Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til utstillingstrening.


Izziebelle

Recommended Posts

Vel noen av utstillingene til Marco'n og meg har gått kjempe fint.. Men på de aller fleste har vi sliti endel med at han er så ukonsentrert og bare løper frem/galopperer i båndet når vi prøver å trave.. Han er enormt sosial ovenfor andre hunder og jeg tror han ruser seg opp innmari når vi er på utstillinger.

Nå skal det sies at vi ikke har vært på utstilling på en stund og at vi har trent masse på alle disse tingene siden sist og han har forbedret seg enormt på alle områder. Han drar ikke i båndet til vanlig, han går pent og holder seg ved min side. Jeg er også en som blir innmari stressa i sånne situasjoner og får skikkelig prestasjonsangst, noe Marco merker godt og reagerer helt likt..

Så altså vi får trekk fordi han drar og løper i stedet for å trave pent som han skal. Jeg har fått tips om å prøve å øke tempoet mitt men det girer han bare mer (såklart..) Og han får jo ikke motstand nok i utstillingsbåndet som er et sånt vanlig tynt bånd uten halv-hel strup. Og jeg føler veldig at jeg mister kontrollen over han og jeg blir innmari frustert + enda mer stressa av det noe som ødelegger for både meg og han.

Så noen tips til hvordan vi kan trene konkret på at han ikke skal løpe frem og skynde seg men å holde seg i samme fart som meg evt et tanke bak? Finnes det noen diskrete halvstrup bånd jeg kan bruke i stedet for de tynne uten strup som kanskje vil dempe han litt? Han går med halvstrup til vanlig i alle bånd.

Også kan eier kanskje ta en beroligende før hun skal inn i ringen. hehe. Han er jo superflink til å stå pent i hvertfall :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen gode råd på hvordan endre treningen men kan jo tipse deg om ett annet utstillingsbånd :icon_redface:

lp0060.jpg

Kanskje dette kan gi litt bedre kontroll og lure Marco litt? :banana:

Fnner det på Doggia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen gode råd på hvordan endre treningen men kan jo tipse deg om ett annet utstillingsbånd :icon_redface:

lp0060.jpg

Kanskje dette kan gi litt bedre kontroll og lure Marco litt? :banana:

Fnner det på Doggia.no

Det var jo fint! Synd de ikke hadde noe sånt i brunt eller hvitt, sort krasjer litt med mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sånt bånd er sikkert helt fint til mange småhunder - og helst korthårede. Men til en lapphund vil det jo bare være tull...

Kontakttrening og det å lære Marco å gå litt bak deg vil hjelpe, for ikke å si stoppe, all form for trekking i båndet. Godbiter som han er observant på, trene med mange vendinger (så fort han forsvinner forover prater du med han for å få kontakten igjen og SÅ snur du rundt og går andre veien).

Jeg bruker kjettinglenke på mine i utstillingsringen, men de som er godt vant til utstilling kunne nok ha gått med sytråd istedenfor. Likevel kan de godt "røske og dra" i vanlig gå-på-tur-båndene sine.

Men jeg jobber også med konsentrasjonen deres, da - også inne i ringen. Prøver å holde kontakten HELE tiden, la de "jobbe" for godbitene men samtidig ha det litt hyggelig, da.. Men hyggen skal være sammen med MEG - ikke hilse på de andre hundene, løpe for å ta de igjen, etc.

Vanskelig å forklare, men trening foregår hjemme uten særlig forstyrrelser, når man har kontroll der øker man vanskelighetsgraden ved å trene andre steder.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...