Gå til innhold
Hundesonen.no

Stikker av til naboen!


Linda Marie

Recommended Posts

Ja, valper er morsomme... Men nå har Troll begynt å stikke ned til naboen. Der er det jo to bikkjer, sauer og mye annet morro. Hvis jeg ser bort fem minutter når vi holder oss i egen hage, eller slipper hundene (har jo 6 år gml tispe også) så stikker ho en tur til naboen. Det er snakk om ca 500-600 meter. Dermed så hører jo godt at vi roper på ho.

Noen gode tips på hvordan jeg kan "ta" ho for dette? Har prøvd å rope nei eller fy idet jeg ser ho er på vei ned, men dette hjelper ikke. Og jeg har forsøkt å kjøre bil ned for å "ta" ho på fersken uten å lykkes. Jeg kan jo ikke være super interessant 24/7, så noe annet må til. Håper noen kan hjelpe?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten bygger du gjerde, eller så har du hunden i bånd til du får såpass god innkalling på henne at du kan kalle henne tilbake når hun stikker. Å "ta" en hund for noe sånt er bare forkastelig, dessuten er det mye mer tidsbesparende å ha hunden i bånd enn å holde på å pønske ut hvordan du skal klare å "ta" henne. Du har jo tross alt heller aldri lært henne et alternativ; altså hva hun SKAL gjøre. Det holder ikke at du "mener" hun skal være hos dere liksom, og det er ingen menneskerett å kunne ha hunden løs på tomten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er ikke vits å ta henne for det der. Det er rett og slett en treningssak.. Senest igår så løp Tinka vekk fra meg på tur (idet jeg skulle feste båndet fordi vi nærmet oss en vei). Da løp hun selvfølgelig rett foran en bil til tross for at jeg skrek av hele mitt hjerte STOOPP.. dette er jo en direkte farlig situasjon, men det er ikke noe vits i å ta hunden min for det.. med mindre man mener ta henne i armene sine og takke gud for at hun lever.

Jeg vil si at det uhellet var 100% min feil, og at det rett og slett handler om å ha kontroll over hunden. Nå kan jeg jo ikke vente at innkalling sitter perfekt på en 5 måneder gammel valp, men vi trener oss ditover..!

Kan også si at vi har trent familiehunden til ikke å stikke av uten mye hell, hvis vi er på tur går det bra, men hvis han kommer seg alene ut av døra så er det bare bye-bye.. alternativet ble da løpestreng i hagen. Så hvis ikke treningen går bra, så er jo det et alternativ som fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten bygger du gjerde, eller så har du hunden i bånd til du får såpass god innkalling på henne at du kan kalle henne tilbake når hun stikker. Å "ta" en hund for noe sånt er bare forkastelig, dessuten er det mye mer tidsbesparende å ha hunden i bånd enn å holde på å pønske ut hvordan du skal klare å "ta" henne. Du har jo tross alt heller aldri lært henne et alternativ; altså hva hun SKAL gjøre. Det holder ikke at du "mener" hun skal være hos dere liksom, og det er ingen menneskerett å kunne ha hunden løs på tomten..

Jammen ho kommer på innkalling. Bare ikke når jeg ikke ser ho og ho alt er nede hos naboen. (ho kan faktisk finne på å komme dersom jeg roper lenge nok) Og nei, bånd eller gjerde er ikke et alternativ. Så får du mene hva du vil.

Ho får ros hver gang ho tar kontakt når vi er ute. Og jeg har som sagt ropt nei eller fy idet ho forsøker å springe ned til naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bånd eller gjerde? :wub: Belønn når hun er i nærheten da, og hold konstant øye med henne? :icon_redface:

Målet er jo å ha hunden løs. Så hvorfor skulle jeg da ha gjerde eller bånd? Og jeg belønner ho alltid når ho er i nærheten. F¨r bare jobbe videre slik jeg har gjort. Hunden er tross alt ikke mer enn snart seks mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at nå dit mål, det at have hunden løs i hagen, da er du nok nødt til at bruke andre midler så som bånd, hvis din valp først får lært sig at du ikke kan stoppe den fra at stikke af, så der ikke mye at gøre, da vil det tage endnu lengere tid at få den aflært den adfærd.

bruk lang line evt. på hunden vend ryggen til, men ikke lengere væk end at du kan sette en fod på linen, når hvalpen stikker af.

