Gå til innhold
Hundesonen.no

Kostnader på valp fra Sverige

HeraHiromi

Recommended Posts

For å trøste deg litt ekstra..

I utgangspunktet skal det også betales mva av fraktkostnadene.. (altså dine reiseutgifter hjem med valp)

PS: Dersom du skulle tenke på staff er det også krav til blodprøve (sier dette til de som ikke presiserer rase jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal det også betales mva av fraktkostnadene.. (altså dine reiseutgifter hjem med valp)

Vil det si at jeg må betale 25% mva av 12000 (valpen) og av det jeg må betale i båt/ fly på hjemreisen? Har aldri hørt om det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mattilsynets sider:

Tar du dyret med som håndbagasje ved reise fra utlandet, gjelder vanlige regler for toll- og avgiftsfri innførsel som reisegods. Har du oppholdt deg i utlandet mer enn 24 timer, kan du ta med varer for inntil NOK 6 000. Er oppholdet kortere enn 24 timer, er verdigrensen NOK 3 000.

Ok, da blir det mellom 2500 og 3000 i mva Hunden blir definitivt håndbaggasje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett skal de jo kunne ta moms av reisen også, ja. Men det vil nok kun gjelde når man leier en transportør for å frakte dyret. Hvis man reiser for å hente selv er det jo også "litt for turens skyld", skulle handle der uansett, etc. Har aldri hørt om noen toller som er så ivrig på DEN diskusjonen, liksom..

Men for varens verdi skal man betale moms, ja. Enten det er en hund, hest, pels, kjøleskap, etc, etc. Og siden man har en vare med seg som skal fortolles SKAL man reise på rød sone - stoppe og gjør opp for seg i tollen.

Hvis ikke man gjør det OG blir stoppet ventes bøter... Og selv om det finnes massevis av solskinnshistorier om dette - man risikerer store bøter og en anmeldelse for smuglingsforsøk ved å "late som om man ikke vet".

Så nei - det er ikke alltid så billig å handle i utlandet (kanskje akkurat DERFOR staten faktisk tar betalt for slikt, liksom).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg og mannen min reiser sammen og deler kjøpesummen på to. Da handler vi for 5-6000 kr hver og slipper mva? :rolleyes:

God plan, men vær da forberedt på at også varen må være delt i to rent fysisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
hihi...ja, det er sant...så prisforskjellen blir ikke så stor likevel...:D

Hvertfall ikke i mitt tilfelle...;) skal importere staff fra Sverige...henter han 2.mai... :wub:

Husk at kursen det blir regnet moms utifra er fra den dagen du frakten den over grensen. Altså kursen 2.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har planer om å betale moms for valpen i Norge, så skal du ikke betale moms på valpen i Sverige. Altså blir den litt billigere hos oppdretter. Hør med oppdretter om denne er momsregistrert, de skal de være om de har mer enn 2 kull, tror jeg det er.

Valpepris 10000 SEK: uten moms 8000 SEK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har planer om å betale moms for valpen i Norge, så skal du ikke betale moms på valpen i Sverige. Altså blir den litt billigere hos oppdretter. Hør med oppdretter om denne er momsregistrert, de skal de være om de har mer enn 2 kull, tror jeg det er.

Valpepris 10000 SEK: uten moms 8000 SEK

Det er da ikke mva på omsetning av hunder i Sverige heller mener jeg, akkurat som i Norge på det området..

Og om oppdretter faktisk skulle være momsregistrert og kreve inn dette vil det definitivt være spesifisert på kvitteringen hvor mye den utgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...