Gå til innhold
Hundesonen.no

bøker om avl på merle?

WheatenMali

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er ute etter å finne noen bøker, hvis det finnes, om genetikk og avl på blue merle hunder, noen som vet om noen slike bøker og hvor de er å få tak i ?

Skrevet

Du må nok lese om generell genetikk da...

Har ikke kjennskap til noen bøker som er om kun Merle...

(finner du det, så gi beskjed til meg! :lol:)

Skrevet
greit' date=' får vel lete litt på nettet :lol: Hvis noen har linker til sider på nettet om merle-avl så bli jeg glad for link :P[/quote']

Det finnes ikke noen bøker om avl på merle. Hvorfor lurer du på det, siden du har en Wheaten altså :P ?

Det å avle på Blue Merle (snakker om sheltie) er ikke noe for en nybegynner. Det er en vanskelig farge å få pen. Må planlegges godt med først å få tak en riktig så bra avlstispe :P

Skrevet

takk den var bra! :P

Hvis du vil lære mest mulig om sheltien og dens farger er det bare en "bok" jeg virkelig kan anbefale og det er Rasestandard kompendiet til vår rase. Denne får du kun tak i hos meg, eller gjennom Norsk Shetland Sheepdog klubb. Den koster kr. 50,- + frakt :P Husk at vi går etter den engelske standarden på sheltie og ikke den amerkanske :P

Skrevet
Kanskje jeg skal bestille meg den :lol: Har planer om å melde meg inn i NSSK snart' date=' selv om jeg ikke har sheltie enda :P[/quote']

:P Bare gi meg beskjed du, så sender jeg en til deg :P

Skrevet

Ååååå nydelig!!!!! :P

Får bare mer lyst på!

skal få sagt fra til deg om jeg skal ha en etter praksisen(2uker) :wink: (også er jeg ekstremt fattig for tiden)

Skrevet

Skjønner godt at du liker Sheltie Kristine :P

Har begynt å like spesielt utseendet veldig godt!. Selv om jeg ikke går med planer om å kjøpe Sheltie da.. Men FLOTTE er de. Og spesielt Blue merle!! =D>

Skrevet
Ååååå nydelig!!!!! :P

Får bare mer lyst på!

skal få sagt fra til deg om jeg skal ha en etter praksisen(2uker) :wink: (også er jeg ekstremt fattig for tiden)

Ser du bor i Lillestrøm :P Det er jo flere oppdrettere som setter hundene på for :P . Da koster det kun "driften" av hunden. Selv har jeg 3 og nå snart 4 hunder på for. Jeg eier dem inntil jeg har fått de kullene jeg har krav på ifølge forvertkontrakten :P

Skrevet

Ser du bor i Lillestrøm :P Det er jo flere oppdrettere som setter hundene på for :P . Da koster det kun "driften" av hunden. Selv har jeg 3 og nå snart 4 hunder på for. Jeg eier dem inntil jeg har fått de kullene jeg har krav på ifølge forvertkontrakten :P

off ikke frist meg!! Har ekstremt lyst på nå, men jeg har tross alt to unghunder å ta meg av, og det vil være å forsømme dem ved å skaffe meg en ny nå når min yngste bare er 10mnd. Det er derfor jeg ikke snakker for mye om det, når jeg ser at noen venter blue merle sheltier får jeg ekstremt lyst på, men jeg må bare tenke på at det kommer senere kull og da skal jeg ha nok tid og penger til både Nena og en sheltievalp :P (vil si når jeg har flyttet ut og tatt med meg Nena :P ) Nena kommer nok til å være 3år når jeg ¨får meg sheltie :P

• 1 month later...
Skrevet
http://www.bordercollie.org/kpmerle.html

Der står det litt om merle iallfall, på BC da, men er vel de samme prinsippene :wink::P

Det er ikke de samme prinsippene på Shetland Sheepdog. Vi har ikke dobbelMerle. Skal man avle Blue Merle må man bruke en Blue Merle på en Tricolour og ikke parre to Blue Merle med hverandre. Det er skikkelig fy :D

Skrevet
Skal man avle Blue Merle må man bruke en Blue Merle på en Tricolour og ikke parre to Blue Merle med hverandre. Det er skikkelig fy :D

Det er jo fyfy uansett rase, vel..!? :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...