Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet


Kefir

Recommended Posts

Vi i familien skal sannsynligvis skaffe oss hund nå, og jeg tror jeg har klart å trumfe whippet gjennom som en kanskje-rase. De andre rasene på lista hittil er sheltie og japansk spisshund. Det er viktig for oss å få en rase som krever generelt litt lite, passer som en typisk familiehund, og som ikke er den verste med tanke på allergi.

Så jeg har noen ting jeg lurer på, angående whippet...

1) Hvordan er de å ha løse, sånn generelt? Har de lett for å streife eller stikke av? Er det mye jaktinstinkter man må holde under kontroll?

2) Hvor mye mosjon krever de egentlig? Vil de være fornøyde med 2-3 tisseturer hver dag, pluss en litt lengre tur på 30-60 min?

3) Røyter de mye? Og reagerer mange allergikere på denne rasen?

4) Er det lett å få tak i en ålreit voksen omplasserings-whippet? :) Vi skal ikke ha valp, da vi ikke har energien til det.

Fortell gjerne mer om rasen, all info tas imot med takk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvordan er de å ha løse, sånn generelt? Har de lett for å streife eller stikke av? Er det mye jaktinstinkter man må holde under kontroll?

Jeg har to whippetgutter,og vi har etterhvert fått en stor venne/bekjentskapskrets med whippet,så jeg kan jo fortelle litt om mine og de jeg kjenner. Jeg har hittil ikke hørt om en whippet som ikke kan gå løs. Hvor stor radius de har varierer nok,men whipppeten er stort sett mammadalter og stikker ikke fra matmor/far. Jaktinstinkt har de, men jeg har erfart at det er litt sånn ute av syne ute av sinn.

2) Hvor mye mosjon krever de egentlig? Vil de være fornøyde med 2-3 tisseturer hver dag, pluss en litt lengre tur på 30-60 min?

Tja,de krever jo ikke allverden sånn mentalt sett,men de elsker jo å få strekke på beina. Og jeg synes en whippet fortjener å få turer hvor den kan få gjøre det den elsker aller mest,løpe! De er generellt meget behagelige å ha i hus,men valpe/unghund-perioden kan være litt mer hektisk. Yngstemann her er snart to år,og han er to-tre hakk mer aktiv enn eldstemann på snart fem for å si det sånn. Og jeg merker at de blir rastløse hvis det går et par dager uten en skikkelig tur.

Men de setter også pris på hjernetrim om de får det,bare ikke helt på samme måten som en brukshund liksom. Gidder de ikke mer så gjør de ikke det,basta. Du ser tydelig når en whippet er misfornøyd :icon_confused:

3) Røyter de mye? Og reagerer mange allergikere på denne rasen? Nei de røyter ikke så mye, men hårene er små og korte og borer seg godt inn i klær og stoffer ja. Jeg har hørt om flere som reagerer mindre på whippet enn andre raser, men også de som ikke tåler whippet,så det må man nesten teste ut.

4) Er det lett å få tak i en ålreit voksen omplasserings-whippet? :lol: Vi skal ikke ha valp, da vi ikke har energien til det.

Det varierer nok litt,men jeg har lagt merke til at flere strever litt med å få solgt valper og unghunder nå. Og det dukker avogtil voksne whippets opp også. Ta kontakt med oppdrettere og forhør deg litt rundt. Minstemann her er omplasseringshund faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøk til side: Jeg er nok en nokså dårlig hundetrener, for ingen av mine whippets har vært direkte enere på innkalling. Neida, de har ikke hatt så stor radius, og de har aldri lagt ut på lange jakttokt. "Ute av syne, ute av sinn" stemmer nok for dem også. MEN de har alle hatt stoooor sans for åtsler av alle slag, og har alle hatt episoder med "ha, ha, du får ikke tak i meg!" som unghunder. Ikke har de hatt særlig trafikkvett heller. Sammenlignet med de andre hundene i mitt etter hvert nokså lange liv (en puddelblanding og en lundehund) har de vært umulige. Sammenlignet med en afghaner, en beagle eller en husky er de sikkert en drøm å ha løse.

Det jeg vel prøver å si er: Ønsker du deg en hund som går fot uten bånd uansett hvor du er, bør du enten ha visse ambisjoner som hundetrener, eller heller vurdere sheltie eller en lundehund. Men det er nå noe med whippeten, da, selv om de også er individer. Du får prøve å bli kjent med noen og se om dette "noe" appellerer til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bare fortelle litt sånn generelt om min lille frøken da! :lol:

Hun går løs stort sett hele tiden så lenge det ikke er biler eller andre farlige ting i nærheten.. Har aldri opplevd at hun har stukket av, og har heller ikke nevneverdig problemer med innkallingen, men hun har stoooor radius, og kan godt rase avgårde 100-200m før hun snur, og kan til tider ha en liten "jææjææ, kommer snart, skal bare.."-holdning :wub:

Ang aktivitetsnivået så synes jeg det blir litt hva jeg gjør det til jeg.. Gir jeg henne masse trening fysisk og psykisk, så blir hun hyper og treningsvillig og tigger etter å få gjøre noe. Gjør vi derimot lite, så blir hun lat og dvask, og kan ligge å dra seg på soffan hele dagen, og gidder knapt gå ut å tisse.. hehe.. En mellomting tror jeg kunne vært smart :icon_confused:

Eller så er de jo en herlig rase da! Så lykke til med valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig jeg også.

Er det vanlig med separasjonsangst i rasen? At en del av dem ikke kan liker å være alene hjemme?

Piper/pistrer de?

Jeg har hørt at det er noen som sliter med sep.angst, men hvor realistisk det er vet jeg ikke.. At det er alvorlig sep.angst de har liksom.. Har jo selv hatt en del problemer med det med Zoey, særlig etter at vi flyttet, men etter litt intensiv trening går det helt fint.. Men de ligger ikke hjemme alene hele dagen med glede, det tror jeg ikke, for de er veldig knyttet til "flokken" sin.

Er man dog litt obs på det, så mener jeg at det ikke er noe problem å lage en hund som fint trives hjemme alene..:lol: (jeg strøyk jo på alle de punktene, så at zoey har blitt litt rar er jo ikke så rart :wub: )

Piper og pistrer i form av mase? Njææ, vil ikke si det! De jeg har møtt har i hvertfall ikke vært pipete! Zoey sutrer litt om hun fryser veldig, men er ellers veldig stille av seg:)

Eller..(hihi) hun snakker en del da, sææærlig om jeg har noe hun har fryktelig lyst på.. sitter å lager en hel rekke lyder og kikker på meg med verdens største øyne.. Tigge heter det vist. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...