Gå til innhold
Hundesonen.no

Utvanning av kommandoer?


SFX

Recommended Posts

Kan en kommando utvannes - miste sin kraft og betydning - hvis den brukes i ulike settinger?

Svaret er kanskje et ubetinget "ja", så da blir oppfølgingsspørsmålet i hvor stor grad?

Eksempel: Jeg bruker kun "på plass" når jeg ønsker at X'en faktisk skal komme til meg og avslutte i utgangsstilling. I alle andre situasjoner forsøker jeg å bruke kom. Nettopp fordi jeg ikke vil gjøre henne slurvete med på plass-kommandoen, at den betyr noe spesifikt. For meg er det stor forskjell på å komme inn i utgangsstilling, og å komme bort til meg fordi jeg ber om det.

Opererer dere med samme distinksjon på for eksempel sitt og dekk? Kan dekken bli dårligere ved at jeg bruker dekk-kommandoen i hverdagen, i andre situasjoner enn lydighetsøvelser? Eller sitten?

Dette lå nemlig jeg og grublet på i natt... Jeg ser jo at det er veldig stor forskjell på på plass og kom, derfor skal ikke de byttes og blandes. Men kan dekk oppfattes som forskjellige ting? Jeg bruker for eksempel "gå og legg deg" når jeg vil at hun skal legge seg på plassen sin og ikke tasse i veien. Men når hun leker kenguru foran utgangsdøra og er superklar for å komme på tur kommanderer jeg i en dekk, og da passer ikke jeg på slik en ville passet på i lydighetstrening, jeg skal bare tvangsroe henne mens jeg knytter skolissene. Kan jeg brenne meg på dette?

*grubler for mye*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at kommandoer kan "utvannes" eventuelt gjøre en øvelse dårlig om det brukes om hver andre i hverdag og trening. Så jeg er veldig bevist på å skille på de, mulig jeg lager bigdeal ut av det, men jeg tenker at om jeg sier fot til hverdags og ikke er så nøye så kan det lett "smitte" over på trening. Skal prøve å summe opp litt av komandoene mine så du ser hvordan jeg gjør det.

LIGG:

Konkurannse; ligg og flytter meg vekk med høyre fot, eventulet bare ligg i innkalling eller avstand

Hjemme: Legg deg, legg, ned. Legg deg er en absolutt kommando og skal aldri aldri aldri brytes! Legg, er noe av det samme som legg deg, men slenges på sånn for sikkerhetskyld når fienden av alle fiender kommer mot oss. Ned er slapp av og legg deg her hos meg.

SITT:

brukes kun i konkurranse

STÅ:

Konkurranse: stå og da mener jeg stopp der du er NÅ

Hjemme: her bruker jeg "vent" hvilket betyr stå der og vent til jeg kommer til deg

FOT:

Konkurranse: Dette blir teorien da :icon_confused: Min intensjon med fot er at han skal gå på venstre side i korrekt posisjon og se på meg og følge meg hit og dit.

Hjemme: "her", da velger han side selv, går litt ut og vekk fra meg surrer litt bak og foran, men her betyr altså hold deg i nærheten.

INNKALLING:

Konkurranse: JAH KOM, lys stemme betyr, kom men vær obs, Ziizco er kom helt inn.

Hjemme: plystre lyd eller Zisk!

Ellers så har jeg sikkert ørten til, men de er for spesielt interesserte *flir*

Svarte jeg egentlig på det du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en kommando utvannes - miste sin kraft og betydning - hvis den brukes i ulike settinger?

Svaret er kanskje et ubetinget "ja", så da blir oppfølgingsspørsmålet i hvor stor grad?

Eksempel: Jeg bruker kun "på plass" når jeg ønsker at X'en faktisk skal komme til meg og avslutte i utgangsstilling. I alle andre situasjoner forsøker jeg å bruke kom. Nettopp fordi jeg ikke vil gjøre henne slurvete med på plass-kommandoen, at den betyr noe spesifikt. For meg er det stor forskjell på å komme inn i utgangsstilling, og å komme bort til meg fordi jeg ber om det.

Opererer dere med samme distinksjon på for eksempel sitt og dekk? Kan dekken bli dårligere ved at jeg bruker dekk-kommandoen i hverdagen, i andre situasjoner enn lydighetsøvelser? Eller sitten?