Hvis du "tar" hunden, så risikerer du at lære hunden, at det ikke er "sjovt" at komme hjem igen efter den har været ulydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er jo å ha hunden løs. Så hvorfor skulle jeg da ha gjerde eller bånd? Og jeg belønner ho alltid når ho er i nærheten. F¨r bare jobbe videre slik jeg har gjort. Hunden er tross alt ikke mer enn snart seks mnd gammel.

Det er nok morsommere hos naboen enn hjemme. Slik du har jobbet hittil har vel ikke virket, siden hun stikker dit. Hva sier naboene? Syns de det er greit at hun kommer? Tar hun seg bare en sveiv for å sjekke forholdene, eller blir hun der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at nå dit mål, det at have hunden løs i hagen, da er du nok nødt til at bruke andre midler så som bånd, hvis din valp først får lært sig at du ikke kan stoppe den fra at stikke af, så der ikke mye at gøre, da vil det tage endnu lengere tid at få den aflært den adfærd.

bruk lang line evt. på hunden vend ryggen til, men ikke lengere væk end at du kan sette en fod på linen, når hvalpen stikker af.

Hvis du "tar" hunden, så risikerer du at lære hunden, at det ikke er "sjovt" at komme hjem igen efter den har været ulydig.

Du har helt rett.. langline er et veldig bra hjelpemiddel for akkurat dette. Jeg skjønner at du har lyst å ha henne løs allerede nå, hvem vil vel ikke ha en ferdig dressert valp?? Men så enkelt er det bare ikke, som sagt min valp er nesten 6 måneder, og selv om jeg trener og dresserer henne så forventer jeg ikke så mye enda. Hun er jo tross alt en baby, det er som å forvente at et barn skal slutte å bruke bleie, begynne å snakke osv. etter noen måneder bare..

Å bruke langline i en periode på kanskje 6 måneder eller noe (tviler på at det tar så lang tid) er bedre enn å bruke de 10-15årene hunden lever på å irritere seg over en uvane som å stikke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ropt på hunden med normal stemme rett før den setter labben utenfor grensa. Hvis hunden går vidre (stikker av) ville jeg gått etter hunden og tatt bestemt i den (ikke voldelig eller veldig hard, bare vist hunden at det der er ikke lov). Hvis hunden stopper, ville jeg ropt på hunden med blid stemme og belønnet når hun kommer til deg. Men det betyr at du må se hunden akkurat i det den er på vei hjemmefra. Hvis hunden allerede har klart i stikke noen ganger, er dette ganske så krevende å få lært hunden, når de ikke følger 100 % med, burde du sette hunden i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi hage her vi bor nå, men hjemme hos foreldrene mine er det hage og jeg har brukt begge sommerne hun har levd der. Første sommeren var hun bare liten valp, men alt da så jeg tendensene til at hun ville stikke av til naboene når vi var i hagen. Siden foreldrene mine ikke har lyst til å gjerde inn hagen sin så måtte jeg ty til andre midler.. Vi trente, og trente.. men til slutt innså jeg at så lenge hun var løs i hagen hadde jeg ikke mulighet til å slappe av (sole meg eller andre sommeraktiviteter) fordi hun gjorde det til en "lek" å stikke av med en gang jeg vendte ryggen til.. Derfor valgte jeg å skaffe et bånd som jeg hadde på henne i hagen. Skulle vi vært der over en lengre periode ville jeg nok brukt langline for å lære henne å bli i hagen slik at jeg etter hvert kunne hatt henne løs!

Når vi selv (forhåpentligvis) får hage når vi flytter til sommeren, håper jeg det er mulighet for å gjerde inne hagen slik at jeg kan slappe helt av :icon_redface: For selv om jeg har god innkalling på hunden min så vet jeg aldri hva som skjer om det feks skulle komme en katt, morsomme fugler eller annet interessant :wub: Da kan jeg også snu ryggen til noen minutter uten å bekymre meg..

