Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasefunderinger


Aya

Recommended Posts

Hva med en rottweiler? Det er jo opprinnelig gårdshunder.

Ikke MÅ de være tønneformede heller. Noe av det flotteste jeg ser er spreke, lettbygde rottweilertisper :D

Jeg er helt enig med deg i det siste, men jeg frykter at rottisen har litt lite pels ... I tillegg er det en rase hvor jeg enda har til gode å møte en hund som er fullstendig stabil (vel, det var løgn, jeg har faktisk møtt en), så for meg er det en ganske "skummel" rase å velge. Men det er utrolig flotte hunder, virkelig!

Jøss, ingen av BC'ene jeg har truffet har vært større enn Orry, og han er helt normal i størrelse. Norma er liten, så hun regner vi ikke med :D

Men - jeg forstår argumentet ditt angående størrelse. Springeren passer jo egentlig utmerket til resten av kriteriene dine, men jeg har ingen problemer med å godta at størrelse har noe å si :P

Jeg tenkte bare utifra rasestandarden jeg, hvor høyden er sånn ca lik på springer og BC, men springeren er jo endel kraftigere, så de vil vel iallefall virke endel større vil jeg tro? Anyhow, som sagt, akkurat nå har størrelsen litt å si, enda så teit det er:p

Dratini: TUSEN, tusen takk! Hoffen virker absolutt interessant synes jeg (hvordan er dine i blodspor? Gøy å se at du bruker de til det!), og dette var akkurat den typen info jeg trengte nå i startfasen av funderingene mine:) Kjempetakknemlig for det svaret:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Mente du sa han var nærmere 45 jeg :D

Men han er akkurat passe han da :D

Næææ tror ikke det, han har aldri vært over 40. Han er ganske slank, og det er nok knapt et gram fett på ham.

Mer hoffereklame, bilder sier mer en 1000 ord...

Spretten..

09021611.jpg

Glad (alltid og hele dagen)

09021601.jpg

Full fart ute

09021604.jpg

09021511.jpg

Avslappa inne

sovaf.jpg

Pen

fenris42001.jpg

p4.jpg

Allsidig

u907.jpg

0805346.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si det: den hunden din er nydelig, Fenrisgutten! Skikkelig prakteksemplar spør du meg om min personlige mening. :D Hoffegutter minner meg alltid litt om aussiegutter når jeg ser bilder av dem, de har virkelig glimt i øyet mange av de! Og Fenris hadde jo bare stappfullt av glimt i øyet. *sjarmert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si det: den hunden din er nydelig, Fenrisgutten! Skikkelig prakteksemplar spør du meg om min personlige mening. :D Hoffegutter minner meg alltid litt om aussiegutter når jeg ser bilder av dem, de har virkelig glimt i øyet mange av de! Og Fenris hadde jo bare stappfullt av glimt i øyet. *sjarmert*

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk vakker hund, tusen takk for reklamen:D De har så flott og funksjonell bygning, synes jeg, og herlig ertelystent uttrykk i øynene. Nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
*klippe*

Dratini: TUSEN, tusen takk! Hoffen virker absolutt interessant synes jeg (hvordan er dine i blodspor? Gøy å se at du bruker de til det!), og dette var akkurat den typen info jeg trengte nå i startfasen av funderingene mine:) Kjempetakknemlig for det svaret:D

Bare koselig :D

De er nøye i sporet, haster ikke frem og "virrer" ikke rundt. Utfordringer hvor sporene er hvor vi vet at elg og rådyr har sine tråkk, uten at de gjør annet enn å løfte hodet, titte opp og ned med snuten igjen. Skal se litt her om jeg finner noen bilder av Odin (Blåndi) i sporet...

Det er vel iallefall 4 godkjente ettersøkshunder av rasen i Norge. Vi håper også at vår yngste skal bli godkjent etterhvert. Og en av våre valpekjøpere har begynt treningen av sin hund (den blir ett år nå 13/4). Der skal far bruke hunden til ettersøk og mor til lydighet/agility + utstilling :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du lurte på pelsstell på riesen. Ja, det er endel pelsstell. Mulig du syns den blir fort kort i pelsen når den er nynappet, klipping er jo et alternativ, men jeg er litt skeptisk til om de faktisk beholder pelskvaliteten da - selv om "alle" sier de gjør det, så blir den jo kort da også. Jeg er ikke noe flink til å ta pelsen gradvis, så da går det noen timer når jeg bestemmer meg for å ta et rush. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler* Jeg kan iallefall si at du beskriver omtrent det motsatte av en Basenji.