Dette lå nemlig jeg og grublet på i natt... Jeg ser jo at det er veldig stor forskjell på på plass og kom, derfor skal ikke de byttes og blandes. Men kan dekk oppfattes som forskjellige ting? Jeg bruker for eksempel "gå og legg deg" når jeg vil at hun skal legge seg på plassen sin og ikke tasse i veien. Men når hun leker kenguru foran utgangsdøra og er superklar for å komme på tur kommanderer jeg i en dekk, og da passer ikke jeg på slik en ville passet på i lydighetstrening, jeg skal bare tvangsroe henne mens jeg knytter skolissene. Kan jeg brenne meg på dette?

*grubler for mye*

Ja, det mener jeg. Den eneste (tror jeg) komandoen jeg bruker i LP trening som jeg også bruker i hverdagen er sitt. Men jeg er nøye på at også i hverdagen så betyr sitt at hun skal sitte til hun får beskjed om noe annet, altså ikke reise seg eller legge seg. Jeg tror nok at det skal mye til for å ødelegge veldig mye, men jeg tror også at om man er konsekvent alltid (i den grad det går...) så blir det bedre i LP samenheng også. Om man f.eks bruker på plass når man kaller inn i hverdagen og hunden får slurve så ødelegger man helt klart på plass komandoen. Jeg bruker derfor kun kom/hundens navn/ eller plystrer i hverdags inkalling. Samme med dekk, jeg sier ikke dekk hvis ikke vi trener, dekk betyr at hun skal klaske i bakken og ligge dønn og rett til hun får beskjed om noe annet. Hvis jeg ikke kan følge opp så bruker jeg legg deg og hunden legger seg rolig ned på skinka.

Men du burde ikke ligge å gruble på sånt på natta, sov på natta :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte jeg egentlig på det du lurte på?

Jupp, tusen takk - jeg ser at du har klare skiller, selv om noen av kommandoene kan ligne (legg deg versus ligg, for eksempel).

Men det må jo bety at X'en kan lære seg forskjellen på "legg deg" (legg deg ned cirka der du står nå) og "gå og legg deg" (legg deg på det røde teppet som ligger på plassen din) - som er et ønske som har oppstått i heimen, etter en status quo-evaluering av hundeholdet (oj, så dramatisk det hørtes ut!).

For øvrig veldig interessant at du har ulike kommandoer for ren innkalling, og innkalling med ny kommando underveis (om jeg forsto deg riktig) - snedig! Alt jeg ikke kan, og gjerne vil kunne...

Ja, det mener jeg. Den eneste (tror jeg) komandoen jeg bruker i LP trening som jeg også bruker i hverdagen er sitt. Men jeg er nøye på at også i hverdagen så betyr sitt at hun skal sitte til hun får beskjed om noe annet, altså ikke reise seg eller legge seg. Jeg tror nok at det skal mye til for å ødelegge veldig mye, men jeg tror også at om man er konsekvent alltid (i den grad det går...) så blir det bedre i LP samenheng også. Om man f.eks bruker på plass når man kaller inn i hverdagen og hunden får slurve så ødelegger man helt klart på plass komandoen. Jeg bruker derfor kun kom/hundens navn/ eller plystrer i hverdags inkalling. Samme med dekk, jeg sier ikke dekk hvis ikke vi trener, dekk betyr at hun skal klaske i bakken og ligge dønn og rett til hun får beskjed om noe annet. Hvis jeg ikke kan følge opp så bruker jeg legg deg og hunden legger seg rolig ned på skinka.

Men du burde ikke ligge å gruble på sånt på natta, sov på natta :icon_confused:

Det er vanskeligere å være konsekvent i hverdagen enn når en trener bevisst mot noe, det er derfor jeg har tenkt at jeg kanskje ødelegger ved å samkjøre kommandoene i ulike settinger. Takk for at du bekreftet det jeg tenkte!

Sitt er en standard som brukes mange ganger, og da er jo hensikten at hun skal sitte til hun får beskjed om noe annet. Enten må jeg bli flinkere til å være konsekvent og gjennomført på det i hverdagen, eller så må jeg tenke ut et annet ord. Og jeg tror det er like greit å gå for den første, for den brukes jo gjerne fordi jeg trenger at hun er i ro en liten stund - mens jeg låser en dør, etc. Hun skal ikke gå videre før jeg sier at vi skal gå videre.

Men dekk går det jo lettere an å gjøre varianter av.

Det er bra å gruble, en lærer av det! Også grubler jeg fort, så jeg mister ikke mye nattesøvn. Enda.

Nå må jeg bare få tatt en samtale med sambo om at "dekk" er et ord som er forbeholdt meg og lp-treningen. Eller så kan jeg skylde på ham når/hvis konkurranser går dårlig! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, tusen takk - jeg ser at du har klare skiller, selv om noen av kommandoene kan ligne (legg deg versus ligg, for eksempel).