Dersom du likevel ikke ønsker å ha bånd på eller gjerde inn så ville jeg brukt langline på valpen mens dere trener. Tråkk på linen når hun løper.. Du kan late som du ikke følger med feks, så tråkker du på linen. Det er ganske effektivt, brukte det da jeg trente innkalling på Bea som valp og hun skjønte det veldig fort.. :-)

Ville i alle fall aldri straffet hunden for å stikke av, det hjelper ikke i det hele tatt.. De fleste hunder ville vel trodd at de fikk straff for å komme tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok morsommere hos naboen enn hjemme. Slik du har jobbet hittil har vel ikke virket, siden hun stikker dit. Hva sier naboene? Syns de det er greit at hun kommer? Tar hun seg bare en sveiv for å sjekke forholdene, eller blir hun der?

Naboene bryr seg ikke. Det er oss det er slitsomt for. Og ho skal ned for å leke med nabohundene eller sjekke sauene. Virker som om ho begynner å forstå at det er galt å løpe ned dit etter at vi har ropt nei og fått henne til å stoppe. Deretter ropes hun inn m vennlig stemme og får ros for å komme.

Ser noen nevner lang line. Det er ikke innkallingen som er problemet. Og hun stikker ikke hvis ho er ti-tjue meter unna. Bare dersom vi ikke følger med hele tiden. Regner med vi bare får ta tiden til hjelp og se ting an etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å rope nei eller fy idet jeg ser ho er på vei ned, men dette hjelper ikke.

Det er ikke innkallingen som er problemet.

Regner med vi bare får ta tiden til hjelp og se ting an etterhvert.

Det er kanskje et dumt spørsmål, men hvordan har du tenkt til at dette bare skal ordne seg av seg selv, når hun syns det er gøy hos naboen og ikke hører når du roper? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis innkallingen som trenes ved langline, selvom man kan det også. Så jeg skjønner ikke hvorfor du nekter å bruke langline, det er flere her som prøver å gi gode råd etter at du har spurt om det, men så ønsker du kun å gjøre det på din egen måte som til nå tydeligvis ikke har fungert, hvis ikke ville hun vel aldri vært nede hos naboen i det hele tatt..eller hva?

Det du gjør med langline er lage en slags usynlig grense, du lærer altså hunden at den skal holde seg på tomta de.. ikke bare løpe hvor som helst. Da vil hun mest sannsynlig etterhvert skjønne at de kun er lov å være innenfor det området du har bestemt. Det kan derfor være lurt å sett opp noen linjer (i hodet) som man ønsker at hunden skal holde seg innenfor, så stopper man de med en gang de er utenfor det området.

Hjalp dette deg litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du lager tråd når du ikke vil vurdere eller prøve noen av tipsene du får? :wub:

Fordi rådene til nå ikke passer meg. Har heldigvis fått noen gode råd på pm som jeg kommer til å prøve. :icon_redface:

Og kan være jeg prøver med langline. Men blir ikke det tustelig når jeg må bruke en line på 100 meter når det er lengen ho får lov å løpe.

Jeg vet jeg provoserer mange her (og innimellom er det faktisk gøy) når jeg sier at jeg godt kunne tenkt meg et slikt halsbånd som gir strøm dersom hunden går utenfor fire punkter i hagen. Vet om ei dame i Lillesand som har prøvd dette på sine tollere med stort hell. Grunnen til at jeg ikke benytter et slikt er at det ikke er lagt inn i budsjettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi rådene til nå ikke passer meg. Har heldigvis fått noen gode råd på pm som jeg kommer til å prøve. :icon_redface:

Og kan være jeg prøver med langline. Men blir ikke det tustelig når jeg må bruke en line på 100 meter når det er lengen ho får lov å løpe.

