Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsfeil?


armagnac

Recommended Posts

ja det jeg egentlig lurte er om valpisen min har fått en litten feil :) ho er jo som sagt blå, men en 10cm ned på halen har ho fått en mørkeblå flekk (perfekt formet som en ruter). den er like mørk som haletippen. vil den gjevne seg ut tror dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest hva som står i rasestandarden? Står det noe om jevn farge uten brudd, for eksempel?

Jeg spør ikke retorisk, jeg er for trøtt til å gidde lese standarden selv. Det er i hvert fall første sted å sjekke om en lurer på slikt. Så kan vi heller hjelpe deg å tolke det som står der om du ikke blir noe klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som normal variasjon rundt en kjertel som ligger på halen. Vet ikke hva den egentlig heter på norsk, men på svensk heter den "violkörtel", og her er en artikkel om den:

http://www.dogsite.se/hundlivartiklar/violkorteln.pdf

Jeg synes artikkelen overdramatiserer hårtap etc. rundt denne kjertelen. Den foreslår bl.a. kastrering, noe jeg synes høres drøyt ut. Har vært borti en hel del hunder som har hatt forbigående hårtap akkurat i dette området, og det har vært nettopp det - forbigående, og ikke plagsomt for hunden i det hele tatt. Tror dette er mer utbredt en man aner, men det synes bare ekstra godt på så korthårete hunder som GD og whippet (som jeg har selv).

Tillegg: Og nei, jeg tviler på at det vil påvirke hundens sjanser i utstillingsringen nevneverdig, men legg ut et bilde du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes artikkelen overdramatiserer hårtap etc. rundt denne kjertelen. Den foreslår bl.a. kastrering, noe jeg synes høres drøyt ut. Har vært borti en hel del hunder som har hatt forbigående hårtap akkurat i dette området, og det har vært nettopp det - forbigående, og ikke plagsomt for hunden i det hele tatt. Tror dette er mer utbredt en man aner, men det synes bare ekstra godt på så korthårete hunder som GD og whippet (som jeg har selv).

Bare litt OT mht den kjertelen.... Alle hundene jeg har hatt, har hatt grovere pels og mye tynnere pels rundt dette området - de har sågar annen farge på pelsen (sorte hunder har flere hvite hår f eks). Det er neppe noe å bekymre seg for eller gjøre noe med :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Er enig med bardmand og Siri her. Våre hunder har denne kjertelen (på oversiden av halen, ca 10 cm ned). På vår blonde så "vises" den ved at pelsen er litt striere og mørkere der. Jeg har hørt at noen hunder kan få betennelse i denne kjertelen, men har ikke opplevd dette med noen av hundene vi har hatt. Og sogar at noen hunder har operert den bort.

På våre hunder så har vi sett at denne plassen ofte har fått tidligere "voksen-pels" enn resten av hunden, og jeg har tenkt at det sikkert skyldes denne kjertelen. Helt ufarlig (om den ikke blir betent) og har aldri fått kommentarer ved utstillinger på våre iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med bardmand og Siri her. Våre hunder har denne kjertelen (på oversiden av halen, ca 10 cm ned). På vår blonde så "vises" den ved at pelsen er litt striere og mørkere der. Jeg har hørt at noen hunder kan få betennelse i denne kjertelen, men har ikke opplevd dette med noen av hundene vi har hatt. Og sogar at noen hunder har operert den bort.

På våre hunder så har vi sett at denne plassen ofte har fått tidligere "voksen-pels" enn resten av hunden, og jeg har tenkt at det sikkert skyldes denne kjertelen. Helt ufarlig (om den ikke blir betent) og har aldri fått kommentarer ved utstillinger på våre iallefall.

Chaisy hadde betennelse i denne når vi fikk henne (2 år gammel,hadde nok vært sånn ei stund...) så hun måtte operere den.

Mine hunder (ikke samojedene, men de andre) har litt anen pelsstruktur over denne kjertelen. Helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt korthårshund hvor pelsen over kjertelen forsvant, og det var tydeligvis veldig vanlig, og

de var ikke noe plaget av den grunn.

Jeg smørte på fuciderm, og da kom pelsen tilbake innen kort tid.

Men utstillingsresultater ble ikke påvirket pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, denne kjertelen har jeg aldri hørt om. Er dette noe som er lett å se hos hundene? Jeg har dratt i og tittet på Norma fra alle kanter her nå, og jeg verken ser eller kjenner noenting :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ser ikke kjertlene, men du kan se effekten av dem på pels og hud om de blir litt overaktive. Tror jeg leste et sted at ikke alle hunder hadde disse kjertlene heller. Sikkert er det i hvert fall at det bare er unntaksvis at de byr på andre enn kosmetiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knis, jeg leste "halsen" i startinnlegget, så jeg fatta ikke bæret av hva dere andre pratet om :ahappy:

Men ja, det er ofte der pelsskiftet starter på vår rase også, så "noe" skjer i det området. Fargeendring vet jeg ingenting om, siden vi har så mye pels der, men jeg kan ikke tro at det er noe en får trekk for i utstillingsringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Litt off topic:

Jeg har aldri hørt om kjertelen før, men er det kanskje denne som gjør at terver har en svart flekk på halen, som dette?:

http://i35.photobucket.com/albums/d176/MaJ...09/IMG_3293.jpg

Du skal ikke se bort fra det :ahappy:

aha tusen takk for masse bra info:) da kan jeg slappe av. ho har litt striere voksenpels der, men da kan jeg bare slappe av=D

Om den blir betent så kjenner du at det er en kul under huden der. Men som sakt, vi har aldri kjent slikt på våre og det er kun på den blonde at pelsen er litt mørkere akkurat der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...