Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshundkåring


Aussieglis

Recommended Posts

Man tjener ikke noe på det tror jeg, annet enn at man får en nkks brukshundkåring liksom. Jeg tror man tidligere kunne ha brukshundkåringen på noen raser for å stille i brukshundklasse, men jeg vet ikke om det gjelder lengre. Tror også at noen raseklubber hadde det som avlskrav. Det er noen enkle lydighetsøvelser og et spørsøk på 200 meter med egen gjenstand i enden. I mine øyne virker det som en slags forprøve før man starter D-bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tjener ikke noe på det tror jeg, annet enn at man får en nkks brukshundkåring liksom. Jeg tror man tidligere kunne ha brukshundkåringen på noen raser for å stille i brukshundklasse, men jeg vet ikke om det gjelder lengre. Tror også at noen raseklubber hadde det som avlskrav. Det er noen enkle lydighetsøvelser og et spørsøk på 200 meter med egen gjenstand i enden. I mine øyne virker det som en slags forprøve før man starter D-bruks.

Hmm, ok. Man kan ikke starte i bruks med bare en brukshundkåring heller da, man må ha en godkjent mentaltest?

Kan man starte i bruks hvis man har en hund som er skuddredd (via mentaltest) men har gått igjennom en brukshundkåring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ok. Man kan ikke starte i bruks med bare en brukshundkåring heller da, man må ha en godkjent mentaltest?

Kan man starte i bruks hvis man har en hund som er skuddredd (via mentaltest) men har gått igjennom en brukshundkåring?

Nei, du må fortsatt ha mentaltesten for å starte i bruks. Men jeg kjenner til flere som ikke våger å gå rett på D-bruks, så de tar brukshundkåringen først for å få et lite innblikk i hvordan det foregår. Litt som en bronsemerkeprøve før LP1 kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ok. Man kan ikke starte i bruks med bare en brukshundkåring heller da, man må ha en godkjent mentaltest?

Kan man starte i bruks hvis man har en hund som er skuddredd (via mentaltest) men har gått igjennom en brukshundkåring?

For å starte i bruks trenger man bare å ha "kjent mentalstatus". Så du kan fint starte i bruks selv om hunden din har 5 på skudd på MH'n. Den regelen er forholdsvis ny og kom fordi Sverige har det slik. Det var kun Norge som hadde det sånn at man måtte ha bestått skudd for å kunne konkurrere, men det er et par år siden eller så.

Brukshundkåring er ikke verdt noe, men mange tar den, som labbis sier, som en bronsemerkeprøve før de evt starter bruks. Noen tar det fordi de er tittel-/diplomjegere:) Ikke noe "stort" på merittlista i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så bra!! :) Da kan jeg slappe litt av kjenner jeg, da dør jo ingen selv om My skulle vise seg å være skuddberørt. Det har jeg tenkt mye på, trodde jeg mistet "brukshunden min" hvis hun reagerte på skudd. Jeg har sett en skuddredd hund en gang på sportrening som ikke turte å gå spor i den retningen hvor hun hørte skudd fra. Skuddene kunne såvidt høres, men hunden stoppet opp og ville ikke videre. Jeg vet at jeg ikke har en sånn hund, men jeg vet ikke hvordan hun reagerer på en omgang med 9mm skudd som fyres av 20m unna. Vi har ikke trent ved skytebanen siden hun var valp, men hun taklet nyttårsaften helt supert - så jeg er fornøyd med henne sånn sett.

Greit å endelig vite hva en brukshundkåring egentlig er også. Da vet vi det! Kunne faktisk tenkt meg til å vært med på noe sånt jeg da, høres jo ut som en fin liten "treningsprøve" for å se hvordan man takler det selv som hundefører, og ikke minst hvordan hunden takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...