Jeg vet jeg provoserer mange her (og innimellom er det faktisk gøy) når jeg sier at jeg godt kunne tenkt meg et slikt halsbånd som gir strøm dersom hunden går utenfor fire punkter i hagen. Vet om ei dame i Lillesand som har prøvd dette på sine tollere med stort hell. Grunnen til at jeg ikke benytter et slikt er at det ikke er lagt inn i budsjettet...

Antar at du ikke blir så overrasket over at folk reagerer når tanken strømhalsbånd utgår KUN fordi du ikke har penger til det?

Tanken med langline er at hunden skal LÆRE hva du ønsker av den, og da må du nødvendigvis kunne stoppe den om den tenker på å dra av gårde. Man lærer ikke en hund nye ting på 100 meters avstand, man lærer det nærme og øker avstanden etterhvert.

Du kan f.eks. gå litt "grensegang" med den. Ha hunden i vanlig bånd, du går i ytterkant på grensen og hunden på innersiden av grensen. Hver gang hunden tenker tanken på å gå utenfor grensen, gir du en negativ reaksjon, kremt e.l. og roser når den er innefor grensa igjen. Det holder selvfølgelig ikke å gjøre dette en gang, du må stadfeste grundig hvor grensa går. Etterhvert bruker du langlina og gir samme reaksjon om hun tenker tanken på å forsvinne utenfor. Dette krever selvfølgelig innsats, særlig når hunden allerede flere ganger har fått muligheten til å stikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg provoserer mange her (og innimellom er det faktisk gøy) når jeg sier at jeg godt kunne tenkt meg et slikt halsbånd som gir strøm dersom hunden går utenfor fire punkter i hagen. Vet om ei dame i Lillesand som har prøvd dette på sine tollere med stort hell. Grunnen til at jeg ikke benytter et slikt er at det ikke er lagt inn i budsjettet...

Ja, og så er det jo ulovlig å bruke strøm på hunden sin da.. dvs "fjernstyrte" dressurhalsbånd.

Sett nå heller opp et strømgjerde, det er mer rettferdig. Som for hester. De kan jo faktisk SE sperringen og velge å gå rett på den eller ikke. Hvor mange ganger må vel ikke en hund få strøm før den skjønner at her går den en linje..

Edit: Hva mener du forresten med at rådene du har fått ikke passer til deg? Hva passer til deg og hunden din? Da kan du jo f. eks legge inn i starten at du aldri kommer til å prøve å gjøre X eller X, så folk slipper å engasjere seg med ting du uansett ikke vil prøve :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men IW... Får man ikke lov å si det i sin egen tråd at rådene som har kommet ikke passer? Skal man da på forhånd ha tenkt gjennom alle mulige løsninger for å vite hva man IKKE vil gjøre?

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan Linda Marie bor, men tror jeg har skjønt at det er STOOOR tomt der... Det er liksom ikke alltid det er like lett å sette opp gjerde da. Og la oss nå si at tomten er noe beplantet osv. Da er det virkelig ikke like enkelt med en lang langline heller. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bare syns det virket så lettvint å si at alle rådene som har kommet ikke passer. Og at man skal ta tiden til hjelp istedet.

Jeg tenkte mer at det virket som hun mente den retningen å gå i ikke passer henne. Og at på det grunnlaget kan man kanskje si noe om hvorfor da.. F. eks hvis jeg spør om hjelp til å lære fvf, så kan jeg godt si at rådet som XX gir meg om å bruke strup og nappe i halsbåndet ikke passer meg, fordi jeg bruker ikke sånne metoder/ønsker å trene annerledes. Ikke at man skal legge inn en lang liste i startinnlegg om alt man ikke vil :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det skinner mer gjennom at man ikke er ute etter å TRENE hund, men få kjappe løsninger. Syns ikke vi skal glemme at hunden er under 6 måneder gammel heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ropt på hunden med normal stemme rett før den setter labben utenfor grensa. Hvis hunden går vidre (stikker av) ville jeg gått etter hunden og tatt bestemt i den (ikke voldelig eller veldig hard, bare vist hunden at det der er ikke lov). Hvis hunden stopper, ville jeg ropt på hunden med blid stemme og belønnet når hun kommer til deg. Men det betyr at du må se hunden akkurat i det den er på vei hjemmefra. Hvis hunden allerede har klart i stikke noen ganger, er dette ganske så krevende å få lært hunden, når de ikke følger 100 % med, burde du sette hunden i bånd.