Men det må jo bety at X'en kan lære seg forskjellen på "legg deg" (legg deg ned cirka der du står nå) og "gå og legg deg" (legg deg på det røde teppet som ligger på plassen din) - som er et ønske som har oppstått i heimen, etter en status quo-evaluering av hundeholdet (oj, så dramatisk det hørtes ut!).

For øvrig veldig interessant at du har ulike kommandoer for ren innkalling, og innkalling med ny kommando underveis (om jeg forsto deg riktig) - snedig! Alt jeg ikke kan, og gjerne vil kunne...

Ligg og Legg deg er forskjellige. Ligg sies gjerne i lysere tone og jeg har lys I og trykk på en lys g, mens legg deg er trykket på tung gg.

Ja, jeg har to kommandoer i innkalling med stå og dekk. "Ja kom" er lært inn med at han hele tiden skal være obs, man vet aldri hvor, når, hva og hvordan :icon_confused: Altså være obs, det kan skje noe når som helst, du bare vet aldri når. "ziizco" er innlært med tanken at han skal inn til meg i utgangstilling, dog i en "sinnsyk" fart :hug:

Nå må jeg bare få tatt en samtale med sambo om at "dekk" er et ord som er forbeholdt meg og lp-treningen. Eller så kan jeg skylde på ham når/hvis konkurranser går dårlig! :icon_confused:

Ja det synes jeg du kan *flir*

Tror sjelden noen har tatt meg så på alvor når jeg omtrent kappet av hodet på en venn av min mann så "ligg" til bikkja. Mannen min ble helt stum, Mads og Helle listet seg unna og jeg satt øya i mannen og sa at det der gjør du IKKE igjen... Jeg er alvorlig nazi på kommandoene mine! Tuller ikke med dem altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at man utvanner kommandoene, men for Cane virker det hele til å være veldig situasjonsbetinget. På plass i lydighetsmodus er noe helt annet enn på plass i en sporoppsøkssituasjon. Sistnevnte er mye rart, om han er skjev eller ikke sitter i det hele tatt gir jeg som oftest beng i så lenge han er sånn ca rundt mitt venstre ben. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall klart å ødelegge My sine vaaaakre klaskedekker til å bli "gå ned i dekk i slow motion" ved å bruke kommandoen når jeg er irritert på henne, og når hun er ubekvem.. F.eks har jeg sagt ligg til henne og blitt sur når hun ikke hører etter i hverdagen, og jeg har kommandert henne i ligg når hun antagelig har syntes det har vært ekkelt - f.eks i møtesituasjoner som hun har vært ubekvem i og lignende da hun var 8-10mnd gammel.

Noen ganger må man vel bare lære på den harde måten... *suuuukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at man utvanner kommandoene, men for Cane virker det hele til å være veldig situasjonsbetinget. På plass i lydighetsmodus er noe helt annet enn på plass i en sporoppsøkssituasjon. Sistnevnte er mye rart, om han er skjev eller ikke sitter i det hele tatt gir jeg som oftest beng i så lenge han er sånn ca rundt mitt venstre ben. :icon_confused:

Hehe, det er jo fint når de kan skille situasjoner. Spørsmålet er om for eksempel dyret mitt kan det, og hvor godt en kommando må være innlært før den eventuelt kan brukes i ulike settinger? Jeg vet ikke, tenker høyt.

Jeg har ihvertfall klart å ødelegge My sine vaaaakre klaskedekker til å bli "gå ned i dekk i slow motion" ved å bruke kommandoen når jeg er irritert på henne, og når hun er ubekvem.. F.eks har jeg sagt ligg til henne og blitt sur når hun ikke hører etter i hverdagen, og jeg har kommandert henne i ligg når hun antagelig har syntes det har vært ekkelt - f.eks i møtesituasjoner som hun har vært ubekvem i og lignende da hun var 8-10mnd gammel.

Noen ganger må man vel bare lære på den harde måten... *suuuukk*

Det er akkurat det der jeg har grublet på og bekymret meg for de siste dagene, for dekken er jo mye mer villig og responderes kjappere på når hun vet at vi trener, enn om jeg ber henne legge seg for å være i ro mens jeg gjør meg klar for tur - eller kommanderer i dekk for å få slutt på kengurulek og dralek med lenka. Jeg er redd for å få skjeve og seige reaksjoner på ting hun egentlig kan, og du bekrefter jo at det er mulig å få til.

Takk for svar, alle sammen, godt å ha noen å lufte tanker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...