OT, men jeg må bare si: Takkk for en veldig fin rasebeskrivelse av hoffen, Dratini! Herlige bilder :D

Hoho, ja, Basenji er ikke akkurat den type hund jeg vil ha akkurat nå- MEN om noen år, når jeg er enda skrøpeligere (*ler litt i skjegget*), så har jeg utrolig lyst på mer den typen hund. Eventuelt en mynde. Men alt til sin tid:p

Dratini: Så morsomt! Jeg er selv en skikkelig newbie i blodspor, men jeg synes det er utrolig morsomt, og har trent det litt med alle fire hundene jeg har hatt/har. Nå har vi gått kurs akkurat, og er på treninger en gang i uken, og det er skikkelig gøy å se hvor fort hundene tar det og hvor gøy det er. Såvidt jeg har skjønt er viltspor/ferskspor somregel mer spennende for de fleste hunder, så det der er sikkert en utfordring for mange! Blodspor er en utrolig undervurdert gren, og såå mye morsommere enn menneskespor synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Næææ tror ikke det, han har aldri vært over 40. Han er ganske slank, og det er nok knapt et gram fett på ham.

Mer hoffereklame, bilder sier mer en 1000 ord...

*klippe bort bilder av verdens fineste Fenris :P *

Ja, allsidig skal man ikke legge skjul på at Hoffen er...

Må bare si det: den hunden din er nydelig, Fenrisgutten! Skikkelig prakteksemplar spør du meg om min personlige mening. :P Hoffegutter minner meg alltid litt om aussiegutter når jeg ser bilder av dem, de har virkelig glimt i øyet mange av de! Og Fenris hadde jo bare stappfullt av glimt i øyet. *sjarmert*

Fenrisen er som sin pappa, morfar og onkel i en og samme hund. Makan til familielikhet har jeg faktisk ikke sett på rasen...

*Ler* Jeg kan iallefall si at du beskriver omtrent det motsatte av en Basenji.

OT, men jeg må bare si: Takkk for en veldig fin rasebeskrivelse av hoffen, Dratini! Herlige bilder :P

Takker og bukker :D Jeg prøver ikke å "pakke inn" rasen (er veldig mange som bare snakker godord om den, men jeg mener at man må også opplyse om de negative sidene) :P

For en fantastisk vakker hund, tusen takk for reklamen:D De har så flott og funksjonell bygning, synes jeg, og herlig ertelystent uttrykk i øynene. Nydelig!

Hovawarten er en ertekrok :P

Hoho, ja, Basenji er ikke akkurat den type hund jeg vil ha akkurat nå- MEN om noen år, når jeg er enda skrøpeligere (*ler litt i skjegget*), så har jeg utrolig lyst på mer den typen hund. Eventuelt en mynde. Men alt til sin tid:p

Dratini: Så morsomt! Jeg er selv en skikkelig newbie i blodspor, men jeg synes det er utrolig morsomt, og har trent det litt med alle fire hundene jeg har hatt/har. Nå har vi gått kurs akkurat, og er på treninger en gang i uken, og det er skikkelig gøy å se hvor fort hundene tar det og hvor gøy det er. Såvidt jeg har skjønt er viltspor/ferskspor somregel mer spennende for de fleste hunder, så det der er sikkert en utfordring for mange! Blodspor er en utrolig undervurdert gren, og såå mye morsommere enn menneskespor synes jeg!

Odin har fått gått ett ettersøk, selv om han ikke er godkjent. Dette var fordi hunden som gikk var fullstendig utslitt (flere dagers jakt og på "fridagen" måtte den ut på ettersøk), så mens de ventet på at ny hund skulle komme, ble vi spurt om vi ville prøve. Og jammen fant han ikke kalven også :D Og jeg er enig i at blodspor samt spesialsøk er veldig undervurdert. Gleder meg til knøttet her kommer ut og blir såpass stor at jeg kan plassere han/henne hos Dratinipappa, slik at jeg kan delta på spesialsøkskurs :P

Her er ett bilde fra trening, skal finne flere :P

2007_0701blodspor0022.jpg

En annen ting som kan sies om rasen, de er notoriske mattyver :P Er det 10% sjanse for at de kan stjele mat, går de inn for det 150% :P Det koster de "null kalorier" å stikke av med maten din om du snur siden til. Sans for humor må man ha om man har hoffe i huset... Gamlefar (Charon som nå er over 12 år) så sitt snitt til å stjele mat fra komfyren her. vi hadde hatt gjester og det var masse elghakk igjen i en kasserolle. Mens vi sa hade til gjestene, snek han seg inn på kjøkkenet. Spiste opp alt kjøttet, for så å tisse + bajse oppi kasserollen (man skal jo ikke gjøre fra seg inne vel!!). Er det noe rart man blir glad i disse "luskende ullteppene" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, de høres jo bare übersjarmerende ut (har også en notorisk mattyv i huset, hun tar ikke fem flate øre for å gå på benken og ta hva hun vil- argh- og hun har spesialisert seg i å lære andre hunder kunsten også, så dersom jeg får en hund som i utgangspunktet ikke stjeler kan du banne på at den vil gjøre det i løpet av en uke)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kan sies om rasen, de er notoriske mattyver :P Er det 10% sjanse for at de kan stjele mat, går de inn for det 150% :D Det koster de "null kalorier" å stikke av med maten din om du snur siden til. Sans for humor må man ha om man har hoffe i huset... Gamlefar (Charon som nå er over 12 år) så sitt snitt til å stjele mat fra komfyren her. vi hadde hatt gjester og det var masse elghakk igjen i en kasserolle. Mens vi sa hade til gjestene, snek han seg inn på kjøkkenet. Spiste opp alt kjøttet, for så å tisse + bajse oppi kasserollen (man skal jo ikke gjøre fra seg inne vel!). Er det noe rart man blir glad i disse "luskende ullteppene" :P

