Gå til innhold
Hundesonen.no

Godkjent ettersøkshund?

Yakine

Recommended Posts

(Er ikke sikker på om denne er posta på rett plass, men regner med moddisene flytter den for meg dersom det er feil :) )

Ja, som oversikta sier, hva skal til for å få en godkjent ettersøkshund? Da tenker jeg etter storvilt.

Jeg skal begynne å jakte nå, blir mest storvilt jeg skal jakte på da. Og jeg skal ha meg ny hund og, og jeg leker med tanken om å kanskje etterhvert få den godkjent som ettersøkshund på storvilt. Men hva må til? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Hva er en ettersøkshund? :)

Det finnes forskjellige typer ettersøkshunder, noen ettersøkshunder skal finne mennesker som har gått seg bort, mens andre skal finne skadde dyr. TS tenker på ettersøkshund til skadet vilt. Alle som jakter på storvilt må ga tilgang til en godkjent ettersøkshund i tilfelle de skal komme til å skadeskyte et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :) Må være registrert i NKK eller lignende da (samme regler som for å få delta på andre prøver) - men også blandingshunder kan godkjennes.

Okei! Greit å vite! :D Det er ikke en blandingshund jeg skal ha uansett, men greit å vite!

Det finnes forskjellige typer ettersøkshunder, noen ettersøkshunder skal finne mennesker som har gått seg bort, mens andre skal finne skadde dyr. TS tenker på ettersøkshund til skadet vilt. Alle som jakter på storvilt må ga tilgang til en godkjent ettersøkshund i tilfelle de skal komme til å skadeskyte et dyr.

Stemmer! :D

Og det vil jo være greit å ha en selv da... :D Hehe, store forhåpninger kanskje? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempegøy å trene mot ettersøk, nå har riktignok ikke vi kommet lenger enn til begynnelsen av blodsportreningen, men uansett! Kjempemorsomt for både hund og eier. Når det gjelder rase vil jeg tro det er greit å velge en som har noe motor, jeg ser tydelig forskjell på mine to, begge kan spore helt fint (begge har fungerende neser;) ), men sheltien velger ofte å gi opp når hun synes hun har gått langt nok. Det kreves endel av hundene å gå ettersøk, og når du har de ambisjonene du har ville jeg vært litt nøye med å velge en rase som generelt er gode sporhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Kanskje velge en hund som du ikke skal bruke til selve jakta? For vi har erfart at enkelte av disse hundene ofte har "gått seg tom i jakta" og når de da skal ut på ettersøk, har de ikke "guts" igjen til å jobbe.

Ettersøk er moro. Har ikke godkjent hund enda, men han fikk prøve seg mens de ventet på "backup-hunden" (den de brukte først var tom etter flere dagers jakt). Og jammen fikk han ikke "treff" også :) Skikkelig moro både for meg og for hunden :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempegøy å trene mot ettersøk, nå har riktignok ikke vi kommet lenger enn til begynnelsen av blodsportreningen, men uansett! Kjempemorsomt for både hund og eier. Når det gjelder rase vil jeg tro det er greit å velge en som har noe motor, jeg ser tydelig forskjell på mine to, begge kan spore helt fint (begge har fungerende neser;) ), men sheltien velger ofte å gi opp når hun synes hun har gått langt nok. Det kreves endel av hundene å gå ettersøk, og når du har de ambisjonene du har ville jeg vært litt nøye med å velge en rase som generelt er gode sporhunder.

Ja, jeg skal selvfølgelig velge en rase som har litt motor :) Men jeg skal høre litt med oppdretter om dette, hvordan rasen egner seg til sånnt bruk. Men etter som jeg har lest om rasen, så skal de være gode til sånnt... :)

Kanskje velge en hund som du ikke skal bruke til selve jakta? For vi har erfart at enkelte av disse hundene ofte har "gått seg tom i jakta" og når de da skal ut på ettersøk, har de ikke "guts" igjen til å jobbe.

Ettersøk er moro. Har ikke godkjent hund enda, men han fikk prøve seg mens de ventet på "backup-hunden" (den de brukte først var tom etter flere dagers jakt). Og jammen fikk han ikke "treff" også :D Skikkelig moro både for meg og for hunden :P

Lykke til :P

Skal ikke ha en hund som brukes til selve jakta nei! :)

Jeg er spent, håper dette vil passe hunden jeg får. Når kan man forresten starte med sånn trening? Det er jo valp jeg får så... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent, håper dette vil passe hunden jeg får. Når kan man forresten starte med sånn trening? Det er jo valp jeg får så... :)

Nå kjenner jeg at jeg er spent på åssen hund du skal ha.... :)

Jeg introduserte begge mine hunder for spor når de var 8-10 uker gamle. Korte spor selvfølgelig, men veldig grei måte å få trent konsentrasjon på valpen og få et aktivt monster til å bli litt sliten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at jeg er spent på åssen hund du skal ha.... :)

Jeg introduserte begge mine hunder for spor når de var 8-10 uker gamle. Korte spor selvfølgelig, men veldig grei måte å få trent konsentrasjon på valpen og få et aktivt monster til å bli litt sliten :)

Hehe... Jeg har bestilt meg en tispe - Hvit Gjeterhund... :) Så får vi se da, om nesa fungerer... :D

Okei, så man kan starte såppas tidlig ja! Godbitspor da eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Jeg har bestilt meg en tispe - Hvit Gjeterhund... :) Så får vi se da, om nesa fungerer... :)

Okei, så man kan starte såppas tidlig ja! Godbitspor da eller? :)

Åh, spennende. Vi har hatt noen hvite gjeterhunder på jobben. Flotte hunder :D

Med blodspor har jeg bare lagt et enkelt blodspor og latt hunden ta det uten påvirkning. Det finnes utrolig mange måter å starte å gå vanlig spor på, godbitspor er bare en av de, og har både fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, spennende. Vi har hatt noen hvite gjeterhunder på jobben. Flotte hunder :)

Med blodspor har jeg bare lagt et enkelt blodspor og latt hunden ta det uten påvirkning. Det finnes utrolig mange måter å starte å gå vanlig spor på, godbitspor er bare en av de, og har både fordeler og ulemper.

Jeg har vært forelska i rasen i flere år nå, men har sett mine begrensninger iom at Atheo var en rimelig krevende gutt. Kunne ikke ha to hunder, og iallefall ikke en valp i tillegg til Atheo. Selv om jeg har hatt lyst på valp såå mange ganger... :)

Ja, jeg må vel bare prøve meg fram. Er vel bare litt redd for å gjøre noe feil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ot, sorry...

Men hvor trener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...