Hvordan skal må gå "rolig og bestemt" etter en vill valp som løper som et olja lyn bort til de morsomme nabohundene? :) Det høres liksom fint ut i teorien, men i praksis fungerer det dårlig gitt..

Jeg skjønner ikke hvorfor du lager tråd når du ikke vil vurdere eller prøve noen av tipsene du får? :)

Veldig godt poeng! :)

Jeg syns det skinner mer gjennom at man ikke er ute etter å TRENE hund, men få kjappe løsninger. Syns ikke vi skal glemme at hunden er under 6 måneder gammel heller..

Jepp, og løsningen er visst å strømme den for å gjøre noe eieren ikke klarer å lære den at er galt. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en veldig ung hund så det burde være ganske lett å lære den noen grenser. Og selvom den har lært at det bare er å løpe til naboen, kan det fortsatt stoppes.

Men kom forresten på en idé, hva med å leke med henne i hagen? Da vil jo hagen din være mye mer interessant ikke sant?

Når jeg går på tur løs med valpen min, så kaller jeg henne inn med jevne mellomrom og enten så trener vi litt fvf eller kanskje leker litt med noe jeg har i hånden. Ihvertfall noe som er gøy, og så lærer hun at å sjekke innom meg er veldig positivt. Jeg roser selvfølgelig også på samme måte når hun kommer av seg selv, uten innkalling.

Dette gjør jeg jo for at jeg skal være mer interessant, spesielt ved passering av mennesker og andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men IW... Får man ikke lov å si det i sin egen tråd at rådene som har kommet ikke passer? Skal man da på forhånd ha tenkt gjennom alle mulige løsninger for å vite hva man IKKE vil gjøre?

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan Linda Marie bor, men tror jeg har skjønt at det er STOOOR tomt der... Det er liksom ikke alltid det er like lett å sette opp gjerde da. Og la oss nå si at tomten er noe beplantet osv. Da er det virkelig ikke like enkelt med en lang langline heller. :)

Må hunden på død og liv løpe løs på hele den stooore tomten da? Hvorfor ikke sette opp en stor valpegrind, eller sette opp gjerde i en del av hagen f.eks, hvis hun absolutt ikke vil ta til seg noen av trenings-tipsene her.

Det med beplantning i hagen ser jeg virkelig ikke på som et problem, med mindre hunden løper rundt og rundt den samme busken mange ganger, slik at langlinen henger seg fast. Det er ikke verre enn å få den løs igjen, hunden får hvert fall ikke mulighet til å stikke av, og det er jo det som er problemet her.

Langline blir tross alt brukt som treningsverktøy i bl.a tette skoger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en veldig ung hund så det burde være ganske lett å lære den noen grenser. Og selvom den har lært at det bare er å løpe til naboen, kan det fortsatt stoppes.

Men kom forresten på en idé, hva med å leke med henne i hagen? Da vil jo hagen din være mye mer interessant ikke sant?

Når jeg går på tur løs med valpen min, så kaller jeg henne inn med jevne mellomrom og enten så trener vi litt fvf eller kanskje leker litt med noe jeg har i hånden. Ihvertfall noe som er gøy, og så lærer hun at å sjekke innom meg er veldig positivt. Jeg roser selvfølgelig også på samme måte når hun kommer av seg selv, uten innkalling.

Dette gjør jeg jo for at jeg skal være mer interessant, spesielt ved passering av mennesker og andre dyr.

Det er denne metoden jeg brukker nå. Og det er det jeg mener med å ta tiden til hjelp. For jeg tror ikke på kjappe løsninger. Men lek og ros burde jo funke over tid?

(kan legge til at jeg ALDRI ville brukt strøm på en valp. Men jeg er av de som ikke ser problemer med å bruke strøm på voksne hunder. Dette får da være en annen tråd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...