Nå har ikke jeg er faring med annet en to hoffer, men de har ikke vært sånn. Junior stjeler aldri noe! Stakkar, han er nesten litt for flink på det der, selvom han har kommet seg litt etter at Marius (nevø) begynte å spise selv *flirer*

Kan ikke være verre en at jeg må drive litt hoffespam jeg og :D

Kan være pen gutt han

IMG_5163.jpg

Og bare være rar *flirer*

IMG_5204.jpg

Blir sliten av å være i barnebursdag.

IMG_5238.jpg

Og litt mer pen

IMG_8918.jpg

Også bare gal..

IMG_5739.jpg

IMG_5740.jpg

IMG_5741.jpg

IMG_6255.jpg

Whats there not to love?!? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Haha, de høres jo bare übersjarmerende ut (har også en notorisk mattyv i huset, hun tar ikke fem flate øre for å gå på benken og ta hva hun vil- argh- og hun har spesialisert seg i å lære andre hunder kunsten også, så dersom jeg får en hund som i utgangspunktet ikke stjeler kan du banne på at den vil gjøre det i løpet av en uke)!

Vet om hoffer som har slitt ut døra til kjøleskap, lokk til fryser osv... :P

Nå har ikke jeg er faring med annet en to hoffer, men de har ikke vært sånn. Junior stjeler aldri noe! Stakkar, han er nesten litt for flink på det der, selvom han har kommet seg litt etter at Marius (nevø) begynte å spise selv *flirer*

Kan ikke være verre en at jeg må drive litt hoffespam jeg og :D

*klippe typiske hoffebilder :D *

Whats there not to love?!? :P

Da har junior vært snill gutt han :P Og det er ingen problemer med å se slektskapet fra Junior og til vårt A-kull :P

Har en enorm bildespam liggende klar, men kanskje jeg skal legge den i en bildetråd istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Foreslår Hovawart jeg ogspå,ser du har fått masse bra info om rasen!Har ikke selv men,passer ei ofte.Fantastiske hunder,har blitt helt sjarmert jeg :)

Hehe,dette med stjeling av mat er jo nytt for meg da frøkena jeg har nå gjør ikke sånnt så frøken Hovawart har fått i seg litt her ja :ahappy: Snakket med eieren i dag og i går fikk hun tak i vaffelrøre og hadde i seg den!Grunnen var at var rømme i den som hun elsker...Vært bedre hun har ventet til de har vært stekt da men...

Uansett lykke til med rasevalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Hei! Foreslår Hovawart jeg ogspå,ser du har fått masse bra info om rasen!Har ikke selv men,passer ei ofte.Fantastiske hunder,har blitt helt sjarmert jeg :)

Hehe,dette med stjeling av mat er jo nytt for meg da frøkena jeg har nå gjør ikke sånnt så frøken Hovawart har fått i seg litt her ja :ahappy: Snakket med eieren i dag og i går fikk hun tak i vaffelrøre og hadde i seg den!Grunnen var at var rømme i den som hun elsker...Vært bedre hun har ventet til de har vært stekt da men...

Uansett lykke til med rasevalget!

Hvilken Hoffe? I Trondheim???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir 3 år 16 mai og er fra rundt byen en plass,husker ikke kennelen.Bor på lademoen.Svart med tegninger.Eieren driver ikke noe aktiviteter utenom masse turer osv så sikkert derfor du ikke vet av hun.

Tror hunden egentlig er en smule utypisk rasen sin da!Hun er litt daff,faktisk :ahappy: .Er jo vannt til masse aktivisering og som du sier kjempe rolig inne sover hele tiden.Springer jo og løper,leker ute men,er egentlig veldig rolig av seg.

