lang tid?

Grunnene til at hun døde var nok flere,hun var bare tre måneder,vetrinær ville ikke behandle fordi han påsto det bare var vepsestikk.Begge bittene satt i snutepartiet ,hun fikk ikke i seg nok næring og vi ventet for lenge før vi kontaktet en annen vetrinær. Er nok ikke så farlig for en voksen på femti kilo som i tillegg har fått prednisolon.Legger til at dette skjedde for over 30år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg helt svett her. For en forferdelig ting å oppleve. Må ha vært helt grusomt for deg.

Med motgift, mener du da prednisolon? Døde hunden av lever eller nyreskader senere, siden det tok så lang tid?

Prednisolon er ikke motgift. Den gir en hunden for å dempe evt. allergiske reaksjoner. Hunden får motgift hos veterinær. Jeg ville ha gått til veterinær med hunden for sikkerhetsskyld dersom hun noensinne ble bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis hunden er bitt av huggorm, så anbefales det også at hunden får veskebehandling. Dette motvirker senskader på indre organer, og man får "vasket" ut giften raskere. Det er desverre FÅ veterinærer som vet dette, eller om har lært at veskebehandling er viktig. Så hvis du opplever at hunden din blir bitt, be da også veterinæren gi veskebehandling i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...