Uansett jeg har fått skikkelig sansen for rasen og har det ikke vært for at blitt vannt til størrelsen på lille blandings frøkena her(23 kg) har jeg nok vurdert rasen neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Hun blir 3 år 16 mai og er fra rundt byen en plass,husker ikke kennelen.Bor på lademoen.Svart med tegninger.Eieren driver ikke noe aktiviteter utenom masse turer osv så sikkert derfor du ikke vet av hun.

Tror hunden egentlig er en smule utypisk rasen sin da!Hun er litt daff,faktisk :ahappy: .Er jo vannt til masse aktivisering og som du sier kjempe rolig inne sover hele tiden.Springer jo og løper,leker ute men,er egentlig veldig rolig av seg.

Uansett jeg har fått skikkelig sansen for rasen og har det ikke vært for at blitt vannt til størrelsen på lille blandings frøkena her(23 kg) har jeg nok vurdert rasen neste gang :)

Jeg vet utmerket godt hvilken hund det er :D Hun er herfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
å,så moro da :ahappy: Beste leke venn med mi og som sagt jeg liker rasen masse :) Da de er litt sjelden tror alle hun er blandingshund da.Med Gordon setter osv.Hehe.

Jeg skal ikke kuppe tråden til Aya, men litt OT:

Jeg skal garantere at hun ikke var daff da hun var her. Det var en tispe som vi vurderte at vi skulle ha selv, men den gangen falt valget vårt på "Zuma". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kuppe i vei, dere skriver jo om en rase jeg er interessert i, og da er alt interessant;) Hvordan er hoffen ift seperasjonsangst og sånt? Er det utbredt i rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager ble litt OT ja;):Hehe,dere vurderte henne selv ja!Neida ikke så daff er vel bare jeg som så for meg rasen som veldig krevende(som de sikkert er)Så tenkte vel at inne ville hun ha mye hjernetrim osv.Men,neida inne sover man!Leker ikke med pelsen her som prøver iherdig få i gang litt leke eller.Hehe.Utrolig behagelig og grei hund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kuppe i vei, dere skriver jo om en rase jeg er interessert i, og da er alt interessant;) Hvordan er hoffen ift seperasjonsangst og sånt? Er det utbredt i rasen?

Ikke opplevd det på noen av de 3 jeg har hatt. Fenris sukker når vi går, og så legger han seg i sofaen. Sånn var han fra dag 1 .

Står en del ute i bånd på dagtid, bjeffer på de han synes han må bjeffe på og er overlykkelig når de evt kommer bort til ham...

Ingen mattyv han heller forresten. Stirre på, sikle på, sukke på, men ikke stjele nei.

fenrisen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Bare å kuppe i vei, dere skriver jo om en rase jeg er interessert i, og da er alt interessant;) Hvordan er hoffen ift seperasjonsangst og sånt? Er det utbredt i rasen?

På de vi har så er det ikke noe separasjonsangst. Eneste er at de hyler når vi skal legge ut spor og tar med "en av de andre", men så får de som regel hvert sitt spor. Men alle vil absolutt gå det første :)

Lite lyd kommer fra de også. Om de står ute i hundegårdene så varsler de når det kommer biler opp i gården vår eller når elgen tusler forbi (eller noen av løskattene rundt her). Ingen problemer slikt sett :D

Jeg har heller ikke hørt om noen som har separasjonsangst, men det kan sikkert forekomme?

Jeg sitter på en database med nesten 20 000 hovawarter, så jeg har en god oversikt over linjer, sykdommer o.l. ;)

Beklager ble litt OT ja;):Hehe,dere vurderte henne selv ja!Neida ikke så daff er vel bare jeg som så for meg rasen som veldig krevende(som de sikkert er)Så tenkte vel at inne ville hun ha mye hjernetrim osv.Men,neida inne sover man!Leker ikke med pelsen her som prøver iherdig få i gang litt leke eller.Hehe.Utrolig behagelig og grei hund da.

Vi passet Sasha da eieren knakk foten. Da var Sasha en skikkelig Houdini, kom seg ut av alt :ahappy:

Inne skal man slappe av, ser det på våre 3 her. De bruker inntil 5 minutter på å bestemme hvem som skal ligge hvor og så er de stille. Men om en av oss går på kjøkkenet, så står det 3 forventingsfulle hunder utenfor og titter inn :D

(kjøkkenet er vårt domene, så lenge vi ikke har valper i huset. Da får valper og mamma'n lov til å være der på dagtid :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dratini:dere passet hun ja!Hihi,hun er litt sær da alltid går løs og pga mi måtte være i ro pga skadet kneet og ikke fikk løs hadde jeg begge i bånd en dag.

Jada frøken sasha tisset ikke på 23 timer uansett hvor lenge/mange ganger vi gikk tur!Tenkte ikke på var fordi var i bånd jeg!Da slapp hun tisset hun med engang...hoho.Hun har blitt bedre på det nå da;)

Har sendt deg PM med eierens nye telefon nr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...